• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

rickards

Rolex
2-Faktor
En av extremt få träningsbilder på mig.
Blev lite böj häromdan. Länge sen jag lyfte tyngre och gladeligen höll kroppen ihop.
Det är inte varje gång när man är en bit över 40… 😅

100x10
120x8
140x6
160x4
180x2 (bilden)
190x1

IMG_5738.jpeg
Imponerande siffror. Ser stabilt ut.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Varför är crossfit bumpers dubbelt så tjocka som en vanlig 25'a🤔
Bra fråga! Läste på lite och tydligen så är ljudnivån vid drop en viktig faktor i ett crossfitgym. Tjocka plattor med mindre insats och mer gummi skapar en mer behaglig ”ljudbild” så att säga. Man kan lasta runt 160kg med de där plattorna hela vägen ut, vilket antagligen räcker för gemene utövare i de flesta lyft.

Källa
 
Senast ändrad:
Det är intressant det där att 1-rep kan vara så stor skillnad i svårighetsgrad. Tränar med en som har samma problem och min bro-science-teori är att det är någon svaghet som verkligen sätter käppar i julet när just den delen inte finns med.

Mellan min tyngsta mark-3a och 1a skiljer 25 kg, 10 kg låter smått otroligt och kan säkert vara psyket som spelar in lite då det vore förståeligt att man bryr sig mer om sina tyngsta 1a än 3a.
 
När jag vill öka i marken brukar jag slänga in en Russian squat routine fast kör den efter mark istället. Då blir det mark tre gånger i veckan.
Spännande kör du squats något alls under tiden du kör den för mark? Låter slitsamt.

Min akilleshäl är att känns inte squatsen bra så kommer aldrig marken vara tillräckligt bra heller. Men å andra sidan känns det som jag kan köra mycket squats och känns de bra kan jag typ träna väldigt låg volym mark och den blir bättre ändå.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor

Jag hoppas det!

Det är intressant det där att 1-rep kan vara så stor skillnad i svårighetsgrad. Tränar med en som har samma problem och min bro-science-teori är att det är någon svaghet som verkligen sätter käppar i julet när just den delen inte finns med.

Mellan min tyngsta mark-3a och 1a skiljer 25 kg, 10 kg låter smått otroligt och kan säkert vara psyket som spelar in lite då det vore förståeligt att man bryr sig mer om sina tyngsta 1a än 3a.

Jag har aldrig provat att lyfta tyngre än 210.. så jag vet ju inte om jag klarar mer. Men det var vi inom två veckor!
 

Alexander

Panerai
2-Faktor
Ruskiga vikter. Jag undrar hur jag ska ta mig till nästa nivå.
För mig brukar det funka bra att periodisera volymen när jag vill ta mig över en platå. Ex köra tior en period sen trappa ner till åttor, följt av femmor, följt av treor, vidare ner till tvåor sen smyga in ett maxningsförsök. Individuellt hur man lägger upp det såklart men det har funkat bra för mig. Ambitionen är såklart att öka i vikt i takt med att man går ner i volym.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Någon som har några tips var man kan hitta skillnader på hur musklerna ser ut vid olika fettprocent på samma person? Gärna flera exempel. Vore kul att uppskatta hur man utvecklas i kroppen framöver. Man blir ju mindre när man tappar i vikt så antar att man kan se mindre muskulös ut samtidigt som musklerna blir mer definierade? Finns någon % där det sker mest med utseendet?

Uppskattar min egen fettprocent till mellan 30% och 35% och bör tappa 15-20 kg för att komma ner till 15% då jag väger ca 105 kg.

Lägger upp två bilder med filter jag har på luren bara för att det är roligare med bilder. Tror att triceps och axlar är favoritmuskelgrupperna då dom verkar växa bäst. Skall fokusera mer på ben och rygg när jag börjar bygga på kcal-överskott.


PXL_20231113_190301325~2-01-01.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp