• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

haha yes it definitely does! I haven't researched it but I expect the movement in the Geckota to be of much higher quality. I suspect that there are not many people who are willing to spend this amount of money on a brand like Geckota...
I like their straps and the customer service I have got has been really good. Their chronographs look nice as well.

I like their straps and the customer service I have got has been really good. Their chronographs look nice as well.
true they are doing some really nice things but buying a strap or a 300-500 pound watch is not the same as buying a 1500 pound one. That's about $2000 and you have some really interesting choices if that's your budget, even more if you're willing to buy pre-owned!

Currently my favorite micro that I own. Any other Zelos lovers here?
mako.jpg
I think thats a real beaty, lovely dial and im a sucker for bronze. Havent tried one myself (yet) though, but hope to do so in the future

true they are doing some really nice things but buying a strap or a 300-500 pound watch is not the same as buying a 1500 pound one. That's about $2000 and you have some really interesting choices if that's your budget, even more if you're willing to buy pre-owned!
I totally agree. I think the pricing strategy for some micro brands is completely off the chart. If they are too expensive they pit themselves against preowned Omega and established micro-ish tool brands, albeit with history, like Sinn. This one in particular feels like it’s set up to fail:
https://montawatch.com/products/skyquest
I’d easily go for a Steinhart or save up for a more well known brand than Monta. I actually think Crepas value proposition is optimal, and I believe that it’s mirrored on the second hand market. From what I know most Crepas watches go up in price after the launch.

Jag har en Tisell vintage submariner fast hos postnord sedan två månader tillbaka. Så gick det med den sommarklockan :D
Köpte faktiskt min från den europeiska ad:n pga just den problematiken. Blev ungefär samma pris i slutänden om man räknade in moms och hanteringsavgifter. Dessutom 2 års garanti. Hjälper inte dig mycket kanske men ett tips till andra som är sugna.

För övrigt ser vintagemodellen riktigt trevlig ut. Du får lägga upp bilder och recension när den väl dyker upp.

Köpte faktiskt min från den europeiska ad:n pga just den problematiken. Blev ungefär samma pris i slutänden om man räknade in moms och hanteringsavgifter. Dessutom 2 års garanti. Hjälper inte dig mycket kanske men ett tips till andra som är sugna.

För övrigt ser vintagemodellen riktigt trevlig ut. Du får lägga upp bilder och recension när den väl dyker upp.
Så långt tänkte inte jag :D

Tack!! Historien bakom klockan är supercool och av alla mikromärken tycker jag Crepas står ut. De verkar lägga ned otroligt med tid på research. Kronan är en horologisk tumör, men killarna som hade originalet åkte torped till jobbet så vem är jag att klaga :)
Ha ha så sant! Ser fram emot att se den live sen då!

@Hjelm Tackar tackar!
Jo har hunnit bli några st. redan.:D Den blev av med rotorn omedelbums då jag är allergisk mot för högt rotorljud, men med reservmätarn så är jag helt okej med en handskruvare! Sitter riktigt bra på handleden och ska bli spännande att ta ut den i solljuset imorgon! :)
DSCF2387.JPG
DSCF2392.JPG
DSCF2394.JPG

@Hjelm Tackar tackar!
Jo har hunnit bli några st. redan.:D Den blev av med rotorn omedelbums då jag är allergisk mot för högt rotorljud, men med reservmätarn så är jag helt okej med en handskruvare! Sitter riktigt bra på handleden och ska bli spännande att ta ut den i solljuset imorgon! :)
DSCF2387.JPG
DSCF2392.JPG
DSCF2394.JPG
Haha, skruva du bort rotorn? Aldrig hört om nån som gjort det pga att dom stört sig på ljudet :)

@Hjelm Tackar tackar!
DSCF2387.JPG
DSCF2392.JPG
DSCF2394.JPG
Sitter väldigt bra på dig! Men vad är det för galenskaper att ta bort rotorn? ;)

Äsch då! Som sagt, med en så tydlig reservmätare så ser jag inget problem med dra upp den när det behövs istället för att det surrar när man rör sig :) Är lättpåverkad för sånt där så hade bara irriterat mig över det haha.

@Hjelm Tackar tackar!
DSCF2387.JPG
DSCF2392.JPG
DSCF2394.JPG
Skön idé! Är det svårt?

Inte alls, gjort på 5 minuter med rätt verktyg och minimal fingerfärdighet. På mitt verk (Miyota 9132) så sitter rotorn med 3 st. små skruvar bara och de är allt som behöver pillas på för att kunna lyfta bort den.
Intressant, tack för info. Har en klocka som låter som ett mindre sågverk där jag överväger att testa denna metod isf

Tillbaka
Topp