• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Den här ser spännande ut. Ett alternativ till PRX kanske? Ett nysläpp som hämtat mkt inspiration från en tidare 70-talsdesign från Bulova. 38mm är vettig storlek för många.

IMG_0272.jpeg

IMG_0271.jpeg

IMG_0270.jpeg


En kort video-review:

Originalet, med Day-fönster är nästan ännu coolare:

IMG_0273.jpeg

IMG_0274.jpeg

IMG_0275.jpeg
De påminner lite om min slitna gamla Oris. Betoning på lite (och slitna :) ). Men jag kom att tänka på den.

20240622_114907.jpg
 
Finns onekligen en viss likhet med t.ex. en Citizen från 1982. Citizen äger väl för övrigt Bulova nu?
1000012995.jpg

Jag kan inte så mycket om Bulova, förutom att man ser vissa modeller fara förbi (månklockan, Devils Diver, och de vanliga Sevile som var närmast identiska med Rolex Day date och DJ med Eta 2824).

Det är ett amerikanskt företag men såldes till Citizen för 10 15 år sedan. En stor del av deras sortiment är väl rätt intetsägande (design som ser ut som bensinstationsklockor) men just denna nya gillar jag. Hade man släppt en ETA 2824 variant (el motsvarande klon) så hade den kunnat konkurrera på allvar med PRX.

Jag såg ytterligare en review, med den blå varianten. Härlig färg på urtavlan.


 
Jag kan inte så mycket om Bulova, förutom att man ser vissa modeller fara förbi (månklockan, Devils Diver, och de vanliga Sevile som var närmast identiska med Rolex Day date och DJ med Eta 2824).

Det är ett amerikanskt företag men såldes till Citizen för 10 15 år sedan. En stor del av deras sortiment är väl rätt intetsägande (design som ser ut som bensinstationsklockor) men just denna nya gillar jag. Hade man släppt en ETA 2824 variant (el motsvarande klon) så hade den kunnat konkurrera på allvar med PRX.

Jag såg ytterligare en review, med den blå varianten. Härlig färg på urtavlan.


Det är ju ett gammal företag (slutet på 1800-talet). De var väl först med stämgaffeluret (i vart fall i större skala). Numera gör de bl.a. ett ur till Grammygalan i princip varje år. Jag har två st. Precisionist (se bild) vars urverk väl anses vara det mest precisa, +/- 10 sek/år. Tror att det är samma verk (262 kHz) i den nya kvartsserien som förutom exakthet ger en svepande sekundvisare.
1000013001.jpg
 
Senast ändrad:
Nu har jag väntat 14 dagar på första AliExpress klockan, har varit klocklös nu i fyra dagar.
För er som brukar beställa Hur lång tid brukar det ta det var ju säkert minst fem dag sedan den blev godkänd i tullen. Kommer klockorna oftast i brevlådan eller till ombud?
Leveranstiden varierar rejält. Har fått någon på 7-8 kalenderdagar, andra på 14 dito och någon på ca 3 veckor. Ofta är det ev. "handpåläggning" hos tullen och/eller PostNord som fördröjer leveransen. De flesta kommer till brevlådan, men en San Martin för ca 3,5K fick jag hämta ut hos ombud, varför det väl är värdet på produkten som styr val av utlämning.
 
Nu har jag väntat 14 dagar på första AliExpress klockan, har varit klocklös nu i fyra dagar.
För er som brukar beställa Hur lång tid brukar det ta det var ju säkert minst fem dag sedan den blev godkänd i tullen. Kommer klockorna oftast i brevlådan eller till ombud?
Steeldive ploppen beställde jag från Ali under pågående OWGM så jag var tacksam för de tre veckor den tog på sig att komma hit och bli svensk. Den levererades direkt till brevlådan.
Trevlig kväll medmänniskor.
20240622_211724.jpg
 
Tillbaka
Topp