• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tappar du aptiten eller hur blir man en sån som alltid håller sig ”smal”?

Själv går jag lätt upp i vikt om jag inte tänker på det. Ska gå på deff snart, så jag unnar mig att gå upp lite nu.
Jo, blir betydligt mindre hungrig när jag inte styrketränar. Så jag har aldrig någonsin behövt tänka på att äta mindre, däremot så måste jag skärpa mig med maten om jag ska försöka lägga på mig lite muskler.

Tack, jo man har olika problem 🙂 och det är väl egentligen rätt angenämt att bekymra sig över att man blir smal.
Har samma problem som dig. Bestämde mig för tre veckor sedan att börja en lättare bulk på 21 veckor. Vägde in mig på 85kg vecka 0 och nu tre veckor senare, efter att ha ätit som en gris, visade vågen 83kg. Helt otroligt.

Har samma problem som dig. Bestämde mig för tre veckor sedan att börja en lättare bulk på 21 veckor. Vägde in mig på 85kg vecka 0 och nu tre veckor senare, efter att ha ätit som en gris, visade vågen 83kg. Helt otroligt.
Haha, Jo ibland undrar man vad som är fel, kommer bli jobbigt om kriget kommer 😄

IMG_8154.png
IMG_8155.jpeg

Dagsform på 88kg. Har en fråga till alla gymtorskar här inne. Hur gör ni på bästa sätt för att komma förbi ”platån” när man inte kan höja vikterna längre? Ligger inte på några ofantligt tunga vikter i min dagliga träning dvs kör sällan få reps och maxar utan mer 8-10rep X3 i cirka 6-7 övningar per muskelgrupp.

Ska jag korta ner antal övningar? Minska reps? Har t.ex väldigt svårt att komma över 47.5kg i hantelpress 3x8. Har försökt göra 3x10 för att bli så stabil som möjligt innan man går på 50kg. I dagsläget blir 50kg med helt ok kvalite kanske 7,7,6 men vill gärna ha kvalite före vikten. Lite störande när man väger emellan att kunna höja vikten och att den nuvarande vikten är ”lätt”. Kanske ska jag mata på och öka antal repetitioner bara. Typ 3x10. Någon som har erfarenhet av liknande och vill dela med sig av optimala tillvägagångssättet?

IMG_8154.png
IMG_8155.jpeg

Dagsform på 88kg. Har en fråga till alla gymtorskar här inne. Hur gör ni på bästa sätt för att komma förbi ”platån” när man inte kan höja vikterna längre? Ligger inte på några ofantligt tunga vikter i min dagliga träning dvs kör sällan få reps och maxar utan mer 8-10rep X3 i cirka 6-7 övningar per muskelgrupp.

Ska jag korta ner antal övningar? Minska reps? Har t.ex väldigt svårt att komma över 47.5kg i hantelpress 3x8. Har försökt göra 3x10 för att bli så stabil som möjligt innan man går på 50kg. I dagsläget blir 50kg med helt ok kvalite kanske 7,7,6 men vill gärna ha kvalite före vikten. Lite störande när man väger emellan att kunna höja vikten och att den nuvarande vikten är ”lätt”. Kanske ska jag mata på och öka antal repetitioner bara. Typ 3x10. Någon som har erfarenhet av liknande och vill dela med sig av optimala tillvägagångssättet?

Köra en omgång German Volume Training? Eller något program med pyramid? Just pyramidträning har hjälpt mig när det känts som man "fastnat".

Då har du ätit för lite helt enkelt såvida du inte lider av någon sjukdom men jag utgår från att du är frisk.
Använd en app för att hålla koll på dina kcal. Jag kör lifesum, där kan du logga allt du stoppar i dig och det är enkelt.

Folk tror ofta att de äter si eller så många kcal men har egentligen ingen aning innan man börjar tracka.

Jag kör också en bulk nu och har gått upp 5kg på 7 veckor. Äter mellan 3500-4000 kcal per dag. Är mätt hela tiden och p.g.a det nästan ingen aptit. Skall tilläggas att det är bra mat jag äter, inte så mycket skräp. 4000kcal på någon snabbmatskedja kan man ju nästan komma upp i på en sittning annars.

För er som funderar på att skaffa prylar till ett hemmagym: Black Friday är er chans. Här är några exempel på en prisvärd start. Man får vara uppmärksam på varor som går i viktsteg, exempelvis hantlar där 6kg kan ha 88% rabatt medan 5kg bara har 17%.
1732281177785.png

1732281117772.png

1732280106711.png

1732280172109.png

1732280377692.png

1732281400377.png

Senast ändrad:
Mycket småförkylningar nu under hösten, lite småsegt.

Gjorde nyss 83,5kg i stående press, är pb. Lite smågött trots halsont i helgen.

Men en fråga till bullen, märkligt nog känns det som jag inte ökar något i bänkpress, men däremot i pressen. Ligger nog fortfarande runt 120-125kg i bänk men press 83,5kg. Låg på samma bänk när jag tog 65-70kg i press.
Antar pressarna tar olika.. inte kört bänk särskilt seriöst heller egentligen. Insett att jag har riktigt kass teknik där.. tror jag precis svarade på min egen fråga.

Ha det gött på gymmet!

Mycket småförkylningar nu under hösten, lite småsegt.

Gjorde nyss 83,5kg i stående press, är pb. Lite smågött trots halsont i helgen.

Men en fråga till bullen, märkligt nog känns det som jag inte ökar något i bänkpress, men däremot i pressen. Ligger nog fortfarande runt 120-125kg i bänk men press 83,5kg. Låg på samma bänk när jag tog 65-70kg i press.
Antar pressarna tar olika.. inte kört bänk särskilt seriöst heller egentligen. Insett att jag har riktigt kass teknik där.. tror jag precis svarade på min egen fråga.

Ha det gött på gymmet!
Min uppfattning är att det är just väldigt dålig överföring mellan stående press och andra övningar. Vanligtvis kan styrkeökningar i en övning ge viss vinst i närliggande övningar, men stående press är något av ett unikum. Det enda sättet att bli starkare i stående press är att träna just den övningen specifikt. Dessutom ger styrkeökningar i stående press sällan några nämnvärda förbättringar i andra övningar.

Min uppfattning är att det är just väldigt dålig överföring mellan stående press och andra övningar. Vanligtvis kan styrkeökningar i en övning ge viss vinst i närliggande övningar, men stående press är något av ett unikum. Det enda sättet att bli starkare i stående press är att träna just den övningen specifikt. Dessutom ger styrkeökningar i stående press sällan några nämnvärda förbättringar i andra övningar.
Appropå stående press: Jag har konstaterat att jag otroligt mycket svagare i militärpress än i pull ups och det verkar vara en generell regel att det är så. Den ena är en pressövning och den andra en dragövning. Men skillnaden är enorm, iallafall för mig. Är detta normalt?

Appropå stående press: Jag har konstaterat att jag otroligt mycket svagare i militärpress än i pull ups och det verkar vara en generell regel att det är så. Den ena är en pressövning och den andra en dragövning. Men skillnaden är enorm, iallafall för mig. Är detta normalt?
Den ena är kroppsviktbaserad och den andra är det tvärtemot bra att väga så mycket som möjligt :D

Kan du ge lite konkreta siffror?
Pratar vi 1RM i båda? Eller 1RM i press och maxreps i chins?
Konktreta siffror.

En bra dag klarar jag 16 pull ups. Jag väger 88kg, säg 90 med träningskläder.
...Skulle jag lägga på 90kg och köra press så skulle jag inte klara en enda repetition.

När jag kör militärpress blir 8 till 10 repetioner med myyycket lägre vikter.

Konktreta siffror.

...Skulle jag lägga på 90kg och köra press så skulle jag inte klara en enda repetition.

Ganska identiska siffror med dig - väger just nu 87kg och klarar 18 pullups. Militärpress 45kg x11. De övningarna går inte ens att jämföra.

Skillnaden mellan drag- och pressstyrka beror på de olika muskelgrupperna som aktiveras, vilket skiljer sig åt markant. Dragövningar som pull-ups engagerar främst latissimus dorsi men aktiverar även biceps, vilket ger män en fördel, då de ofta tränar biceps mer och har större muskelmassa i överkroppen samt en lägre procentuell andel underkroppsvikt än kvinnor. Stående press fokuserar huvudsakligen på deltoideus, och det är bara att jämföra storleken på deltoideus jämfört med latissimus dorsi för att förstå skillnaden i den kraft dessa muskler kan producera.

Sen tycker jag dina siffror är rimliga. Att pressa sin egen kroppsvikt i stående press är imponerande och kan ses som jämförbart med att göra 20-30 reps av pull-ups, om man enbart ser till siffror.

Jämför chins med dips istället för militärpress, ligger närmare varandra.

Där upplever jag det enklare med att pressa dips både vikt- & repetions-mässigt gentemot chins.

Skillnaden mellan drag- och pressstyrka beror på de olika muskelgrupperna som aktiveras, vilket skiljer sig åt markant. Dragövningar som pull-ups engagerar främst latissimus dorsi men aktiverar även biceps, vilket ger män en fördel, då de ofta tränar biceps mer och har större muskelmassa i överkroppen samt en lägre procentuell andel underkroppsvikt än kvinnor. Stående press fokuserar huvudsakligen på deltoideus, och det är bara att jämföra storleken på deltoideus jämfört med latissimus dorsi för att förstå skillnaden i den kraft dessa muskler kan producera.

Sen tycker jag dina siffror är rimliga. Att pressa sin egen kroppsvikt i stående press är imponerande och kan ses som jämförbart med att göra 20-30 reps av pull-ups, om man enbart ser till siffror.
Det där borde jag kunnat lista ut själv egentligen. ..Man känner ju dessutom efteråt att andra muslkegrupper aktiverats.

För den som vill ha en visuell bild:

Konktreta siffror.

Ganska identiska siffror med dig - väger just nu 87kg och klarar 18 pullups. Militärpress 45kg x11. De övningarna går inte ens att jämföra.

Jämför chins med dips istället för militärpress, ligger närmare varandra.

Där upplever jag det enklare med att pressa dips både vikt- & repetions-mässigt gentemot chins.
Är väl inte så relevant kanske att öht jämföra så pass olika övningar med varandra speciellt inte med helt olika muskelgrupper och typ av arbete.

Ska man jämföra stående press med chins som var ursprungliga frågeställningen ska man nog dels jämföra 1RM i båda och sen relatera till kroppsvikten, både chins och press blir rätt orelevanta om man är jättetung eller jättelätt annars.

Då kan man kanske sätta något generellt spann där man kanske gör 60-70% i chins av 1RM i press.
Ska man mäta maxreps och man är "normaltung" kanske chins och 60% av kroppsvikt i press är rimlig jämförelse

Finns väl inte så mycket data då ingen tävlar i stående press och få i 1RM chins men ovan siffror är typ de jag sett av egen erfarenhet bland tränade män.

Jag har som referens gjort 82kg press, 55kg chins och väger 73kg, 28 strikta chins men aldrig testat maxreps i press.

Dips upplever jag att de flesta är typ 20-30% starkare i än chins, både 1RM och maxreps.

Lördag, "dag 1" i mitt träningsprogram. Jag fullkomligt hatar det. Knäböj först, vilket tar all kraft ur en. Är det bara acceptera läget, för skippa legday vill man ju inte, eller finns det roligare alternativ? OBS - split squat är ännu värre.

Edit: Och min vikt gick äntligen upp, från 83 till 87kg efter ytterligare 7 veckor senare.
1733562857423.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp