• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Skickar upp några snabba på dagens leverans, en limiterad DeSanders som ändå är ganska kul. Kollade in dem på Stockholm Time. Och framför allt är den wife approved 😃

IMG_5330.jpeg
IMG_5328.jpeg
IMG_5331.jpeg

Min seiko 5a och jobbklocka "dog" i förra veckan. Ja i alla fall halvdog då den slutat dra upp sig själv av armens rörelse. Dock går den vrida upp. Men otymplig vred och feta fingrar, så ser den som död. Vart en bra klocka en av de längst levande jobbklockor jag haft överlevt 5års tjänst.. Så kikat efter en ny Seiko 5a att ha i jobbet..

Men hittade då denna Dander klocka som såldes på tradera nya från konkurslager av någon för mig helt okänd Svenskt micro märke.
idag22.jpg
Med ett löjligt lågt pris! Visst ett konkurslager så lär inte bli fler än de som säljs nu.
Men priset har en perfekt övertalningsförmåga för mig! Då arbetsklockor bara är en förslitningsvara där livslängden på tidigare
mina Seiko 5or. Har varit allt från oturliga 3veckor till bra kämpat 6 långa år. Men de har gått ett gäng Seiko 5or arbetsklockor
för mig sedan 90-talet till idag.

Men åter till Dander klockan... Upptäckte den har ett Japanskt Miyota 8215 automatiskt urverk... Vilket är ett riktigt bra urverk fullt jämförbart med de i Seiko 5:eek:rnas. Samt med Miyota vet man även garanterat att de är både tillverkat och monterat i Japan..
Vattentät klocka med hårt reptåligt Safirglas, o ett långlivat tåligt urverk är egentligen allt en jobbklocka behöver i kvalitetskrav för mig.

Var inte helt hundra på om jag gillade designen? Med de lite udda tilltaget att ha synlig datumskiva. Men som sagt billig klocka och man vänjer sig säkert.
Storleken ja 42mm bred plus kronan... Kanske lite väl stor, för en jobbklocka tycker jag.

Men å andra sidan billig att köpa.

Sen var Dander klockan bara 12mm tjock. Vilket rent utav är nån mm tunnare än en Seiko 5a.
Så blir kanske inte trots väl stor för klumpig på armen och fastnar som skadas ändå.

Men som sagt den var ju snudd på löjligt billiga. Så varför inte tänkte jag...

De klart ett stort inte för fungera som bra jobbklocka för mig finns.
Nämligen länken. Inget fan av Mesharmband och speciellt inte på en jobbklocka i ett ofta smutsigt som kladdigt arbete..
idag24.jpg
Men faller åter tillbaks på klockan är ju snorbillig!
Tycker man får jäkligt mycket klocka för pengen. Å med så billigt inköpspris ingen större fara behöva köpa till bättre armband.

Jaja sagt och gjort! Slog till och Traderade hem ett sett med tre klockor, en turkos en vit och en grå för löjliga 750kr.
idag29.jpg
Japp alltså tre slit och släng jobbklockor med automatiskt Miyota vattentät som reptåligt safirglas för 250kr st.

Visst via Ebay där jag köpte hem tre 22mm stål armband vilka i jobbet är mer praktiska och lättrengjorda.
idag31.jpg

men ändå även med extra inköpta armband!! Så känns de löjligt billigt! För klocka som man får för pengen.
Å med ett trepack inköpta och med lite tur. Så inte omöjligt jag nu har arbetsklockor hela vägen fram till pensionen.

Så vill ni ha en eller kanske tre?? Billiga slit och släng klockor kika in Dander klockorna på tradera.
Tror en går för 350kr eller 3 för 750kr om inga budkrig ökar på priset..

Själv ovanligt nöjd. Då jobbklockor är för mig ändå bara en nödvändig utgift
och inte som "finklockor" ett kul köp till samlingen...
idag32.jpg

Första nya (för mig, köpt begagnad) mikron på ett tag.

20251028_200635.jpg

Minnesgoda läsare minns kanske hur jag för sju år sedan skrev här i tråden att jag via Kickstarter beställde en Meraud Bonaire som jag fick året efter. Mycket trevlig klocka om än kanske lite över gränsen till homage med det sätt jag ser på det idag. Nåväl, det är fortfarande en ruskigt trevlig klocka att bära, men jag har nu sett baksidan av ... kanske inte alla Microbrands, men en del: Det är en enmansfirma som är väldigt varierande i hur snabb han är på att svara på mail. Jag blev erbjuden en billig service men när jag frågade om adress och betalning tystnade han igen.

Kan ju bjuda på ett par gamla bilder av den ändå:

DSC_0449.JPG
DSC_0450.JPG
P8090736.JPG

Beställde en jb300 deepsea, ren Fear of Missing Out 🤪

Nu är det inte direkt läge för mig o lägga pengar på klockor men så släpper spinnaker den här skönheten, måste va mitt favorit micro märkre.

1000009742.png

1000009741.jpg
Ja den var rolig! Blev sugen och började bygga upp ett argument till varför jag behöver en men förbeställningsfönstret var redan stängt. På gott och ont 😁 Hann du hugga en?

Har du öppen eller stängd baksida? 😍

Riktigt nice den där! Vart sugen i många år, grattis till köpet! 🥳😍

Vart köpte du?
Jag har haft span på en sån här i säkert 3-4 år men inte kommit till skott. Det har kommit andra inköp emellan. Det är ju knappast ekonomin som hindrat. 1350 kr från AliExpress inklusive frakt.
Det är glasbaksida på den. Det är ju ett riktigt vackert verk att titta på.
20251031_134136.jpg

Vad jag inte riktigt begriper är varför de med acrylglas anses ha 19 juveler medan de med safir anses ha 21 juveler. Finns ju även bilder på 22 zuan. Men vad jag förstått är det ju samma verk i alla oavsett glas eller 38, 40 eller 42 mm.
Någon som har rimlig förklaring till det?
20251031_134352.jpg

Och så en halloween posering.
20251031_134347.jpg

Nu ska jag ta och beställa ett brunt bunt med lite mer retro-look än den svarta jag har på nu.

Jag har haft span på en sån här i säkert 3-4 år men inte kommit till skott. Det har kommit andra inköp emellan. Det är ju knappast ekonomin som hindrat. 1350 kr från AliExpress inklusive frakt.
20251031_134136.jpg

Vad jag inte riktigt begriper är varför de med acrylglas anses ha 19 juveler medan de med safir anses ha 21 juveler. Finns ju även bilder på 22 zuan. Men vad jag förstått är det ju samma verk i alla oavsett glas eller 38, 40 eller 42 mm.
20251031_134352.jpg

20251031_134347.jpg

Nu ska jag ta och beställa ett brunt bunt med lite mer retro-look än den svarta jag har på nu.
Typ?
DO5170541_Original.jpeg

20251031_134136.jpg

20251031_134352.jpg

20251031_134347.jpg

Just 1963 överlag har det ju varit sjukt mycket snack om de är äkta eller inte, även fast man beställer från "rätt" sida. Vi hade någon i OWGM som grottade i om hans var äkta eller ej.

Finns ett rejält rabbit hole att hoppa ner i på nätet om man är sugen

Tillbaka
Topp