• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Kör ni med några pulver/tabletter som höjer prestationen? Det är ju olika från fall till fall men någon som upplever bra effekt av någon särskild produkt?
Alltid: Omega 3, vitaminer/mineraler
Innan träning: Stor, stark, svart kaffe med en rågad matsked kokosfett.
Intra träning: Dextro, EAA, Kreatin
Protein efter

Allt gött och prestationshöjande :)
 

Nudelpalm

Omega
Har endast den tråkiga slagdängan:
- Var konsekvent
-Ta reda på Din maintenance på riktigt
-1h cardio per dygn
-6-7 mål mat om dagen
- styrketräning
-Boka beach biljetter

:)
Det absolut viktigaste är kosten, att sätta sådär höga mål på direkten (konditionsträning varje dag, 6-7 mål mat per dag) kan lätt leda till att man ger upp. Antalet mål mat/dag är dessutom högst individuellt och vissa ser jättebra resultat med OMAD, 5:2 och intermittent fasting, så det viktigaste är att 1: ligga på kaloriunderskott och 2: lyssna på kroppen när det kommer till antalet mål mat/dag.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Just nu skulle jag nog inte klara av att köra ben tre gånger i veckan, har ju bara tränat 3 månader ordentligt så tror in det skulle räcka med 72h för att jag ska återhämta mig helt. Men siktar på att köra ben 3ggr i veckan inom 1-2 månader (kör ben 2ggr/v nu).
Jag tror väldigt starkt på att man ska lyssna på kroppen under träning, svårt att köra tungt om man sovit dåligt, jobbat 12h och ätit för lite så har schemat mest som riktlinjer.

Tur då, får jag äta mer ;)

Yes, riktlinjer var ordet. Lämna ev ego hemma! Egot sa till mig att böja varje dag i femton dagar till och strunta i vilodagar men förståndet frågade om det var värt de ökningar som jag kunde få plus ev skador som kanske blir långvariga? När allt kommer omkring är ens personbästa inget avgörande för ens liv, inte ens en milstolpe. Bara en kul grej.
 
Kör ni med några pulver/tabletter som höjer prestationen? Det är ju olika från fall till fall men någon som upplever bra effekt av någon särskild produkt?
Det är ganska få saker som är direkt prestationshöjande, men kreatin och koffein har en sådan effekt på styrketräning tex som nog är de vanligaste. Det under förutsättningen att man i övrigt äter en hyfsad kost med ordentligt med protein.

Sen får man också skilja på saker som är direkt prestationshöjande och tillskott/mat som har en effekt på din muskeluppbyggnad. Protein är ett bra exempel där det visar sig att det absolut kan vara fördelaktigt med tillskott om man inte får i sig ordentligt via dina normala kost. Ett riktvärde är att ligga på +1,6 g/kg kroppsvikt i dagsintag.
Okej, tack för bra svar allihopa! Har ni några tips för att få fart på deffen? Någon bra burner eller liknande?
Tacksam för alla svar!
Det finns inga lagliga preparat som markant höjer din basala ämnesomsättning, eller för den delen gör att du skulle använda fett som bränsle i större utsträckning jämfört något annat. Dessa påståenden är bara just påståenden. Det många sk PWOs och "fettförbrännande" tillskott är att de kan verka aningen aptitdämpande och därigenom ger någon sorts effekt.
 
Alltid: Omega 3, vitaminer/mineraler
Innan träning: Stor, stark, svart kaffe med en rågad matsked kokosfett.
Intra träning: Dextro, EAA, Kreatin
Protein efter

Allt gött och prestationshöjande :)
Fast av det du radade upp är det väl inte mer än möjligen kaffe(genom koffein) som är prestationshöjande. Vad av det övriga skulle du säga är prestationshöjande vid en normal kosthållning och styrketräning?
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Fast av det du radade upp är det väl inte mer än möjligen kaffe(genom koffein) som är prestationshöjande. Vad av det övriga skulle du säga är prestationshöjande vid en normal kosthållning och styrketräning?
Jag förstod vad han var ute efter men jag tycker ofta att man missar att en god kosthållning, bra sömn, träning är prestationshöjande mot det motsatta. Och dom allra flesta har inte sömnen och kosten riktigt på plats.
Sätter man det så får man en snabb i min mening väldigt prestationshöjande effekt
:)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Sover man dåligt riskerar man mer fettinlagring.
Sen är kardio inte ett måste för viktnedgång. Räcker gott med att styrketräna (det kräver ju energi för att återhämta sig) och äta nyttigare.
 

Lindrothh

Cartier
Finns väl egentligen ingenting som faktiskt är så viktigt som kosten om man vill minska i fettprocent. Självfallet går det att påverka med cardio och styrketräning. Men att äta nyttigare(definiera nyttigare) och på kaloriunderskott brukar räcka en bra bit på vägen. Olika dieter passar olika människor. Vill man kan man förlora fett och bygga muskelmassa samtidigt. Finns en intressant artikel på Styrkelabbet gällande detta. Hittar dessvärre inte den nu på morgonen.
 

feffe79

Cartier
Okej, tack för bra svar allihopa! Har ni några tips för att få fart på deffen? Någon bra burner eller liknande?
Tacksam för alla svar!
Ultimate CLA tycker jag funkar bra. Håller nere aptiten och suget hela dagen. Det plus proteinpulver är det enda som ja tycker funkar för mig. Kör det plus kaloriunderskott så kommer fettet lossna så småningom. :)
Det och bra sömn som någon sa. Sjukt viktigt.
 
Jag förstod vad han var ute efter men jag tycker ofta att man missar att en god kosthållning, bra sömn, träning är prestationshöjande mot det motsatta. Och dom allra flesta har inte sömnen och kosten riktigt på plats.
Sätter man det så får man en snabb i min mening väldigt prestationshöjande effekt
:)
Jo, att all kanske inte har världens bästa kosthållning håller jag med om. Men då får man nog definiera det innan man kan ordinera vilka tillskott som skulle vara prestationshöjande.

Att man skulle få en väldigt prestationshöjande effekt genom att addera tillskott av Omega 3, vitaminer/mineraler, EAA och glukos ställer jag mig lite tveksam till, beroende på vad man äter normalt, det skall vara bra kasst för att en sådan effekt ska kunna skönjas är mitt tips.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jo, att all kanske inte har världens bästa kosthållning håller jag med om. Men då får man nog definiera det innan man kan ordinera vilka tillskott som skulle vara prestationshöjande.

Att man skulle få en väldigt prestationshöjande effekt genom att addera tillskott av Omega 3, vitaminer/mineraler, EAA och glukos ställer jag mig lite tveksam till, beroende på vad man äter normalt, det skall vara bra kasst för att en sådan effekt ska kunna skönjas är mitt tips.

Antioxidanter i form av vitaminer efter träning är dessutom paradoxalt nog inte bra för muskeluppbyggnad.
Kroppen behöver de "negativa" kemiska reaktioner i form av fria radikaler mm som uppstår efter passet för att sätta igång återhämtningen.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Som andra sagt. Kreatin för att få ut några fler reps per set. Vassleprotein om du inte käkar ett kilo kött per dag för att bygga muskler. Koffein piggar upp.

Det viktigaste är att styrketräna hårt (volymen kan man dra ner på), ligga på ett rimligt kcal-underskott och få i sig tillräckligt med protein. Får man den mixen rätt tappar man endast fett. Bättre att tappa tex 10 kg fett istället för 6 kg fett och 4 kg muskler.
 

Lindrothh

Cartier
Jo, att all kanske inte har världens bästa kosthållning håller jag med om. Men då får man nog definiera det innan man kan ordinera vilka tillskott som skulle vara prestationshöjande.

Att man skulle få en väldigt prestationshöjande effekt genom att addera tillskott av Omega 3, vitaminer/mineraler, EAA och glukos ställer jag mig lite tveksam till, beroende på vad man äter normalt, det skall vara bra kasst för att en sådan effekt ska kunna skönjas är mitt tips.
Är enig med dig. Få kosttillskott som ger en verklig effekt. Det skulle vara kreatin och koffein då. Aminosyror, pulver och vitaminer har ju samma effekt som mat som innehåller dessa saker. Hjälper till med återhämtning, uppbyggnad och en frisk kropp, men prestationshöjande, nja.
 
Antioxidanter i form av vitaminer efter träning är dessutom paradoxalt nog inte bra för muskeluppbyggnad.
Kroppen behöver de "negativa" kemiska reaktioner i form av fria radikaler mm som uppstår efter passet för att sätta igång återhämtningen.
Jo, det har väl att göra med att det har en antiinflammatorisk effekt som är negativ ibland. Lite som med vanliga NSAID-piller, obra i samband med träning.
 

Lindrothh

Cartier
Tack för alla svar! Ska börja deffa snart och det låter som att kost+träning+sömn är vägen.
Ett träniningstips om du är riktigt motiverad är att gå upp en halvtimme tidigare än vanligt och börja dagen med en kopp kaffe eller te. Detta sätter igång njuten och ökar mängden energi som kroppen behöver. På så sätt förbrukas mer energi och den tas direkt av reservernas i kroppen förutsatt att du inte äter frukost. Sedan tar du en rask promenad på 20-30 minuter för en effektiv och uppiggande cardio. Energin som förbrukas här tas direkt av kroppens reserver, förhoppningsvis energireserver från fettet och därmed bränner du fett. Kanske någon annan som skrivit innan, inte orkat läsa igenom allt.:)
 

Three5One

Omega
2-Faktor
Just nu skulle jag nog inte klara av att köra ben tre gånger i veckan, har ju bara tränat 3 månader ordentligt så tror in det skulle räcka med 72h för att jag ska återhämta mig helt. Men siktar på att köra ben 3ggr i veckan inom 1-2 månader (kör ben 2ggr/v nu).
Jag tror väldigt starkt på att man ska lyssna på kroppen under träning, svårt att köra tungt om man sovit dåligt, jobbat 12h och ätit för lite så har schemat mest som riktlinjer.

Tur då, får jag äta mer ;)
Jag körde programmet Madcow 5x5 efter jag varit på gymmet något år, knäböj tre ggr/vecka, ett tungt, ett lätt, ett medel. Ökning varje vecka. Bytte efter ca ett halvår och hade fått upp böjen till en femreppare på 200 kg. Då var jag inte lika sugen på knäböj längre. Finns beskrivet på Styrkelabbet (https://www.styrkelabbet.se/madcow/) tillsammans med en drös info på Google. Enkelt program som ger resultat.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ett träniningstips om du är riktigt motiverad är att gå upp en halvtimme tidigare än vanligt och börja dagen med en kopp kaffe eller te. Detta sätter igång njuten och ökar mängden energi som kroppen behöver. På så sätt förbrukas mer energi och den tas direkt av reservernas i kroppen förutsatt att du inte äter frukost. Sedan tar du en rask promenad på 20-30 minuter för en effektiv och uppiggande cardio. Energin som förbrukas här tas direkt av kroppens reserver, förhoppningsvis energireserver från fettet och därmed bränner du fett. Kanske någon annan som skrivit innan, inte orkat läsa igenom allt.:)
Eller så kör man periodisk fasta istället för mycket av brosciencen som postats här.
 
Topp