Fenix
Basic
Jäkligt fin den där! Hur upplever ni byggkvaliteten på Stowa, mycket klocka för pengarna?Vilken jäkla klocka detta är
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jäkligt fin den där! Hur upplever ni byggkvaliteten på Stowa, mycket klocka för pengarna?Vilken jäkla klocka detta är
![]()
Tack! Nu har jag bara haft klockan i ett par dagar, men än så länge så är jag väldigt imponerad utav känslan.. allt känns väldigt välgjortJäkligt fin den där! Hur upplever ni byggkvaliteten på Stowa, mycket klocka för pengarna?
Låter bra! Har även hört gott om deras kundservice. Gillar deras Mariner modell. Känns som att den skulle fungera som en hyfsad allrounder även fast den är lite åt det mer dressigare hålletTack! Nu har jag bara haft klockan i ett par dagar, men än så länge så är jag väldigt imponerad utav känslan.. allt känns väldigt välgjort![]()
Den är grym! Saknar min nu under OWGMarch….Vilken jäkla klocka detta är
![]()
Deras kundservice är riktigt bra, snabba och hjälpsamma! Jag tycker absolut att du ska pröva, du kommer inte bli besvikenLåter bra! Har även hört gott om deras kundservice. Gillar deras Mariner modell. Känns som att den skulle fungera som en hyfsad allrounder även fast den är lite åt det mer dressigare hållet![]()
Jag förstår det! Det skadar ju inte om du bara har den på dig i några sekunder..Den är grym! Saknar min nu under OWGMarch….
Jag tycker det är absolut top notch. Nu är visserligen tavlorna enkla (inga applicerade index etc) men det gör det inte alltid lättare att hålla nivån. På båda mina är nivån på tavlor, visare, index etc bättre än på det mesta jag haft. Båda klockorna är i stort sett perfekta under lupp vilket jag bara upplevt med GS, Citizen Chronomaster samt Monta. I "övrigt" inkluderar jag bla Rolex, Omega, Oris, Tag Heuer, Sinn, Seiko o några till så jo jag skulle säga att nivån är skyhög sett till priset. Jag har läst men kan inte bekräfta att Stowa köper tavlor o visare från GO och Schätzle vilket isf förklarar nivån. Visarna på min marine är tex brutalt perfekta.Jäkligt fin den där! Hur upplever ni byggkvaliteten på Stowa, mycket klocka för pengarna?
Okej! Bara av det man har sett på bilder så ser finishen väldigt bra ut. Det förklarar nog nivån. Har aldrig varit så brydd i att all tillverkning ska ske "in house", det viktiga är att slutprodukten är bra.Jag tycker det är absolut top notch. Nu är visserligen tavlorna enkla (inga applicerade index etc) men det gör det inte alltid lättare att hålla nivån. På båda mina är nivån på tavlor, visare, index etc bättre än på det mesta jag haft. Båda klockorna är i stort sett perfekta under lupp vilket jag bara upplevt med GS, Citizen Chronomaster samt Monta. I "övrigt" inkluderar jag bla Rolex, Omega, Oris, Tag Heuer, Sinn, Seiko o några till så jo jag skulle säga att nivån är skyhög sett till priset. Jag har läst men kan inte bekräfta att Stowa köper tavlor o visare från GO och Schätzle vilket isf förklarar nivån. Visarna på min marine är tex brutalt perfekta.
Håller med till stor del samtidigt som egen tillverkning också har stort värde. Men inte om utförandet är dåligt...För mig har också bara klockor som håller hög klass finishmässigt fått stanna. Annars flippas dom rätt omgående. Min Marine 36 har jag haft ett par år och den skall ingenstans. Sålde just min Flieger men det var bara för att det kändes onödigt med två klockor med samma boett och jag vill hålla med antalet klockor lite. Den är annars det bästa man kan köpa av "field watch" karaktär tycker jag. Har tex haft en Tudor Ranger och Stowan höll klart bättre nivå.Okej! Bara av det man har sett på bilder så ser finishen väldigt bra ut. Det förklarar nog nivån. Har aldrig varit så brydd i att all tillverkning ska ske "in house", det viktiga är att slutprodukten är bra.
Jo, det håller jag med om. Kul att det är en keeper! Hur har urverket skött sig genom åren? Handdraget eller automat?Håller med till stor del samtidigt som egen tillverkning också har stort värde. Men inte om utförandet är dåligt...För mig har också bara klockor som håller hög klass finishmässigt fått stanna. Annars flippas dom rätt omgående. Min Marine 36 har jag haft ett par år och den skall ingenstans. Sålde just min Flieger men det var bara för att det kändes onödigt med två klockor med samma boett och jag vill hålla med antalet klockor lite. Den är annars det bästa man kan köpa av "field watch" karaktär tycker jag. Har tex haft en Tudor Ranger och Stowan höll klart bättre nivå.
ETA auto top grade. Har funkat perfekt. Går stabilt men lite sakta. Skulle tjäna på en ruckning men har inte riktigt orkat gå till urmakaren. Handlar bara om några få sekunder per dag men föredrar att klockor fortar sig snarare än sackar. Fliegern var en manuell Sellita också top. Gick stadigt strax över COSC på ca 7 plus.Jo, det håller jag med om. Kul att det är en keeper! Hur har urverket skött sig genom åren? Handdraget eller automat?
Okej. Känns som stabila urverk. Har en klocka med manuell Sellita top som sackar ca 2-3 sek/dygn så kan inte vara annat än nöjdETA auto top grade. Har funkat perfekt. Går stabilt men lite sakta. Skulle tjäna på en ruckning men har inte riktigt orkat gå till urmakaren. Handlar bara om några få sekunder per dag men föredrar att klockor fortar sig snarare än sackar. Fliegern var en manuell Sellita också top. Gick stadigt strax över COSC på ca 7 plus.
Tack för bilder. Blir ju inte mindre sugen... Mitt klockintresse har svalnat men den där vill jag ha.Paketöppnat och på armen. Återkommer med närmare tankar men den känns väldigt välbyggd och sitter tunt och skönt. Länken sitter perfekt utan anpassning. Fick ange handledsmåttet på,18,5 cm så antar att den är anpassad från fabrik. (Kan vara en issue för en flippare med tunna handleder) Det enda på negativa sidan är att sekundvisaren inte stannar när kronan dras ut men kan stå ut med det. Som jag gjorde med min speedy. Nu skall gångtiden mätas över några dagar.
Storleksmässigt upplever jag den betydligt större än min Expy 36.( som egentligen är strax över 35) Det är nog framförallt den tunna glasringen och den vita tavlan som gör att den känns så. Upplever min Expy som en liten knubbis jämfört med denna.
Otroligt trevlig på armen och kommer komplettera expyn bra.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Bästa bandkombon hittils. Snygg som fan. Får jag en bil såld idag blir det ett köp. Marinklockorna är de enda jag ser som inte höjts i pris med cirka 25% Marin kostar samma som innan. Men exempelvis en standard flieger har gått från 1000€ till 1250€Fredagsklockan
![]()
Som sagt. Hoppas dom håller i det Jörg satt upp för mycket av det är ju för jäkla bra. Få, snygga och beständiga modeller med riktigt hög kvalitet. Hoppas det inte ersätts med bredare modellflora. högre priser och lägre kvalitet...Tack för bilder. Blir ju inte mindre sugen... Mitt klockintresse har svalnat men den där vill jag ha.
Ang. Det jag skrev ovan är det alltså så att företaget köptes av Jörg Schauer på 90-talet som då fortfarande var rätt skakade av kvartskrisen (Stowa tillverkade kvartsklockor) och då tog de tillbaka pilotklockorna under hans ledning och företaget fick ett lyft. Även andra klassiker introducerades som marinklockorna, Bauhaus osv. Förra året såldes ju delar av företaget, innan hade ju Stowa lite problem med att få tag på urverk och annat. Jörg hade sitt egna märke uppkallat efter hans efternamn "Schauer watches" som såldes på Stowas hemsida. Nu ryktas det om att han tar upp det istället.
Vad detta innebär för Stowa? Jo en ny era kort sagt. Hoppas den blir bra bara. Är ju inte så att Stowa behöver släppa 20 helt nya modeller varje år som många andra märken. Är väl bara fortsätta med det spår de kört med i många år med olika varianter av piloterna, marinarna osv. Men tråkigt med Jörg för han har varit starkt bidragande till Stowas lyft från mitten av 90-talet till idag.
Med reservation för att jag kan ha fel om vissa saker men det är vad jag läst mig till.
Länken är av god kvalitet men bygger dels en del tyngd plus att den sitter liiite tight ibland trots alla länkbitar. (18,5 cm handled)Bästa bandkombon hittils. Snygg som fan. Får jag en bil såld idag blir det ett köp. Marinklockorna är de enda jag ser som inte höjts i pris med cirka 25% Marin kostar samma som innan. Men exempelvis en standard flieger har gått från 1000€ till 1250€
Är du nöjd med länken? Ville ha den först men tycker den ser snyggare ut på läder på dina bilder.
Håller helt med… Har iofs bara erfarenhet av den Marine jag har på armen, men kan tycka att den spelar i en annan klass än priset avspeglar. Som företag så blir det en utmaning att väga pris mot försäljningsvolym.Som sagt. Hoppas dom håller i det Jörg satt upp för mycket av det är ju för jäkla bra. Få, snygga och beständiga modeller med riktigt hög kvalitet. Hoppas det inte ersätts med bredare modellflora. högre priser och lägre kvalitet...
Håller med till 100% Men som sagt högre priserna är redan här :/Som sagt. Hoppas dom håller i det Jörg satt upp för mycket av det är ju för jäkla bra. Få, snygga och beständiga modeller med riktigt hög kvalitet. Hoppas det inte ersätts med bredare modellflora. högre priser och lägre kvalitet...
Jo jag såg det också...Håller med till 100% Men som sagt högre priserna är redan här :/
Ja visst ör dom! Så föralldel... Håller man bara i kvaliteten kan jag väl iofs tycka att dom är värda även ett klart högre pris också....Håller helt med… Har iofs bara erfarenhet av den Marine jag har på armen, men kan tycka att den spelar i en annan klass än priset avspeglar. Som företag så blir det en utmaning att väga pris mot försäljningsvolym.
Så kan man ju också se det hehe. Du har den gamla klassiska 36 marin med romerska om jag inte minns fel?Ja visst ör dom! Så föralldel... Håller man bara i kvaliteten kan jag väl iofs tycka att dom är värda även ett klart högre pris också....
Grattis!Så kan man ju också se det hehe. Du har den gamla klassiska 36 marin med romerska om jag inte minns fel?
Jag beställde iaf. den där handjagade 36mm marinen med sub sek nu med milanaise. Köper ett brunt collareb till den också. @1965ek Tack så mycket för alla bilder så jag till slut bestämde mig. Men fan att jag inte var först i tråden haha
Men det här var ju trist "Delivery Time: end of May 2022"
Japp jag har den gamla! Hade en flieger också men kände att jag inte längre ville uppehålla två platser med samma märke och boett. Gillar faktiskt marine bäst. Skulle gärna haft den nya med småsekunder men gillar min riktigt bra också. Det som på sikt skulle kunna få den att lämna är väl en Dornbluth eller Hentschel. Dom fyller liksom samma plats. Hentschel H1 i 37mm är lite lagom fin....I det perspektivet finns ju förstås lite prisökning kvar för StowaSå kan man ju också se det hehe. Du har den gamla klassiska 36 marin med romerska om jag inte minns fel?
Jag beställde iaf. den där handjagade 36mm marinen med sub sek nu med milanaise. Köper ett brunt collareb till den också. @1965ek Tack så mycket för alla bilder så jag till slut bestämde mig. Men fan att jag inte var först i tråden haha
Men det här var ju trist "Delivery Time: end of May 2022"