• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

D4708041-E8E5-4801-9D0A-30B1FB67A7D3.jpeg

Har aldrig kunnat bestämma mig vad jag vill ha av hulk/batman/pepsi osv. Men med denna klockan får man ju allt i ett! Vad tycks, ska jag slå till på en ;)
Haha WTF.

Har aldrig kunnat bestämma mig vad jag vill ha av hulk/batman/pepsi osv. Men med denna klockan får man ju allt i ett! Vad tycks, ska jag slå till på en ;)

Datumbubblan var ju bra centrerad. :rolleyes:Dessutom är den CERONOMETER certifierad, måste vara snäppet vassare än chronometer certifiering. Som om detta inte vore nog noterar jag wr på 30m.

Slutsatsen är lika enkel som självklar: KÖÖÖÖÖÖP! :D

STeinhart vs Squale, vad säger folket ? Intressant att Steinhart tråden är 8 sidor, Squale 161 sidor här, fortfarande lite skämmigt med Steinhart ? Jag tycker generellt att klockor ska ngt eget att komma med, ej bara planka rakt av. Å andra sidan har jag ej ngt som helst problem med att bära en Steinhart då de är mkt snygga, hyfsad kvalite, sist men inte minst Rolex hysterin , även fast jag har råd, har helt skrämt iväg mig från märket och då är det nästan lite protest roligt att bära en Steinhart. Squale har mer historia, uppskattar märket, även här ser vi såklart vart inspiration kommit från på en del refs. Fråga, ni som haft bägge, hur upplever ni skillnaden, vilken är bäst, om man nu ens kan svara på det ?
upload_2019-7-7_8-47-24.jpeg
Har haft gmt versioner av bägge (grodan och ocean one, 42, 39 och vintage) och har en premium Steinhart nu. Gjorde en jämförelse för ett tag sen där bägge var med. Blev väldigt jämt mellan de två, grodan vann på sunbirsten i tavlan. Squalen är ju då 50% dyrare.
https://klocksnack.se/threads/jämförelse-mellan-4-st-eta-2893-2-baserade-gmt-klockor.103892/
Steinharts 42 mm är klart för stora för mina armar med de raka bandhornen. 39 mm sitter kanoon. Squales 42 mm passar men föredrar ett par mm mindre och kanske något lättare klockor. Den nya pepsi gmt (eller en 1545) från Squale på 40 mm tror jag skulle passa mej riktigt bra.
Är ju lite en fan av Steinharts grejor som jag tycker ger bra kvalitet för pengen. Kritiken bryr jag mej inte det minsta om, det är bra grejor. Lättsålt dessutom så det finns ju ett intresse för dem oavsett längd på trådarna. Förekommer en hel del här i tråden istället?!
Av dina på bild här väljer jag Steinharten mest för att jag inte är förtjust i root-beer varianterna.. Bara min åsikt....

Nu har det länge sen jag ägde en Steinhart men det är ju helt klart välbyggda klockor.
Dock om vi pratar Squale 1545 vs Steinhart Ocean One. Så föredrar jag jag Squale, av den enkla anledningen hur dom bärs samt storlek.
Tex, 42mm varianterna: Squale har böjda bandhorn som jag upplever bärs mycket bättre. Steinhart har spikraka.

Och angående dom mindre varianterna så föredrar jag helt klart 40mm vs 39mm.
Även om GMT'n jag fick låna av @kjesul var fantastisk på alla sätt och vis så skulle jag nog önskat att den bars lite större.
20190523_162154.jpg

Ser ju väldigt bra ut på handleden dock :)

Detta är ju enbart mina personliga åsikter om komfort, och då vinner ju Squale.
Men kvalitetsmässigt tror jag dom är ganska lika, kanske en liten fördel Squale sett till fit&finish.[/

ha ha, världsklass, den ultimata homagen

Har haft gmt versioner av bägge (grodan och ocean one, 42, 39 och vintage) och har en premium Steinhart nu. Gjorde en jämförelse för ett tag sen där bägge var med. Blev väldigt jämt mellan de två, grodan vann på sunbirsten i tavlan. Squalen är ju då 50% dyrare.
https://klocksnack.se/threads/jämförelse-mellan-4-st-eta-2893-2-baserade-gmt-klockor.103892/
Steinharts 42 mm är klart för stora för mina armar med de raka bandhornen. 39 mm sitter kanoon. Squales 42 mm passar men föredrar ett par mm mindre och kanske något lättare klockor. Den nya pepsi gmt (eller en 1545) från Squale på 40 mm tror jag skulle passa mej riktigt bra.
Är ju lite en fan av Steinharts grejor som jag tycker ger bra kvalitet för pengen. Kritiken bryr jag mej inte det minsta om, det är bra grejor. Lättsålt dessutom så det finns ju ett intresse för dem oavsett längd på trådarna. Förekommer en hel del här i tråden istället?!
Av dina på bild här väljer jag Steinharten mest för att jag inte är förtjust i root-beer varianterna.. Bara min åsikt....
Tack, bra feedback..

Nu har det länge sen jag ägde en Steinhart men det är ju helt klart välbyggda klockor.
Dock om vi pratar Squale 1545 vs Steinhart Ocean One. Så föredrar jag jag Squale, av den enkla anledningen hur dom bärs samt storlek.
Tex, 42mm varianterna: Squale har böjda bandhorn som jag upplever bärs mycket bättre. Steinhart har spikraka.

Och angående dom mindre varianterna så föredrar jag helt klart 40mm vs 39mm.
Även om GMT'n jag fick låna av @kjesul var fantastisk på alla sätt och vis så skulle jag nog önskat att den bars lite större.
20190523_162154.jpg

Ser ju väldigt bra ut på handleden dock :)

Detta är ju enbart mina personliga åsikter om komfort, och då vinner ju Squale.
Men kvalitetsmässigt tror jag dom är ganska lika, kanske en liten fördel Squale sett till fit&finish.

Edit: Squale har ju också en del annat, och en fantastisk historia.

Men med allt det sagt så gillar jag Steinhart ändå.
Tack, bra feedback

Jag funderar fortfarande på ifall jag ska behålla eller sälja.. mejlade med Gnonomwatches och de skrev att tillverkas endast 100st per år eller halvår (måste läsa om mejlet igen men jag tror att det var per år). Jag är så kluven haha ☺️ Har fått ett erbjudande på 9500kr och ett annat på 8500kr. Men den ena försöker samla ihop pengarna då han inte han har allt hos sig själv. Och den andra velar lite då det är lite tight med pengar för honom just nu.
Dock är jag fundersam över ifall jag borde sälja eller inte :(
03715463-C627-4F72-A39C-B03D9D4953A5.jpeg

Hårfin gräns mellan kul och ful :)

Det är bara att köpa! Vad kostar ett sådant underverk? 200:-? ;)

Datumbubblan var ju bra centrerad. :rolleyes:Dessutom är den CERONOMETER certifierad, måste vara snäppet vassare än chronometer certifiering. Som om detta inte vore nog noterar jag wr på 30m.

Slutsatsen är lika enkel som självklar: KÖÖÖÖÖÖP! :D

ha ha, världsklass, den ultimata homagen

Fantastisk klocka ju! 200spänn var ju lagom, tyvärr så är den alldeles för stor med sina 43mm :D Lite skumt att kvartsaren kostar lika mycket som en med automat mem det kanske är den fina tavlan som kostar extra :hilarious:

Bara att slå till. Riktigt nöjd med min. 39mm sitter helt perfekt på mina 17cm. Bra tyngd i den trots måtten. Mycket bra länk. Tidshållningen. Sen att den går sin egna lilla väg och inte kör Mercedesvisare tex uppskattar jag. :)
IMG_20190707_110133-01.jpeg
Finns ju några negativa saker med den som man kan skriva om också.. Det är väl vridringen som jag kommer att tänka på först. Den är lite trög och går bara att vrida åt ett håll som en dykare istället för båda hållen som en gmt ska fungera. Sen är väl inte lumen den bästa. Inte dålig på något sätt men inte som de bästa.

Jag funderar fortfarande på ifall jag ska behålla eller sälja.. mejlade med Gnonomwatches och de skrev att tillverkas endast 100st per år eller halvår (måste läsa om mejlet igen men jag tror att det var per år). Jag är så kluven haha ☺️ Har fått ett erbjudande på 9500kr och ett annat på 8500kr. Men den ena försöker samla ihop pengarna då han inte han har allt hos sig själv. Och den andra velar lite då det är lite tight med pengar för honom just nu.
Dock är jag fundersam över ifall jag borde sälja eller inte :(
03715463-C627-4F72-A39C-B03D9D4953A5.jpeg
Den där har jag med och den stannar hos mig iaf! Den är grym!

Finns ju några negativa saker med den som man kan skriva om också.. Det är väl vridringen som jag kommer att tänka på först. Den är lite trög och går bara att vrida åt ett håll som en dykare istället för båda hållen som en gmt ska fungera. Sen är väl inte lumen den bästa. Inte dålig på något sätt men inte som de bästa.
Håller med. Det där med vridringen brukar jag kalla "dykarsjukan" och följer med nästa alla dykare som får gmt komplikationen. 120 klicks fungerar väl så där men 60 klicks är ju mindre bra. När man ändå ändrar insert, är det då så svårt att ändra antalet klick (byta klickring)? Borde ju vara 24/48/96... :(

Håller med. Det där med vridringen brukar jag kalla "dykarsjukan" och följer med nästa alla dykare som får gmt komplikationen. 120 klicks fungerar väl så där men 60 klicks är ju mindre bra. När man ändå ändrar insert, är det då så svårt att ändra antalet klick (byta klickring)? Borde ju vara 24/48/96... :(
Man kan ju tycka att det inte borde vara jättesvårt..

Tillbaka
Topp