• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Kör RL på jubilee idag, måste säga att den klär rätt bra i det.
20180518_095902.jpg
Kul, jag hade missat att det fanns en sån här på forumet.
Hur upplever du den kvalitetsmässigt? Är det keramisk ring? Hur är låset på länken?

Kul, jag hade missat att det fanns en sån här på forumet.
Hur upplever du den kvalitetsmässigt? Är det keramisk ring? Hur är låset på länken?
Jag har mark I ska jag börja med att säga, så mycket av det jag upplevt som preblematiskt menar de ska vara fixat till mark II.
1. Overall tycker jag att kvalitén är rätt bra för pengen. Dock har jag lite spelrum/glapp i bezel som stör lite. RL har erbjudit att fixa det/ge mig en ny om jag skickar tillbaka den men vet inte om jag tycker att det är värt frakten.
2. Insert är i safirglas, vilket jag verkligen diggar, ger ett bra intryck.
3. Kan inte uttala mig så mycket om låset tyvärr, jag plockade av länken efter ett par dagar då jag inte gillade den alls. halvtaskig kvalitet och mark I hade polerade delar på länken som blev superrepiga efter bara någon dag. Det menar de dock ska vara löst till mark II med dels helt borstad länk samt att den är liiiite tjockare.

Min slutsats är att jag verkligen gillar den, men vet egentligen inte riktigt varför haha.

Edit: Mark I är lite för tjock för sitt eget bästa också

B18612FC-BC35-4C2D-80AF-76537A99DE1D.jpeg

Känslan bara vi klocknördar förstår... när man träffar en ny goding och man blir kär direkt.

Fördelen med klockor är ju att man kan vara otrogen, och komma undan med det. (Och även om man byter ”partner” helt, slipper man ändå krångel).

Då var det min tur att få äga denna Bull Shark. Fan vad nice! Helgen kunde inte börjat bättre.

B18612FC-BC35-4C2D-80AF-76537A99DE1D.jpeg

Känslan bara vi klocknördar förstår... när man träffar en ny goding och man blir kär direkt.

Fördelen med klockor är ju att man kan vara otrogen, och komma undan med det. (Och även om man byter ”partner” helt, slipper man ändå krångel).

Då var det min tur att få äga denna Bull Shark. Fan vad nice! Helgen kunde inte börjat bättre.

Gillar verkligen designen, är väldig "mjuk" i sina linjer tycker jag vilket ger ett lite mysigt intryck om du fattar vad jag menar, svårt att sätta ord på.
Sen är jag en sucker för upphöjda/tok-kupade glas så redan där är jag såld.
Du lär få en bra helg ;)

Gillar verkligen designen, är väldig "mjuk" i sina linjer tycker jag vilket ger ett lite mysigt intryck om du fattar vad jag menar, svårt att sätta ord på.
Sen är jag en sucker för upphöjda/tok-kupade glas så redan där är jag såld.
Du lär få en bra helg ;)
Förstår vad du menar. Jag gillar också de upphöjda glasen, och speciellt när det då ändrar färg och skimrar lite, kallas kanske sunburst har jag läst någonstans

Kul! Jag har länge velat test en sån där. Ser fram emot bilder och intryck från dig.
Ja jag har sett och gillat de tidigare versionerna. Nyligen upptäckte jag den senaste som väl kom ut i oktober förra året och den träffade helt rätt hos mig.
Lovar att återkomma med bilder och tankar när den har landat :)

Kul köp! Gillar den, känns som en väldigt bra sommarklocka :) Även läst gummit ska vara ruggigt bra!

Ja med den glada färgen på visarna känns den känns den väldigt somrig.
Gillar den PVDade med orangea visare oxå men denna känns mer allround. Får väl köpa en sådan med i värsta fall... :p
Tror att det stod i en tråd på WUS att han skulle sälja gummibanden lösa också men ser dom inte på sidan...

Nu har jag kikat lite på min nya Geckota C1 Racing Chrono, Panda-style, som damp ned i brevlådan igår. Jag kan börja med att säga att jag alltid har svårt med nya klockor som inte är har den mer rundade och bulligare Panerai-versionen av boett, så när det händer så är det ett ypperligt tillfälle att köpa klockan av mig för jag funderar redan på att sälja den vidare :)

Nu är ju inte C1:an sådär jättelångt ifrån, men det är ett antal saker med den som jag hade önskat vore lite annorlunda. Ett exempel är bredden på bandhornen, som är yttepytte, jämfört med exempelvis Longines Heritage 1973 och Heuer Camaro. Det gör att klockan inte ger ett speciellt stort avtryck på armen, lite för lite helt enkelt. Den skiljer sig redan från de båda nämnda inspiratörerna/konkurrenterna med att hela boetten är mycket tunnare, så med det här så blir det inte mycket kvar :) Bandhornen är lite avrundade förvisso, vilket gör att den sitter bättre på armen, men tyvärr är resten av boetten alltför fyrkantig. Jag vet inte riktigt vilken skärning som gör det, men det känns mer som att ha en helt kvadratisk (kubistisk :D) klocka på armen än de andra klockorna. Mjukheten i boettformen som exempelvis en Panerai Ferrari (klicka på den här förresten, grym bild) innehar, finns alltså inte alls i den här. En annan grej som stör är att glaset ger lite mer reflektioner än vad jag hade hoppats, det gör det väldigt coolt i vissa vinklar och oläsbart i andra :)

Vad är bra då? :D Skruvkrona = vattentålig nog. Bra kronografknappar. Tjockleken är bra, som sagt. Tavellayouten är precis perfekt (synd bara att glaset gör att man inte får riktigt rätt tjong i det). Skönt med mecaquartz ... bara att plocka i lådan och gå iväg med. Bandet som kom med är bra också, men den satt avsevärt mycket bättre på Geckotas egna sätesbältesNATO. :cool:

Kommer jag behålla den? Hmmm. Svårt. Väldigt svårt. :arghh:

Här kommer en liten gif som får avsluta den här mini-recensionen.
ezgif-6-d3a905f9cc.gif

Nu har jag kikat lite på min nya Geckota C1 Racing Chrono, Panda-style, som damp ned i brevlådan igår. Jag kan börja med att säga att jag alltid har svårt med nya klockor som inte är har den mer rundade och bulligare Panerai-versionen av boett, så när det händer så är det ett ypperligt tillfälle att köpa klockan av mig för jag funderar redan på att sälja den vidare :)

Nu är ju inte C1:an sådär jättelångt ifrån, men det är ett antal saker med den som jag hade önskat vore lite annorlunda. Ett exempel är bredden på bandhornen, som är yttepytte, jämfört med exempelvis Longines Heritage 1973 och Heuer Camaro. Det gör att klockan inte ger ett speciellt stort avtryck på armen, lite för lite helt enkelt. Den skiljer sig redan från de båda nämnda inspiratörerna/konkurrenterna med att hela boetten är mycket tunnare, så med det här så blir det inte mycket kvar :) Bandhornen är lite avrundade förvisso, vilket gör att den sitter bättre på armen, men tyvärr är resten av boetten alltför fyrkantig. Jag vet inte riktigt vilken skärning som gör det, men det känns mer som att ha en helt kvadratisk (kubistisk :D) klocka på armen än de andra klockorna. Mjukheten i boettformen som exempelvis en Panerai Ferrari (klicka på den här förresten, grym bild) innehar, finns alltså inte alls i den här. En annan grej som stör är att glaset ger lite mer reflektioner än vad jag hade hoppats, det gör det väldigt coolt i vissa vinklar och oläsbart i andra :)

Vad är bra då? :D Skruvkrona = vattentålig nog. Bra kronografknappar. Tjockleken är bra, som sagt. Tavellayouten är precis perfekt (synd bara att glaset gör att man inte får riktigt rätt tjong i det). Skönt med mecaquartz ... bara att plocka i lådan och gå iväg med. Bandet som kom med är bra också, men den satt avsevärt mycket bättre på Geckotas egna sätesbältesNATO. :cool:

ezgif-6-d3a905f9cc.gif
I vilket fall så ser den jäkligt ball ut, kul klocka helt klart.

ezgif-6-d3a905f9cc.gif
Tack för delningen.

Någon som har några synpunkter på märket mercer? Funderar på en kronograf från dem.

Spännande, stort grattis. Kan tänka mig att den tavlan är riktigt läcker.
Ja, kul att testa åtminstone! Hoppas på snabb leverans (tålamod som en sjuåring). Har lyckats hitta lite bilder som kunder tagit på sina och tavlan ser på dem ut att vara något ljusare än på promotionbilderna. Jag hade nog egentligen föredragit en riktigt mörk MOP (typ "sinn-mörk") men tror att den ljusare kan vara riktigt trevlig i sommarsolen :)

Någon som har några synpunkter på märket mercer? Funderar på en kronograf från dem.
Ingen personlig erfarenhet men efter att ha kikat igenom hemsidan tycker jag att de ser rätt så trevliga ut. I den prisbilden är det dessutom inte jätteenkelt att hitta mekaniska kronografer, finns inte i överflöd (eller så är det kanske bara jag som sällan letar efter det och därför inte vet tillräckligt). Alternativet skulle väl kunna vara Seagull 1963, men den är ju inte lika modern i designen

• Like
Reactions: Jpg
Jag har kikat på seagull, inte riktigt min kopp te, men som jag fattar det är det samma urverk i 1963 som i mercers lexington. Nån klämm på om det är nån kvalitet att tala om?

Tack för input! Ska kolla igenom den den där länken. Annars verkar det hyffsat värt med en mercer då. Kanske väntar in en rea möjligtvis.

Tillbaka
Topp