Som flickan saDet är inte alltid uret som är för litet...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Som flickan saDet är inte alltid uret som är för litet...
Har du fågel?Som flickan sa![]()
När hon sket ner sig i vasken.Lärt mig uppskatta det s.k. ”one eye” stuket genom åren som vintage galning.
Sen att jag blir galen på när ett index försvinner kl 3 för att göra hål i tavlan så att vi ska se vilket datum det är. Samt med fel bakgrundsfärg, och index sen är över dimensionerat kl 21, det kan vi ta en annan dag.
Lärt mig uppskatta det s.k. ”one eye” stuket genom åren som vintage galning.
Sen att jag blir galen på när ett index försvinner kl 3 för att göra hål i tavlan så att vi ska se vilket datum det är. Samt med fel bakgrundsfärg, och index sen är över dimensionerat kl 21, det kan vi ta en annan dag.
Skrämmande vanligt i branschen. Som om dom antingen skiter i det eller rent av missar en så pass viktigt detalj.Jag uppskattar en välintegrerad datumkomplikation. Dock är det närmast provocerande att många tillverkare av ur i prisklass 20k+ inte fixar ett färgmatchat datumhjul. T.ex Epoch Pulsograph...
Skrämmande vanligt i branschen. Som om dom antingen skiter i det eller rent av missar en så pass viktigt detalj.
Jaja, där istället adderar det till en helhet i designen.Det förstör verkligen helheten. Särskilt som man ser relativt billiga mikromärken fixa det briljant. På vintageur är det lättare att köpa![]()
Jaja, där istället adderar det till en helhet i designen.
Jag har idag sedan omkring 2006 snurrat runt 3-4000 klockor. Ibland i större lot, men oftast i styck. Jag har under dessa år snurrat/köpt/sålt runt 5-600st klockor som på ett eller annat sätt fångat mitt intresse.
På tok för mycket skärmtid. På tok för arg sambo. Men jisses. Så kul intresse.
Man lär sig varje dag. Hittar nya klockor varje dag osv.
Kul som fan att höra din story. Vissa fastnar, andra inte. Angående flippandet så har det gått i perioder. Vissa veckor var det 2-3 försändelser och 2-3 mottaganden på en och samma dag. Men jag ser det fortfarande inte som något konstigt. Så länge det inte sätter käppar i hjulet för dig rent personligt så ba åk’!Snöade in ordentligt runt 2010... Alltjämt finns det nya saker att lära sig om gamla grejer. Armbandsur som bruksföremål är ju en spännande era. Varit tvungen att detoxa och faktiskt "lyckats" vara OWG i 2år nu i december. Dock precis köpt ett ur på pre-order... Kommer definitivt bli fler men jag inbillar mig att jag vet vad jag gillar och faktiskt kommer trivas med över tid numera. Orkar inte med flipparracet![]()
Kul som fan att höra din story. Vissa fastnar, andra inte. Angående flippandet så har det gått i perioder. Vissa veckor var det 2-3 försändelser och 2-3 mottaganden på en och samma dag. Men jag ser det fortfarande inte som något konstigt. Så länge det inte sätter käppar i hjulet för dig rent personligt så ba åk’!
Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.Någon som haft möjlighet att klämma och känna på (nya?) Svenska märket Tempus Altera och vill ge en recension? Seikoverk och handbyggda. VÄLDIGT billigt.
Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.Vad säger egentligen omegas advokater om liknande men för mig behövs det i alla fall någon liten egen grej för att jag ska ta ett "märke" seriöst.
Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.är väll valfri aliexpress homage men dubbla priset kontra där![]()
Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.Skulle inte bära den om jag så fick den gratis.
Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera."Svenska"? De har ju garanterat köpt den på Alibaba och säljer vidare.
Viss designstöld är väl inte helt främmande bland klockor i den här tråden. (Eller i min klocklåda...)
Så i princip skiljer den sig inte från många AliExpress klockor som både jag och många andra i tråden uppskattar.
Men det är ju alltid trevligt med en tydlig logga som talar om att det INTE är ett försök till förfalskning eller om det är något annat som bryter av mot originalet.
Tex annan färg på tavlan som dagens klocka.
![]()
Så vitt jag vet har Serica aldrig gjort den här med röd tavla. Ni får gärna korrigera mig om jag har fel.
Hej! Alla dina modeller är ju onekligen kopior av kända klockor rakt av, men utan logga då. Oavsett om du nu monterar dem själv eller köper dem färdiga direkt från Ali Express. Jag har inget alls emot micromärken, homager eller klockor från kina som är inspirerade av andra modeller, men de bör iallafall har en touch av egen prägel någonstans, vilket dina saknar, för att jag skulle vilja bära dem.Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.
Smak är personlig och det respekterar jag.
Jag bygger klockorna själv i liten skala och lär mig på vägen.
Jag tar gärna emot konkret feedback som hjälper mig göra nästa modell bättre, så att kanske till och med du skulle vilja bära den.![]()
Jag förstår vad du menar. Modellerna ligger nära kända designer eftersom jag började med standarddelar för att komma i gång.Hej! Alla dina modeller är ju onekligen kopior av kända klockor rakt av, men utan logga då. Oavsett om du nu monterar dem själv eller köper dem färdiga direkt från Ali Express. Jag har inget alls emot micromärken, homager eller klockor från kina som är inspirerade av andra modeller, men de bör iallafall har en touch av egen prägel någonstans, vilket dina saknar, för att jag skulle vilja bära dem.
Är det inte bättre att bara kalla det för var det är? Copager byggda med Kina-delar? Att hävda att du kan göra saker custom betyder ju bara att du beställer random delar på Yobokies eller Ali och sätter dit. "Byggd för hand i Sverige för dig som uppskattar hantverk" och samtidigt hävda "att bygga klockor med känsla, precision och ärlighet." Att sätta ihop klockor av off-the-shelf-delar från Ali är inget av det där.Jag förstår vad du menar. Modellerna ligger nära kända designer eftersom jag började med standarddelar för att komma i gång.
Det gör att de saknar egen prägel i dag.
Det går däremot att välja tavla och visare och sätta sin egen touch om man hör av sig direkt till mig.
Jag har inte fått in den funktionen på hemsidan än, men jag fixar det manuellt tills vidare.
Jag jobbar också på en modell med mer egen design.
Tack för att du är tydlig, det hjälper mig framåt. Uppskattar verkligen all feedback jag kan få!
Som andra har sagt…Jag förstår vad du menar. Modellerna ligger nära kända designer eftersom jag började med standarddelar för att komma i gång.
Det gör att de saknar egen prägel i dag.
Det går däremot att välja tavla och visare och sätta sin egen touch om man hör av sig direkt till mig.
Jag har inte fått in den funktionen på hemsidan än, men jag fixar det manuellt tills vidare.
Jag jobbar också på en modell med mer egen design.
Tack för att du är tydlig, det hjälper mig framåt. Uppskattar verkligen all feedback jag kan få!
Som andra har sagt…
Tycker namnet är kanon, men om du har några högre ambitioner med projektet så är det helt fel ände att börja i. Att beställa hem delar som vem som helst kan köpa och skruva ihop är inte ett bra sätt att bygga varumärke för att uttrycka det milt.
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en subhommage från dig om jag blev sugen på en sådan. Men jag skulle möjligen fundera på varför man inte lika gärna skulle köpa en från Steeldive tex. Jag tycker det där med tydlig logga är viktigt. I det avseendet tycker jag just Steeldive och Tactical Frog är bra med tydlig, kul och lite uppkäftig logga.Jag heter Mirza och jag driver Tempus Altera.
Jag fattar vad du menar. Många bygger på liknande design och jag är inget undantag i dag.
Jag valde standarddelar för att hålla priset nere för både mig men speciellt för kunden. Jag är precis som ni en klockfantast. Jag vill bara att alla ska ha råd med en fin klocka.
Mina urtavlor kommer nu med Tempus Alters loggan jag har bara inte hunnit uppdatera hemsidan eller bilderna än.
Bra att du lyfter det. Det hjälper mig att ta nästa steg åt rätt håll.
Snygg klocka!
Tack för det.Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köpa en subhommage från dig om jag blev sugen på en sådan. Men jag skulle möjligen fundera på varför man inte lika gärna skulle köpa en från Steeldive tex. Jag tycker det där med tydlig logga är viktigt. I det avseendet tycker jag just Steeldive och Tactical Frog är bra med tydlig, kul och lite uppkäftig logga.
Idén att beställa kompositioner med olika utvalda delar gillar jag.
Tex en subhommage med paddelvisare (som gamla Vostoks) eller en Patekhommage med tudorvisare. Kul grej för alla som inte har utrustning/tålamodet/färdigheten att ge sig på detta själv.
Den idén tror jag du ska satsa på. Kanske inget du kan leva på, men i alla fall en hobby som kan ge visst tillskott i kassan. Till skillnad från min klockhobby som bara kostar.
Lycka till.
Första gången jag sett en IRL.
Yes, det gjorde jag. Borde finnas fler i klocklådorna som inte får handledstid![]()
Jag hade en helsvart Bolm Automaton. Kan faktiskt vara den som diskuteras här. Jättekul klocka som är väldigt snygg. Sålde den faktiskt enbart för att jag har flera svarta klockor. Skulle kunna tänka mig en igen, fast i stål.Ja, iof vet jag inte hur många som tillverkades men majoriteten av dem som sålts lär vara på forumet mtp märkets huvudman. Kan tänka mig en i stål.![]()
Hade det blivit någon i ädelmetall hade den inte lämnat personliga samlingen. Synd vi inte gjorde några i guld då det hade varit en bra investering idag...Jag hade en helsvart Bolm Automaton. Kan faktiskt vara den som diskuteras här. Jättekul klocka som är väldigt snygg. Sålde den faktiskt enbart för att jag har flera svarta klockor. Skulle kunna tänka mig en igen, fast i stål.
Anser med eftertryck att @Aurum borde göra en nyutgåva, KS Edition, i helguld med premiumverk (eventuellt utan världskartan) och ge bort till en forummedlem, vilken som helst, så länge det är jag. Kan hämta på plats.
Eller släppa en ny serie av vanliga Automaton. Om det är en bättre affärsidé.
Majoriteten såldes inte på forumet, men en stor andel helt klart. Kommer bli en mycket ovanlig vintageklocka i framtiden. Mikro om något.Ja, iof vet jag inte hur många som tillverkades men majoriteten av dem som sålts lär vara på forumet mtp märkets huvudman. Kan tänka mig en i stål.![]()
Hur många såldes totalt?Majoriteten såldes inte på forumet, men en stor andel helt klart. Kommer bli en mycket ovanlig vintageklocka i framtiden. Mikro om något.