• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Jag är ju i vanliga fall en stark förespråkare av ordentlig patina på brons/mässing, men just Adragan tycker jag är så förbaskat snygg i sitt opatinerade tillstånd att min röst faller på att hålla den fin :)
Lutar åt att bara låta den vara, så får det bli som det blir.
Hur håller man den fin och opatinerad om man skulle vilja det? Vet att man kan få bort lite patina med hjälp av citronsyra osv men finns det några andra trick? :) Det är min första klocka i brons.

Dags att kliva in i micro. Finns sjukt mkt kul utanför de större tillverkarnas fokus. Har länge sneglat på NTH Näcken och varje gång jag sett en har det bultat lite extra hårt innanför bröstet. Perfekta proportioner i kombination med snygg design fick mig slutligen att slå till. Kommer på länk men för tillfället sitter ett Tropic från watchgecko på.
20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg

Dags att kliva in i micro. Finns sjukt mkt kul utanför de större tillverkarnas fokus. Har länge sneglat på NTH Näcken och varje gång jag sett en har det bultat lite extra hårt innanför bröstet. Perfekta proportioner i kombination med snygg design fick mig slutligen att slå till. Kommer på länk men för tillfället sitter ett Tropic från watchgecko på.
20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg
Har också kollat på den där. Underbar blå färg och väldigt snygg design. :)

Har också kollat på den där. Underbar blå färg och väldigt snygg design. :)

Ja färgen är sinnes. Speciellt på insert. Som är gjort av stainless Steel och inte aluminium. Byggkvalitet känns långt över förväntan faktiskt. Skön bezel action. Kronan skruvar på ett tryggt och stabilt sätt. Inget flims och fladder. Ja initialt väldigt nöjd och vilka klippor seriouswatches är att handla ifrån.

Ja färgen är sinnes. Speciellt på insert. Som är gjort av stainless Steel och inte aluminium. Byggkvalitet känns långt över förväntan faktiskt. Skön bezel action. Kronan skruvar på ett tryggt och stabilt sätt. Inget flims och fladder. Ja initialt väldigt nöjd och vilka klippor seriouswatches är att handla ifrån.
Härligt att höra! Den är definitivt på min lista. :D

Vilken version är det du har? Hittar den inte. :confused:

Blir alltid glad av den här tråden. Så mycket härligt snack, fina och kreativa bilder på fantastiska klockor. Ett plus i kanten på alla svalkande öl-bilder också ;) Jobbar denna vecka innan det är dags för ytterligare 2 veckors semester, allt detta gör dagen på kontoret så mycket enklare!

Bjuder på en bild också, dagens klocka är ingen micro men affordable, förmodligen min favorit också, Zodiacs sköna och följsamma länk och den gröna drömmande tavlan :)

Önskar alla i tråden en underbar torsdag!

upload_2019-7-25_10-44-19.jpeg

Igår fick min Zelos Mako bronsare bekänna färg och smaka på det mesta. Hela dagen på sjön med ett otal bad och massor av sol, som avslutades med att köra Jetski tills kroppen var öm. Ett riktigt fridyk på det så tror jag att jag hade ringat in precis allt jag själv önskar att en sån här klocka ska fixa.
Jag ska aldrig flippa denna, sanna mina ord!
IMG_20190724_100615.jpg

20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg
Välkommen till mikro"familjen". Väldigt fin den där :)

20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg

Riktigt snygg, en keeper

Ja den var den kallaste jag druckit någonsin

D8E2677F-3A5F-49EA-A77D-52BAE926DEAC.jpeg

Hur tror ni man får bästa/snyggaste patinan på dessa? :)
Föreslår att du gör som @FOQ och badar lite havsbad med den, hans blev väldigt fin av det. Havs(salt)vatten verkar vara ett bra och lagom patinerande medel. Ligger den i länge så blir det mer patinering.. Eller så håller man den fin, finns ju putsmedel då, aldrig använt på klocka och vet inte hur det fungerar men gissar att den belägger med nån yta som håller emot oxideringen/patineringen. Sägs att dopp i varmt (kokande) vatten rengör fint också.

Jag tog modern blue no date. Vintage blue är också snygg men något med den skrovliga ytan på tavlan som jag inte fixar. Sen föredrar jag No date på min "grab n go beater". Snabbt och smidigt att justera in.

https://www.seriouswatches.com/collections/nth/products/nth-nacken-modern-blue-no-date-v2
Är det deras produktbilder som luras? Det ser ut som att den tonar över till svart vid 20 på vridringen. Var därför jag inte hittade den. :) Tycker också att modern är snyggast på den modellen!

20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg
Gillar den där som fan också, riktigt clean med tropic dessutom. Klart man måste ha en klocka som heter Näcken :cool:

Föreslår att du gör som @FOQ och badar lite havsbad med den, hans blev väldigt fin av det. Havs(salt)vatten verkar vara ett bra och lagom patinerande medel. Ligger den i länge så blir det mer patinering.. Eller så håller man den fin, finns ju putsmedel då, aldrig använt på klocka och vet inte hur det fungerar men gissar att den belägger med nån yta som håller emot oxideringen/patineringen. Sägs att dopp i varmt (kokande) vatten rengör fint också.
Att hålla den helt opatinerad känns som ett evigt race man alltid kommer förlora. Personligen tycker jag en jämn patina som är blankare på de ytor som sticker upp mest är den snyggaste och mest naturliga. Det man ska se upp för och tänka på är att patineringen kan bli rätt ojämn i början då fett son påskyndar processen inte kommer in överallt och då ser patineringen inte äkta ut. Att sedan ta bort oxidation/patina påverkar alltid finishen på metallen. Antingen kör man med syra som fräter eller så polerar man bort oxidationen med mekanisk nötning.

20190725_102719.jpg
20190725_103022.jpg
20190725_103009.jpg

20190725_103343.jpg
Grattis till klockan och välkommen in i värmen :).
Finns otroligt mycket bra som dessutom är riktigt affordable. Bara att gå all in :D

Tack så mycket!
Ja det är den härdade varianten. Fick ingen trackinginfo alls, den bara dök upp igår. (Men nu är den redan på väg till en annan herre som figurerar frekvent här i tråden. Men jag "outar" inte vem han är. Det får han göra själv om han vill sen.)
Leverans till dörr eller utlämning hos ombud?

Att hålla den helt opatinerad känns som ett evigt race man alltid kommer förlora. Personligen tycker jag en jämn patina som är blankare på de ytor som sticker upp mest är den snyggaste och mest naturliga. Det man ska se upp för och tänka på är att patineringen kan bli rätt ojämn i början då fett son påskyndar processen inte kommer in överallt och då ser patineringen inte äkta ut. Att sedan ta bort oxidation/patina påverkar alltid finishen på metallen. Antingen kör man med syra som fräter eller så polerar man bort oxidationen med mekanisk nötning.
Tack för det utförliga svaret! Jag är dock fortfarande lite förvirrad över hur jag ska lyckas uppnå liknande oxidering som du beskriver. Låter klurigt :)

Tillbaka
Topp