Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bra gjort! Blev det lite snedbengt idag?Fick fingret ut med! Vostok prima träningsur.
![]()
Leg day. 2023 kunde inte ha börjat bättre
![]()
Var du ensam på gymmet? Resterande kommer i morgon..Leg day. 2023 kunde inte ha börjat bättre
![]()
Blev lite allt möjligt. Kändes som det behövde blåsas lite liv i kroppen rent allmänt så försökte köra någon övning per muskelgrupp och komma igång efter julens strapatser.Bra gjort! Blev det lite snedbengt idag?![]()
Fattar inte att inte fler som ändå styrketränar regelbundet inte köper ett par lyftarskor eller iaf ett par platta stabila skor, de kostar inte många kronor om man slår ut det på hur många år (årtionden) de kommer hålla.Invigde lyftarskorna idag.
Körde sumo squats och adduktor-maskin för ett dagar sedan, (plus skridskoåkning på det) så trots träningsvärken, kunde jag konstatera att det kändes mycket stabilare att böja med lyftarskor jämfört med badtofflor / barfota / träskor / viktskiva under hälen osv osv.
Dessutom får man en mer upprätt rygg / torso-position vilket fick quadsen att jobba lite mer. Kändes också som att jag kunde gå djupare än förut.
Skorna fick mig inse hur viktigt det är med stabilitet för fötterna. Väl investerade pengar.
Fattar inte att inte fler som ändå styrketränar regelbundet inte köper ett par lyftarskor eller iaf ett par platta stabila skor, de kostar inte många kronor om man slår ut det på hur många år (årtionden) de kommer hålla.
Den platta och stabila sulan får du ju fördel av i alla övningar där du får tryck från fötterna, sen klacken och tjockleken kan ju dock ge nackdelar i vissa övningar tex marklyft beroende på vad man vill få ut av den.Tror många kanske inte ens vet att det finns lyftarskor.
Jag var mest dumsnål.
Kan man använda dem i benpress, RDL, Sumo?
Den platta och stabila sulan får du ju fördel av i alla övningar där du får tryck från fötterna, sen klacken och tjockleken kan ju dock ge nackdelar i vissa övningar tex marklyft beroende på vad man vill få ut av den.
Snarare tvärtom i RDL då du får en mindre stretch i baksidorna med upphöjd häl, vill du ha mer stretch i baksidorna testa ställ tårna på en klack iställetFår testa detta i diverse benövningar.
I RDL kanske man får lite extra fördel genom att stretchen blir lite bättre?
Men i vilket fall som helst, får jag sänka vikterna i alla benpress/böjövningar. Blev märkbart svagare av böjarskor.
De såg ju sinnessjukt smidiga ut! Vad kostade settet?
De såg ju sinnessjukt smidiga ut! Vad kostade settet?
Jag såg bara hantlarna! Prova igen, jag hann skicka länken till en kompis.
Eller om du har till webshop.
Grymt! Känns de stabila att lyfta med eller vobblar de?Vi provar igen då
Det var totalt 5.000sek för hantlar plus ställ och jag köpte från Amazon.se. 2,5-3.000 billigare än vad jag har sett för motsvarande i Sverige.
Fick också en rabatt på 400sek pga försenad order, så totalt 4.600sek.
Verkar tyvärr vara slutsålda, åtminstone för tillfället.
2 x 32 kg par med justerbara hantlar (med stativ) Silverback, massivt stål, viktset, prisvärda hantlar, justerbara vikter, utrymmesbesparande hantlar för hem, 64 kg (32 kg x 2) : Amazon.se: Sport & outdoor
2 x 32 kg par med justerbara hantlar (med stativ) Silverback, massivt stål, viktset, prisvärda hantlar, justerbara vikter, utrymmesbesparande hantlar för hem, 64 kg (32 kg x 2) : Amazon.se: Sport & outdoorwww.amazon.se
Grymt! Känns de stabila att lyfta med eller vobblar de?
Snarare tvärtom i RDL då du får en mindre stretch i baksidorna med upphöjd häl, vill du ha mer stretch i baksidorna testa ställ tårna på en klack istället
Med upphöjd häl genom lyftarskor eller viktskiva skjuter man ju tyngdpunkten mer framåt mot tårna vilket oftast är ogynnsamt i marklyft eller om man fäller mycket i sin knäböj, så är man starkare i ryggen och vill böja/marka tungt är det inte säkert det blir en fördel utan snarare en nackdel. Men vill man böja mer upprätt och använda mer framsida / får mer vinkel i knäleden blir det ju betydligt enklare med klack.
Tack ska du ha. Ser riktigt stabilt ut!Vi provar igen då
Det var totalt 5.000sek för hantlar plus ställ och jag köpte från Amazon.se. 2,5-3.000 billigare än vad jag har sett för motsvarande i Sverige.
2 x 32 kg par med justerbara hantlar (med stativ) Silverback, massivt stål, viktset, prisvärda hantlar, justerbara vikter, utrymmesbesparande hantlar för hem, 64 kg (32 kg x 2) : Amazon.se: Sport & outdoor
2 x 32 kg par med justerbara hantlar (med stativ) Silverback, massivt stål, viktset, prisvärda hantlar, justerbara vikter, utrymmesbesparande hantlar för hem, 64 kg (32 kg x 2) : Amazon.se: Sport & outdoorwww.amazon.se
Vi provar igen då
Så smidigt. Jag kan tänka mig att rygg, bröst, ben är smidiga att träna med såna hantlar. Kanske biceps och triceps är lite knepigare pg a längden.
Första intrycket av hantlarna.
+. Bra byggkvalitet. Inget rassel eller glapp mellan viktplattorna.
+. Ställningen är superstabil.
- Något tjockt grepp för min smak. 12cm omkrets.
För referens har min olympiastång 10cm och hanteln för 25mm-vikt 9cm, (se bild).
- Kunde ha varit mer räfflade handtag. Inte helt enkelt att byta vikt med svettiga händer.
Sammanfattning:
Överlag nöjd. Sjävklart kan man få samma, (eller större), variation på vikterna genom ett vanligt handtag och lösa vikter. Men för mig väger det här över på grund av enkelheten att byta samt att det tar minimalt med plats vilket är nödvändigt då jag kommer ha träningsutrustningen i ett vanligt rum hemma, har dessvärre ingen källare eller garage.
![]()
Det blir retur på bänken.
Såg stabil ut på bilderna och med tillräckliga justeringsmöjligheter. Men det var 12cm mellanrum mellan dynorna vilket gjorde pressövningar på rak bänk direkt olämpligt. Dessutom för kort ryggdyna för mig och är väldigt tveksam kvalitet på dynorna överlag. Märkligt att snåla in på det när själva bänken var supersolid.
![]()
Har beställt den här iställetLängre ryggdyna och bredare stöd nedtill. Dessutom cirka 5cm högre vilket kommer bli bra då den förra var rätt så låg mot vanliga gymbänkar.
![]()
Oj, snacka om hjärnsläpp hos den som designade bänken. Usch inte kul.
Nej, skumt när en så liten justering för knappt några pengar hade gjort bänken så pass mycket bättre.
Har tänkt om helt nu angående layout och har beställt följande ställning för skivstång från Gorilla Sports
Hade helt enkelt glömt bort hur mycket plats en full size skivstång tar, så det kommer bli en stående förvaring för stången och ställningarna i hörnet av rummet när de inte används. Det är ett rätt litet rum som ska fungera som gym, så bänk, hantelställ och ställning för viktskivor blir de fasta punkterna att planera kring.
Nu hoppas jag bara att kroppen tål träningen. Opererade dubbelt ljumskbråck i somras plus en allmänt utsliten kropp. Men tänker att det är dubbel anledning att få ordning på bitarna igen. Kommer nog att hålla mig till mycket basövningar till en början, men med fokus på utförande och inte på vikten.
![]()
.
Smidigt med såna där hjälp-armar som sticker ut på ställningen.
Skynda långsamt är bäst. Hellre lite för långsamt än att hela tiden jaga progression för det är då man skadar sig.