• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa

erow

Patek
2-Faktor
Har länge varit fan av Stowa och skulle från början köpt en flieger med A tavla. Dock kom en Marine 36a emellan och sedan en massa annat in och ut som vanligt. Men nu äntligen kom även den efterlängtade fliegern hem med stort tack till @Geparden för snabb och smidig affär samt troligen (?) @erow för ursprunglig spec o beställning 😁. Hursomhelst.... Jag är lika nöjd med fliegern som marine 36an och vidhåller att finishen på Stowa är bland det bästa man kan hitta ifht pengarna. Och även om man skiter i vad den kostar är det faktiskt få av alla klockor jag haft som är lika felfria och "perfekta" utförandemössigt. Nu är ju dessa ganska okomplicerade vad gäller tavla i index o boett men allt är oklanderligt i minsta detalj på lupp nivå. Dessutom är dom ju fantastiskt trevliga på armen och med intressant historisk koppling.
Stämmer bra det, var den jag beställde men vi klickade inte riktigt som tänkt. Roligt att den hittat till dig och att du blir nöjd 👍
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag tycker den är grym! Minns när modellen lanserades och jag ”föll platt” för den direkt. Det var dock för så pass länge sedan att jag inte hade koll alls på Stowa. Har återkommande kikat på den limiterade de har på hemsidan nu med gröna detaljer, tycker den är ruggigt snygg.

Kan tänka mig att den boetten gör sig bra på nato också.

Du kanske redan har sett det, men du kan även få den vanliga med gröna detaljer, (eller orangea).

Skärmavbild 2021-08-15 kl. 13.00.07.png
Skärmavbild 2021-08-15 kl. 13.00.51.png
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
@Polykarpus Nej Jörg kommer vara kvar. Skrev om det någon sida bak.


Fliegern fick vara dressklocka
20210904_184352.jpg

Ah fattar inte hur jag missade det. Ok jag läste pressreleasen Länk! och ser dessvärre inget om exakt hur de nya ägarförhållanden ser ut, Jörg är inte längre majoritetsägare, men är han helt utköpt(?), han är glad få uppbackning men inte så mkt mer. Antar att standardförfarandet vid uppköp är att försöka behålla befintlig ledning i alla fall i en övergångsfas och så verkar det ju åtminstone bli. Blir spännande se vad som händer på något års sikt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ah fattar inte hur jag missade det. Ok jag läste pressreleasen Länk! och ser dessvärre inget om exakt hur de nya ägarförhållanden ser ut, Jörg är inte längre majoritetsägare, men är han helt utköpt(?), han är glad få uppbackning men inte så mkt mer. Antar att standardförfarandet vid uppköp är att försöka behålla befintlig ledning i alla fall i en övergångsfas och så verkar det ju åtminstone bli. Blir spännande se vad som händer på något års sikt.
Han är fortfarande CEO :)
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Kan ju vara så att pandemin har dränerat kassan och att han därför varit tvungen att få in lite nytt kapital. Inget man jublar över men bättre än alternativet.
 

Polykarpus

Omega
2-Faktor
Han är fortfarande CEO :)
Ja exakt. Min poäng var att CEOs kommer och går på ett annat sätt, nåja, än ägare.

Ser personligen som sagt inte detta som nödvändigtvis negativt. Om det som sålts under namnet Schauer från Stowa är en indikation på vad som legat Jörg själv varmast om hjärtat designmässigt. Kan det rentav vara ett plus rent egoistiskt om han skulle kliva av helt om något år. Gillar Stowa för deras klassiska fliegers och bauhaus linjerna.

Sen är det ju rent instinktivt alltid tristare med stora konglomerat än små fristående aktörer, men oh well.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hoppas 36mm-fliegern som låg på Blocket dyker upp i tråden. Hade köpt asap om inte det kommit ett Sinn-köp ivägen, riktigt bra pris.
 

Dizywisy

Omega
2-Faktor
Hoppas 36mm-fliegern som låg på Blocket dyker upp i tråden. Hade köpt asap om inte det kommit ett Sinn-köp ivägen, riktigt bra pris.
Vet inte exakt vilken annons du syftar på? Jag köpte den i Malmö som låg ute för 6500kr i söndags. Fick den faktiskt för 5000kr, helt oanvänd enligt säljaren.
fullset med ETA-verk, tyckte det var ganska schyst.
33F27BD8-7E78-4AB0-BDFF-F12031669E26.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tack, önskar den vore 40mm dock.
Får hoppas jag vänjer mig.
Här avgjorde priset.

Du får gärna posta handledsbilder och även mått på din handled. Jag velar mellan 36mm och 40mm och hade som sagt köpt den om inte en Sinn var på väg in. Men jag kan tänka mig att den bär stort ändå med tanke på den smala glasringen.
 

Dizywisy

Omega
2-Faktor
Hör av dig om du bestämmer dig för att släppa den :)
Du får gärna posta handledsbilder och även mått på din handled. Jag velar mellan 36mm och 40mm och hade som sagt köpt den om inte en Sinn var på väg in. Men jag kan tänka mig att den bär stort ändå med tanke på den smala glasringen.
Tycker den bär större än 36mm, känns on pair med Hamilton Khaki Field och den är 38mm om jag inte minns fel.
Handledsmått 17-17,5cm
52C10FA2-2FF4-4654-A9FA-50DED84F6D0C.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tycker den bär större än 36mm, känns on pair med Hamilton Khaki Field och den är 38mm om jag inte minns fel.
Handledsmått 17-17,5cm
52C10FA2-2FF4-4654-A9FA-50DED84F6D0C.jpeg

Jag tycker det ser bra ut! Sen tycker jag att en flieger av den här typen i och för sig har utrymme att vara något större än en vanlig trehandare.
Men helt riskfritt hur som helst att köpa och prova, du kommer inte förlora en spänn om du bestämmer dig för att sälja vidare så återigen, bra köp 👍
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du får gärna posta handledsbilder och även mått på din handled. Jag velar mellan 36mm och 40mm och hade som sagt köpt den om inte en Sinn var på väg in. Men jag kan tänka mig att den bär stort ändå med tanke på den smala glasringen.
Du kan få låna min om du vill, men jag orkar inte byta band på den, så det får bli på nato i så fall.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tycker det ser bra ut! Sen tycker jag att en flieger av den här typen i och för sig har utrymme att vara något större än en vanlig trehandare.
Men helt riskfritt hur som helst att köpa och prova, du kommer inte förlora en spänn om du bestämmer dig för att sälja vidare så återigen, bra köp 👍
Om du väl kommer till skott (vilket du borde!) så skall du nog gå på 36mm. Den bär verkligen stort pga smal glasring och 40mm kräver sin handled. Visserligen var originalen stora men dom låg väl runt 55 så det är ingen idé att lura sig på att 40 blir mer "original" ju... Jag har 16,5 handled och Stowan i 36 bär i mitt tycke klart större än DJ36 för jämförelse. Här på Hirsch Boston..
IMG_20210915_073632.jpg
IMG_20210915_073554.jpg
 

vanman

Rolex
2-Faktor
Om du väl kommer till skott (vilket du borde!) så skall du nog gå på 36mm. Den bär verkligen stort pga smal glasring och 40mm kräver sin handled. Visserligen var originalen stora men dom låg väl runt 55 så det är ingen idé att lura sig på att 40 blir mer "original" ju... Jag har 16,5 handled och Stowan i 36 bär i mitt tycke klart större än DJ36 för jämförelse. Här på Hirsch Boston..
IMG_20210915_073632.jpg
IMG_20210915_073554.jpg
Intressant, har ju suktat åt en Stowa ett tag, framförallt eftersom dom går att få destro utan problem, men velat på storleken, En 41mm Sinn känns ”perfekt” i storlek medans en CWC g10 kändes pyttipytt… Dock kändes ju en SS worldtimer 36 mycket bättre än en 41:a… inte lätt :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Om du väl kommer till skott (vilket du borde!) så skall du nog gå på 36mm. Den bär verkligen stort pga smal glasring och 40mm kräver sin handled. Visserligen var originalen stora men dom låg väl runt 55 så det är ingen idé att lura sig på att 40 blir mer "original" ju... Jag har 16,5 handled och Stowan i 36 bär i mitt tycke klart större än DJ36 för jämförelse. Här på Hirsch Boston..
IMG_20210915_073632.jpg
IMG_20210915_073554.jpg

Tack för reflektioner. Min handled ligger någonstans emellan din och Yonssons. Är med på att den bärs större än en bezel-36klocka eller 36 med bredare glasring, och även om det inte blir original med 40mm så tycker jag personligen att modellen med fördel kan dra mot det större och komma undan med det.

För jämförelse dagens klocka. 41mm, 48 mm L2L taget så rakt ovanifrån som det går.

@ERIKSON URHANDEL borde börja sälja Stowa så att man kunde prova :) Skulle passa fint in i det övriga sortimentet utan att knuffa undan något annat.

IMG_20210915_085458.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Intressant, har ju suktat åt en Stowa ett tag, framförallt eftersom dom går att få destro utan problem, men velat på storleken, En 41mm Sinn känns ”perfekt” i storlek medans en CWC g10 kändes pyttipytt… Dock kändes ju en SS worldtimer 36 mycket bättre än en 41:a… inte lätt :)
En bra jämförelse tycker jag blir 556an som jag haft ett par stycken. Den känns ungefär likvärdig storleksmässigt.
 
Topp