• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Ja, saknar en field watch men inte riktigt varit något som lockat. Men den där är bra fin. Vad tycker du om bonkip länken? Tycker den ser riktigt skön ut och gillar att det går att justera enkelt on the go och känns luftigt.
Jag är van vid vintage, lätt och rassligt, och tycker den är fenomenal. Kan föreställa mig att om man är av moderna skolan som är fixerad vid att länkar ska vara nån typ av massiva Fort Knox tingestar som ska kännas som om de var framställda med mikrometer-precision av nån tysk pansaringenjör så tycker man den är klen och flamsig.

Echo Neutra ! Måste säga att jag är grymt imponerad av finishen på klockan! Måste också ge Sekvens beröm för supersnabb leverans och att dom skickade med ett extra läderband då länken var slut i lager!
IMG_0505.jpeg
Kul att du blev nöjd! Håller med om att finishen på echo/neutra är imponerande. Mycket för pengarna!

Tumme upp för Serica och hur de levererar ett schysst första intryck, för vad jag bedömer, relativt låg kostnad. Det är inga pråliga lådor och kuddar osv. Utan avskalad smyckesask, men kändes väldigt elegant och lite lyxigt i sin enkelhet. Vilket inte är helt lätt att få till.

Klockan då, jo den är tom bättre i verkligheten än på bild och går väl inom COSC med en avvikelse första dygnet på ca. -1 sekund.

IMG_2346.jpeg
IMG_2347.jpeg
IMG_2349.jpeg
IMG_2354.jpeg
IMG_2355.jpeg
IMG_2356.jpeg

Senast ändrad:
Vad har ni för tips för att få loss bandstift som sitter som berget? Eller där själva "kransen" är obefintlig. Har testat det mesta inklusive tandtråd men får fan inte loss dem.

Vad har ni för tips för att få loss bandstift som sitter som berget? Eller där själva "kransen" är obefintlig. Har testat det mesta inklusive tandtråd men får fan inte loss dem.
Sitter det ihop med en länk? Antar det.
Besvärligt.
Om man kommer åt med ett vasst litet knivblad brukar det gå; lägg ett ganska högt tryck på knivbladet mot stiftet och dra ihop stiftet. Ta ett omtag om det behövs.
Detta brukar funka om du kommer åt med ett knivblad (typ från en liten swiss army knife).

Men om du har en länk monterad är det nog svårare att komma åt med en kniv.
Jag har sett urmakare gärna använda en liten skruvmejsel ist f bandbytarverktyg. En urmakares mejsel är ofta mer eller mindre skarpslipad. Med det sagt hade jag försökt göra samma manöver som jag beskrev ovan, men med en så stor skruvmejsel som möjligt, men som är tillräckligt liten för att nå ned till stiftet. Men observera att mejseln måste vara skarpslipad (använd samma sliputrustning som när du skärper en kniv, t ex ett diamantbryne) så att den hugger i stiftet. Annars kommer den bara att glida vilket gör det hela meningslöst. Det borde gå. Om det ändå inte gör det måste stiftet tas av, men det är nog ett jobb för en urmakare skulle jag tro.

Sitter det ihop med en länk? Antar det.
Besvärligt.
Om man kommer åt med ett vasst litet knivblad brukar det gå; lägg ett ganska högt tryck på knivbladet mot stiftet och dra ihop stiftet. Ta ett omtag om det behövs.
Detta brukar funka om du kommer åt med ett knivblad (typ från en liten swiss army knife).

Men om du har en länk monterad är det nog svårare att komma åt med en kniv.
Jag har sett urmakare gärna använda en liten skruvmejsel ist f bandbytarverktyg. En urmakares mejsel är ofta mer eller mindre skarpslipad. Med det sagt hade jag försökt göra samma manöver som jag beskrev ovan, men med en så stor skruvmejsel som möjligt, men som är tillräckligt liten för att nå ned till stiftet. Men observera att mejseln måste vara skarpslipad (använd samma sliputrustning som när du skärper en kniv, t ex ett diamantbryne) så att den hugger i stiftet. Annars kommer den bara att glida vilket gör det hela meningslöst. Det borde gå. Om det ändå inte gör det måste stiftet tas av, men det är nog ett jobb för en urmakare skulle jag tro.
Bra tips! Skall omedelbart testa. Det är faktiskt inte en länk som sitter på utan läder, som tur är. Den absolut sista utvägen är väl att klippa upp lädret men det undviker jag helst 😅

Bra tips! Skall omedelbart testa. Det är faktiskt inte en länk som sitter på utan läder, som tur är. Den absolut sista utvägen är väl att klippa upp lädret men det undviker jag helst 😅
Med läder monterat ska det nog inte vara något problem under förutsättning att stiftet inte skadats så att det inte går att komprimera.
Var försiktig så tror jag att knivtricket löser problemet för dig.

Senast ändrad:
Jag hade en klocka där jag inte på något vis kunde komprimera bandstiften. Jag gick då till min lokala uris och bad om hjälp. Han sa att det var stift utan fläns så det var i princip omöjligt att komprimera dessa. Man fick helt enkelt bräcka loss dem.
Vi bände loss dem och det blev ingen åverkan på bandhornen.
Krökta bandstift går att ersätta.
Det känns ju betydligt billigare med ett par bräckta bandstift än ett sönderskuret läder.

Jag hade en klocka där jag inte på något vis kunde komprimera bandstiften. Jag gick då till min lokala uris och bad om hjälp. Han sa att det var stift utan fläns så det var i princip omöjligt att komprimera dessa. Man fick helt enkelt bräcka loss dem.
Det känns ju betydligt billigare med ett par bräckta bandstift än ett sönderskuret läder.
Definitivt, jag är bara skraj att skada bandhorn å det grövsta om jag försöker bräcka loss dem. Vet du hur han gick till väga?

Snäppet tunnare än första generationen, eller hur?
Tycker fortfarande det där är den snyggaste färgsättningen i serien. Om jag inte hade alldeles för många dykare redan skulle jag vara grymt sugen att testa den där, tycker lätt det är Seikos bästa på senare år.
Yes mindre mått rakt av.
Och ja, denna är riktigt bra. Bara spännet som ska bytas ut.

Definitivt, jag är bara skraj att skada bandhorn å det grövsta om jag försöker bräcka loss dem. Vet du hur han gick till väga?
Vi tog en skruvmejsel och körde in i mellan boett och bandstift och bände. Bandstiften är inte så hårda så det kröktes ganska enkelt. Bandhornen är betydligt hårdare. Men visst, lite nervös var jag.
Det jag framför allt var rädd för var att yttersta spetsen på bsndstiftet skulle gå av och fasta i hålet på bandhornet. Det skulle ju krångla till det hela. Nu vet jag inte riktigt hur befogad den rädslan var. Kanske någon som vet i tråden?

Dagens klocka som inte var det i det aktuella fallet med bandstiften .
20250104_131429.jpg

Jag har gjort det själv vid ett tillfälle. Det var förmodligen ett sånt där stift som inte går att komprimera om jag minns rätt. Fejkat helgjutna militärurs-bandstift stuket så att säga. Det var bara dit med en smal tång och bända/bryta av stiftet. Stiftet ger sig långt innan boetten tar någon skada. Så är det inte är länk på klockan så borde det inte vara något problem.

Tillbaka
Topp