• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora tråden om mikromärken och andra "affordables"

Nu blev det kväll....
20241112_163028.jpg
20241112_163030.jpg

Ja vad ska man säga, BB58’an har hamnat på avbytarbänken då jag gillar denna bättre haha. Sjuk kvalité och känns verkligen så mycket mer än sin lilla prislapp.
IMG_3797.jpeg
Har också en BB58 som ligger lite på avbytarbänken, jag använder för det mesta andra klockor.

Vet inte varför men har alltid gillat micromärken, varje gång jag har en dyrare klocka så brukar det sluta med att den säljs till förmån för annat.
Tex så är min Wise en klocka jag uppskattar på ett helt annat sätt.

Har också en BB58 som ligger lite på avbytarbänken, jag använder för det mesta andra klockor.

Vet inte varför men har alltid gillat micromärken, varje gång jag har en dyrare klocka så brukar det sluta med att den säljs till förmån för annat.
Tex så är min Wise en klocka jag uppskattar på ett helt annat sätt.
Håller helt med, har en del för mig dyrare klockor men jag dras ändå mot underdogs på något skumt sätt. Kan vara för att jag inte behöver oroa mig för någon dyr service eller att hantera dem lite hårdare. Men mina andra kommer aldrig att säljas heller då jag vill att min dotter ska få ärva alla dem.

Ja vad ska man säga, BB58’an har hamnat på avbytarbänken då jag gillar denna bättre haha. Sjuk kvalité och känns verkligen så mycket mer än sin lilla prislapp.
IMG_3797.jpeg
Intressant! Var tvungen och kolla priser och man blir ju lite tudelad… Typ 5000 med ETA är ju ändå en del för en ”Kinaklocka”, men samtidigt är det ju samma verk i många andra microbrands osv. Det är ju exempelvis typ halva priset på en ny Squale, eller tom typ en tredjedel av priset för en beggad Aquis och då är ju dom inte ens i titan. Men jag vet inte, det är väl kanske funderingen på andrahandsvärdet som spökar lite, men å andra sidan är det ju just ETA-verk/Selitta. Och om bandet går sönder får man väl bara köpa nått eftermarknad/nato etc.

Också intressanta diskussioner ni för att höra att ni föredrar billigare klockor! För det är just detta jag brottas med lite… Är väldigt sugen på en Pelagos men jag kan innerst inne inte rättfärdiga priset rent praktiskt mot att köpa någon annan för typ 5-10kkr, och så har jag dessutom en SKX009 och en Boldr idag.

Propably will have to get one of these at some point. How do you feel about it quality-wise (pardon the pun)?
The quality is hands down outstanding. Probably one of the better microbrands out there, atleast according to my humble little list, and i´ve been through quite a few.
Their attention to detail, the use of materials (904l steel and zricona ceramic), customer service and fit&finsih are unmatched.

I foresee a couple of more Wise´s in a not so distant future.

En klocka från Kuoe Kyoto har länge funnits på min önskelista. Gillar stilen men jag måste erkänna att storleken gjorde mig tveksam. 35mm är ju inte direkt ett massivt mått precis så det blev aldrig av att köpa en.

Snabbspolning till dagens datum och ett tidigt exemplar av deras 90-006 har fått en plats i min samling. Just denna version är utgången sedan länge tyvärr men finns fortfarande kvar i deras utbud om än med nytt utseende.

Så vad tycker jag då, är Kuoe värt hypen ? Ja och nej får jag nog säga. Är väldigt förtjust i utseendet och den känns inte allt för liten på min 17cm handled. Liten är den oavsett dock vilket är oundvikligt men man vänjer sig snabbt. Kvaliteten verkar vara ok överlag om än inte extrem. Jag kan förstå varför Kuoe har blivit populära och deras senaste släpp är väldigt trevliga.

Smolket i bägaren får nog bli att ”smakar det så kostar det” som med allt annat idag. Vill du ha den senaste versionen av 90-006, som exempel, får du punga ut med 10100kr inklusive moms/tull/frakt vilket inte är en liten summa för ett micromärke.

IMG_2986.jpeg

Tillbaka
Topp