• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa marscherar in!

Campagnoloswe

Breitling
Hej Stowa ägare! Har bestämt mig för att nästa inköp ska bli ett flieger uhr och velat fram och tillbaka mellan Stowa och Laco då jag vill ha ett av de 5 klassiska märkena som levererade till Luftwaffe.
I veckan mellanlandade jag i München och kollade in och provade Mühle Glashütte Terrasport 1 och Union Glashüttes flieger uhr. Fina klockor, men inte ett av original märkena tyvärr. Dock så var dessa 45mm och det kändes som en bra storlek på min handled.
Kollar man på Stowas Flieger är den 40mm och frågan är om den är för liten, eller vad tycker ni? Eller ska man skaffa en Flieger Sport som är 43mm istället? Min handled är 17,5cm.
Är det även någon som provat både Stowa och Lacos klockor som kan jämföra? Lacos design är ju trots allt mer likt orignal klockan men hur är den att ha på handleden till vardags?
Tack & bock!
 

leiden

Rolex
Hej Stowa ägare! Har bestämt mig för att nästa inköp ska bli ett flieger uhr och velat fram och tillbaka mellan Stowa och Laco då jag vill ha ett av de 5 klassiska märkena som levererade till Luftwaffe.
I veckan mellanlandade jag i München och kollade in och provade Mühle Glashütte Terrasport 1 och Union Glashüttes flieger uhr. Fina klockor, men inte ett av original märkena tyvärr. Dock så var dessa 45mm och det kändes som en bra storlek på min handled.
Kollar man på Stowas Flieger är den 40mm och frågan är om den är för liten, eller vad tycker ni? Eller ska man skaffa en Flieger Sport som är 43mm istället? Min handled är 17,5cm.
Är det även någon som provat både Stowa och Lacos klockor som kan jämföra? Lacos design är ju trots allt mer likt orignal klockan men hur är den att ha på handleden till vardags?
Tack & bock!
Kul att du tittar på Stowa som ett alternativ!
Jag har nyligen införskaffat en flieger 40 mm. Vi har ungefär samma handledsmått och även om utformningen på handleden kan skilja sig åt så tycker jag att 45 mm låter stort. Har väldigt svårt att se att 40 skulle bli för litet. Du tog inga bilder när du provade?
Här ser du 40 mm på min handled som är drygt 17.
IMG_20171110_091726_753.jpg
DSC_3211.JPG
 

Campagnoloswe

Breitling
Tack leiden för bilderna, du gjorde det inte lättare för mig tyvärr, är så nära att trycka på köpknappen på 43mm sport klockan...
Inga bilder tyvärr från München men Mühle och Unions klockar är fina, dock lite mer moderna än Laco/Stowa och det känns mer rätt för mig att det är den klassiska looken jag vill ha.
Vet inte om det är tillåtet efterlysa här men om någon vill avyttra en Stowa eller Laco Flieger så skicka gärna ett PM.
Här en bild på min Vostok som är ca 42mm utan krona på handleden.
20171016_172719-jpg.647500
 

leiden

Rolex
Tack leiden för bilderna, du gjorde det inte lättare för mig tyvärr, är så nära att trycka på köpknappen på 43mm sport klockan...
Inga bilder tyvärr från München men Mühle och Unions klockar är fina, dock lite mer moderna än Laco/Stowa och det känns mer rätt för mig att det är den klassiska looken jag vill ha.
Vet inte om det är tillåtet efterlysa här men om någon vill avyttra en Stowa eller Laco Flieger så skicka gärna ett PM.
Här en bild på min Vostok som är ca 42mm utan krona på handleden.
20171016_172719-jpg.647500
Den där ser ut att ha ett ganska kort mått lugg till lugg pga de korta luggarna. Ser bra ut!
Jag använder Sinn 556 rätt ofta, det skiljer 1,5 mm i diameter mellan 556 (38,5 mm) och Flieger 40 mm. Skillnaden lugg till lugg ligger däremot på 3,6 mm där 556 mäter 45 mm mot 48,6 för Fliegern. Så låt inte diametern styra helt och hållet :)

Jämförelse med en 556
IMG_20171011_161535_561.jpg
 

Campagnoloswe

Breitling
Den där ser ut att ha ett ganska kort mått lugg till lugg pga de korta luggarna. Ser bra ut!
Jag använder Sinn 556 rätt ofta, det skiljer 1,5 mm i diameter mellan 556 (38,5 mm) och Flieger 40 mm. Skillnaden lugg till lugg ligger däremot på 3,6 mm där 556 mäter 45 mm mot 48,6 för Fliegern. Så låt inte diametern styra helt och hållet :)

Jämförelse med en 556
IMG_20171011_161535_561.jpg

Efter att ringt till Stowa blir det en Flieger Sport. Mycket trevlig support och om jag vill ändra mig så är det helt ok att skicka tillbaka klockan inom 14 dagar.
Enda plumpen är att man inte får lök-kronan men 200m vattentät får väga upp det.
Det är bara huset som skiljer, urtavlan är de samma på både klassisk och sportvarianten. Jag återkommer med en blid snart!
 

leiden

Rolex
Efter att ringt till Stowa blir det en Flieger Sport. Mycket trevlig support och om jag vill ändra mig så är det helt ok att skicka tillbaka klockan inom 14 dagar.
Enda plumpen är att man inte får lök-kronan men 200m vattentät får väga upp det.
Det är bara huset som skiljer, urtavlan är de samma på både klassisk och sportvarianten. Jag återkommer med en blid snart!
Bra val :)
200 m wr gör den lite mer allsidig.
Väntar på bilder!

Och apropå bilder så är det lite dåligt drag i den här tråden så postar min dagens också :)
IMG_20171113_142153_429.jpg
DSC_3258.JPG
 

Campagnoloswe

Breitling
lshop.cgi
Flieger_klassik_sport_ohnelogo_limited_emotion_2600.3.jpg
Nummer 07av 90 är bokad och leverans är beräknad till mitten av December. Råkade klicka med ett svart läderarmband med... Var lite sugen på deras gummiarmband med men det får vänta.
Ska bli kul med min första riktiga klocka efter harvat runt med 500 kr klockor sedan min första Timex klocka jag fick i tvåan i början på 80-talet!
 
Senast ändrad:

Campagnoloswe

Breitling
Äntligen kom min Stowa Flieger Sport. Haft den på armen ett par timmar nu och jag är helnöjd!
Bjuder på ett par bilder på den tillsammans med mitt favoritöl Rothaus Tannen Zäple, precis som Stowa kommer denna öl också från Schwartzwald och bryggt i staden Grafenhausen-Rothaus.

20171228_134239.jpg

20171228_134150.jpg
20171228_134109.jpg
20171228_133946.jpg
 

Pinsam

Cartier
2-Faktor
Hur är det med tidsavvikelsen på dessa klockor? Vänligen skriv ut vilket urverk du har.
Är speciellt intresserad av de manuella.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Finns det någonstans man kan klämma på Stowa eller är det bara onlineförsäljning som gäller? Fina klockor och en Chrono -38 vore kul, men jag är lite osäker på storleken. 41 mm känns oftast i största laget för mina 16.5-handleder.
 

Mark-IX

Cartier
Stowa har flaggat för att det kommer 36 mm "Marine", och "Partitio" med subsekund ...hoppas på gamla loggan!!
Jag hade även sett Partitio i en Antea-boett.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
Är det någon mer än jag som stör sig på att PAR är i grövre/fetare (eller vad det heter) typsnitt än TITIO på urtavlan? Vet inte om det är så på alla men det syns på flera bilder på nätet. Den jag fick hem var likadan och åkte tillbaks till Tyskland med vändande post. OCD.
 

uprof

Cartier
2-Faktor
:D Nej , det är ljuset som gör att stålboetten ser mörk/svart ut.
Min Partitio har inte fetare typsnitt i PAR, iaf inget jag reflekterar över....jag har varit supernöjd med min i 2 1/2 år. :)

Bra bild! Blev verkligen lurad. Kul att du är nöjd. Väldigt fint ur. Lustigt det där med typsnittet för jag tycker mig se samma på din bild. Börjar allvarligt misstänka hjärnspöken.
 

Mark-IX

Cartier
Bra bild! Blev verkligen lurad. Kul att du är nöjd. Väldigt fint ur. Lustigt det där med typsnittet för jag tycker mig se samma på din bild. Börjar allvarligt misstänka hjärnspöken.

Jag är också den petiga typen och har haft en hel del hjärnspöken i mitt liv...men detta har jag aldrig tänkt på. Otroligt störigt när det dyker upp hjärnspöken :rage: Inte den egenskap jag är speciellt nöjd med hos mig själv.
 

Mark-IX

Cartier
Stowa silver watch - German silver 835. :woot:
"German silver will be marked with a millesimal fineness of 800 or 835 (80% or 83.5% pure silver)"
IMG_5090.JPG
 
Senast ändrad:
Topp