• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stulen Rolex

Oniel

Panerai
Verkar skilja sig lite från ställe till ställe i Växjö då, på badhuset blev jag till och med varnad av personalen att låta skorna stå vid entrén till omklädningsrummet och rekommenderades att ha lås då det varit problem med stölder.

Hoppas verkligen att det löser sig med din klocka @P-vakten och att den hittar rätt till slut. Det är verkligen för dåligt att människor inte kan skilja på mitt och ditt!

Är ju ganska mycket mer folk i omlopp på ett badhus än gymmet jag fick på i Växjö? Plus att det känns som om det är lättare att hålla kolla på vilka som passerar. Måste ha kort för att kunna träna.

Tyvärr har jag blivit så cynisk så jag aldrig har klockan eller värdesaker i skåpet utan tar med dem istället. Klockan lämnar jag oftast hemma eller har på den på gymmet.

Jättetråkigt att det ska vara så men har blivit av med plånboken två gånger och en klocka en gång och då blir man vaksam!

Och tjejen blev av med sina nya Nike för någon månad sedan.
 

DrFlex

Cartier
Blir så arg varje gång jag hör om sånt här! Att det ska vara så svårt att låta andras grejer va!?
Beklagar verkligen och kommer hålla utkik. Hoppas verkligen det löser sig.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Sjukt tråkig historia detta.. finuren får stanna hemma eller bo på armen i fortsättningen då. Hoppas försäkringsbolaget ställer upp åtminstone, även om det svider ändå att bli bestulen..
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Fruktansvärt tråkigt! Lider med dig. Jag själv är en försiktig General och tar aldrig med en dyr klocka till gymmet. Händer det av misstag, har jag den på armen när jag tränar. Det är bara att inse vilken värld vi lever i. Jag brukar tänka så här: om jag har 40000 cash i en påse, hade jag lagt påsen i skåpet då (eller på hotellet, eller i badhuset osv)...
Önskar dig all lycka till, hoppas verkligen att du får tillbaka klockan!
 
Senast ändrad:

krosjo

Omega
Satan vad tråkigt, beklagar verkligen! Och jag som haft min klocka inlåst i skåpet på SATS Fridhemsplan flera gånger.. kommer nog att ha den på alternativt i fickan framöver.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vet inte hur sats fungerar men flera gym driver verksamheten som en ideell förening och har ett företag som hyr ut utrustningen. I de fallen är du indirekt medlem i Riksidrottsförbundet där du sannolikt ingår i en gruppförsäkring. Sen kan man tycka att säkerheten borde vara bättre med tanke på månadsavgiften. Jag beklagar verkligen och hoppas det reder upp sig.
 

Timeteller

Breitling
Jag gillar kodlås så att man slipper ha nyckeln i fickan när man tränar, är det någon som har rekommendation på ett riktigt bra sådant?

Jag går ibland på Sats Kungsholmen - finns det något signalement på tjuvarna så att man kan vara lite uppmärksam? Som jag förstått det så är det ofta samma personer som dyker upp igen?
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ingenting nytt i ärendet dessvärre.. Var som tidigare nämnt ingen idé att påbörja en egen undersökning då brist på bevis även finns.. Vi får väl se huruvida de lyckas jämföra instämplingarna mellan gymmen för att försöka identifiera dem (om de nu använt eget kort). Antar det är rätt ovanligt att en medlem går till tre stycken olika SATS på samma dag inom ett ex antal timmar...
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Där kom beskedet från Polisen. Lite tråkigt då de trodde att de skulle kunna gå att koppla mot de andra stölderna i samma tid hos SATS. Uppenbarligen inte :(
IMG_0113.JPG
 

Hubbe

Omega
Född 70. När vi hade gymnastik lämnade vi klockor, plånböcker och annat i olåst omklädningsrum. På sin höjd la man grejerna i en sko.

På samma anläggning idag stjäls allting. Byxor, skor - allt som ligger löst.
Fan vilket uselt land våra föräldrar byggde. Vi har cash men ingen moral. Trist.
 

JJ2

Breitling
Hej.
Jag såg denna grupp när jag googlade och har råkat ut för exakt samma sak som p-vakten. Jag tränade Sats Mall of Scandinavia fredag den 5 maj mellan kl. 18:00-19:10. När jag kommer tillbaka har någon "dyrkat" upp mitt lås och hängt tillbaks det. När jag letar efter min Rolex Daytona i min kavajficka där jag lagt den upptäcker jag att den är borta. Jag såg två personer i omklädningsrummet när jag var på väg upp för att träna som jag direkt misstänkte. Jag går ut till personalen som säger att en kille innan mig blev av med 1 000 kr på samma sätt.

Jag har pratat med platschefen på Mall Of Scandinavia och tydligen är det 2 killar som checkar in för att "provträna" under falsk identitet eller så har de i andra fall smitit in när personalen öppnar grindarna för vissa medlemmar. Han trodde att polisen hade deras identitet då de hade blivit upptäckta på nån Sats-anläggning och höll kvar dem tills Polisen kom men han visste inte riktigt. De har tydligen haft ett "rånarparty" på flera olika Sats-anläggningar. Jag ska be om mer konkreta uppgifter från platschefen.

Om nån skulle upptäcka klockan skulle vara oerhört tacksam för återkoppling:
Märke: Rolex
Modell: Daytona 116520
År: 2013
Serienummer: 51R0H025
/Tack på förhand
IMG_5755.JPG
 

JJ2

Breitling
Sjukt tråkigt!
Jobbar på Länsförsäkringar Stockholm och om du har drulleförsäkring har du garanterad ersättning på 50-100 k beroende på vilket försäkringsbolag. Annars räknas det som stöld av medförd egendom eftersom du låste in den och blev rånad med ungefär samma ersättningsnivåer.

Ett tips till alla är att ha Länsförsäkringar vars drulleförsäkring ersätter upp till 100 k. Alltså egenvållade skador så som att tappa så att klockan går sönder eller slarva bort den. Priset är 500 kr/år i Stockholm och billigare i andra län.

Ställ gärna försäkringsfrågor om någon har sådana!

Hej.
Läs gärna mitt inlägg på sista sidan i tråden där jag har blivit av med en Rolex på exakt somma sätt som P-vakten.

Jag köpte klockan av en privatperson då det var två års leveranstid i butik. Mitt försäkringsbolag efterfrågar denna privatpersons originalkvitto från när han köpte den i butik. Hur kan det vara relevant i sammanhanget då det är hans privata handling som han inte vill uppvisa då vi förhandlade om priset?

Jag har ett köpeintyg (äkthetsintyg) från butiken där han köpte klockan, ID-kontroll på oss båda, banköverföringskvitto och dessutom ett köpeavtal som jag upprättade inför köpet. Dessutom har de fått bilder på när jag använder klockan och certifikatet och boxen. Är inte detta mer än nog enligt din bedömning?
Tacksam för svar.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Hej.
Läs gärna mitt inlägg på sista sidan i tråden där jag har blivit av med en Rolex på exakt somma sätt som P-vakten.

Jag köpte klockan av en privatperson då det var två års leveranstid i butik. Mitt försäkringsbolag efterfrågar denna privatpersons originalkvitto från när han köpte den i butik. Hur kan det vara relevant i sammanhanget då det är hans privata handling som han inte vill uppvisa då vi förhandlade om priset?

Jag har ett köpeintyg (äkthetsintyg) från butiken där han köpte klockan, ID-kontroll på oss båda, banköverföringskvitto och dessutom ett köpeavtal som jag upprättade inför köpet. Dessutom har de fått bilder på när jag använder klockan och certifikatet och boxen. Är inte detta mer än nog enligt din bedömning?
Tacksam för svar.
Hur ser köpeintyget ut? Försäkringsbolagen har rätt specifika riktlinjer om vad som krävs för ersättning. Nu minns jag inte om det var någon från folksam eller länsförsäkringar jag pratade med strax före jul. De bekräftade att jag var tvungen att skaffa värderingsbevis även fast jag köpt klocka helt ny från AD här i Stockholm. Originalkvittot fungerade således inte som underlag för värdering och ersättning vid stöld. Värderingsbevis måste finnas och vara utfärdad av en av handelskammaren godkänd besiktningsman.
Sen don't get me started när det kommer till att försäkra en klocka värd över 250k... :banghead:
 

MrPlow

Rolex
Det borde finnas säkerhetsskåp med kodlås a la hotell där man kan låsa in sina dyrgripar. Gärna i anslutning till receptionen.

Själv lämnar jag inte ens klockan i skåpet när jag duschar. Låset man hänger på är ju bara för att visa att skåpet är upptaget...
 
Topp