• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

I den här tråden har vi positiv anda. Kan du inte hålla dig till det så bör du kanske undvika att kommentera. Tramset står du själv rätt mkt för. Det är noterat sedan länge att du ogillar att man lånar/plankar, homagerar (nytt ord där)/efterliknar design från ”finare” klockor.
Sluta klaga nu, inte jag som tog upp lagar och regler. Min enda poäng var att Squale inte skapade något med denna modell mer än att leverera en känd design till lägre pris. Vi vet det alla men inlägget jag citerade slarvade lite med begreppen. Njut nu av de rimligt prissatta kopiorna ist!

Jag var med på den tiden (1995) när Rolex faktist var någotsånär affordable. Jag köpte då en GMT Master i stål rätt ur butik för (om jag minns rätt) 26.000 SEK. Nu snart 25 år senare kostar samma modell mångdubbelt mer och är praktiskt sett så nära det går att komma 'omöjlig' att köpa för en vanlig arbetare.

Sluta klaga nu, inte jag som tog upp lagar och regler. Min enda poäng var att Squale inte skapade något med denna modell mer än att leverera en känd design till lägre pris. Vi vet det alla men inlägget jag citerade slarvade lite med begreppen. Njut nu av de rimligt prissatta kopiorna ist!
Så att jag tycker Rolex är för dyra nu är att slarva med begreppen ?
Edit: Äsch, tyck vad du vill.

Tja, mycket i horologins förtrollade värld kan ju krediteras Rolex.
Men tänk om jag tvingats köpa en 5517 eller 5513 istället för en Steinhart OVM.
Jag är tacksam för all inspiration som Rolex delar med sig av. Jag är också tacksam för dom små tillverkarna som vi tycker så mycket om i våran lilla (stora) tråd..

Så att jag tycker Rolex är för dyra nu är att slarva med begreppen ?
Ta en paus, stanna upp, läs vad jag skrev. Du skrev att den var rätt på alla sätt. Alla dessa sätt förutom just priset kan krediteras Rolex? Mao var det du ville säga angående just Squales modell var att de erbjudit någon annans design till helt rätt pris? Tycker det ibland är nyttigt att stanna upp och fundera på vad man skriver och hur man kan belysa det från olika vinklar.

Jag skrev ingenstans att Squale borde dö och att alla som köper är mindre värda som människor. Reagera på det som står i text ist för något man kan läsa in och gissa sig till.

Jag var med på den tiden (1995) när Rolex faktist var någotsånär affordable. Jag köpte då en GMT Master i stål rätt ur butik för (om jag minns rätt) 26.000 SEK. Nu snart 25 år senare kostar samma modell mångdubbelt mer och är praktiskt sett så nära det går att komma 'omöjlig' att köpa för en vanlig arbetare.
Yes indeed, man skulle lagt dem i byrålådan, tror jag oxå bet runt 30 på den tiden, och då ville ens ingen ha GMT, bara Sub som gällde....

Jag köptemin första Rolex Sub 83´el 84´om jag mins rätt 4000-:- sprillans på biblioteksgatan STHLM
Lite annorlunda priser på den tiden, Rolex borde fanimej Skämmas idag............
Tycker snarare folk som köper till dagens priser borde skämmas. Att Rolex som företag justerat för inflation och efterfrågan tycker jag är naturligt och vettigt. Inte för att det spelar någon roll men hjag hade aldrig betalat listpris på de rollar andra betalar dubbla listpris på.

5A284803-3DF4-464D-9553-A4687B30498A.jpeg
BECA925D-EED9-4712-B1C9-25BBA93EC0B3.jpeg
AAEDC07A-19CB-4F7C-B1F7-1AB5EB4BF726.jpeg
Kvällen till ära folks!

Ungefär vad jag trodde, kanske lite väl högt men vi får se. Tycker fortfarande den är trevlig och i linje med deras övriga priser.

The Superman Heritage GMT comes with an aluminum bezel in three variants: Pepsi, Coke and Blue-Grey. It is equipped with a Swiss ETA 2893 GMT movement. The case and "Oyster" bracelet along with its diver’s extension are made of brushed stainless steel. The crown and caseback are engraved with Yema's vintage Y logo. This time piece is available in an ultra-limited series with only 100 numbered pieces per model at €1499 / US$1499. Pre-orders start July 22nd. Shipping November 2019. Yema CoLabs and Yema Privilege members can secure their numbered edition right now through our 24/7 online chat on Yema.com. More details: https://colabs.yema.com/superman-heritage-gmt/
OMFG! Jag tyckte att jag gissade högt på 10k. Börjar dem få lite hybris nu efter Superman Bronze?

OMFG! Jag tyckte att jag gissade högt på 10k. Börjar dem få lite hybris nu efter Superman Bronze?
Nej det tror jag inte, titta på deras övriga higher end modeller som sträcker sig från €1200-2500 beroende på komplikation, skulle snarare säga att deras brons Superman var i linje med Kickstarter och aggresivt prissatt. Denna är ju en direkt Pre-Order från deras hemsida, misstänkte att det kunde se ut så då dom dröjde så länge med prissättningen; förmodligen för att se hur stort intresset var först och det var över deras förväntan fick jag veta. Vi får se hur det utvecklas nu när folk börjar vädra sitt missnöje, ska jag vara helt uppriktig så tror jag att dom säljer slut även med denna prisbild.

Jag är så sjukt nöjd med denna klocka. Sitter bra på min arm och har en skön färg som jag gillar. Önskar bara att jag hängt med från början och kanske haft två på länk. Den i Teal är så nice.

IMG_20190705_211423.jpg
Jag önskar att jag hade den i stål, dock när en brons dök upp så tog jag chansen. Men den i stål känns mer toolig och är så jäkla fin!

• Like
Reactions: FOQ
Tillbaka
Topp