• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa

Kessler

Rolex
2-Faktor
Japp jag har den gamla! Hade en flieger också men kände att jag inte längre ville uppehålla två platser med samma märke och boett. Gillar faktiskt marine bäst. Skulle gärna haft den nya med småsekunder men gillar min riktigt bra också. Det som på sikt skulle kunna få den att lämna är väl en Dornbluth eller Hentschel. Dom fyller liksom samma plats. Hentschel H1 i 37mm är lite lagom fin....I det perspektivet finns ju förstås lite prisökning kvar för Stowa 🤣.
Mycket fina allihop :)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Mer bilder!
BFC88689-97A1-4EDA-9F4F-D2C409C87028.jpeg
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Hur mycket höjde de med? Ser knappt någon skillnad mot innan.
Tror det var runt 25% på det mesta. Iaf.
på fliegers och antea.

Klassiska flieger classic gick från 1000€ till 1250€ (så större skillnad än vad personen ovan skrev om de inte höjt med 100€ tidigare som jag missat)

Dykarna ökade med 300€

Verus basic från 830€ till 950€ Jag köpte min i mars eller april förra året för 740€ så på den har det varit två prishöjningar senaste året. Men allt förutom marine gick upp i pris häromdagen.
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Tror det var runt 25% på det mesta. Iaf.
på fliegers och antea.

Klassiska flieger classic gick från 1000€ till 1250€ (så större skillnad än vad personen ovan skrev om de inte höjt med 100€ tidigare som jag missat)

Dykarna ökade med 300€

Verus basic från 830€ till 950€ Jag köpte min i mars eller april förra året för 740€ så på den har det varit två prishöjningar senaste året. Men allt förutom marine gick upp i pris häromdagen.
Classic Flieger kostade 1100 innan höjningen så det @rambo_amadeus skriver över är korrekt.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Classic Flieger kostade 1100 innan höjningen så det @rambo_amadeus skriver över är korrekt.
Ah okej, då har de höjt den två gånger på kort tid. Är helt säker på att det var 1000€ nyligen (rätt enkel siffra att komma ihåg) och det skriver även folk på Facebook och andra ställen. På max några månader iaf. har den stigit 25% Verus minns jag inte när första prishöjningen var men det var inom 10mån sen iaf.

Kan vara så att det höjdes i samband med försäljningen av märket och sen nu i samband med att Jörg lämnade över. Jag minns inte.

Aja. Får se om det höjs mer. Några procent per år är ju inget konstigt men det som var häromdagen var rätt mycket särskilt om man ser till att det var andra prishöjningen på kort tid.

Edit: Nu har även priserna på marine gått upp. Extra glad nu att jag köpte den innan. Min kostade 1075€ med mesh. Den kostar nu 1225€.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en vad vill du veta?
Resized_20220321_160258.jpg
Ja du…. Undrar väl hur stor den känns jämfört med 40mm-modellen, eller jämfört med någon annan modell jag har koll på. Och jag undrar om den ser helknas ut i profil eftersom glasringen är så hög.

Som jag förstått det har den samma tavla och visare som 40mm flieger.
 

Gandih

Breitling
Ja du…. Undrar väl hur stor den känns jämfört med 40mm-modellen, eller jämfört med någon annan modell jag har koll på. Och jag undrar om den ser helknas ut i profil eftersom glasringen är så hög.

Som jag förstått det har den samma tavla och visare som 40mm flieger.
DSC_0720.JPG
DSC_0719.JPG
DSC_0718.JPG
DSC_0721.JPG

Brevid en vostok och en kamasu. Om du inte måste bada med en flieger så hade ja inte bytt. Bara push pull krona också, lite skumt med 20 bar. Inte testat 40 mm modellen. Men känns stor jämnfört med dessa iallafall.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
DSC_0720.JPG
DSC_0719.JPG
DSC_0718.JPG
DSC_0721.JPG

Brevid en vostok och en kamasu. Om du inte måste bada med en flieger så hade ja inte bytt. Bara push pull krona också, lite skumt med 20 bar. Inte testat 40 mm modellen. Men känns stor jämnfört med dessa iallafall.
Tack! Tog för givet att den hade skruvad krona, måste ha läst slarvigt.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Snyggt! Hur sitter dessa på armen? Funderar själv på om man ska slå på en 36 eller 40 mm flieger. Har en handled på 16,5 cm så lite osäker på vad som passar.
Båda sitter bra och det beror nog mycket på vad för typ av klocka du är ute efter. Jag köpte först 36 då jag gillar lite mindre klockor, men tyckte den blev för liten så beställde en 40 som kom i dag.
storleken på 36an hade varit perfekt på en dressad klocka och den känns lite mer som en field watch. Jag var ute efter en flieger och då tycker jag 40 känns mer rätt.

Jag har också 16,5mm handled
FBEC4B1F-7C7B-4D46-9288-47FC1082D520.jpeg
3D3CA516-E848-4D11-ADEB-AEBB4BC49497.jpeg
BD6EFE59-4A3C-4F85-B77A-0737166E8A14.jpeg
7B138F98-4502-47BF-AFB8-42C14398F9C0.jpeg
 

mchamoun

Cartier
Tack för bilderna! 40 mm ser definitivt bättre ut. Har en 36 mm flieger från Timefactors idag som jag också upplever lite för liten för denna typ av klocka.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för bilderna! 40 mm ser definitivt bättre på denna typ av klocka. Har en 36 mm flieger från Timefactors idag som jag också upplever lite för liten för denna typ av klocka.
Dock skall man vara medveten om att Stowan bär rejält stort jämfört med det mesta annat pga sin smala glasring och relativt långa lug längd. Nu var ju originalfliegern typ 55mm så vill men åt den känslan kan 40 vara rätt. Jämför man med vilken "klocka som helst" är 36 stort nog för de flesta. Dvs lite varning på ett köpa 40 bara för att man har andra klockor i den storleken. (Detta gäller särskilt den vita marine som känns ännu större tack vare färgen!)
 

mchamoun

Cartier
Dock skall man vara medveten om att Stowan bär rejält stort jämfört med det mesta annat pga sin smala glasring och relativt långa lug längd. Nu var ju originalfliegern typ 55mm så vill men åt den känslan kan 40 vara rätt. Jämför man med vilken "klocka som helst" är 36 stort nog för de flesta. Dvs lite varning på ett köpa 40 bara för att man har andra klockor i den storleken. (Detta gäller särskilt den vita marine som känns ännu större tack vare färgen!)
Håller med!
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Dock skall man vara medveten om att Stowan bär rejält stort jämfört med det mesta annat pga sin smala glasring och relativt långa lug längd. Nu var ju originalfliegern typ 55mm så vill men åt den känslan kan 40 vara rätt. Jämför man med vilken "klocka som helst" är 36 stort nog för de flesta. Dvs lite varning på ett köpa 40 bara för att man har andra klockor i den storleken. (Detta gäller särskilt den vita marine som känns ännu större tack vare färgen!)
Håller helt med om att en klocka utan glasring ser visuelt större ut än t.ex en diver i samma storlek med en stor bezel, men jag tycker inte att Stowan bär speciellt stort för att vara en 40mm klocka av denna typen.
Den sitter bättre på mig än min gamla IWC Spitfire på 39mm som är en av de mindre modellerna från IWC och den har relativt kort lug to lug för att vara en 40mm.

Jag har har haft en 36mm Explorer, 36mm OP eller en 36mm Datejust på armen iaf 80% av tiden det senaste året så van med mindre klockor, men när jag fick Stowan i 36mm kände jag direkt att den var för liten.

@Ukjent, någon märkbar skillnad i tjocklek mellan 36 och 40 mm varianterna?
Ska vara samma tjockled på både 36 och 40, men min 36a är något tunnare då den är manuell och 40 är auto.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Håller helt med om att en klocka utan glasring ser visuelt större ut än t.ex en diver i samma storlek med en stor bezel, men jag tycker inte att Stowan bär speciellt stort för att vara en 40mm klocka av denna typen.
Den sitter bättre på mig än min gamla IWC Spitfire på 39mm som är en av de mindre modellerna från IWC och den har relativt kort lug to lug för att vara en 40mm.

Jag har har haft en 36mm Explorer, 36mm OP eller en 36mm Datejust på armen iaf 80% av tiden det senaste året så van med mindre klockor, men när jag fick Stowan i 36mm kände jag direkt att den var för liten.


Ska vara samma tjockled på både 36 och 40, men min 36a är något tunnare då den är manuell och 40 är auto.
Ja här upplever man det ju olika! Själv tycker jag min vita DJ av förra feta generationen känns klart mindre än Stowa 36an i svart. För att inte tala om om min marine 36a som känns ännu större trots samma boett. Men som vanligt får man ju prova själv för att veta vad man gillar bäst och så hänger det ju som sagt på förväntningar också. Tänker man att man vill att en flieger skall vara lite "stor" så är det ju 40 helt OK. Jag har också för egen del helst klockor i liten storlek men upplever att Stowan bär överlägset störst av alla 36-38 ur jag haft.
 
Topp