• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Det du hänvisat till är inga breaking news direkt som visar det du påstår om man läser artiklarna. noggrant.

Första artikeln är skriven av Joachim Bartoll och handlar inte speciellt mycket om fasta överhuvudtaget. Han förespråkar i artikeln även konstant bruk av BCAA något som vi numera vet är tämligen värdelöst. Han svamlar om effekter på GH osv som inte alls är kopplat till bättre hälsa osv, samma med testosteron. Akuta effekter av dessa hormon är INTE kopplade till något speciellt viktigt hälso- eller prestationsmässigt. Skribenten tycker jag personligen inte är en tillförlitlig källa, han har varit ute och cyklat massor genom åren.

Artiklarna av Gudiol och Abelsson är referat från en enda studie, alltså 1 studie. Det är väldigt lite och gjordes på ett fåtal (8?) överviktiga män i medelåldern. Är det överförbart på unge tränande individer med bättre insulinkänslighet osv, vem vet.

Det finns saker som verkar vara positivt med periodisk fasta, absolut. Men den det är inga kioskvältare som läget ser ut idag.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Jag körde programmet Madcow 5x5 efter jag varit på gymmet något år, knäböj tre ggr/vecka, ett tungt, ett lätt, ett medel. Ökning varje vecka. Bytte efter ca ett halvår och hade fått upp böjen till en femreppare på 200 kg. Då var jag inte lika sugen på knäböj längre. Finns beskrivet på Styrkelabbet (https://www.styrkelabbet.se/madcow/) tillsammans med en drös info på Google. Enkelt program som ger resultat.
Ser bra ut men tror inte det är för mig. Lite för få övningar för min smak, kanske skulle kunna använda det som grund för att slänga in 2 assistansövningar varje dag.
Vad böjde du innan du körde programmet? Följde du schemat slaviskt och hur långt var varje pass?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Beroende på vad man vill få ut fungerar alla dieter / livsstilar, det handlar ju bara om att man ska palla hålla sig till den. Alltså helt individuellt vad som funkar bäst för just dig och din vardag.

Om det nu är periodisk fasta, lågt fett, lågt kolhydrat, 2 måltider, 8 måltider, paleo, vegan etc spelar ju mindre roll i det stora hela.

Några saker som man kan hålla sig fast vid oavsett diet är tillräcklig mängd proteinintag och att få i sig näringen i samband med träningen samt att om man ska gå ner i vikt = kaloriunderskott och upp i vikt = kaloriöverskott.
Även kolhydstsintsget har en effekt vid hård träning.

Resterande skillnader i verklig effekt är väldigt små och inte det viktiga i det stora hela förutsatt att du följer en vettig diet och får i dig vettig mat. Undantaget är väl om du är extrem på något sätt i din träning eller livsstil.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Angående kosttillskott så finns det ju en väldigt kort lista på saker som faktiskt har en bevisad effekt och är lagligt:

-Koffein
-Kreatin
-Protein om intaget inte är tillräckligt i övrigt
-Bikarbonat
-Nitrat
-Beta-alanin
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det du hänvisat till är inga breaking news direkt som visar det du påstår om man läser artiklarna. noggrant.

Första artikeln är skriven av Joachim Bartoll och handlar inte speciellt mycket om fasta överhuvudtaget. Han förespråkar i artikeln även konstant bruk av BCAA något som vi numera vet är tämligen värdelöst. Han svamlar om effekter på GH osv som inte alls är kopplat till bättre hälsa osv, samma med testosteron. Akuta effekter av dessa hormon är INTE kopplade till något speciellt viktigt hälso- eller prestationsmässigt. Skribenten tycker jag personligen inte är en tillförlitlig källa, han har varit ute och cyklat massor genom åren.

Artiklarna av Gudiol och Abelsson är referat från en enda studie, alltså 1 studie. Det är väldigt lite och gjordes på ett fåtal (8?) överviktiga män i medelåldern. Är det överförbart på unge tränande individer med bättre insulinkänslighet osv, vem vet.

Det finns saker som verkar vara positivt med periodisk fasta, absolut. Men den det är inga kioskvältare som läget ser ut idag.
Självklart, inte något nytt. Håller inte med om åsikterna angående Bartoll men har förståelse för att vissa ting anses som kontroversiella. Följt vissa av hans metoder med mycket goda resultat (vilket även hans fysik får stå för).

Missade att det endast var en studie. Du som däremot har mer koll på studier, vet du om det finns fler inom ämnet? Vore intressant att fördjupa sig i det teoretiska. Utgår ifrån mina erfarenheter där jag testat diverse dieter och kommit fram till att PF tillsammans med tung styrketräning & lite cardio gett bäst resultat i form av styrka & kroppsform, finns bilder någonstans i tråden.

Som konstaterat av andra, väldigt svårt att säga hur mycket man förlorar eller ökar med de olika uppläggen som finns men fortsätter förespråka just PF för att känner sig ha jämnare energi över dagen, äter sig mätt varje måltid, slipper tänka på mat & matlagning och har mer tid över till annat roligt. Människan överlag äter för mycket och för ofta.
 
Det finns en del som pekar på att PF har hälsofördelar, absolut. Jag är inte på något sätt motståndare till metoden. Men man måste alltid vara lite skeptisk till vad som ger vad och vara liten nyanserad. Är man inte det är ju allt bäst då det går att cherrypicka och få in alla möjligt obskyra dieter som outstanding.

Idag är inte underlaget speciellt robust, vi behöver fler interventionsstudier på unga friska individer. Jag är försiktigt positiv. Ofta har PF ibland mycket gemensamt med andra "dieter" som LCHF, Carnivore mm. Jag skulle säga att den springande punkten trots allt är kalorirestriktion. Får man till det hos individer så blir i princip alla hälsoparametrar bättre nästan hur man än äter.

Åsikter ja. Men det är inga åsikter att han snedseglat om mängder med saker genom åren (BCAA, Hydroliserat Kasein, "Bracketing", osv). Huruvida hans fysik är bra eller dålig ser jag som helt egalt. Men vi har kanske olika mått på vad som är viktigt.
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Ser bra ut men tror inte det är för mig. Lite för få övningar för min smak, kanske skulle kunna använda det som grund för att slänga in 2 assistansövningar varje dag.
Vad böjde du innan du körde programmet? Följde du schemat slaviskt och hur långt var varje pass?
Hade inte testat "maxfemma" innan jag bytte till Madcow men började programmet på 155 kg i böjen (började föra statistik över träningen iom bytet), det jag slutade tidigare program på. Var ett tag sedan, men starkare blev jag.

Programmet är ju endast stora basövningar, vill man ha lite assistans så kan man ju plocka in det men det behövs inte. Jag följde programmet utan extra övningar. Tog lite mer än en timme. Testa 10 veckor och se hur det känns!
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Hade inte testat "maxfemma" innan jag bytte till Madcow men började programmet på 155 kg i böjen (började föra statistik över träningen iom bytet), det jag slutade tidigare program på. Var ett tag sedan, men starkare blev jag.

Programmet är ju endast stora basövningar, vill man ha lite assistans så kan man ju plocka in det men det behövs inte. Jag följde programmet utan extra övningar. Tog lite mer än en timme. Testa 10 veckor och se hur det känns!
Okej, rätt bra ökning då :) Men en fråga till, vad öka du i mark under programmet?

Jo får väl ta och ge det ett försök.
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Okej, rätt bra ökning då :) Men en fråga till, vad öka du i mark under programmet?

Jo får väl ta och ge det ett försök.
Marken gick från en femma på 175 kg till en femma på 200 kg. Sett till vikt så borde jag ha haft lite högre siffror i marken än böjen, men det är ju individuellt. Under den perioden var jag starkare i böj, nu är det tvärtom när jag minskat knäböjsmängden och lagt om för lite mer fokus på mark.
 

Reverso

Panerai
Första inlägget i den här tråden.

Jag har tränat regelbundet sedan sommaren 2017.

Första året lyckades jag inte gå ner i vikt, planen var långsiktig och jag tänkte först bygga lite muskler för att sedan bränna fettet. I början av sommaren 2018 låg jag på 134 kg @ 188 cm. En väldigt Stor majoritet av detta var fett. Till den grad att magen hängde över bältet. Men man måste kämpa på här i livet, små livsförändringar här och där och kontinuitet har lett till att jag idag mår bättre och är på god väg att avsevärt förbättra min fysik. De första 2 åren tränade jag cirka 3 ggr i veckan. I perioder har det även varit mer och mindre, skulle tippa på att jag snittat 3.3 ggr i veckan sen starten. Senaste 3 månaderna har jag legat i lite hårdare och kört 6 ggr i veckan vilket givet ganska bra resultat. Snittar ca 2500 kcal/dag och siktar på 230 g protein per dag. Kör inga andra muskelbyggande kosttillskott förutom proteinpulver.

En stor skillnad nu jämfört med när jag började träna är att det är lättare att ta sig till gymmet nu. Det var väldigt tufft mentalt i början att få det gjort men jag gjorde det och det har lett till att jag nu tycker om att gå till gymmet, vilket underlättar väldigt mycket.

Ligger idag på ca 107-108 kg. Kämpar för att tappa ca 9 kg fett till och för att lägga på mig 2 kg muskler till.

Tack för mig, vi ses kanske @ #beach2020 ;)

20200128_055416.jpg


20200128_055432.jpg
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Första inlägget i den här tråden.

Jag har tränat regelbundet sedan sommaren 2017.

Första året lyckades jag inte gå ner i vikt, planen var långsiktig och jag tänkte först bygga lite muskler för att sedan bränna fettet. I början av sommaren 2018 låg jag på 134 kg @ 188 cm. En väldigt Stor majoritet av detta var fett. Till den grad att magen hängde över bältet. Men man måste kämpa på här i livet, små livsförändringar här och där och kontinuitet har lett till att jag idag mår bättre och är på god väg att avsevärt förbättra min fysik. De första 2 åren tränade jag cirka 3 ggr i veckan. I perioder har det även varit mer och mindre, skulle tippa på att jag snittat 3.3 ggr i veckan sen starten. Senaste 3 månaderna har jag legat i lite hårdare och kört 6 ggr i veckan vilket givet ganska bra resultat. Snittar ca 2500 kcal/dag och siktar på 230 g protein per dag. Kör inga andra muskelbyggande kosttillskott förutom proteinpulver.

En stor skillnad nu jämfört med när jag började träna är att det är lättare att ta sig till gymmet nu. Det var väldigt tufft mentalt i början att få det gjort men jag gjorde det och det har lett till att jag nu tycker om att gå till gymmet, vilket underlättar väldigt mycket.

Ligger idag på ca 107-108 kg. Kämpar för att tappa ca 9 kg fett till och för att lägga på mig 2 kg muskler till.

Tack för mig, vi ses kanske @ #beach2020 ;)

20200128_055416.jpg


20200128_055432.jpg
Riktigt bra jobbat! Vad har du kört för upplägg och kost?

När man kommit förbi punkten som gör att gymmet handlar om disciplin istället för motivation så är det bara nedförsbacke!
 

Reverso

Panerai
Riktigt bra jobbat! Vad har du kört för upplägg och kost?

När man kommit förbi punkten som gör att gymmet handlar om disciplin istället för motivation så är det bara nedförsbacke!


Tackar,

Upplägg: Första 2 åren körde jag 3-dagars split. Oftast blev det då dag 1. Bröst, axlar, triceps dag 2. Biceps, rygg, mage dag 3. ben. Jag körde ca 3 övningar per muskelgrupp varje gång.

jag har gradvis gjort små förändringar i kosten på vägen, det enda sättet som funkat för mig är att räkna kalorierna, de perioderna jag inte gjort det har det lätt spårat ut

Nu ser upplägget helt annorlunda ut. En träningsvecka kan nu se ut ungefär såhär

Måndag: Bröst/Axlar
Tisdag: Biceps/Mage
Onsdag: Ben
Torsdag: Rygg
Fredag: Bröst/Axlar
Lördag: Ben
Söndag: Ledig

Beroende på hur jag kört veckan innan kan jag t.ex köra biceps 2 ggr en vecka och 1 gång nästa vecka och rotera runt lite. Angående kosten så äter jag cirka 4-5 gånger per dag, så proteinrikt som möjligt.

En dag kan se ut såhär:

Frukost: Proteinshake som består av endast fiberhavregryn och naturellt proteinpulver

Lunch efter träningen: 6 ägg

Middag: 500 g älgfärs m. brysselkål, äter ibland pasta eller ris till

Kvällsmat: Kvarg med banan

Innan läggdags: en burk Abba tonfisk i olja

Så kan det se ut, ibland kör jag storkok med bönor och kött. Undviker pasta, ris, potatis, bröd och liknande så mycket jag kan.

Periodvis har jag även gått en hel del längre, raska promenader. Har inte kört speciellt mycket kondition annars.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Första inlägget i den här tråden.

Jag har tränat regelbundet sedan sommaren 2017.

Första året lyckades jag inte gå ner i vikt, planen var långsiktig och jag tänkte först bygga lite muskler för att sedan bränna fettet. I början av sommaren 2018 låg jag på 134 kg @ 188 cm. En väldigt Stor majoritet av detta var fett. Till den grad att magen hängde över bältet. Men man måste kämpa på här i livet, små livsförändringar här och där och kontinuitet har lett till att jag idag mår bättre och är på god väg att avsevärt förbättra min fysik. De första 2 åren tränade jag cirka 3 ggr i veckan. I perioder har det även varit mer och mindre, skulle tippa på att jag snittat 3.3 ggr i veckan sen starten. Senaste 3 månaderna har jag legat i lite hårdare och kört 6 ggr i veckan vilket givet ganska bra resultat. Snittar ca 2500 kcal/dag och siktar på 230 g protein per dag. Kör inga andra muskelbyggande kosttillskott förutom proteinpulver.

En stor skillnad nu jämfört med när jag började träna är att det är lättare att ta sig till gymmet nu. Det var väldigt tufft mentalt i början att få det gjort men jag gjorde det och det har lett till att jag nu tycker om att gå till gymmet, vilket underlättar väldigt mycket.

Ligger idag på ca 107-108 kg. Kämpar för att tappa ca 9 kg fett till och för att lägga på mig 2 kg muskler till.

Tack för mig, vi ses kanske @ #beach2020 ;)

20200128_055416.jpg


20200128_055432.jpg

Riktigt bra gainz och starkt jobbat!
Du har mycket bra potential att bli extremt stor och Rippad. Jag tror inte att du ska behöva gå ner 9kg fett? Ligg hellre på någorlunda balans i kcal och fortsätt packa på dig och låt fettet rinna av långsamt.
 

Reverso

Panerai
Riktigt bra gainz och starkt jobbat!
Du har mycket bra potential att bli extremt stor och Rippad. Jag tror inte att du ska behöva gå ner 9kg fett? Ligg hellre på någorlunda balans i kcal och fortsätt packa på dig och låt fettet rinna av långsamt.

Tack för de fina orden det var väldigt roligt att höra

Jag ska ta det i beaktning. Jag är inte besatt av vad det står på vågen det viktiga för mig är att det ser bra ut

Kör på en dag i taget så gott jag kan
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Första inlägget i den här tråden.

Jag har tränat regelbundet sedan sommaren 2017.

Första året lyckades jag inte gå ner i vikt, planen var långsiktig och jag tänkte först bygga lite muskler för att sedan bränna fettet. I början av sommaren 2018 låg jag på 134 kg @ 188 cm. En väldigt Stor majoritet av detta var fett. Till den grad att magen hängde över bältet. Men man måste kämpa på här i livet, små livsförändringar här och där och kontinuitet har lett till att jag idag mår bättre och är på god väg att avsevärt förbättra min fysik. De första 2 åren tränade jag cirka 3 ggr i veckan. I perioder har det även varit mer och mindre, skulle tippa på att jag snittat 3.3 ggr i veckan sen starten. Senaste 3 månaderna har jag legat i lite hårdare och kört 6 ggr i veckan vilket givet ganska bra resultat. Snittar ca 2500 kcal/dag och siktar på 230 g protein per dag. Kör inga andra muskelbyggande kosttillskott förutom proteinpulver.

En stor skillnad nu jämfört med när jag började träna är att det är lättare att ta sig till gymmet nu. Det var väldigt tufft mentalt i början att få det gjort men jag gjorde det och det har lett till att jag nu tycker om att gå till gymmet, vilket underlättar väldigt mycket.

Ligger idag på ca 107-108 kg. Kämpar för att tappa ca 9 kg fett till och för att lägga på mig 2 kg muskler till.

Tack för mig, vi ses kanske @ #beach2020 ;)

20200128_055416.jpg


20200128_055432.jpg
Ser kanon ut! Bra jobbat!
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Första inlägget i den här tråden.

Jag har tränat regelbundet sedan sommaren 2017.

Första året lyckades jag inte gå ner i vikt, planen var långsiktig och jag tänkte först bygga lite muskler för att sedan bränna fettet. I början av sommaren 2018 låg jag på 134 kg @ 188 cm. En väldigt Stor majoritet av detta var fett. Till den grad att magen hängde över bältet. Men man måste kämpa på här i livet, små livsförändringar här och där och kontinuitet har lett till att jag idag mår bättre och är på god väg att avsevärt förbättra min fysik. De första 2 åren tränade jag cirka 3 ggr i veckan. I perioder har det även varit mer och mindre, skulle tippa på att jag snittat 3.3 ggr i veckan sen starten. Senaste 3 månaderna har jag legat i lite hårdare och kört 6 ggr i veckan vilket givet ganska bra resultat. Snittar ca 2500 kcal/dag och siktar på 230 g protein per dag. Kör inga andra muskelbyggande kosttillskott förutom proteinpulver.

En stor skillnad nu jämfört med när jag började träna är att det är lättare att ta sig till gymmet nu. Det var väldigt tufft mentalt i början att få det gjort men jag gjorde det och det har lett till att jag nu tycker om att gå till gymmet, vilket underlättar väldigt mycket.

Ligger idag på ca 107-108 kg. Kämpar för att tappa ca 9 kg fett till och för att lägga på mig 2 kg muskler till.

Tack för mig, vi ses kanske @ #beach2020 ;)

20200128_055416.jpg


20200128_055432.jpg
Ser stabilt ut.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Måndag: Bröst/Axlar
Tisdag: Biceps/Mage
Onsdag: Ben
Torsdag: Rygg
Fredag: Bröst/Axlar
Lördag: Ben
Söndag: Ledig
Triceps???? o_O

Så jäkla bra jobbat, kämpa på så är du snart där du vill vara!
Håller dock med spammerstakeahike, du ser bra ut så försök kanske inte går ner så mycket mer i vikt utan låt fettet bli muskler och håll dig på ungefär samma vikt :)
 
Någon som har lite tips på hur man får det att fungera med både basövningar och löpning? Är trots allt bara strax över 30 så kan inte vara för stor träningsmängd som är problemet.

Idag kör jag följande 8dagars-setup:
  1. Basövningar: Knäböj, Bänk, Militärrodd (5x5)
  2. Armar (inkl underarmar och greppträning) + Mage + Rygglyft
  3. Löpning 8-12 km i någorlunda lugnt tempo (~5 min/km)
  4. Vilodag
  5. Basövningar: Knäböj, Militärpress, Marklyft (5x5)
  6. Klättring alternativt Pullups + Lat pull downs + magövningar + rygglyft
  7. Löpning 8-12 km i någorlunda lugnt tempo (~5 min/km)
  8. Vilodag
Problemet jag har är att jag stagnerat i basövningarna och där blir det uppenbart att jag skulle göra framsteg om jag körde dom varannan dag. Samtidigt känner jag mig seg redan från start i benen när jag springer vilket är inte särskilt motiverande. Fortare går det förvisso om jag släpper upp på styrketräningen för att springa lopp, men jag vill ändå bli snabbare utan att behöva göra det ofta, annars hade jag inte brytt mig om att springa.

Klättringen + övrigt greppträning använder jag för att få bättre greppstyrka för jag vägrar gå ifrån överhandsgrepp utan remmar på marklyftet.

Frågan blir är det ens möjligt att trappa upp basövningarna utan att sabba löpningen helt? Är öppen för att tänka om helt om det kan gynna både Basövningarna och löpningen.
 

carlanton

Audemars
Någon som har lite tips på hur man får det att fungera med både basövningar och löpning? Är trots allt bara strax över 30 så kan inte vara för stor träningsmängd som är problemet.

Idag kör jag följande 8dagars-setup:
  1. Basövningar: Knäböj, Bänk, Militärrodd (5x5)
  2. Armar (inkl underarmar och greppträning) + Mage + Rygglyft
  3. Löpning 8-12 km i någorlunda lugnt tempo (~5 min/km)
  4. Vilodag
  5. Basövningar: Knäböj, Militärpress, Marklyft (5x5)
  6. Klättring alternativt Pullups + Lat pull downs + magövningar + rygglyft
  7. Löpning 8-12 km i någorlunda lugnt tempo (~5 min/km)
  8. Vilodag
Problemet jag har är att jag stagnerat i basövningarna och där blir det uppenbart att jag skulle göra framsteg om jag körde dom varannan dag. Samtidigt känner jag mig seg redan från start i benen när jag springer vilket är inte särskilt motiverande. Fortare går det förvisso om jag släpper upp på styrketräningen för att springa lopp, men jag vill ändå bli snabbare utan att behöva göra det ofta, annars hade jag inte brytt mig om att springa.

Klättringen + övrigt greppträning använder jag för att få bättre greppstyrka för jag vägrar gå ifrån överhandsgrepp utan remmar på marklyftet.

Frågan blir är det ens möjligt att trappa upp basövningarna utan att sabba löpningen helt? Är öppen för att tänka om helt om det kan gynna både Basövningarna och löpningen.

Klättring är inte jättebra (läs: inte mest effektivt) för greppträning eftersom det är skillnad mellan grepp- och fingerstyrka. Men har du väldigt svagt grepp kan du säkert utveckla det med klättring också. Vill du verkligen utveckla greppstyrka är nog isometriska greppövningar bättre. Man blir bra på det man gör, så att träna en sport för att bli bra på en annan är sällan effektivt.

Tycker också det låter lite med bara två vilodagar om du inte har tränat väldigt mycket/länge eller återhämtar dig extremt fort. Vilken pulszon ligger du i på 5 min/km? Tycker det låter snabbt för att vara återhämtning (om det är syftet).

Det är svårt eller omöjligt att bli bra på allt, och tunga lyft har du inte mycket nytta av för löpning eller klättring. För generell styrka, kondition och har du ett utmärkt program, men det kommer vara svårt att bli riktigt bra på någon av grejerna utan att offra en annan.
 

Reverso

Panerai
Triceps???? o_O

Så jäkla bra jobbat, kämpa på så är du snart där du vill vara!
Håller dock med spammerstakeahike, du ser bra ut så försök kanske inte går ner så mycket mer i vikt utan låt fettet bli muskler och håll dig på ungefär samma vikt :)

Missade skriva ner triceps

Kör ben 2 ggr i veckan och de andra muskelgrupperna roterar jag och kör 1-2 ggr i veckan

Tack för stödet det är uppskattat : )
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Missade skriva ner triceps

Kör ben 2 ggr i veckan och de andra muskelgrupperna roterar jag och kör 1-2 ggr i veckan

Tack för stödet det är uppskattat : )

1 gång i veckan låter lite men funkar onekligen bra på dig. Själv försöker jag fokusera på en muskelgrupp 4-5 ggr / vecka men kör kanske 4-5 set per gång. Tycker mig se bra resultat med det upplägget.
 

Lindrothh

Cartier
Hur får man tillbaka lusten igen och börja träna?
Kommer till våren.. Nae, men jag personligen brukar få dippar där jag inte har någon lust alls att pusha mig. Brukar inte försöka tinga fram något mer än att fortsätta gå till gymmet, sen när jag är där tar jag i exakt så mycket jag känner för för stunden. Handlar bara om att orka ta sig dit för mig och få något gjort istället för att bara sitta hemma. Schema hjälper också där du lätt kan följa en utveckling och därav finna det roligt!
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hur får man tillbaka lusten igen och börja träna?
Du kommer få många svar här och det är ju svårt att säga utan att veta hur du kör. Jag brukade få dippar i samband med att jag pressade mig för hårt vid varje pass. Mer maxningar, mer ökningar osv.
Att ligga runt 60-80% av Max ganska ofta är ett bra system för att inte bli allt för överbelastad för min del iaf.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hur får man tillbaka lusten igen och börja träna?

För mig räckte det att granska mig själv i spegeln. Jag hade mer eller mindre gett upp träningen i några år, tränade kanske ett par ggr i veckan a´ 10 minuter. Att man inträtt medelåldern hjälpte ju inte heller.
Nu känner jag att det är typ sista chansen att jobba upp styrka och muskulatur innan det biologiska förfallet tar överhanden.
Att stärka skelett och muskulatur inför pensionsåldern är oerhört viktigt!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Hur får man tillbaka lusten igen och börja träna?
För mig räckte det att granska mig själv i spegeln. Jag hade mer eller mindre gett upp träningen i några år, tränade kanske ett par ggr i veckan a´ 10 minuter. Att man inträtt medelåldern hjälpte ju inte heller.
Nu känner jag att det är typ sista chansen att jobba upp styrka och muskulatur innan det biologiska förfallet tar överhanden.
Att stärka skelett och muskulatur inför pensionsåldern är oerhört viktigt!
Helt rätt! Har egentligen aldrig tränat i hela mitt liv eftersom jag aldrig varit intresserad av det. Förrän jag nyligen insåg för några år sedan att kroppen var på väg att förfalla helt o hållet på grund av ökande ålder och stillasittande arbete o på det stora hela väldigt lite rörelse. Nu styrketränar jag ca 5 ggr/vecka och mår så mycket bättre av det. Så lusten/motivationen att träna ligger för mig i hur mycket bättre jag känner att jag mår av det, en markant skillnad från tidigare. Och även om jag egentligen inte tycker det är direkt roligt att träna så mår jag så mycket bättre fysiskt av det, så lusten/motivationen kommer automatiskt av det.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Helt rätt! Har egentligen aldrig tränat i hela mitt liv eftersom jag aldrig varit intresserad av det. Förrän jag nyligen insåg för några år sedan att kroppen var på väg att förfalla helt o hållet på grund av ökande ålder och stillasittande arbete o på det stora hela väldigt lite rörelse. Nu styrketränar jag ca 5 ggr/vecka och mår så mycket bättre av det. Så lusten/motivationen att träna ligger för mig i hur mycket bättre jag känner att jag mår av det, en markant skillnad från tidigare. Och även om jag egentligen inte tycker det är direkt roligt att träna så mår jag så mycket bättre fysiskt av det, så lusten/motivationen kommer automatiskt av det.

Huvudet på spiken. Och även om kroppen nästan är ständigt trött så är den mentala tillfredställelsen efter ett avslutat pass nästan alltid high / konstant.
Jag vet att överträning inte är fantasier speciellt ju äldre man blir och försöker därför lyssna på min kropp mer nu än för tio år sedan, framförallt vad lederna säger.
Å andra sidan tror jag att överträning är något man kan drabbas av om man kör ett tufft program en längre period, kanske flera månader. Men känns det bra i hela kroppen så tror jag inte att man kan överträna sig lätt. Denna vecka körde jag bröstpass tre dagar i rad. Känns ok! Nästa vecka blir det 4 pass armar. :-D
Vissa pass känner jag mig svagare av nån anledning (t ex lite för lite sömn, dålig frukost) och då är det inte kul att träna.
Men hellre några lättare set än att bara sitta på en stol.

Jag har sett urklena män på runt femtio som knappt orkar lyfta ett 10 kg paket och knappt orkar gå i trappor. Sån vill jag inte bli.
Jag är glad att jag kan lyfta min grabb utan problem och hoppas att jag kan fortsätta med det i många år till.
Så, de omedelbara resultaten man får i form av ökad styrka och muskelvolym är givetvis roliga men min främsta motivation kanske är att jag vill investera i min kropp.
 
Topp