• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Hej
Tänkte bidra med i alla fall ett inlägg här i tråden.
Någon mer här som kör kroppsviktsträning(Calisthenics)?
Kan dra lite kort om min bakgrund
Började träna som 6 åring med kampsporter och senare fotboll.
Som 13-14åring hittade jag gymet och har kört på nonstopp efter det.
Är idag 43...Så runt 30år har man hunnit slita på diverse gym och totalt 37år av träning hittills.
Mestadels av gymtiden efter inkörning under några år så har det varit fokus på styrkelyft och olympisk tyngdlyftning (Ryck och stöt)
För 5-6år sen drog jag av, först hälsenan och 2 veckor efter det
bicepssenan,(bicepssenan opererades, borrades fast i underarmbenet igen, hälsenan fick läka ihop i en stöd-stövel)
Men dock ingen vila från träningen då heller, anpassade bara och tränade runt skadorna.
Men i och med skadorna så kom jag mer och mer in i kroppsviktsträning
och har inte längrat tillbaka en sekund att röra vikter efter det.
Jag fann denna träningsform tack vare skadorna, och är idag "glad" att det hände, en erfarenhet rikare och bevisade även för mig själv att jag inte låter mig stoppas även när det går helt åt helvete.
Det är en sak att säga det och en annan att rida genom stormen när det blir verklighet.
Kör 7 dagar i veckan fördelat på Calisthenics/Löpning&Sprint/Handstående och Flexibilitet.
Har aldrig mått så bra i kroppen som jag gör nu vid 43års ålder
Om du orkade läsa hela texten så tack och hoppas att det eventuellt kan inspirera någon och kanske blev någon sugen att prova på denna träningsform.
Ha det gott!!!

1000028096.jpg
Snyggt! Har själv funderat på cali men vet inte om jag är tillräckligt stark ännu? Kan göra 10 strikta chins/pull ups och typ 15 dips de är de ända kroppsövningarna jag har i min rutin just nu. Kör gym 5-6gg i veckan.

Men framförallt har jag funderat på ändra upp det lite för att bli rörligare och mer flexibel. Är ganska stel idag och har framförallt problem med rygg. Snart 40år.

Snyggt! Har själv funderat på cali men vet inte om jag är tillräckligt stark ännu? Kan göra 10 strikta chins/pull ups och typ 15 dips de är de ända kroppsövningarna jag har i min rutin just nu. Kör gym 5-6gg i veckan.

Men framförallt har jag funderat på ändra upp det lite för att bli rörligare och mer flexibel. Är ganska stel idag och har framförallt problem med rygg. Snart 40år.
Tack...👍🏻
Bra fundering, flexibilitet är en viktig nyckel att hålla oss unga i kroppen.
Ett tips med kroppsövn utöver basic övn som chins/pullups/armhävningar/knäböj o.s.v är att börja öva handstående, en övning som inte kräver någon jätte kraftansträngning som t.ex humanflag men den bygger en god stabilitet i hela kroppen, i början är de flesta ganska sladdriga i sin handstående, men med tiden så blir man rakare och stabilare och börjar med mer avancerade handstående övningar, handstående bygger en bra grund till många andra övningar.

Fyfan att gymma när man inte får köra fullt ut!

Jag hade otur i augusti och hamnade utför en total hamstring ruptur. Blev operation och har legat på soffan i 7 veckor tills nu när jag fått börja träna lite försiktigt igen.
Har gått från 110 i bänk, reppar 3x12 med 80kg till att inte orka 3x12 med 60kg.

Någon som kommit tillbaka från en olycka? Hur hittade ni motivationen?

Jag hade otur i augusti och hamnade utför en total hamstring ruptur. Blev operation och har legat på soffan i 7 veckor tills nu när jag fått börja träna lite försiktigt igen.
Har gått från 110 i bänk, reppar 3x12 med 80kg till att inte orka 3x12 med 60kg.

Mardröm. Hur hände det?
Motivationen kan ju vara att din kropp kommer tacka dig för alla lyckade delmål och rehab. Förr eller senare är du tillbaka.

Mardröm. Hur hände det?
Motivationen kan ju vara att din kropp kommer tacka dig för alla lyckade delmål och rehab. Förr eller senare är du tillbaka.
Skulle vilja säga när jag drog PB i mark eller drog ut någon ur en brinnande byggnad men tyvärr åkte jag vattenskidor 😂

Tack, ska försöka minnas det. Jobbigt bara när alla övningar gör lite ont. Man använder hamstringen betydligt mer än man tror!

Lite märklig fråga kanske men är det någon mer än jag som upplever att er svett (och kläder efteråt) får en tydlig och stark lukt av ammoniak ibland?

För egen del uppstår det, tror jag åtminstone, om jag inte äter tillräckligt med kolhydrater på kvällen eller till frukost och kör ett hård pass. Allra värst om jag avslutat dagen innan med en kasein på kvällen och tränar på fastande mage tidigt nästa dag. Är det kanske något som alla HARDCORE vet och undviker rent av?

Lite märklig fråga kanske men är det någon mer än jag som upplever att er svett (och kläder efteråt) får en tydlig och stark lukt av ammoniak ibland?

För egen del uppstår det, tror jag åtminstone, om jag inte äter tillräckligt med kolhydrater på kvällen eller till frukost och kör ett hård pass. Allra värst om jag avslutat dagen innan med en kasein på kvällen och tränar på fastande mage tidigt nästa dag. Är det kanske något som alla HARDCORE vet och undviker rent av?
Klassiskt vid lågt kolhydratsintag och eller lågt kaloriintag, kroppen förvandlar andra energikällor till glukos istället och frisätter fler ketoner som gör att svett/kiss och andedräkt kan lukta ammoniaklikt när de lämnar kroppen.

Edit: enkelt löst, ät mer kolhydrater helt enkelt :D Förutom bättre doft lär du även prestera bättre än att träna på tom mage

7 veckor är ingenting, bara komma igång igen och långsamt öka vikterna och träningsvolymen tills du är tillbaka där du var igen. Tänka långsiktigt och hellre köra lite för lite/lätt i början än för tungt/mycket. Muskelminnet är fantastiskt och din kropp kommer snabbt lära sig "koppla på" musklerna igen.

Om några månader kommer du knappt ha tappat något om du sköter dig, iaf överkroppsstyrkan. Benböj och framförallt marklyft kommer ta längre tid att komma tillbaka till med en hamstringsruptur: Om den läker bra brukar den faktiskt bli starkare i slutändan efter en operation än den var innan om än kanske stelare/kortare.

Senast ändrad:
Klassiskt vid lågt kolhydratsintag och eller lågt kaloriintag, kroppen förvandlar andra energikällor till glukos istället och frisätter fler ketoner som gör att svett/kiss och andedräkt kan lukta ammoniaklikt när de lämnar kroppen.

Edit: enkelt löst, ät mer kolhydrater helt enkelt :D Förutom bättre doft lär du även prestera bättre än att träna på tom mage
Ah, toppen, misstänkte att det var så det låg till men kunde inte via internet förstå om det var ovanligt eller klassiskt. Mycket riktigt har jag ett lågt energiintag och mål om c:a 2g protein per målviktskilo. En väldigt lång resa ur ett obesitasträsk utan hjälp av Danmarks största exportprodukter. Ska justera lite i kosten, ffa med avseende på när jag äter vad. Tack!

Jag kan få det av vissa kreatin. Min handduk börjar lukta riktigt stark, får byta den varje dag :D

Äntligen höst, vinter och en skön säsong när det inte syns hur fet man är under skinnjackan. Bra bulktider med andra ord, men känns som att bulktrenden nästan försvunnit på senare år? Förr på kolozzeum-tiden pratade ju alla om vinterbulk. Nu verkar det mer inne att ha relativt lågt bf% året om.

Har aldrig gillat marklyft och aldrig kört det regelbundet, men testade idag och fick upp 175kg. Kul att man blir starkare utan att köra det. Någon gång i livet ska jag få upp 200 iaf!

Äntligen höst, vinter och en skön säsong när det inte syns hur fet man är under skinnjackan. Bra bulktider med andra ord, men känns som att bulktrenden nästan försvunnit på senare år? Förr på kolozzeum-tiden pratade ju alla om vinterbulk. Nu verkar det mer inne att ha relativt lågt bf% året om.

Har aldrig gillat marklyft och aldrig kört det regelbundet, men testade idag och fick upp 175kg. Kul att man blir starkare utan att köra det. Någon gång i livet ska jag få upp 200 iaf!

Idag pressar jag in ungefär 215/160/75 gram kolhydrater/protein/fett på 2150 kcal. Av vad jag läst skulle avsevärt mer protein inte skulle ge bättre tillväxt men kanske skulle mer kolhydrater ge mig mer uthållighet?

Hur ser egentligen en bulk ut med avseende på näringsämnen och energiintag?

Ps. Minns en gång hur kolozzeum beefade med forumet för tv-serien Kvinnofängelset. Mycket kul. (jag var neutral i konflikten)

Idag pressar jag in ungefär 215/160/75 gram kolhydrater/protein/fett på 2150 kcal. Av vad jag läst skulle avsevärt mer protein inte skulle ge bättre tillväxt men kanske skulle mer kolhydrater ge mig mer uthållighet?

Hur ser egentligen en bulk ut med avseende på näringsämnen och energiintag?

Ps. Minns en gång hur kolozzeum beefade med forumet för tv-serien Kvinnofängelset. Mycket kul. (jag var neutral i konflikten)
Snarare bara mer kalorier överlag som kommer ge bäst tillväxt, 2150kcal är väldigt lite på någon som tränar (både styrketräning och kondition?).
Protein över 2g/kg kroppsvikt ger inget extra (speciellt inte i ett kaloriöverskott) förutom typ mer mättnad per kalori men det lär inte vara något som behövs vid en bulk ändå.

Dina makronutrienter kommer inte påverka om du bygger muskler eller kondition men tillräcklig mängd kolhydrater ger bättre prestation på varje träningspass iallfal, mer eller mindre förbättring beroende på vad för typ av träning du gör.

Hej
Tänkte bidra med i alla fall ett inlägg här i tråden.
Någon mer här som kör kroppsviktsträning(Calisthenics)?
Kan dra lite kort om min bakgrund
Började träna som 6 åring med kampsporter och senare fotboll.
Som 13-14åring hittade jag gymet och har kört på nonstopp efter det.
Är idag 43...Så runt 30år har man hunnit slita på diverse gym och totalt 37år av träning hittills.
Mestadels av gymtiden efter inkörning under några år så har det varit fokus på styrkelyft och olympisk tyngdlyftning (Ryck och stöt)
För 5-6år sen drog jag av, först hälsenan och 2 veckor efter det
bicepssenan,(bicepssenan opererades, borrades fast i underarmbenet igen, hälsenan fick läka ihop i en stöd-stövel)
Men dock ingen vila från träningen då heller, anpassade bara och tränade runt skadorna.
Men i och med skadorna så kom jag mer och mer in i kroppsviktsträning
och har inte längrat tillbaka en sekund att röra vikter efter det.
Jag fann denna träningsform tack vare skadorna, och är idag "glad" att det hände, en erfarenhet rikare och bevisade även för mig själv att jag inte låter mig stoppas även när det går helt åt helvete.
Det är en sak att säga det och en annan att rida genom stormen när det blir verklighet.
Kör 7 dagar i veckan fördelat på Calisthenics/Löpning&Sprint/Handstående och Flexibilitet.
Har aldrig mått så bra i kroppen som jag gör nu vid 43års ålder
Om du orkade läsa hela texten så tack och hoppas att det eventuellt kan inspirera någon och kanske blev någon sugen att prova på denna träningsform.
Ha det gott!!!

1000028096.jpg
Intressant! Har du lyst att utveckla och dela med dig av ditt träningsprogram?

Fan jag har tvärstannat på 100 i bänk, kan köra 3x5 på 100 men nästa hopp blir tungt direkt. Antar att mer mat och mer fokus bänk är svaret men har kunnat öka ganska lätt fram till den här platån.
Kör utan spotter med så lite psykologiskt är det väl med antar jag, att utmana sig i bänken.
IMG_6520.jpeg

Fan jag har tvärstannat på 100 i bänk, kan köra 3x5 på 100 men nästa hopp blir tungt direkt. Antar att mer mat och mer fokus bänk är svaret men har kunnat öka ganska lätt fram till den här platån.
Kör utan spotter med så lite psykologiskt är det väl med antar jag, att utmana sig i bänken.
IMG_6520.jpeg
Ändra nåt för att komma över tröskeln. Mer volym brukar lösa biffen. Kör ett varv med Josef Erikssons 10x10 så är du snart förbi 😊

Jag är ingen bänkexpert, men två saker som kan hjälpa i det korta perspektivet:

1. Variera dina pass, ibland fler reps på lättare vikter och se till att även testa tyngre vikter på få reps (t o m 1or), det gör att det mentalt känns mindre utmanande att göra t ex 5or.
2. om du inte har skydd på sidorna (vilket det ser ut som att du har?) Så kan du testa att lägga ner stången på bröstet, för de flesta (som kan pressa samma vikt) så är det inte mer än måttligt obehagligt att lägga 100kg på bröstkorgen. Att ha testat det tar bort lite av rädslan av att misslyckas.

Intressant! Har du lyst att utveckla och dela med dig av ditt träningsprogram?
Har inget traditionellt träningsprogram
Min träning vecka efter vecka går på fingertoppskänsla
Lägger upp en skiss på hur träningsveckan kan se ut på Söndagar.
Det jag är mån om är att jag alltid får in 3-4 konditonspass/3-4 Handstående&Calisthenics/2-3 Flexibilitets pass.
Ofta går passen in i varandra, t,ex calisthenics övningar och flexibilitet där man kör varannat set calisthenics och varannan flexibilitet istället för att vila mellan calisthenics seten
Ibland kör jag halva passet calisthenics och halva passet handstående
Återkommande pass är att köra löpning och ben ihop, antingen löp först och avsluta med benträning eller att t,ex springa en viss sträcka, stanna upp och göra knäböj för att sen repetera mellan löp och böj, ett sådant pass brukar bli, 5km löpning och 750knäböj eller 10km löpning och 500knäböj, 7,5km löpning och 750 knäböj, ja det beror lite på dag hur jag väljer att köra.
Vissa pass blir det att t.ex löpa hårt 5km, köra ett Calisthenics pass och köra ett löppass igen på 5km med t.ex tempo variationer
Rena löppassen är alltifrån sprint repetitioner till 25-30km löpning, varierande på asfalt och trail löpning
Vissa pass blir all in på bara Human flag, andra calisthenics övningar eller handstående, flexibilitet o.s.v..o.s.v
Alla löppass oavsett årstid och väder äger rum utomhus.
Övrig träning brukar vara mestadels utomhus från April/Maj till slutet av September beroende på hur fin våren/sommaren/hösten är.
Resterande året inne på gym när temperaturen kryper allt för lågt eller när det regnar.
Sättet jag tränar på och variationen går inte att få in allt i text, ovan är bara en glimt i hur jag kör.
Som jag tränar har vuxit fram och utvecklats genom åren.

Okej, nytt program. Tre veckor in. För första gången i mitt liv så har jag betalat för ett program - 10$. En klockren Google Spreadsheet som sträcker sig över 21 veckor och är helt autoreglerande- sista setet till failure och baserat på hur många reps jag klarar så justeras vikten till veckan därpå. Klockrent.

1729099152005.png

Haft en bedrövligt dålig träningshöst, varvat förkylning och nåt elände med en vecka med feber. Första träningspasset på en dryg månad, kände mig svag som en 11-årig tjej, men man har ju ändå douchebag problems med att man får en ofrivilligt deff när jag blir sjuk. Tappat några kg i vikt, men på bild ser det ungefär likadant ut som för en dryg månad sedan.
1000017953.jpg

Haft en bedrövligt dålig träningshöst, varvat förkylning och nåt elände med en vecka med feber. Första träningspasset på en dryg månad, kände mig svag som en 11-årig tjej, men man har ju ändå douchebag problems med att man får en ofrivilligt deff när jag blir sjuk. Tappat några kg i vikt, men på bild ser det ungefär likadant ut som för en dryg månad sedan.
1000017953.jpg

Bara upp på hästen igen gubben. Motgångar kommer genom hela livet

Japp, vet att det blir kul igen när man väl kommit igång, men onekligen lite deppigt när man plötsligt tappat 40 % i bänken 😁 Men det kommer nog tillbaka rätt fort när man väl är igång.

Sjukt tänkte skriva att du behöver jobba på pecsen men ville inte vara för ärlig! Du kan få en riktigt fin visuell fysik om du jobbar på att bli lite bredare övertill. Du verkar ha rätt smal midja med och kan få den att visuellt se ännu smalare ut om du jobbar på latsen.

1000017953.jpg
Ser bra ut.

Jag har det motsatta problemet, jag blir ofrivilligt fet hur jag än gör.

Sjukt tänkte skriva att du behöver jobba på pecsen men ville inte vara för ärlig! Du kan få en riktigt fin visuell fysik om du jobbar på att bli lite bredare övertill. Du verkar ha rätt smal midja med och kan få den att visuellt se ännu smalare ut om du jobbar på latsen.
Helt ok 😁 Jag är onekligen smal i grunden, och kan inte förneka att man tappat lite volym med åren dessutom, är ändå 43. Sen är jag lite för ostrukturerad, lite för ofta får jag för mig att bara träna med kettlebells ibland eller börja springa för långt, vilket kanske inte är optimalt för estetiken 🙂

Tack, jo man har olika problem 🙂 och det är väl egentligen rätt angenämt att bekymra sig över att man blir smal.
Tappar du aptiten eller hur blir man en sån som alltid håller sig ”smal”?

Själv går jag lätt upp i vikt om jag inte tänker på det. Ska gå på deff snart, så jag unnar mig att gå upp lite nu.

Tillbaka
Topp