• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nytt in
1000013770.jpg

Miyota 9039 är väl lite känd för det. Hade en dykare från wolbrook tidigare, med samma urverk. Levde också om.
Okej, jag har googlat lite nu då jag inte hört uttrycket förut (ny på forumet och fortfarande rätt grön inom klockvärlden). Menar du att klockan stannar ofta eller sackar efter ibland då vardagligt användande inte riktigt räcker till för att hålla igång den via rotorn? Och då behöver vridas upp manuellt?

Okej, jag har googlat lite nu då jag inte hört uttrycket förut (ny på forumet och fortfarande rätt grön inom klockvärlden). Menar du att klockan stannar ofta eller sackar efter ibland då vardagligt användande inte riktigt räcker till för att hålla igång den via rotorn? Och då behöver vridas upp manuellt?
Miyota låter en del när rotorn snurrar, kvalitetsmässigt är det nog helt ok och gå lär den göra även om ETA/selitta är klart ett snäpp upp.

Senast ändrad:
Nej jag skriver att det lever om = gör höga ljud när rotorn rör sig.

Rotorn i Miyota 8XXX och 9XXX vrider upp urverket i endast en riktning och i andra riktningen snurrar rotorn fritt. Om man gör en armrörelse så rotorn snurrar åt det fria hållet så snurrar den galet fort och låter rätt mycket. Inget fel, inget problem, men med tunt gods i framförallt baklocket så låter det en del.

Miyota låter en del när rotorn snurrar, kvalitetsmässigt är det nog helt ok och gå lär den göra även om ETA/selitta är klart ett snäpp upp.
Okej! Intressant ändå, har bara sellita nu och haft en seagull eta-klon i någon äldre klocka.

Blir intressant med ett nytt ljud, får se om jag stör mig på det eller om det känns charmigt (om jag ens får tag i en Galo first edition).

Då förstår jag uttrycket bättre. Tack för förklaringen! 😁

Rotorn i Miyota 8XXX och 9XXX vrider upp urverket i endast en riktning och i andra riktningen snurrar rotorn fritt. Om man gör en armrörelse så rotorn snurrar åt det fria hållet så snurrar den galet fort och låter rätt mycket. Inget fel, inget problem, men med tunt gods i framförallt baklocket så låter det en del.
Tack för informationen!

Hoppas jag får tag i en så jag kan lyssna, känna och klämma lite på det! 😁🙏

Svårt hitta en bättre klocka för runt 200 spänn, även om två stycken faktiskt pajat inom 2-3 år för mig. Den ena efter ca 5 dopp i havet och den andra var det en tryckknapp som plötsligt gav upp.. Men men, coola är de iaf! 😁
20251103_180021.jpg

Får jag slå ett litet slag för att gå ett steg upp och titta också på storasyster F-105. Mycket lik i det allra mesta, men bättre bakgrundbelysning som är lite jämnare över hela displayen.

20251103_200013.jpg

Hej! Passar på att ställa samma frågor till dig då jag inte fått svar från den andra användaren ännu och en re-release verkar vara på G.

Hur känns byggkvalitet och komfort? Finns det något att klaga på? Känns krona och bezel bra/robusta vid hantering etc?

Tycker de är sjukt snygga!
Hej! Jag är verkligen ingen expert och har aldrig haft särskilt dyra klockor, så du får ta mitt svar för vad det är. Men min uppfattning är att byggkvaliteten är bra och klockan känns gedigen och välbyggd. Kronan är lätt att hantera och fungerar fint. Bezeln använder jag väl inte så mycket men känns helt okej. Sammantaget är jag i alla fall mycket nöjd. Men har man dyrare klockor att jämföra med så kanske svaret hade blivit ett annat. Jag rekommenderar den i alla fall!

Hej! Jag är verkligen ingen expert och har aldrig haft särskilt dyra klockor, så du får ta mitt svar för vad det är. Men min uppfattning är att byggkvaliteten är bra och klockan känns gedigen och välbyggd. Kronan är lätt att hantera och fungerar fint. Bezeln använder jag väl inte så mycket men känns helt okej. Sammantaget är jag i alla fall mycket nöjd. Men har man dyrare klockor att jämföra med så kanske svaret hade blivit ett annat. Jag rekommenderar den i alla fall!
Tack för svar!

Efter flera positiva recensioner är jag faktiskt såld. Kommer försöka få tag på en 😁👍

Tillbaka
Topp