• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Började i år logga alla pass i Styrkelabbets app. Blir liiite extra motivation att inte avvika från trendlinjen, även om det ibland sker ändå såklart.

1. Överlappande resor
2. Långdragen sjukdom
3. Tillökning i familjen

IMG_4756.jpeg
svårt att få ett grep om vad x-axeln representerar. Men du behöver aldrig gå ner i vikt efter ett längre uppehåll? Starkt! jag tappar en del efter bara en vecka+.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
svårt att få ett grep om vad x-axeln representerar. Men du behöver aldrig gå ner i vikt efter ett längre uppehåll? Starkt! jag tappar en del efter bara en vecka+.
X-Axeln är tid. 1/1 -24 till dagens datum :) Y-Axeln är ton. Behöver absolut gå ner i vikt efter även kortare uppehåll. Ofta är ju uppehållen dessutom i kombination med förändrade kost och sömnrutiner. Har stått helt still eller tappat styrka under kvartal två (andra halvan av X-axeln) på grund av uppehållen. Grafen är nog för grov skala för att man ska se om jag får gissa.
 

Putteman

Cartier
svårt att få ett grep om vad x-axeln representerar. Men du behöver aldrig gå ner i vikt efter ett längre uppehåll? Starkt! jag tappar en del efter bara en vecka+.
Jag har precis varit borta från gymmet i fem veckor efter cykelvurpa. Verkar som om jag får backa mellan 10-20% på övningarna. Liknar det era erfarenheter också?
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man är tillbaka? Sjukt trist att känna sig värdelös ju.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag har precis varit borta från gymmet i fem veckor efter cykelvurpa. Verkar som om jag får backa mellan 10-20% på övningarna. Liknar det era erfarenheter också?
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man är tillbaka? Sjukt trist att känna sig värdelös ju.
Om man inte är elit eller var rejält formtoppad innan uppehållet brukar jag räkna med ungefär lika länge som man varit borta tills man är tillbaka på samma nivå.

Pratar vi år+ uppehåll gäller såklart annat

Edit: och beror såklart på vad man gjort under uppehållet, har man varit sängliggande är det såklart längre tillbaka än om man varit aktiv fast med andra aktiviteter.
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Jag har precis varit borta från gymmet i fem veckor efter cykelvurpa. Verkar som om jag får backa mellan 10-20% på övningarna. Liknar det era erfarenheter också?
Hur lång tid kan man förvänta sig att det tar innan man är tillbaka? Sjukt trist att känna sig värdelös ju.
Jag tappar våldsamt när jag har träningsuppehåll så det där låter inte alls orimligt, det är ganska otacksamt. @hejsams uppskattning är nog riktigt eller ännu längre tid. Långsamt upp, fort ned :)
 

Nicke75

Patek
2-Faktor
Vet inte om man vågar posta här bland alla atleter 💪🏻
177 cm o vägde 99kg mest fett, orkade inget alls o soffan va det som gällde men va dock vältränad för ca 20 årsedan.
Tog tag i gymet för ca 1 årsedan efter att jag gick ner nästan 18kg.
Dock gått upp till 85 kg nästa steg är att lägga om kost.
Känns ändå som kroppen svarat bra på året som gått.
Fyller 50 nästa år o ändå kul att det händer något.
IMG_4070.jpeg
 

Johan12

Omega
2-Faktor
Inne på 3:e rundan av PPL avancerad i strengthlog appen med lite mindre justeringar.

-Lagt till 9 set mage på benpassen
-Lagt till 6-8 set vader på Bröst och benpassen
-Bytt ut utfall mot bulgariska splitböj
-Axelpress i maskin istället för press (Är man diskad då tro eller räknas det fortfarande som hardcore? :D)

Lite stats:

179cm
86kg

Kör inte maxningar på 1 Rep så brukar räkna teoretiskt 1RM istället för att mäta progressionen :)

Bänk: 100x10 / 133kg 1RM
Böj: 135x6 / 162kg 1RM
Mark: 180x4 / 204kg 1RM
Chins: 11



IMG_1888.jpg
 

Lingrush

Cartier
IMG_7430.png


Äntligen ökat i hantelpress efter 1.5 år från 47.5kg till 50.

Hantelpress plan bänk 3x8 - 50 kg
Hantelpress lutande bänk 3x8 - 45 kg
Hantelflies plan bänk 3x8 - 25kg
Kabelflies uppifrån 3x8 - 15 kg
Kabelflies nedifrån 3x8 10 kg
Bänkpress 60 kg 3x till failure varje set

Lite abs på det i slutet 😊
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
IMG_7430.png


Äntligen ökat i hantelpress efter 1.5 år från 47.5kg till 50.

Hantelpress plan bänk 3x8 - 50 kg
Hantelpress lutande bänk 3x8 - 45 kg
Hantelflies plan bänk 3x8 - 25kg
Kabelflies uppifrån 3x8 - 15 kg
Kabelflies nedifrån 3x8 10 kg
Bänkpress 60 kg 3x till failure varje set

Lite abs på det i slutet 😊

Bra axlar, armar. Fin symmetri.
Hög volym. 18 set för bröst?
 

Lingrush

Cartier
Bra axlar, armar. Fin symmetri.
Hög volym. 18 set för bröst?

Tack, väldigt glad att höra. Det jag strävar efter allra mest. Bra symmetri där allt är så proportionerligt som möjligt.

Kan tyckas mycket med 18 set. Egentligen är det i de 6 första seten jag verkligen maxar och försöker hålla så god form jag bara kan i alla reps. Resterande är lite lägre vikt än vad jag förmodligen skulle kunna klara av. Här fokuserar jag mer på kontakt och lite långsammare reps.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Lyssnade på detta igår och insåg att jag kör nog väl många sets till failure.
Det är något psykologiskt som tar emot med att lämna 2-3 i tanken. Hur gör ni?

 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det tar emot att lämna reps i tanken. Känns ibland som ett lite hårdare uppvärmingsset att lämna 2 rir.
Men forskningen är ändå rätt tydlig, 1-2 reps i tanken ger samma eller nästan lika bra resultat som 0-rir. Däremot orsakar 0 rir väldigt mycket mer utmattning både lokalt i muskeln och nervsystemet som kan kräva åtskilliga dagar att återhämta sig från. Frisättning av för mycket kortisol osv som påverkar kroppen systemiskt och mycket annat negativt. Dessutom tycks snabba muskelfibrer tåla 0-rir sämre då de bryts ner av för hård träning och detta kräver då dyrbara resurser för lagning istället för hypertrofi och styrka.

Jag har under en längre period sparat 1 reps för majoriteten av mina set, kanske kör 15-25% 0-rir vid enstaka tillfällen för att observera styrkeutvecklingen och märker inget negativt av det.

Kör istället ett extra set per muskelgrupp (ca 3-6 set per muskelgrupp) för att kompensera bortfallet av 0-rir.
Blir både starkare och får ökad hypertrofi. Är dessutom avsevärt piggare efter mina pass.
 
Topp