• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

IMG_20190707_154423.jpg
En bild från dagens rastning av kidsen.

Men är inte det endast en spärr som sitter inne i vridringen som man kan ta bort ?
Det är en fjäder, tar du ut den så blir vridringen en sk. friktionsring, har för mig att en riktig GMT ring använder kullager

Kan man ens ta loss vridringen på en Steinhart? Kämpat med min utan resultat annat än lite märken...
Du kan ta loss den men jag avråder starkt från det då jag har läst att folk som lyckats med den bedriften måste skicka in klockan till Steinhart för att få den på plats igen

Det är en fjäder, tar du ut den så blir vridringen en sk. friktionsring, har för mig att en riktig GMT ring använder kullager

Du kan ta loss den men jag avråder starkt från det då jag har läst att folk som lyckats med den bedriften måste skicka in klockan till Steinhart för att få den på plats igen
Läste mig till att titanium 500 meters modellen har 'riktig' GMT ring med 120 klick.
Edit: Island står inte med bland länderna gnomonwatches skickar till :woot:

Senast ändrad:
STeinhart vs Squale, vad säger folket ? Intressant att Steinhart tråden är 8 sidor, Squale 161 sidor här, fortfarande lite skämmigt med Steinhart ? Jag tycker generellt att klockor ska ngt eget att komma med, ej bara planka rakt av. Å andra sidan har jag ej ngt som helst problem med att bära en Steinhart då de är mkt snygga, hyfsad kvalite, sist men inte minst Rolex hysterin , även fast jag har råd, har helt skrämt iväg mig från märket och då är det nästan lite protest roligt att bära en Steinhart. Squale har mer historia, uppskattar märket, även här ser vi såklart vart inspiration kommit från på en del refs. Fråga, ni som haft bägge, hur upplever ni skillnaden, vilken är bäst, om man nu ens kan svara på det ?
upload_2019-7-7_8-47-24.jpeg

Kvalitetsmässigt så är Steinhart något bättre än Squale enligt min ödmjuka mening och har dessutom bättre QC trots den sistnämndas dyrare pris. Stigmat med Steinhart misstänker jag kommer från att hela deras affärsidé bygger på homager av kända modeller av det dyrare originalet ;)

Läste mig till att titanium 500 meters modellen har 'riktig' GMT ring med 120 klick.
Jag tvivlar starkt på att Steinhart har någon annan typ av ring än vanlig dykring men jag kan ha fel. Steinhart som Squale tillämpar endast unidirectional bezels så vitt jag vet och det stör mig lite, jag menar Zelos som funnits i ett par, tre år har ju lyckats med en riktig GMT ring i sin Horizon utan att för dess skull skilja nämnvärt i pris

Kvalitetsmässigt så är Steinhart något bättre än Squale enligt min ödmjuka mening och har dessutom bättre QC trots den sistnämndas dyrare pris. Stigmat med Steinhart misstänker jag kommer från att hela deras affärsidé bygger på homager av kända modeller av det dyrare originalet ;)

Jag tvivlar starkt på att Steinhart har någon annan typ av ring än vanlig dykring men jag kan ha fel. Steinhart som Squale tillämpar endast unidirectional bezels så vitt jag vet och det stör mig lite, jag menar Zelos som funnits i ett par, tre år har ju lyckats med en riktig GMT ring i sin Horizon utan att för dess skull skilja nämnvärt i pris
@Chumba kan du bekräfta eller dementera ?
Edit: äh, det har du ju redan gjort. Jag är visst en smula snurrig här :confused:

Edit: Island står inte med bland länderna gnomonwatches skickar till :woot:
En "riktig" GMT ring har väl 48 eller 96 klick (går att ställa på halvtimme och då kvart med 96). Glycines pilotklockor har antingen 48 klick eller är frigående med en låsning på sidan (eller både och som airman 18). Med 120 klicks ring blir varje klick 12 min vilket betyder att den går att ställa 12, 24,36, 48 min och hel timme. Alltså inte halvtimme eller kvart. Men oftast är det ju hel timme man använder så det kan väl vara ok. Med 60 klicks ring blir det värre då hel timme, 24, 48 min ena timmen, INTE nästa heltimme utan 12, 36 min och sen hel timme igen. Dvs bara varannan timme hamnar rätt på vridringen och aldrig kvart och halvtimmar. Inte så bra.

Vet inte men borde det inte gå att montera en annan "klickring" i produktion när man sätter dit en annan insert?

Fel fel fel av mig, loggar ut nu... behöver vila
Inget att bry sig om kompis, lätt hänt att man blir snurrig här. Finns ju så mycket bra i denna tråd men risken är ju att man blandar ihop allt till slut :)

Vad gäller beställning från Gnomon så skulle jag råda dig att kontakta dom, skulle inte förvåna mig ett dugg om ni lyckas hitta en lösning tillsammans. Om Gnomon säljer en modell som jag vill ha så är dom alltid hållplats nr 1 för mig innan jag ser efter alternativ ;)

Håller med om det första om Steinhart. Däremot har Zelos en 60 klicks ring på Horizon (iofs bidirectional) men det är väl inte bästa lösningen (se ovan). :)
EDIT: Kan tillägga att jag kan leva med (och gör det) bägge varianterna, det är bara en sån där detalj som är där.Fantastiskt fina klockor alla tre märkena.

Senast ändrad:
Ny Geckota i samarbete med Scott McKenna limiterad till endast 27st, £499

https://www.geckota.com/geckota-rac...4JfGT0XjUdCj6o-gDJXjShXRGJzPb3SUd75fE6tnlAg8I

scott-watch-wbg_1.jpg
scott-watch-wbg-back_1.jpg
scottmckenna_limited.jpg

SPECIFICATION
CASE DIAMETER
42mm

MOVEMENT
Seiko Time Module NH35

GLASS
Double Domed Sapphire Crystal with Underside AR Coating

WATER RESISTANCE
300 Meters / 1000 Feet