• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Postade även detta i Squale-tråden, men den är så jävla bra så jag dubbelpostar :)
Jag tänkte göra en paketöppning, men blev så jävla exalterad. Här har ni den! Onda Azzuro, och den är alldeles galet bra. Blir nästan lite yr när jag tittar på den :)
20180702_163557~3.jpg
Den där är ju grym! Förstår att den är slutsåld. Jag hoppas att jag kan ta del av nästa batch. :)

Känns som att de dopat Sinn med alla droger som finns :) Verkar sjukt seriöst, handbyggt och dyrt. Mikrovärlden öppnar upp nya möjligheter; jag tror att de Schweiziska mellandrakarna är rökta!

Känns som att de dopat Sinn med alla droger som finns :) Verkar sjukt seriöst, handbyggt och dyrt. Mikrovärlden öppnar upp nya möjligheter; jag tror att de Schweiziska mellandrakarna är rökta!

Tycker dock många modeller är lite för vintagedoppade, modernt formspråk borde satsa på modern lume etc. boetter m.m är världsklass men sjukt stora...

@Hjelm Tackar tackar!
Jo har hunnit bli några st. redan.:D Den blev av med rotorn omedelbums då jag är allergisk mot för högt rotorljud, men med reservmätarn så är jag helt okej med en handskruvare! Sitter riktigt bra på handleden och ska bli spännande att ta ut den i solljuset imorgon! :)
DSCF2387.JPG
DSCF2392.JPG
DSCF2394.JPG

Rotorljudet är ju gött med mioyta, känna hur hela skakar. Lite som tuning forks med sitt härliga hummande :D

Spännande färgmatchning förövrigt :pompus:
Väldigt trevlig klocka! :)

Hej!
Nu finns ett dokument för att börja sortera mikromärken:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1px4onaNigJiUSqU1-TxhHg6YbYCQcXeSyaIVNjQYJAI/edit?usp=sharing
Jag har försökt få med allt och försökt anpassa dokumentet så att det ska gå att visualisera data i Power BI. Jag är novis och om någon är duktig på Excel och Power BI och vill bidra till att få rätsida på hur man presenterar data så tar jag gärna emot hjälp. Jag har testat att stoppa in en CREPAS Cayman (@LennyK) och en Steinhart flygare. Nu är det fritt fram för alla att bidra till datainsamlandet. Välj en klocka och börja mata in :) Om ni inte hänger med i hur det är strukturerat så förklarar jag gärna och/eller korrigerar.
Anledningen till att jag gjorde det här var för att det var sjukt svårt att få överblick på vilka mikromärken som finns och att jämföra funktioner (i mitt fall letade jag en GMT med minst 500 meters dykdjup och domed sapphire). Om vi får in några hundra modeller här så ska det förhoppningsvis gå att jämföra snabbare.
@parasec @ikaroess @Hjelm

Hej!
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1px4onaNigJiUSqU1-TxhHg6YbYCQcXeSyaIVNjQYJAI/edit?usp=sharing
Jag har försökt få med allt och försökt anpassa dokumentet så att det ska gå att visualisera data i Power BI. Jag är novis och om någon är duktig på Excel och Power BI och vill bidra till att få rätsida på hur man presenterar data så tar jag gärna emot hjälp. Jag har testat att stoppa in en CREPAS Cayman (@LennyK) och en Steinhart flygare. Nu är det fritt fram för alla att bidra till datainsamlandet. Välj en klocka och börja mata in :) Om ni inte hänger med i hur det är strukturerat så förklarar jag gärna och/eller korrigerar.
Anledningen till att jag gjorde det här var för att det var sjukt svårt att få överblick på vilka mikromärken som finns och att jämföra funktioner (i mitt fall letade jag en GMT med minst 500 meters dykdjup och domed sapphire). Om vi får in några hundra modeller här så ska det förhoppningsvis gå att jämföra snabbare.
Ok då får jag ta och testa att lägga in någon modell sen

Hej!
Hej!
Nu sker det förbättringar av strukturen tack vare en grym @parasec som kan på riktigt. Det här är ett levande dokument som vi förhoppningsvis alla ska ha nytta av så gärna in för att testa och återkoppla. Det behövs troligen en guideline med bilder som kan beskriva vad vi menar med olika klockdetaljer. Hur skiljer sig arrow hands från plongeur hands från sword hands, från ... ? Det finns nog lika många typer av visare som det finns tolkningar :)

Det finns flera som startar upp ÅF-verksamheter på nätet med enbart mikromärken. Då betyder det att rätt många faller bort. Vissa som kallas mikromärken nu har kanske större serier än t.ex. Sinn eller t.o.m. Patek Philippe (Steinhart, Squale). Jag tycker att det är svårt att sätta fingret på en skarp definition.

Det finns flera som startar upp ÅF-verksamheter på nätet med enbart mikromärken. Då betyder det att rätt många faller bort. Vissa som kallas mikromärken nu har kanske större serier än t.ex. Sinn eller t.o.m. Patek Philippe (Steinhart, Squale). Jag tycker att det är svårt att sätta fingret på en skarp definition.
Absolut. Jag håller dock inte med om att vare sig Squale eller Steinhart är micromärken. Micromärke för mig är t ex Hamtun (ca en kille och ibland hans sambo/fru). Halios t ex är nog egentligen på gränsen till att vara för professionella och lite för stora. Konstigt egentligen :)

Svenska E.C.A är ett lysande exempel på micromärke. Eller Bolm. En, två personer som brinner för att göra klockor och har bra koll på en liten, nischad marknad.

Absolut. Jag håller dock inte med om att vare sig Squale eller Steinhart är micromärken. Micromärke för mig är t ex Hamtun (ca en kille och ibland hans sambo/fru). Halios t ex är nog egentligen på gränsen till att vara för professionella och lite för stora. Konstigt egentligen :)
Halios är ett kanonexempel, de står nog på gränsen till att blir etablerade. Fan vad viktigt det är att kunna bli inspirerad av historien och göra en egen design. Halios är superintressanta. CREPAS är nog nästa märke som kan ta fart, deras ”kopieringar” är briljanta och packade med research. Skulle vara kul att läsa en intervju med dem.

Tillbaka
Topp