Kör en liten giveaway på insta
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Suktade efter deras pepsi i 41mm då jag hade en 39:a som var en uns liten på mig. Otroligt fina klockor. Och den länken är så jäkla snygg!Vet inte var gränsen för affordables går, men sett till ”bang for the buck” så träffar den här lilla fransosen bullseye.
Otroligt fin kvalitet, sitter som ett smäck på handleden tillsammans med scaleslänken. Lite klen lume, och att det inte är applicerade index är väl lite minus, men annars är det helt otroligt vad mycket klocka man får för ~900 EUR.![]()
![]()
Ja, det är en liten och nätt rackare, så förstår att den kan upplevas som liten om man har lite grövre handleder. Läst en del om det långa lug-to-lug måttet, men upplever det absolut inte som ett problem, och jag har inte så grova handleder.Suktade efter deras pepsi i 41mm då jag hade en 39:a som var en uns liten på mig. Otroligt fina klockor. Och den länken är så jäkla snygg!
Får man fråga vad du fick ge och vad det är för verk i din?Ja vad ska man säga, BB58’an har hamnat på avbytarbänken då jag gillar denna bättre haha. Sjuk kvalité och känns verkligen så mycket mer än sin lilla prislapp.
![]()
Just över 2000kr med tull och det är PT5000.Får man fråga vad du fick ge och vad det är för verk i din?
Ok!Just över 2000kr med tull och det är PT5000.
Nu har jag ingen erfarenhet om pt5000-verket, men har ändå lite koll på urverk och kostnader o så. Pt-verket verkar vara en ETA-klon (likt Sellita-verket), men frågan är hur exakt klonat det är och om tex. Sellita eller ETA-delar passar 1:1 i det. Tror dock inte det är lönt att tänka i termer om lagning eller service på ett sådant verk om hela klockan ligger på runt 2k ny. En service eller lagning går ju på allt från 1500kr-5000kr (eller betydligt mer), så frågan är hur lönt det är.Okej, tack! Blev lite sugen men funderade om det vore värt mellanskillnaden mot ett ETA-verk/Selitta... Det är ju inte några enorma summor men samtidigt så tillkommer ju tull, moms etc så det landar väl på nån tusing till så en sån hamnar ju på ca 6k. Inte för att jag tror det är en dålig klocka för den pengen heller. Går PT5000 att laga för en svensk urmakare eller är det bara byta ut verket? Eller är det nått som ändå görs med ett ETA-verk/Selitta om det är nog trasigt?
Jo exakt, jag slog till på AliExpress från IXDAO’s egna butik när det var rea samt lite kuponger. I mitt tycke en helt klart suverän klocka om man får den för under 3000kr. Varför jag valde IXDAO var för att den var mest lik originalet i dimensioner samt att jag gillar deras logga och smiley text som påminner mycket om tudors äldre logga.Ok!
Ser att den ligger på 250usd med det verket på deras egna sida? Men du kanske köpte via en annan handlare eller med ngn rabatt?
Jag håller med helt och hållet. För en så här klocka skulle jag definitivt gå på PT5000-verket. Enligt min (iofs rätt ringa) erfarenhet så presterar det bra. Jag är också väldigt misstänksam mot att det skulle vara äkta Sellita och ETA verk som man kan välja till dessa kinesiska produkter.Nu har jag ingen erfarenhet om pt5000-verket, men har ändå lite koll på urverk och kostnader o så. Pt-verket verkar vara en ETA-klon (likt Sellita-verket), men frågan är hur exakt klonat det är och om tex. Sellita eller ETA-delar passar 1:1 i det. Tror dock inte det är lönt att tänka i termer om lagning eller service på ett sådant verk om hela klockan ligger på runt 2k ny. En service eller lagning går ju på allt från 1500kr-5000kr (eller betydligt mer), så frågan är hur lönt det är.
Gällande verken så tror jag det är lite hugget som stucket med dom verken. Alla tre varianterna är gjorda i Kina (även ETA:t och Sellita-verket), och frågan är om dom ena är genuina Sellita eller ETA-verk. Speciellt ETA:t ställer jag mig tveksam till med tanke på deras supply till tredje part.
Tror inte du får ut bättre prestanda ur något av alternativen än Pt-verket, av den anledning att alla tre är kloner av varann (eller av ETA) och alla tre är gjorda i Kina, troligen till ungefär samma spec. och toleranser. Och oavsett så lär du inte lägga 2500kr i service på klockan om den har SW200-verket i sig ändå.
Normalt sett byts urverk sällan ut, utan man kan laga det mesta. Allt beror såklart på vad som hänt med klockan och värdet på verk/klocka.
Detta är mina tankar och alltså inget facit (så att ingen blir sur utifall att jag har fel).![]()
Låter helt rimligt, och var lite inne på detta själv också att det börjar bli lite för "dyrt" med ETA-verken, landar ändå upp mot 5k och det vette katten om jag är beredd att betala även om klockan är välbyggd.Nu har jag ingen erfarenhet om pt5000-verket, men har ändå lite koll på urverk och kostnader o så. Pt-verket verkar vara en ETA-klon (likt Sellita-verket), men frågan är hur exakt klonat det är och om tex. Sellita eller ETA-delar passar 1:1 i det. Tror dock inte det är lönt att tänka i termer om lagning eller service på ett sådant verk om hela klockan ligger på runt 2k ny. En service eller lagning går ju på allt från 1500kr-5000kr (eller betydligt mer), så frågan är hur lönt det är.
Gällande verken så tror jag det är lite hugget som stucket med dom verken. Alla tre varianterna är gjorda i Kina (även ETA:t och Sellita-verket), och frågan är om dom ena är genuina Sellita eller ETA-verk. Speciellt ETA:t ställer jag mig tveksam till med tanke på deras supply till tredje part.
Tror inte du får ut bättre prestanda ur något av alternativen än Pt-verket, av den anledning att alla tre är kloner av varann (eller av ETA) och alla tre är gjorda i Kina, troligen till ungefär samma spec. och toleranser. Och oavsett så lär du inte lägga 2500kr i service på klockan om den har SW200-verket i sig ändå.
Normalt sett byts urverk sällan ut, utan man kan laga det mesta. Allt beror såklart på vad som hänt med klockan och värdet på verk/klocka.
Detta är mina tankar och alltså inget facit (så att ingen blir sur utifall att jag har fel).![]()
Helt underbarTrevlig fredagkväll medmänniskor.
![]()
Härligt med fredagkväll. Bytte till denna cronos, den är ju riktigt bra, tyvärr har den legat oanvänd i säkert 3 månader.
![]()
Magiska bilder du tar. Och en jävligt magiskt klocka!
Takk. Det er ikke så mange som vil ha en klokke med rød urskive. 50 eksemplarer ble lansert 10. oktober og de er fortsatt ikke utsolgt. Jeg måtte derimot bare ha en slik, da rød fumé urskive er såpass annerledes at den gir litt liv i en ellers grå hverdag.Magiska bilder du tar. Och en jävligt magiskt klocka!![]()
Blir alltid sugen på en F77 när jag ser dina bilder.
Kan fortfarande inte förlåta mig själv att jag inte klickade hem den här Straum Jan Mayen.Takk. Det er ikke så mange som vil ha en klokke med rød urskive. 50 eksemplarer ble lansert 10. oktober og de er fortsatt ikke utsolgt. Jeg måtte derimot bare ha en slik, da rød fumé urskive er såpass annerledes at den gir litt liv i en ellers grå hverdag.![]()