• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Fick hem Thorn's "bantade" 50 FF. Den är alltså både lättare (Titan) och mindre (38mm exkl krona och 46mm L2L) än vanligt. Som jag hoppades så känns den rätt gjuten för min smala handled. Första intrycket är riktigt gott. Boetten känns utseendemässigt som stål, vilket passar mig som inte är överdrivet förtjust i gråare Titan ytor. "Rally"-tropic bandet måste vara det bästa som jag fått på en kina-klocka.

Det som fick mig att fastna för just den här modellen av de tre som Thorn gjort på det här temat är den subtila rödfärgningen av inner-änden på tim markörerna - den, i kombination med distorsionen från Tophat glaset, ger liv åt tavlan så att intrycket inte blir så sterilt.

thorn_FF_3.jpg

thorn_FF_1.jpg

Stilig! Känns den lagom tunn, 10 mm? Eller kanske en vanesak…
Skruvad krona?

Jag ser att PatrikJ redan svarat, men jag kan säga att den känns tunnare i praktiken på handleden. Mer 11 än 13. Det är väl för att det "bara" är glas som tar upp de sista 2-3 mm. Den känns alltså väldigt slimmad och bra.

Edit: Kronan är skruvad - jag är inte superförtjust i känslan i den. Den frikopplar inte under inskruvningen. Det är inget fel, men jag tycker alltid att det känns lite obehagligt och föredrar att den är löskopplad från driften under inskruvning.

thorn_FF_4.jpg

Senast ändrad:
Jag ser att PatrikJ redan svarat, men jag kan säga att den känns tunnare i praktiken på handleden. Mer 11 än 13. Det är väl för att det "bara" är glas som tar upp de sista 2-3 mm. Den känns alltså väldigt slimmad och bra.

Edit: Kronan är skruvad - jag är inte superförtjust i känslan i den. Den frikopplar inte under inskruvningen. Det är inget fel, men jag tycker alltid att det känns lite obehagligt och föredrar att den är löskopplad från driften under inskruvning.

thorn_FF_4.jpg
Ok. Grymt. Jag har precis börjat kika runt här i tråden då jag är på jakt. Ute lite efter omega Seamaster 60 stuket.

Mer mögel som trillat in. En Seiko från 7A38 serien daterad 1984. Designad av Giorgetto Giugiaro som är mest känd för att bland annat ha designat bilar och kameror (Golf1, Lotus Esprit, Nikon). Gillar när det sticker ut på ett oförväntat sätt men ändå sammanhållet.

E504CC3D-C24B-413F-9747-9345EA7E51E6.jpeg

Riktigt trevlig! Är tavlan grön? Orange detaljer är alltid ett stort plus 😎

thorn_FF_4.jpg
Ser riktigt bra ut! Hur är känslan i vridringen och hur är strukturen på tavlan? På några bilder ser tavlan helt slät ut och på andra lite mer levande.

IMG_6560.jpeg

Ser riktigt bra ut! Hur är känslan i vridringen och hur är strukturen på tavlan? På några bilder ser tavlan helt slät ut och på andra lite mer levande.

IMG_6560.jpeg

Min tavla är helt slät. Även om jag zoomar in ordentligt på den i en bild så är det då bara pixlar i fotot jag ser så att säga :)
Vridringen är väl på gränsen till för trög. Bör definitivt inte råka rubbas av misstag.

Baltany var ju riktigt fin också. Lutar dock åt att testa Hruodland i svart. Är novis så undrar hur watchdives är att handla från. Betalning/tull/leveranstid?
Har inte köpt klocka därifrån men jag har köpt band från watchdives. De skickade fel band till mig och efter att jag (lite surt) påpekat detta skickade de rätt band utan att jag behövde skicka tillbaka de andra. Så det är väl godkänt som handlare får man säga.

Vad gäller tull och moms när man köper klockor utanför eu är det något man ska räkna med. Det är ju faktiskt så det är tänkt.

Har inte köpt klocka därifrån men jag har köpt band från watchdives. De skickade fel band till mig och efter att jag (lite surt) påpekat detta skickade de rätt band utan att jag behövde skicka tillbaka de andra. Så det är väl godkänt som handlare får man säga.

Vad gäller tull och moms när man köper klockor utanför eu är det något man ska räkna med. Det är ju faktiskt så det är tänkt.
Numera kan du välja "VAT-included" frakt när du köper hos Watchdives. Det är till och med defaultvalet och gratis.

Jag har inte vågat fundera på huruvida det alternativet är strikt lagligt eller inte, men fungerar gör det definitivt och det blir inga tulll/moms-avgifter att betala.

Här har man suttit o irriterat sig på tullen och FedEx fredag kväll o hela lördagen. Så i morse vid frukosten säger frugan ”glömde att kom ett paket till dig i fredags som jag la i förrådet” 🙃🙃🙃🙃
Men men värre saker har hänt - sägs det…
IMG_2235.jpeg
IMG_2236.jpeg
IMG_2239.jpeg
IMG_2226.jpeg

Mer blå i verkligheten än på bilderna som @Delgada redan hotat med 😉
Visst är det tydlig fake-patina, men gillar den spontant ändå!
Riktigt trevligt läder, och kanske kan göra sig bra på orange tropic till sommaren 🏖️

Här har man suttit o irriterat sig på tullen och FedEx fredag kväll o hela lördagen. Så i morse vid frukosten säger frugan ”glömde att kom ett paket till dig i fredags som jag la i förrådet” 🙃🙃🙃🙃
Men men värre saker har hänt - sägs det…
IMG_2235.jpeg
IMG_2236.jpeg
IMG_2239.jpeg
IMG_2226.jpeg

Mer blå i verkligheten än på bilderna som @Delgada redan hotat med 😉
Visst är det tydlig fake-patina, men gillar den spontant ändå!
Riktigt trevligt läder, och kanske kan göra sig bra på orange tropic till sommaren 🏖️
Den där var utomordentligt fin!
Gillar särskilt slipningen på vridringen. Föredömligt!👍

Tillbaka
Topp