Letat efter ny jobbklocka ett tag då min förra blev stulen istrax före jul. Då jag har ett delvis fysiskt arbete i kombination med internationella resor vill jag ha en ”true gmt” som inte är för dyr.
Valet landade efter mycket letande till slut på en Tisell GMT med miyota 9075 urverk och svart/grön vridring.
kostnaden landade på ca 4tkr, dvs en av de billigaste klockorna på marknaden med nämnda urverk, och förväntningarna ska nog sättas därefter.
Lite blandade känslor nu när man fått hem den och burit den.
Jag gillar storleken, den har en bra och väl avvägd storlek om ca 40mm men ändå ganska tunn,12mm. Dvs bär och upplevs väldigt lik en sub eller GMT master 2 i storlek.
Denna klocka kanske ska ses som en ”homage”, men har ändå ett antal distinkta avsteg från originalet som jag uppskattar och tydligt markerar att man inte haft avsikt att göra en kopia med annan logga bara.
De har valt bort mercedesvisarna som de har på sin andra gmt med seiko urverk. Dessa egna visare tar i min värld bort den värsta ”kopia”-känslan. Dessa visare tycker jag är bra och tydliga. Samtliga 4 visare och indexen på tavlan är försedda med lysmassa och det är tydligt vilken visare som är vilken i mörker. Datumvisningen med cyklop är acceptabel men inte bra. Jag vet inte om det är cyklopet eller datumskivan men datumsiffrorna upplevs inte knivskarpa och tittar man inte rakt framifrån blir siffrorna förvrängda eller att reflexer uppstår i cyklopen, vilket det inte gör på mina rolex-klockor med cyklop.
Länken är snygg, 20mm bred vid bandhornen som smalnar av till claspen. Passformen är tyvärr inte den bästa mellan ändlänkar och bandhorn. Känslan av en billig kopia på rolex oysterlänk med glidelock är tyvärr högst påtaglig. Länken är rätt skarp i kanterna, vilket känns när den bärs på armen. Glidelock funktionen är bra men rå i känslan (kanske ger sig efter lite motionering). Hel- och halvlänkbitar däremot bäddar för bra passform. Efter att ha brutit de skarpa kanterna på länken är den faktiskt riktigt bekväm.
Känslan i vridringen (som går att vrida åt båda håll) och kronan är likvärdig klockor i samma prisklass, dvs ganska tråkig, lite svampigt men ändå med tydliga lägen. Jag skulle säga att den är likvärdig en seiko skx i både vridring och krona. Siffrorna i vridringen har inte lysmassa.
Summa summarum tycker jag detta är väldigt prisvärd GMT, en ”homage” med tillräckligt stora skillnader mot originalet för att inte uppfattas som en ren kopia.