• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Aaaarrhh Amphibian fick följa med på badtur :arghh:

IMG_20190724_173203.jpg
Neeej den som var så cool!
Hade liknande upplevelse för några dagar sedan med en skx. Blev immig pga lös bakboett...

Neeej den som var så cool!
Hade liknande upplevelse för några dagar sedan med en skx. Blev immig pga lös bakboett...

Åh fy fan! :eek:
Jag har haft ett par varianter av den vanliga billiga sorten utan några sådana problem. Hoppas verkligen det löser sig på bästa sätt.
Annars är ju den där skitcool!

Önskar att det bara hade varit lite imma, halva boetten är typ fylld med vatten :hilarious: Den är fortfarande störtcool och bör väl inte vara några problem nu när Meranom gett grönt ljust för garantiåtgärd :) har också flera billigare varianter och inga tidigare problem

Senast ändrad:
"Dykarsjukan" är väl att man använder samma boett och bezel som till dykarklockorna och således kan bara bezeln rotera motsols och inte som på de dyrare alternativen där bezeln kan rotera åt båda hållen (samt att man justerar antal klick så man kan ställa timmarna mer exakt)
Jodå, så långt hänger jag med.
Men det jag funderar är över hur de får till att lägga till en fjärde visare 'GMT'n. Och hur de får den att rotera i halv fart gentemot den vanliga timvisaren.

Edit: @kjesul har svarat :)

Senast ändrad:
Kanske sen på denna och lite otydligt vad du menar med "vanligt" urvek. Finns lite olika priciper där. Dels kan man hänga på en extra modul som i princip tillför tre saker: en halvering av timhjulet, anslutning till/i canonpinjongen med ett extra "rör" och ett sätt att ställa visaren (som eta 2892 till 2893 (finns en dd modul också för kronograffunktion i 2894) eller att ta en 2836 och bygga om till en GMT (ofta till priset av att "dag" funktionen försvinner eftersom det inte "finns plats" på kronan att sköta fler funktioner, eller så är urverket byggt med funktioner som "quick jump" av den "vanliga" timvisaren och 24 timmars visare, typ rlx och omega och några till. Även i dem har de ju en halvering av timhjulet, exakt hur de byggt dem vet jag inte.

EDIT: Kan tillägga att eta 2892, som jag förstått det, designades med två syften (jämfört med 2824): skall vara tunt för att kunna bygga tunna klockor och skall ha en "yta" som möjligör/tillgängliggör att bygga moduler på så att man kan få "normaltjocka" urverk med extra komplikationer som kronograf och gmt t.ex. utan att modifiera 2892. Dock blir det svårt att införa t.ex. "quick jump" av timvisaren eftersom den drivs inuti 2892'an.

Tack så mycket :)

Önskar att det bara hade varit lite imma, halva boetten är typ fylld med vatten :hilarious: Den är fortfarande störtcool och bör väl inte vara några problem nu när Meranom gett grönt ljust för garantiåtgärd :) har också flera billigare varianter och inga tidigare problem
Jag får hoppas att min håller tätt
Imorgon då vi har vassröjning:)

• Like
Reactions: M26
Sitter med ett glas whisky hemma och klämmer på min nya borealis.
294DB766-A82B-45F1-8A7B-E530FCF84C9C.jpeg
Första intrycken är MYCKET positiva. Älskar vikten i klockan, trots att den inte kommer på länk pga bronset. För pengen så känns kvalitén mycket bra och kan med hög sannolikhet jämföras med klockor med mycket större prislappar.

Det första jag fastnade för var tavlan. Den är någon sorts grå sunburst och för första gången tror jag att jag förstår meningen med uttrycket ”den går inte att fånga på bild”. Tycker den är helt magiskt och har spenderat större delen av dagen stirrandes på den. Tavlan komplementeras av en klassisk 3-6-9 tavla, uppenbarligen inspirerad av rolex Explorer som jag också är ett stort fan av. Indexen är roségulds färgade och passar mycket bra med bronsboetten. Fortsättningsvis så har den här modellen skippat mercedesvisarna i förmån för mer batong-ish visare. Sekundvisaren har en orange-röd spets som matchar ”Adraga” texten, cool detalj.
BEF4B32D-A171-419D-825A-BFE83139CC10.jpeg

När det kommer till komfort så tycker jag den bärs mycket bekvämt, har dock inte haft den så länge så vågar inte säga för mycket. Storleken är 40,5mm, men enligt mig så bärs den större. Drog fram ett par klockor av liknande storlek ur lådan för en liten jämförelse:
84C33F46-D891-409C-ABFE-733C87419536.jpeg

Jag tycker den bärs större än både min SMP och min 6139, trots att båda på papper är större.
E81D6C2A-3790-4AF2-B4D4-390329B19BDC.jpeg
7C836710-907B-42BC-961E-0B83F56760CA.jpeg

I vilket fall är jag en sån där som generellt föredrar större klockor. Tycker att de ser bra ut, även om bilderna får dem att se lite för stora ut för mig.

En annan höjdpunkt är lumen som jag blev riktigt imponerad av.

569CA02D-C287-426E-A63A-9FD7F4B64E85.jpeg

EB71792D-4601-4069-B492-39CCCE480DE8.jpeg

Detta blev ganska långt men var tvungen att prata av mig lite :D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp