• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Visst 10 atm är ingen dealbreaker. Men att kränga en klocka med ett urverk som är dirt cheap är sådär.

Absolut. Det verkar ju vara ett ”lifestylemärke” rakt av. Som lagt krutet på Mf och branding. Men fortfarande hyfsat billig (även om jag hellre då skulle köpt typ en Yema, med lite historia och bättre kvalutta, om jag skulle klicka hem ngt valfritt nyprodd för 6-7 tusen). Ville mest, som sagt, höra om någon hade koll på de, då jag aldrig hört talas om de — allmän byggkvalitet?, rent av haft en eller ”ah, det där är typ Danmarks triwa”...

Mycket fint som kommit upp idag
@Björn Boett alla certinor. @FOQ pilot
Sedan väntar jag ju på @Hjelm kommer på att han skulle vilja byta sin tisell. Varpå en ticino depthmaster kanske skulle passa herren;)
IMG_20200527_203053.jpg

Nån annan som har något skoj? :)

Absolut. Det verkar ju vara ett ”lifestylemärke” rakt av. Som lagt krutet på Mf och branding. Men fortfarande hyfsat billig (även om jag hellre då skulle köpt typ en Yema, med lite historia och bättre kvalutta, om jag skulle klicka hem ngt valfritt nyprodd för 6-7 tusen). Ville mest, som sagt, höra om någon hade koll på de, då jag aldrig hört talas om de — allmän byggkvalitet?, rent av haft en eller ”ah, det där är typ Danmarks triwa”...

Fast är ju inte hyfsat billig, den är ju snarare dyr med tanke på spec och verk.

Har tyvärr inget jag vill byta bort just nu, tämligen nöjd med alla G-shocks, Trasern och Hamilton som för tillfället är min enda automatare. :rolleyes:

Har dock planer på att låta nuvarande GW-7900 få röd bezel och dessutom en gul GW-7900 på väg från K&S igår.

Dessa digitala plastklockor är beroendeframkallande...

IMG_20200530_112331.jpg
IMG_20200528_100323.jpg
IMG_20200522_081941.jpg
IMG_20200517_124126.jpg
IMG_20200508_145851.jpg

IMG_20200529_150556.jpg

Rejält sugen på det svarta då :)
Har halvdåligt med 22mm hemma, marinblått curved gummi från cousinsuk och Crimsonred/black Barton Elite vet jag finns iaf.
Något av de som lockar?
Njaehjaaehh.... Nej, inget gummi. Om jag utökar ekvationen med en SNZH55, uppstår då några ytterligare bytesmöjligheter? ;)
SNZH055_mini.jpg

Mycket fint som kommit upp idag
@Björn Boett alla certinor. @FOQ pilot
Sedan väntar jag ju på @Hjelm kommer på att han skulle vilja byta sin tisell. Varpå en ticino depthmaster kanske skulle passa herren;)
IMG_20200527_203053.jpg

Nån annan som har något skoj? :)
Ovanstående SNZH? ;):p

Samtliga band är 22mm men det här är ju min fritidsterapi :bored::p så jag jag ordnar självklart andra bredder vid behov.
Jag vet inte riktigt vad jag behöver. Band, klocka, pengar hit och dit... "Hit me!" :D
Här är min tillbehörsloppissamling :)
Som sagt bara Barton och blått curved som är 22mm, Squale camo, Seiko MM300, Rios läderbund samt de två från CNS till vänster är 20mm.
Kolfiber klockställena är riktigt fräcka :cool:
544DEFFC-6F3A-4A72-9D3F-80586ADA1B2B.jpeg

Allt är till salu eller gärna bytes mot förslag :)

Nu är det visserligen med länk som är ganska dyr att köpa men inte så långt under nypriset som enligt min ödmjuka personliga åsikt är väldigt högt för en klocka med seikos enklaste basverk (NH35A). Annars verkar de ju vara robusta och har lite eget stuk. :)
Fair enough, bra poäng! Men dom är ju... ja. Dom har något, helt enkelt.:D

Ok, testar jag också denna lördagen, denna är för stor för mig.
Spanska kickstarten Tempore Lux Vintage One:
https://www.kickstarter.com/project...premium-vintage-diver-watches-at-a-fair-price
Kort spec: 300m, 44mm diameter, 50mm lugg till lugg, 24mm luggbredd. Safir, keramiskt inlägg med lume, 120 klicks.
Går lite långsamt, har ingen detaljsiffra, kanske 10 sek eller så. Ska innehålla bättre urverk än standard NH35 genom NE15 istället (likadant som SARB-serien bland annat). Så ska vara lite tajtare toleranser och 50h reserv.
Ingår extra original, biffigt, oanvänt gummi, meshbandet är köttigt och oanvänt/okortat då det måste kortas med tång, ingår även två läder (oanvända) och ett canvas/läder från CNS.
Negativt: Bezelaction är lätt och lite backplay, allignar dock. Lumen är skitdålig. Kanske är BGW9, men på tok för få appliceringar. Bearbetningen kring luggarna tycker jag är underlig, dålig, jag tror det ska se bättre ut än så. Se miniatyrbilder.
20200530_115658.jpg

20200530_115725.jpg

20200530_115742.jpg 20200530_115823.jpg 20200530_120428.jpg

Ok, testar jag också denna lördagen, denna är för stor för mig.
Spanska kickstarten Tempore Lux Vintage One:
https://www.kickstarter.com/project...premium-vintage-diver-watches-at-a-fair-price
Kort spec: 300m, 44mm diameter, 50mm lugg till lugg, 24mm luggbredd. Safir, keramiskt inlägg med lume, 120 klicks.
Går lite långsamt, har ingen detaljsiffra, kanske 10 sek eller så. Ska innehålla bättre urverk än standard NH35 genom NE15 istället (likadant som SARB-serien bland annat). Så ska vara lite tajtare toleranser och 50h reserv.
Ingår extra original, biffigt, oanvänt gummi, meshbandet är köttigt och oanvänt/okortat då det måste kortas med tång, ingår även två läder (oanvända) och ett canvas/läder från CNS.
Negativt: Bezelaction är lätt och lite backplay, allignar dock. Lumen är skitdålig. Kanske är BGW9, men på tok för få appliceringar. Bearbetningen kring luggarna tycker jag är underlig, dålig, jag tror det ska se bättre ut än så. Se miniatyrbilder.
20200530_115658.jpg

20200530_115725.jpg

20200530_115742.jpg 20200530_115823.jpg 20200530_120428.jpg
Den där gillade jag, snygg! :)

Jag är så tacksam att du släppte den till mig! Den där är verkligen inte fy skam heller, visst är det väl en tidigare designer på Panerai som ligger bakom Anonimo?
Tack själv och härligt att den föll dig så väl i smaken :)

Man skulle nästan kunna tro det, men delvis sant är det nog. Anonimo Firenze grundades i Florens 1997 av Federico Massacesi som dessförinnan faktiskt inte hade någon som helst erfarenhet av klocktillverkning, utan kom närmast som chef från modehuset Salvatore Ferragamo. Han var dock ute i helt rätt tid. Panerai hade precis relokerat till Schweiz efter att ha blivit uppköpta av Richemont Group och lämnat kvar många lokala hantverkare och en fullt fungerande fabrik, sann entreprenör som Federico var så såg han möjligheterna med det av Panerai efterlämnade arvet och återupplivade urmakartraditionen i Florens. 2003 anslöt ingenjören och tidigare Panerai VD'n Dino Zei till Anonimo och man utvecklade sin första dykarlinjen i Nautilo. En av de absolut första microtilllverkarna, älskad av många hardcore följare pga. dess robusta boetter och mångårig Italiensk urmakartradition som många gånger anpassats till militära specifikationer mötte Anonimo Firenze sitt öde 2013 då man hamnat i finansiella svårigheter och blivit uppköpta av Schweiziska Anonimo SA. Därefter valde många trogna följare att lämna Anonimo då man ansåg att de blivit för mainstream.
anonimo-opera-meccana-firenze-2007b-16732-2.jpg
anonimo-firenze-millemetri-polluce-corsaro-2003-bronze-automatic-mens-watch_chronostore_1.jpg
12544675-4rlamb8vv1ml9rboxh8qow0e-Zoom.jpg
ANONIMO Dino Zei San Marco BRONZE 01.jpg
watch_1572008835_7272155c_progressive.jpg
eddc245a83a02bedeb2b489799561711_large.jpg
3968b4427744d9aacef7fc5c601c3153_large.jpg

Federico grundade efter sin resa med Anonimo ett nytt märke som hette Full Carbon men det lyckades aldrig binda till sig samma skara följare som Anonimo hade gjort och har sedermera också upphört att existera
fullcarbon_IB01_IB0102-DS_carbonfiber_watch_10.jpg
fullcarbon_IB01_IB0102-DS_carbonfiber_watch_11.jpg
fullcarbon_IB01_IB0102-DS_carbonfiber_watch_13.jpg
fullcarbon_IB01_IB0102-DS_carbonfiber_watch_18.jpg
fullcarbon_IB01_IB0102-DS_carbonfiber_watch_20.jpg

Tillbaka
Topp