• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stowa

1965ek

Patek
2-Faktor
Ja här upplever man det ju olika! Själv tycker jag min vita DJ av förra feta generationen känns klart mindre än Stowa 36an i svart. För att inte tala om om min marine 36a som känns ännu större trots samma boett. Men som vanligt får man ju prova själv för att veta vad man gillar bäst och så hänger det ju som sagt på förväntningar också. Tänker man att man vill att en flieger skall vara lite "stor" så är det ju 40 helt OK. Jag har också för egen del helst klockor i liten storlek men upplever att Stowan bär överlägset störst av alla 36-38 ur jag haft.
Håller helt med. Jfr med min 124270 bärs 36mm Marine betydligt större enligt mig.
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Ja här upplever man det ju olika! Själv tycker jag min vita DJ av förra feta generationen känns klart mindre än Stowa 36an i svart. För att inte tala om om min marine 36a som känns ännu större trots samma boett. Men som vanligt får man ju prova själv för att veta vad man gillar bäst och så hänger det ju som sagt på förväntningar också. Tänker man att man vill att en flieger skall vara lite "stor" så är det ju 40 helt OK. Jag har också för egen del helst klockor i liten storlek men upplever att Stowan bär överlägset störst av alla 36-38 ur jag haft.

Håller helt med. Jfr med min 124270 bärs 36mm Marine betydligt större enligt mig.

Här är min 36a bredvid min Exp36 och Stowan ser helt klart större ut än Explorern när dom ligger bredvid varandra, så det är som du säger bara en smaksak och att jag tycker en pilot ska vara större.
05B8D8C4-C64D-4972-8C1E-B676E5109D4E.jpeg
 
Senast ändrad:

1965ek

Patek
2-Faktor
Snyggt! Passar oförskämt bra på mesh!
Tackar. Kallades dock för milanese vad som nu är skillnaden mot mesh, om det inte är samma sak med olika namn.
Edit. Googlade lite och tydligen är Milanese en typ av mesh som är lite finare i strukturen (inte finare som bättre, utan inte lika grov i strukturen) Att det heter milanese kommer tydligen från att de i början gjordes i Milano. Dagens nördiga uppgift är härmed avklarad.
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tackar. Kallades dock för milanese vad som nu är skillnaden mot mesh, om det inte är samma sak med olika namn.
Edit. Googlade lite och tydligen är Milanese en typ av mesh som är lite finare i strukturen (inte finare som bättre, utan inte lika grov i strukturen) Att det heter milanese kommer tydligen från att de i början gjordes i Milano. Dagens nördiga uppgift är härmed avklarad.
Japp Milanese är det!
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Nyinkommen flieger!

20220506_202116.jpg


Lyckades få tag på en 40 mm från eBay. Sitter mycket bättre än förväntat med tanke på storleken och sin lug to lug på 48,6 mm.

Mycket nöjd med köpet! Vad för andra band passar denna klocka? Förslag?
Valfritt nato. Fluco Flieger strap skulle jag vilja testa. Kanske nåt från colareb? Men jag tycker originalbandet är snyggast.

Väntar tålmodigt nu på min marine. Fick svar efter rätt lång tid från Stowa att de väntar på delar som de tror kommer nästa vecka.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Valfritt nato. Fluco Flieger strap skulle jag vilja testa. Kanske nåt från colareb? Men jag tycker originalbandet är snyggast.

Väntar tålmodigt nu på min marine. Fick svar efter rätt lång tid från Stowa att de väntar på delar som de tror kommer nästa vecka.
Den som väntar på nåt gott osv😉
 

mchamoun

Cartier
Originalbandet är det jag har tänkt att köra med dagligen men söker något lite mer dressat som komplement när det väl behövs. Ser att Stowa har ett svart flieger band och ett annat svart läderband som jag funderar att köpa in
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Det svarta läderbandet som sitter på, är det från Stowa? Är bandet tunt eller tjockt? Försöker utvärdera om den passar till en 40 mm Flieger som kompliment till original bandet.
Yes det är original. Det är inte stoppat men ändå lite mer rejält än tunna band. Så någonstans mitt emellan skulle jag säga.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Originalbandet är det jag har tänkt att köra med dagligen men söker något lite mer dressat som komplement när det väl behövs. Ser att Stowa har ett svart flieger band och ett annat svart läderband som jag funderar att köpa in
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Precis hämtat ut min första Stowa, en Flieger Bronze Vintage 40. Väldigt gott första intryck - enda invändningen är att armbandet var i kortaste laget, inte mycket att spela på där.
1.jpg
Köpte du direkt från Stowa? Jag fick ett mail där dom frågade om storleken på handledet när jag beställde så dom kunde skicka ett band i rätt storlek.
 
Topp