• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Någon med en dykare med svart bezel och vit tavla till salu/byte?
Har tyvärr ingen men snurra in i denna på IG idag. Blev bra förtjust må jag säga.

1A45C297-E348-4391-9E35-96CFD8286476.jpeg
 
Jag köpte min begagnade, i nyskick, av första ägaren och garantikort va stämplat j dec -20. Den har både AR-coating och Laco 31 verket med extra effektreserv på över 60 tim istället för 42 tim på 21 verket.
20210314_172719.jpg
20210314_172730.jpg
Så ljuvligt du talar! Funderar på om det är värt att lägga en femhundring extra för AR om jag köper nytt? Har ingen erfarenhet av obehandlat safirglas.
 
Om 18 dygn så kommer merparten av OWG-självplågarna att sälja sina OWGpjäser, keeper eller inte 🥴. Av dom som är kvar då dvs.
Är du en av dom? 😊.
Vet inte, hoppas att den får stanna men har ögonen på 43mm Horizons som ersättare uti fall att 😝
Tyvärr kommer den inte som Frost 😢
Men blå meteorit är ju inte fel det heller... 😉

Har två klockor på ingång men de ligger strategiskt nog kvar hos säljaren 🤣
 
Jätte fin! Hade dock föredragit röd visare än orange, men finns ju inga perfekta klockor. Enbart "nästan" perfekt.
Så sant som det är sagt! Alltid är det nått 😕
Orange är ju jäkligt mkt dykare dock, mer ”korrekt” än rött som det är på 42mm Ti som jag har.
Jag föredrar rött jag också skall tilläggas ☺️
 
Så ljuvligt du talar! Funderar på om det är värt att lägga en femhundring extra för AR om jag köper nytt? Har ingen erfarenhet av obehandlat safirglas.
Ang. AR-coating vet jag inte men om du stör dig på speglingar så är det väl värt 500:-.... Att köpa direkt från tillverkaren känns rätt fränt, lite som att handla kött i gårdsbutik! Inte riktigt som att handla sig en Seiko!
Om det är bättre lr. sämre kan vi låta va osagt. Mer personligt är det iaf!




spenderat
 
Hur är det med moderna Eterna egentligen. Jag har alltid gillar märket och särskilt vintage kontiki

De kränger ju en del fina vintagmodeller. Zakrissons har denna för ca 20000.

1615721905792.jpeg

Men samtidigt kan man köpa betydligt billigare klockor tex glycine med Sellita SW200. Motsvarar kvaliten priset?

och är de mikro? nja knappast men kanske affordable om man köper en beggad
@Jeser90 @rs_hoti @sirengatto
Taggar in lite folk som jag vet har haft Eterna. ☺️
Supercompressor (style) är det garanterat med tanke på kryssmönstret på kronan 👍🏼
Jag tänkte också SC p.g.a. de två kronorna men vad innebär mönstret? Har det någon historisk koppling eller symboliserar det något speciellt?
 
Ohhh! Grattis!
mycket kul man kan köpa för 15000, nytt och begagnat.
Vet inte om jag nämnt modellen innan men Seiko SPB143

Oris Aquis / Diver65

Monta Oceanking

Sinn U50 (kanske måste lägga lite mer?)

om Hydroconquest den gröna på grönt gummi

Bond-Omegan

kul!
Tack för alla tips, blev ingen Bond.
Blev denna, tycker tavla är magisk
 

Bilagor

  • 7AC3CA57-61A2-45E2-8F44-2CFFC118B83A.jpeg
    7AC3CA57-61A2-45E2-8F44-2CFFC118B83A.jpeg
    564.9 KB · Visningar: 64
Hur är det med moderna Eterna egentligen. Jag har alltid gillar märket och särskilt vintage kontiki

De kränger ju en del fina vintagmodeller. Zakrissons har denna för ca 20000.

1615721905792.jpeg

Men samtidigt kan man köpa betydligt billigare klockor tex glycine med Sellita SW200. Motsvarar kvaliten priset?

och är de mikro? nja knappast men kanske affordable om man köper en beggad

@Jeser90 @rs_hoti @sirengatto
Taggar in lite folk som jag vet har haft Eterna. ☺️

Jag tänkte också SC p.g.a. de två kronorna men vad innebär mönstret? Har det någon historisk koppling eller symboliserar det något speciellt?

Jag tycker definitivt att Eterna håller VÄLDIGT hög kvalitet. Jag har testat en Glycine Combat Sub samt en Airman och min gamla Eterna KonTiki körde cirklar runt dessa gällande kvalitet och finish.

Du får dessutom en klocka från ett märke med mycket rolig historia att grotta ner sig i, är du nyfiken på märket tycker jag absolut du ska våga testa! Mycket, mycket bra klockor :)
 
Fått upp ögonen för flygare och snubblade in på Laco Aachen och Laco Augsburg som verkar falla inom kategorin affordables. Hittar inte alls mycket om Laco här på forumet, någon här som äger eller har ägt någon av deras klockor och vill dela med sig av erfarenheter och alternativ? Framför allt inom deras budgetkategori tänker jag, annars blir det säkert prat om Stowa och annat men då blir det en annan priskategori :)
Nu besvarar jag mig själv här:

Ifall fler är intresserade av basicflygarna från Laco med funderingar kring dess möjliga uppgraderingar så hittade jag en bra tråd på WUS med detaljerade bilder, beskrivningar och videorecension. Länk nedan:

 
Tillbaka
Topp