• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Skivstångsrodd med Kensuigrepp och g-shock 👌🏻

IMG_4105.jpeg
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Gjorde ett spontant testförsök i knäböj på vad jag trodde skulle landa på 5x180 som resulterade i 6x180 med en-två rep kvar i tanken. Känns smått hissnande att ligga runt all-time persvikter när man är 41. Försöker ta det lugnt men ego lifting-hjärnan skriker efter mer. Jag får inte gå sönder, har precis kommit tillbaka efter en handledsskada efter ett halvår. Det är trist att vara skadad och målet har hela tiden varit att bygga upp styrka som ska omvandlas i robusta clean&jerks. En skada skulle spoilera det senaste halvårets träningsmål.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Gjorde ett spontant testförsök i knäböj på vad jag trodde skulle landa på 5x180 som resulterade i 6x180 med en-två rep kvar i tanken. Känns smått hissnande att ligga runt all-time persvikter när man är 41. Försöker ta det lugnt men ego lifting-hjärnan skriker efter mer. Jag får inte gå sönder, har precis kommit tillbaka efter en handledsskada efter ett halvår. Det är trist att vara skadad och målet har hela tiden varit att bygga upp styrka som ska omvandlas i robusta clean&jerks. En skada skulle spoilera det senaste halvårets träningsmål.
Snyggt!

41 är ingen ålder; farsan drog sitt pers på 165 i bänk som 49-åring! Du har gott om tid och utrymme 💪 :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Gjorde ett spontant testförsök i knäböj på vad jag trodde skulle landa på 5x180 som resulterade i 6x180 med en-två rep kvar i tanken. Känns smått hissnande att ligga runt all-time persvikter när man är 41. Försöker ta det lugnt men ego lifting-hjärnan skriker efter mer. Jag får inte gå sönder, har precis kommit tillbaka efter en handledsskada efter ett halvår. Det är trist att vara skadad och målet har hela tiden varit att bygga upp styrka som ska omvandlas i robusta clean&jerks. En skada skulle spoilera det senaste halvårets träningsmål.
Du har styrka i knäböj så det räcker och blir över för bra vikter i stöt, så prioritera belastningen på just frivändningar och överstötar istället om det är ditt mål!

6x180kg lär räcka för typ 160kg i stöt om knäböjarna är hyfsat djupa och i fördelaktiga vinklar för tyngdlyftning :D
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Du har styrka i knäböj så det räcker och blir över för bra vikter i stöt, så prioritera belastningen på just frivändningar och överstötar istället om det är ditt mål!

6x180kg lär räcka för typ 160kg i stöt om knäböjarna är hyfsat djupa och i fördelaktiga vinklar för tyngdlyftning :D
Tack den infon! Jag har haft svårt att ”räkna om” och siktar långsiktigt på 140kg om allt går som det ska.

Har fokuserat mycket på djup, kontroll och rörlighet senaste tiden så det är på plats. Sitter fint och bekvämt i botten :)
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tack den infon! Jag har haft svårt att ”räkna om” och siktar långsiktigt på 140kg om allt går som det ska.

Har fokuserat mycket på djup, kontroll och rörlighet senaste tiden så det är på plats. Sitter fint och bekvämt i botten :)
Nu finns det iof många fler faktorer än bara styrkan i knäböj för stöt men en djup knäböj i bra vinklar brukar säga väldigt mycket om var ens potentiella max ligger. frontböj är dock ännu mer talande.

Som referens har jag i stöt gjort 80% av 1RM i knäböj och 91% av 1RM i frontböj, det är kanske något högre än genomsnittet dock.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Nu finns det iof många fler faktorer än bara styrkan i knäböj för stöt men en djup knäböj i bra vinklar brukar säga väldigt mycket om var ens potentiella max ligger. frontböj är dock ännu mer talande.

Som referens har jag i stöt gjort 80% av 1RM i knäböj och 91% av 1RM i frontböj, det är kanske något högre än genomsnittet dock.
Det är en galet avancerad övning! Jag underskattade den första gången jag testade men har väldigt stor respekt för folk som kan hantera mer avancerade vikter i stöt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Det är en galet avancerad övning! Jag underskattade den första gången jag testade men har väldigt stor respekt för folk som kan hantera mer avancerade vikter i stöt.
Det är ju den lättare av de två ;)

Tycker det är kul med tekniskt svåra övningar, då ger det mycket utrymme för förbättringar. Tristare med övningar som baseras nästan helt på styrkan, då hamnar man tillslut på en nivå beroende på ens föräldrar bara.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Efter 10 månader av 531 BBB så vore det kul att prova något nytt, lite omväxling. Dags för ett mer kroppsbyggarprogram.

Vad säger ni? Något som behöver justeras?
Skärmavbild 2024-05-03 kl. 18.34.22.png


Källa: https://docs.google.com/document/d/...cu1zuK8MbdwdWFmVbrSM12_SOpVNSUY5e7Nk1d0SN/pub

Tycker den är lite rörig med övningar som jag tycker slängts in lite på måfå och för många superset, amraps som inte har några fördelar mer än att passet blir kortare och man blir bara andfådd.

Traditionell push pull leg med ett par dagar vila mellan träningsblocken är nog smidigare att följa.

Jag varvar mellan PPL och överkropp och ben. Just nu kör jag överkropp en dag och ben en dag. Sen vilar jag 5-6 dagar.
Tränar i snitt 0-40% till failure beroende på dagsform.
1-3 set per övning, 5-10 reps.
Ett pass tar ca 1 h (med. 2-3 minuter vila mellan set)
Använder gärna maskiner och Smith för optimal stabilitet. Ju mer stabilitet desto mer nervimpulser till berörda muskler.

#överkropp

Rygg -

Rodd i någon form
Latsdrag i någon form
Shrugs
Omvända flyes för övre bakre rygg, bakre axlar.

Bröst -
Flyes i någon form
Press i någon form

Axlar -
Militärpress i någon form,
Hantellyft

Armar -
Triceps extension hiss
Biceps curl


#Ben

Bulgariska split
Benspark
Good morning
Lårcurl
Mage
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tycker den är lite rörig med övningar som jag tycker slängts in lite på måfå och för många superset, amraps som inte har några fördelar mer än att passet blir kortare och man blir bara andfådd.

Traditionell push pull leg med ett par dagar vila mellan träningsblocken är nog smidigare att följa.

Jag varvar mellan PPL och överkropp och ben. Just nu kör jag överkropp en dag och ben en dag. Sen vilar jag 5-6 dagar.
Tränar i snitt 0-40% till failure beroende på dagsform.
1-3 set per övning, 5-10 reps.
Ett pass tar ca 1 h (med. 2-3 minuter vila mellan set)
Använder gärna maskiner och Smith för optimal stabilitet. Ju mer stabilitet desto mer nervimpulser till berörda muskler.

#överkropp

Rygg -

Rodd i någon form
Latsdrag i någon form
Shrugs
Omvända flyes för övre bakre rygg, bakre axlar.

Bröst -
Flyes i någon form
Press i någon form

Axlar -
Militärpress i någon form,
Hantellyft

Armar -
Triceps extension hiss
Biceps curl


#Ben

Bulgariska split
Benspark
Good morning
Lårcurl
Mage
Får nog ge med mig här och erkänna att det var alldeles för hårt för min del. Har kört ett par upper och ett lower nu, känner mig död efter alla supersets. Får leta vidare efter något som passar mig. 4 dagar i veckan, endast fria vikter.
 
Topp