• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Vi har ju olika filosofier där, jag har aldrig förstått de som undviker rörelser pga smärta eller begränsad rörlighet om man inte har en uppenbar skada som hindrar en. Jag tycker man istället ska hitta lösningar för att kunna göra övningen/rörelsen, lägre vikt, bättre uppvärmd, stretcha muskler som begränsar, byt redskap/vinklar etc.

Om något så blir man begränsad om man hela tiden begränsar sig och är rädd för rörelser.

Menar inte att trampa någon på tårna och syftar inte helt till @spammerstakeahike att han verkligen borde köra bröstpress i maskin för den övningen klarar man sig nog bra utan ändå men mest till citatet "Får akta mig för nya ovanliga rörelsebanor som kroppen inte är van vid / ogillar."

Vi har ju olika filosofier där, jag har aldrig förstått de som undviker rörelser pga smärta eller begränsad rörlighet om man inte har en uppenbar skada som hindrar en. Jag tycker man istället ska hitta lösningar för att kunna göra övningen/rörelsen, lägre vikt, bättre uppvärmd, stretcha muskler som begränsar, byt redskap/vinklar etc.

Om något så blir man begränsad om man hela tiden begränsar sig och är rädd för rörelser.

Menar inte att trampa någon på tårna och syftar inte helt till @spammerstakeahike att han verkligen borde köra bröstpress i maskin för den övningen klarar man sig nog bra utan ändå men mest till citatet "Får akta mig för nya ovanliga rörelsebanor som kroppen inte är van vid / ogillar."

Jo jag är med på vad du menar, men när en viss rörelsebana med belastning orsakar domningar (eller smärta) är det inget jag vill ägna mig åt att försöka komma i bukt med. Speciellt om symtomen spiller över på övningar jag kör utan problem.
Det är inte naturligt att känna domningar en övning. Blev däremot faktiskt lite förvånad eftersom själva rörelsebanan i hissen inte var så olik en vanlig bröstpress med hantlar. Kanske blev det lite oavsiktlig giljotinpress i början.

Övningar som är nya och där begränsningen i rörlighet gör sig påmind är lite annan sak. Dessa kan och bör man ju träna på att övervinna. T ex djupet i en squat.

Annars gillar jag att experimentera och tweaka en given övning för att anpassa den till hur specifikt mina muskler fäster på skelettet osv. Obekväma övningar är jag inte främmande inför (om den ger tillräckligt med utdelning) men jag är nog lyhörd inför mina kroppsliga signaler och försiktighetsprincipen som då aktiveras. Är ju trots allt över 50 år.
Domningar, akuta smärtor och sånt går fetbort i min ålder. Nervinklämningar/skador kan leda till många tråkigheter längre fram. Exempelvis kan hela muskelbukar förtvina. Jag vill inte heller ligga och massera mig själv i en halvitmme med en foamroller innan det första setet, bara för att utföra en specifik övning som jag kanske inte ens behöver för mina mål.
De övningar jag kör värmer jag upp med 1-2 set innan, sen är det bara att köra på. Har alltid gjort så utan att drabbas av problem. Jag är inte heller ute efter att vara överrörlig och högpresterande i alla möjliga och omöjliga vinklar som t ex crossfitters gör. De rörelser som utförs av dem, btw, består av helt orealistiska moment som man inte har någon nytta av i vardagen. Cheat-chins t ex. Vad tillför de? Funktionell träning är det inte iaf. Jag tror att de rörelsebanor som utförs genom de vanligaste övningarna på gymmet är tillräckliga för att göra en vardagsstark. Det jag kan bli impad av är strongman.

Med det sagt, fick jag jäkligt ont i knäna när jag först körde sissy squats för några år sedan. Bet ihop och nu känns de inte alls. Så ja, det går säkert att träna upp sig.

Blev lite långt svar lol.

Vore klädsamt om du skriver tydligare från början ist.
Nej, jag lider inte av stelhet i de regionerna.
Konstigt att @hejsam förstod.

Uppenbarligen lider du av något, annars hade inte fingrarna domnat. Du skriver "Nervinklämningar/skador kan leda till många tråkigheter längre fram." men samtidigt vill du inte göra något åt saken. Många motsägelser i texten din. Du kanske ska se över djupet (inte djupa nog) i hantelpressarna tex.

På tal om armbågsproblem, någon som har bra tips för rehab för skidarmbåge? Körde för tuff bänkvolym och dagen därefter mycket triceps och det blev tydligen droppen så nu gör det ont i tricepsfästet när armen är uträtat läge. Kan inte göra några pressövningar eller pull ups för tillfället och inte gjort det på snart två veckor.

Dags för deff efter 4 mån bygge. Ca 7 kilo ska bort
DSC_2867.JPG
DSC_2864.JPG

Tack ska bli kul och se om nåt blir kvar. 75kg nu morgonvikt. Vill verkligen testa och få en superhård form. Ska bli kul
Hur lång är du?
Du skulle ju kunna gasa på och bygga ännu mer. Har ju en fin grund nu och bra förutsättningar.
Varför köra en deff?😊 Blir ju ganska tunn på 60kg.
Men jag vet ju inte heller vad målet är😄.
Kul att du delar din resa här!

Hur lång är du?
Du skulle ju kunna gasa på och bygga ännu mer. Har ju en fin grund nu och bra förutsättningar.
Varför köra en deff?😊 Blir ju ganska tunn på 60kg.
Men jag vet ju inte heller vad målet är😄.
Kul att du delar din resa här!
Har så sjukt svårt att äta de som krävs just nu har försökt. För att ligga på 75 kg måste jag äta 4000kcal så de är kosten som är de svåra. Tänkte inte gå ner till 60kg utan runt 68kg och testa och bli rejält hård, va så länge sen sen bygga mig från den formen igen utan att slänga på mig massa onödig fettmassa Kanske kommer ämnesomsättningen att kika igång och få mer hunger. Nu har jag verkligen fastnat

Kul att de finns intresse för att se resan👍🙏
Är runt 183,5cm ca

Har så sjukt svårt att äta de som krävs just nu har försökt. För att ligga på 75 kg måste jag äta 4000kcal så de är kosten som är de svåra. Tänkte inte gå ner till 60kg utan runt 68kg och testa och bli rejält hård, va så länge sen sen bygga mig från den formen igen utan att slänga på mig massa onödig fettmassa Kanske kommer ämnesomsättningen att kika igång och få mer hunger. Nu har jag verkligen fastnat

Kul att de finns intresse för att se resan👍🙏
Är runt 183,5cm ca
Låter bra!
Blir kul att se slutresultatet?
Hur många veckor bort? 😄

Låter bra!
Blir kul att se slutresultatet?
Hur många veckor bort? 😄
Ingen aning har proffshjälp så förlitar mig helt på det👍
Har haft de bråkigt nu veckan som va med envis förkylning så hoppas kunna få en full träningsvecka och sköta kost enligt schema o se vart man landar. Har tappat vätska nu så ser inte lika kul ut i spegeln men efter ett par pass så är de tillbaka igen

Senast ändrad:
Kompakt hemmagym in the making! Vill kunna göra basövningar hemma för att få ihop vardagen.

Beställt:
Master Fitness XT6 rack
Skivstång 220cm 20kg
Curlstång 10kg
Vikter x2: 20kg, 15kg, 10kg, 5kg(4st), 2,5kg.
Hantlar 2x 22kg
T-bar
Master fitness bänk
Pusselgolv från Gymkompaniet
50mm snabblås
Tennisboll: Billig väggförsäkring 😅

Total kostnad runt 18 000kr. Sen kommer det väl till diverse övrigt smått. Gummiband etc.

Ska försöka klämma in en dipsställning någonstans på sikt.

32E7E04A-44A5-4D6A-B7C0-3E779BEF5EDE.jpeg

3813FE49-C5AF-483C-ABDB-4F50E459BA5A.jpeg

Nice! Precis vad jag behövde se. Har dreglat över en ny skivstång nu ett tag, behöver en med aggressiv knurl och center knurl. Vilken använder du mest?
A6168E8A-6EE3-410C-BCE4-31158AD4CB4C.jpeg
Den översta används mest, Performance Powerlifting bar. Skulle jag köpt en ny stång idag hade jag nog valt nya Powerlifting Training bar, verkar grym och ett underhållsfritt alternativ till competition-stången (den med röda rutan på min bild).

Edit: Snackar om Eleiko såklart, tänkte att det var underförstått. 😁

Tillbaka
Topp