• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stulen Rolex

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hur ser köpeintyget ut? Försäkringsbolagen har rätt specifika riktlinjer om vad som krävs för ersättning. Nu minns jag inte om det var någon från folksam eller länsförsäkringar jag pratade med strax före jul. De bekräftade att jag var tvungen att skaffa värderingsbevis även fast jag köpt klocka helt ny från AD här i Stockholm. Originalkvittot fungerade således inte som underlag för värdering och ersättning vid stöld. Värderingsbevis måste finnas och vara utfärdad av en av handelskammaren godkänd besiktningsman.
Sen don't get me started när det kommer till att försäkra en klocka värd över 250k... :banghead:

Normalt sett ska men ha ett värderingsintyg på klockor över c:a10k. Det som gäller är intyg utfärdade av officiell värderingsman, exv intyg från Kaplans. Brukar stå i antingen försäkringsbrevet vad som gäller. För klockor värda över 100k (tror jag) så ska man försäkra det specifika objektet då drulle inte räcker.
 

JJ2

Breitling
Normalt sett ska men ha ett värderingsintyg på klockor över c:a10k. Det som gäller är intyg utfärdade av officiell värderingsman, exv intyg från Kaplans. Brukar stå i antingen försäkringsbrevet vad som gäller. För klockor värda över 100k (tror jag) så ska man försäkra det specifika objektet då drulle inte räcker.
Hej Tomas.
Köpeintyget intygar att klockan är köpt hos berörd Urmakare vid aktuellt datum, intyget anger även Modell och serienummer och är undertecknat av ansvarig person hos berörd Urmakare.

I det här fallet är klockan värd betydligt mer än 100 000 kr som är det maximala beloppet som försäkringsbolaget kan få betala ut.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hej.
Jag såg denna grupp när jag googlade och har råkat ut för exakt samma sak som p-vakten. Jag tränade Sats Mall of Scandinavia fredag den 5 maj mellan kl. 18:00-19:10. När jag kommer tillbaka har någon "dyrkat" upp mitt lås och hängt tillbaks det. När jag letar efter min Rolex Daytona i min kavajficka där jag lagt den upptäcker jag att den är borta. Jag såg två personer i omklädningsrummet när jag var på väg upp för att träna som jag direkt misstänkte. Jag går ut till personalen som säger att en kille innan mig blev av med 1 000 kr på samma sätt.

Jag har pratat med platschefen på Mall Of Scandinavia och tydligen är det 2 killar som checkar in för att "provträna" under falsk identitet eller så har de i andra fall smitit in när personalen öppnar grindarna för vissa medlemmar. Han trodde att polisen hade deras identitet då de hade blivit upptäckta på nån Sats-anläggning och höll kvar dem tills Polisen kom men han visste inte riktigt. De har tydligen haft ett "rånarparty" på flera olika Sats-anläggningar. Jag ska be om mer konkreta uppgifter från platschefen.

Om nån skulle upptäcka klockan skulle vara oerhört tacksam för återkoppling:
Märke: Rolex
Modell: Daytona 116520
År: 2013
Serienummer: 51R0H025
/Tack på förhand
IMG_5755.JPG
Jag är så hemskt ledsen för din skull. Tycker verkligen det är tragiskt att sånt här kan få ske! Men det rör sig förmodligen om samma gärningsmän som i mitt fall.... Har hört flera skräckhistorier nu om att dessa personer (vet ej om det är samma) har rört sig på flera SATS anläggningar runt om i Stockholm och genomfört liknande stölder. Jag hoppas att det på något sätt löser sig även i ditt fall och återkom gärna med mer information!
 

JJ2

Breitling
Jag är så hemskt ledsen för din skull. Tycker verkligen det är tragiskt att sånt här kan få ske! Men det rör sig förmodligen om samma gärningsmän som i mitt fall.... Har hört flera skräckhistorier nu om att dessa personer (vet ej om det är samma) har rört sig på flera SATS anläggningar runt om i Stockholm och genomfört liknande stölder. Jag hoppas att det på något sätt löser sig även i ditt fall och återkom gärna med mer information!
Detsamma. Absolut, jag har redan bett om mer konkret info från Platschefen på SatsMOS. Om ryktet stämmer att Polisen grep dem borde de ju börja med att inleda förundersökningen mot dem. Jag uppdaterar framöver.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Detsamma. Absolut, jag har redan bett om mer konkret info från Platschefen på SatsMOS. Om ryktet stämmer att Polisen grep dem borde de ju börja med att inleda förundersökningen mot dem. Jag uppdaterar framöver.
De la ner mitt fall.. Även fast de ringde och berättade att de skulle kunna gå att koppla samma min anmälan med flera andra liknande fall från SATS, tydligen inte..! Håller mina tummar för att du får nån rättvisa i ditt case.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Seriöst, ledsen att säga det, men...
Lämna inte dyra saker i bilar, på hotell, i träningslokaler, i väskan i taxin, på flyget, på jobbet eller dylikt. Ha klockan på dig eller lämna den hemma (förutsätter att man har råd med bra skåp och larm om man har en dyr klocka)!

Hur man kan tro att ett billigt värdeskåp eller till och med ett gymskåp/simbasängskåp är säkert är för mig helt obegripligt.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Seriöst, ledsen att säga det, men...
Lämna inte dyra saker i bilar, på hotell, i träningslokaler, i väskan i taxin, på flyget, på jobbet eller dylikt. Ha klockan på dig eller lämna den hemma (förutsätter att man har råd med bra skåp och larm om man har en dyr klocka)!

Hur man kan tro att ett billigt värdeskåp eller till och med ett gymskåp/simbasängskåp är säkert är för mig helt obegripligt.
Jag håller med dig. Tyvärr fick jag lära mig den hårda vägen och jag hoppas att denna tråd har fått andra att tänka till!

(Hemskt nog)
 

lofgreno

Vacheron
Seriöst, ledsen att säga det, men...
Lämna inte dyra saker i bilar, på hotell, i träningslokaler, i väskan i taxin, på flyget, på jobbet eller dylikt. Ha klockan på dig eller lämna den hemma (förutsätter att man har råd med bra skåp och larm om man har en dyr klocka)!

Hur man kan tro att ett billigt värdeskåp eller till och med ett gymskåp/simbasängskåp är säkert är för mig helt obegripligt.
Ja det är ju tyvärr så...
 

Reverso

Panerai
Har jag förstått det rätt, har polisen gripit en/flera potentiella gärningsmän?

Fantastiska nyheter!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Uppdatering:

Det skapades ytterligare en tråd här på forumet igår med anledning av ännu en stöld av en klocka. Denna gång var det Nordin Wellness Odenplan som fick besök av inbrottstjuvar som efter genomförd stöld hängde tillbaka låset som ingenting hade hänt. LÄMNA INTE ERA SAKER OÖVERVAKADE! Hett tips......

Jag har precis fått besked från mitt försäkringsbolag så jag antar min resa slutar här... (Givetvis hoppas jag att den slutar med att min 14270 återfinnes och återvänder till min ägo, men chansen är ju relativt liten). Tack för alla tips och allt stöd, det glädjer mig att gemenskapen här på KS är så stark.
 

HTran

Omega
Gammal tråd men ja tyvärr hände samma sak för min sub nu någon vecka sedan vilket är jävligt tråkigt. Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och fick nu besked att det ska vidare till någon speciell enhet för närmare undersökning då omständigheterna kräver detta (redan lämnat in polisrapport etc). Inte bara klockan försvann utan kostym, laptop etc vilket jag inte tror jag kommer bli ersatt för.
Även om gymmet jag var på är kameraövervakat valde polisen att lägga ned ärendet.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Gammal tråd men ja tyvärr hände samma sak för min sub nu någon vecka sedan vilket är jävligt tråkigt. Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och fick nu besked att det ska vidare till någon speciell enhet för närmare undersökning då omständigheterna kräver detta (redan lämnat in polisrapport etc). Inte bara klockan försvann utan kostym, laptop etc vilket jag inte tror jag kommer bli ersatt för.
Även om gymmet jag var på är kameraövervakat valde polisen att lägga ned ärendet.
Inte speciellt konstigt eftersom det inte finns övervakning i omklädningsrummet och jag förmodar att det var där du blev av med godset. Så valet är begrundat och klokt
 
Senast ändrad:

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Gammal tråd men ja tyvärr hände samma sak för min sub nu någon vecka sedan vilket är jävligt tråkigt. Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och fick nu besked att det ska vidare till någon speciell enhet för närmare undersökning då omständigheterna kräver detta (redan lämnat in polisrapport etc). Inte bara klockan försvann utan kostym, laptop etc vilket jag inte tror jag kommer bli ersatt för.
Även om gymmet jag var på är kameraövervakat valde polisen att lägga ned ärendet.
Lider med dig!
 

RobVintage

Panerai
Gammal tråd men ja tyvärr hände samma sak för min sub nu någon vecka sedan vilket är jävligt tråkigt. Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och fick nu besked att det ska vidare till någon speciell enhet för närmare undersökning då omständigheterna kräver detta (redan lämnat in polisrapport etc). Inte bara klockan försvann utan kostym, laptop etc vilket jag inte tror jag kommer bli ersatt för.
Även om gymmet jag var på är kameraövervakat valde polisen att lägga ned ärendet.
Hoppas att det löser sig, polisen lägger ner allt välkommen till Sverige.
 
Topp