• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Derix

Patek
2-Faktor
Tycker det ser ut att vara många övningar? Hur lång tid tar ett sånt pass? Själv försöker jag hålla mig runt 60-80 minuter.

Väldigt många övningar. Jag körde kort uppvärmning och en minuts vila mellan set och landade på en timma ungefär. Men du får nog lägga på ytterligare en halvtimma för att få ut mest.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Bra trapezius också på 2 1/2 årige kisen. Det bådar gott :D Stark som en oxe är han.

IMG_20200111_170110_.jpg
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Testade nyligen "Squat Every Day" men lade av efter drygt 15 dagar av 30. Började få lite känningar i knäna, inga direkta smärtor men en märklig form av kliande (!) känsla som var lite obehaglig. Däremot vande musklerna sig rätt fort och fick styrkeökningar och lite volym på köpet. Kul experiment hur som. Varannan dag är nog bättre för knäna.

Är sugen på att testa liknande upplägg för andra kroppsdelar, men med ca 4 pass istället för varje dag.
T ex rygg :

Mån - Vila
Tis - Rygg
Ons - Rygg+Bröst
Tors - Ben+rygg
Fre - Armar, axlar rygg
Lö - Vila
Sö - Helkropp
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Testade nyligen "Squat Every Day" men lade av efter drygt 15 dagar av 30. Började få lite känningar i knäna, inga direkta smärtor men en märklig form av kliande (!) känsla som var lite obehaglig. Däremot vande musklerna sig rätt fort och fick styrkeökningar och lite volym på köpet. Kul experiment hur som. Varannan dag är nog bättre för knäna.

Är sugen på att testa liknande upplägg för andra kroppsdelar, men med ca 4 pass istället för varje dag.
T ex rygg :

Mån - Vila
Tis - Rygg
Ons - Rygg+Bröst
Tors - Ben+rygg
Fre - Armar, axlar rygg
Lö - Vila
Sö - Helkropp
Jag ritar på något liknande fast för ben,
Mån - Ben + Axlar
Tis - vila
Onsdag - Ben + Rygg
Torsdag - vila
Fredag - Ben + Bröst
Lördag - vila
Söndag - Marklyft + Armar
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jag har använt Styrkelabbets app ett tag och mest trackat min träning men har nu börjat på deras 5-dagarsprogram som de kallar Bodybuilding balett.
Jobbigt men kul då jag pressas att lämna min komfort-zone. gjorde betydligt färre reps förut så det blir lite skillnad och det tror jag är viktigt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag har använt Styrkelabbets app ett tag och mest trackat min träning men har nu börjat på deras 5-dagarsprogram som de kallar Bodybuilding balett.
Jobbigt men kul då jag pressas att lämna min komfort-zone. gjorde betydligt färre reps förut så det blir lite skillnad och det tror jag är viktigt.

Jag tycker deras app är lite krånglig.
I grova drag, utan att försöka åka snålskjuts på en betald del av appen, vad går BB-balett ut på?
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Jag tycker deras app är lite krånglig.
I grova drag, utan att försöka åka snålskjuts på en betald del av appen, vad går BB-balett ut på?
Den delar upp övningen i 5 dagar per vecka med en muskelgrupp per dag. Två vilodagar per vecka som du lägger när det passar dig.
Matar in max på mark, böj och bänk o så skapar den ett schema på x antal reps på x % av ditt 1RM och så väljer den komplementövningar men däör får man själv lägg in vad man klarar, dock säger den då till hur upplägget ska vara som i bröstpasset tex blev det efter bänkpressen 5 set med lite olika vikt o reps lutande hantelpress. osv.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Jag har använt Styrkelabbets app ett tag och mest trackat min träning men har nu börjat på deras 5-dagarsprogram som de kallar Bodybuilding balett.
Jobbigt men kul då jag pressas att lämna min komfort-zone. gjorde betydligt färre reps förut så det blir lite skillnad och det tror jag är viktigt.
Jag kör deras program Emelie just. Funkar bra tycker jag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Den delar upp övningen i 5 dagar per vecka med en muskelgrupp per dag. Två vilodagar per vecka som du lägger när det passar dig.
Matar in max på mark, böj och bänk o så skapar den ett schema på x antal reps på x % av ditt 1RM och så väljer den komplementövningar men däör får man själv lägg in vad man klarar, dock säger den då till hur upplägget ska vara som i bröstpasset tex blev det efter bänkpressen 5 set med lite olika vikt o reps lutande hantelpress. osv.

En muskelgrupp / dag är något jag aldrig har testat så vitt jag kan minnas.
Jag antar att man kör sönder muskeln /typ fail varje set för att man har en vecka på sig innan man kör samma muskel igen.
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Ser ju rolig ut. Vore kul med utvärdering sen.
Kommer framåt sommaren. Men har du några tankar om man ska köra ben tre gånger i veckan, typ att inte köra vanliga knäböj varje gång och istället och köra front böj varannan gång?
Jag tänker typ så här nu
Mån - (halvtunga)Frontböj + Axlar
Ons - (lätta)Knäböj + Rygg
Fredag - (Tunga)Knäböj + assistansövningar ben + Bröst
Söndag - Marklyft + Armar
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kommer framåt sommaren. Men har du några tankar om man ska köra ben tre gånger i veckan, typ att inte köra vanliga knäböj varje gång och istället och köra front böj varannan gång?
Jag tänker typ så här nu
Mån - (halvtunga)Frontböj + Axlar
Ons - (lätta)Knäböj + Rygg
Fredag - (Tunga)Knäböj + assistansövningar ben + Bröst
Söndag - Marklyft + Armar

Jag tycker det ser helt ok ut. Jag vet ju iofs inte hur lätt du har för att återhämta dig men du kör ju varannan dag så det ser inte för tungt ut tycker jag. Variation är något jag höll hårt på under de 16 dagarna även vad gäller vikt och intensitet. Jag följde alltså inte någons schema utan efter känsla.
Jag lät kroppen avgöra: ibland körde jag knäböj pyramider till 1-2 reps, ibland nöjde jag mig med 6-8x3, ibland framfall / gång med hantlar, ibland frontböj. Allt från 1-12 reps, ca 4-5 arbetsset (exkl. pyramid seten där det är mest uppvärmning). Jag lade även in ett par dagar vila för benen då jag kände att de (främst knäna) behövde detta!
Lindor använde jag aldrig och inget lyftarbälte.

Jag kan även tillägga att man blir hungrig som en häst av att köra böj varje dag! Så mer protein och absolut inte kaloriunderskott.

Första dagarna var träningsvärken rätt påfallande men sen kändes det nästan inget. Musklerna vande sig och det enda var att benen kändes "vakna" hela tiden så att säga.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
En muskelgrupp / dag är något jag aldrig har testat så vitt jag kan minnas.
Jag antar att man kör sönder muskeln /typ fail varje set för att man har en vecka på sig innan man kör samma muskel igen.
Ja åt det hållet. För bröst är det 5 set bänkpress, 5 set hantelpress, 5 set kabelflyes och efter det 4 set med armhävningar så många man kan. Blir ju ngn form av fail.
Har inte kört hela programmet så kanske ändras senare. men eftersom det är rätt många reps per set blir volymen hög trots endast en gång per muskelgrupp per vecka. Träningsvärk trots relativt van vid övningarna, intalar mig att det är bra :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja åt det hållet. För bröst är det 5 set bänkpress, 5 set hantelpress, 5 set kabelflyes och efter det 4 set med armhävningar så många man kan. Blir ju ngn form av fail.
Har inte kört hela programmet så kanske ändras senare. men eftersom det är rätt många reps per set blir volymen hög trots endast en gång per muskelgrupp per vecka. Träningsvärk trots relativt van vid övningarna, intalar mig att det är bra :)

Mastigt bröstpass. Men frågan är om man verkligen behöver 7 dagars vila efter det passet? Vad gör bröstmusklerna efter typ 24-48h? Nog att nervsystemet utvecklas och anpassar sig flera dagar efter passet men själva proteinsyntesen når väl normalnivåer efter senast ett par dagar efter ett tungt pass. Jag undrar litegranna om inte bro-splitten 1 muskelgrupp / vecka egentligen passar bäst för de som kör otillåtna preparat - de har ju flera dagars förhöjd proteinsyntes jmfrt med oss dödliga så ett extremt tungt arm eller bröstpass/vecka passar ju bättre rent spontant tycker jag. Men jag vet som sagt inte! :D

Jag trodde kanske att BB-baletten lade upp träningen så att man kör samma muskelgrupp åtminstone 2 ggr / vecka.
 

Tvkd5

Cartier
2-Faktor
Mastigt bröstpass. Men frågan är om man verkligen behöver 7 dagars vila efter det passet? Vad gör bröstmusklerna efter typ 24-48h? Nog att nervsystemet utvecklas och anpassar sig flera dagar efter passet men själva proteinsyntesen når väl normalnivåer efter senast ett par dagar efter ett tungt pass. Jag undrar litegranna om inte bro-splitten 1 muskelgrupp / vecka egentligen passar bäst för de som kör otillåtna preparat - de har ju flera dagars förhöjd proteinsyntes jmfrt med oss dödliga så ett extremt tungt arm eller bröstpass/vecka passar ju bättre rent spontant tycker jag. Men jag vet som sagt inte! :D

Jag trodde kanske att BB-baletten lade upp träningen så att man kör samma muskelgrupp åtminstone 2 ggr / vecka.
Mm ingen aning men med tanke på att alla andra passen är lika tuffa så måste man ju vila NÅN gång :sorry:
Blir rygg idag (med marklyftreps på 85% av 1RM...) axlar imorgon, sedan ben och sist biceps o triceps. Sen om igen. 6 veckor totalt.
 

Derix

Patek
2-Faktor
Mastigt bröstpass. Men frågan är om man verkligen behöver 7 dagars vila efter det passet? Vad gör bröstmusklerna efter typ 24-48h? Nog att nervsystemet utvecklas och anpassar sig flera dagar efter passet men själva proteinsyntesen når väl normalnivåer efter senast ett par dagar efter ett tungt pass. Jag undrar litegranna om inte bro-splitten 1 muskelgrupp / vecka egentligen passar bäst för de som kör otillåtna preparat - de har ju flera dagars förhöjd proteinsyntes jmfrt med oss dödliga så ett extremt tungt arm eller bröstpass/vecka passar ju bättre rent spontant tycker jag. Men jag vet som sagt inte! :D

Jag trodde kanske att BB-baletten lade upp träningen så att man kör samma muskelgrupp åtminstone 2 ggr / vecka.
Precis, detta talar för att helkroppspass 3 ggr/vecka borde ge bra resultat.
 

Mk2018

Omega
Kör ni med några pulver/tabletter som höjer prestationen? Det är ju olika från fall till fall men någon som upplever bra effekt av någon särskild produkt?
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Jag tycker det ser helt ok ut. Jag vet ju iofs inte hur lätt du har för att återhämta dig men du kör ju varannan dag så det ser inte för tungt ut tycker jag. Variation är något jag höll hårt på under de 16 dagarna även vad gäller vikt och intensitet. Jag följde alltså inte någons schema utan efter känsla.
Jag lät kroppen avgöra: ibland körde jag knäböj pyramider till 1-2 reps, ibland nöjde jag mig med 6-8x3, ibland framfall / gång med hantlar, ibland frontböj. Allt från 1-12 reps, ca 4-5 arbetsset (exkl. pyramid seten där det är mest uppvärmning). Jag lade även in ett par dagar vila för benen då jag kände att de (främst knäna) behövde detta!
Lindor använde jag aldrig och inget lyftarbälte.

Jag kan även tillägga att man blir hungrig som en häst av att köra böj varje dag! Så mer protein och absolut inte kaloriunderskott.

Första dagarna var träningsvärken rätt påfallande men sen kändes det nästan inget. Musklerna vande sig och det enda var att benen kändes "vakna" hela tiden så att säga.
Just nu skulle jag nog inte klara av att köra ben tre gånger i veckan, har ju bara tränat 3 månader ordentligt så tror in det skulle räcka med 72h för att jag ska återhämta mig helt. Men siktar på att köra ben 3ggr i veckan inom 1-2 månader (kör ben 2ggr/v nu).
Jag tror väldigt starkt på att man ska lyssna på kroppen under träning, svårt att köra tungt om man sovit dåligt, jobbat 12h och ätit för lite så har schemat mest som riktlinjer.

Tur då, får jag äta mer ;)
 

Träff

Rolex
Friends Of KS
Kör ni med några pulver/tabletter som höjer prestationen? Det är ju olika från fall till fall men någon som upplever bra effekt av någon särskild produkt?
Testat alla kosttillskott som anses vara lagliga men tyckte inte nån gav något. Bäst resultat fick jag när jag inte tog några kosttillskott men åt ordentligt med mat, så mitt tips är, ät bra mat och spara pengarna så du kan köpa fler klockor istället ;)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Kör ni med några pulver/tabletter som höjer prestationen? Det är ju olika från fall till fall men någon som upplever bra effekt av någon särskild produkt?
Kreatin, tycker att det funkar bra. Om inte annat najs för moralen, volym vid bulk (vatten) och skjuts vid deff om man slutar (mindre vatten).

Beta-alanin som PWO ifall att man behöver en extra push eller det är ett tungt pass.

Väldigt sällan koffein-piller (apotekets) och/ eller synefrin (nej inte efedrin) som PWO. ”Blends”/ pre-workoutmixes håller jag mig långt borta ifrån.
Alla preparat som ger riktig effekt är förbjudna.
Inte helt sant, se ovan. Kreatin & koffein har bevisad effekt. Beta-alanin är för dåligt studerat men mycket pekar på positiv effekt. :)
 

Mk2018

Omega
Okej, tack för bra svar allihopa! Har ni några tips för att få fart på deffen? Någon bra burner eller liknande?
Tacksam för alla svar!
 
Topp