• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

@Ninen79 jag dör av nyfikenhet, kan du berätta mer om din teori
Är du en helt otränad soffpotatis som aldrig besökt ett gym så gör du helt rätt i att ta kontakt med en atletklubb och lära dig grunderna för styrkelyft och komplementövningar med fria vikter i stället för att sätta sig och fisa i några maskiner på närmaste Fitness24seven. Maskinövningar kan definitivt ha sin plats i ett träningsschema men till en början, utifrån det scenario som presenterats, bör prio ligga på annat, där håller jag med @Ninen79 fullt ut.
 

puffen

Cartier
Är du en helt otränad soffpotatis som aldrig besökt ett gym så gör du helt rätt i att ta kontakt med en atletklubb och lära dig grunderna för styrkelyft och komplementövningar med fria vikter i stället för att sätta sig och fisa i några maskiner på närmaste Fitness24seven. Maskinövningar kan definitivt ha sin plats i ett träningsschema men till en början, utifrån det scenario som presenterats, bör prio ligga på annat, där håller jag med @Ninen79 fullt ut.
Intressant... håller absolut inte med. Som att utesluta cable cross, rodd, latsdrag, benspark, benpress, vadpress listan kan göras lång bara för att man är nybörjare låter inte alls som ett argument för mig
 

Ninen79

Audemars
Som flera har skrivit tidigare så tycker jag att som nybörjare så bör man börja med att ha en bra grund dvs nöta in tekniken i basövningarna. Allt maskinträning kan man lägger in dock endast som komplement vid senare skede när man inte längre är nybörjare.
Kör man marklyft, knäböj, bänkpress eller militär press i Smithmaskin är ju som att be om skador
Ha du bra teknik med friavikter så är skadorna minimala.
 
Intressant... håller absolut inte med. Som att utesluta cable cross, rodd, latsdrag, benspark, benpress, vadpress listan kan göras lång bara för att man är nybörjare låter inte alls som ett argument för mig
Cable-cross, latsdrag, rodd och benpress är övningar som enkelt kan bytas ut mot/ersätts av bänkpress, hantelpress, hantelflyes, armhävningsvarianter, dips, chins (dips och chins med gummiband/assistans om man är för klen), skivstångsrodd, hantelrodd, marklyft, frontböj, utfall, knäböj.

Benspark håller jag med om, en extension med fixerad knäposition får du endast i en benspark så den är svårersättlig. Vadpress går ju också smidigast i en maskin. Resten ser jag definitivt inte som några måsten, därmed sagt så kör jag själv samtliga av dem. :)
 

puffen

Cartier
Om du följde ditt egna råd när du började träna med att utesluta maskiner så tycker jag synd om dig. Personligen tycker jag att har du gått miste om många bra övningar som du får utav att ta hjälp av maskiner.
Som flera har skrivit tidigare så tycker jag att som nybörjare så bör man börja med att ha en bra grund dvs nöta in tekniken i basövningarna. Allt maskinträning kan man lägger in dock endast som komplement vid senare skede när man inte längre är nybörjare.
Kör man marklyft, knäböj, bänkpress eller militär press i Smithmaskin är ju som att be om skador
Ha du bra teknik med friavikter så är skadorna minimala.
Som flera har skrivit tidigare så tycker jag att som nybörjare så bör man börja med att ha en bra grund dvs nöta in tekniken i basövningarna. Allt maskinträning kan man lägger in dock endast som komplement vid senare skede när man inte längre är nybörjare.
Kör man marklyft, knäböj, bänkpress eller militär press i Smithmaskin är ju som att be om skador
Ha du bra teknik med friavikter så är skadorna minimala.
 

puffen

Cartier
Cable-cross, latsdrag, rodd och benpress är övningar som enkelt kan bytas ut mot/ersätts av bänkpress, hantelpress, hantelflyes, armhävningsvarianter, dips, chins (dips och chins med gummiband/assistans om man är för klen), skivstångsrodd, hantelrodd, marklyft, frontböj, utfall, knäböj.

Benspark håller jag med om, en extension med fixerad knäposition får du endast i en benspark så den är svårersättlig. Vadpress går ju också smidigast i en maskin. Resten ser jag definitivt inte som några måsten, därmed sagt så kör jag själv samtliga av dem. :)

ja det är klart du kan byta ut det. Men varför skulle du byta ut några bra övningar bara för att det är från en maskin. Att inte utnyttja kabelövningqr tillexempel när man kör triceps kan jag inte förstå.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Hissmaskiner tycker jag är skönt att köra ibland. T ex cable cross lats, rodd osv. T ex i cable cross får du en rätt jämn belastning på muskeln jmfrt med flies med hantlar. Hack squats kan vara skönt om jag vill låta ryggen vila.
Det jag inte gillar är Bänkpress maskiner, biceps maskiner, gynstolen mm.
 

puffen

Cartier
Ähh... ju mer jag grottar in i påståendet att ”inte köra maskiner” bara för att man är nybörjare kommer jag endast fram till att det är det dummaste jag läst i denna tråd, sorry men kan verkligen inte köpa era argument.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Maskiner eller inte är ju egentligen skitsamma om du ska bygga muskler, kroppen känner ingen skillnad om dina muskler jobbar emot ett motstånd från en skivstång eller en maskin.

Egentligen det enda som forskningen enigt kunnat bevisa inom styrketräning är ju att det inte spelar så stor roll vad du gör.
Förutsatt att du tränar tills du blir tillräckligt trött och i tillräckligt hög frekvens.

Sen vad man väljer att göra blir ju mest personliga preferenser. Folk har byggt muskler både av låg och högreps och av fria vikter och maskiner, helkropp och halvkroppssplittar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Kan nog tycka att dina rekommendationer om att inte träna maskiner pga att man är
nybörjare är snäppet värre.

Hallå?
Maskiner har sin plats på gymmet men det vi försöker få fram är att basövningar med fria vikter är golden standard. Så har det alltid varit och så kommer det förbli. Träning i maskin är ofta rena tilläggsövningar som du lägger till i slutet på ett pass.
Även om det är oerhört bekvämt att sätta sig i en maskin och börja lyfta är nackdelarna med maskiner är många : Med maskiner missar du utveckling av koordinationsförmågan, balans, excentrisk träning och ofta kopplar du bort synergiska muskler som med fria vikter i samma övning hade fått sin beskärda del av stimulans.
Man ska absolut inte underskatta träning av nervsystemet. Med fria vikter får du allt detta!
Ta t ex knäböj med stång som involverar i princip hela kroppen samtidigt som du utvecklar koordination och balans. Det fixar du inte i en squat maskin eller smithmaskin.
Skaderisken kan vara hög om man kör med fria vikter med fel teknik men nöter du in rätt teknik från början (dvs som nybörjare) är skaderisken liten och det är därför du i ett tidigt skede vill låta nervsystemet och musklerna vänja dig vid träning med fria vikter. Kör du bara maskin och får för dig att du ska börja lyfta fria vikter är det som att börja på noll. Detta ser man väldigt ofta på gymmen där folk fått lära sig att enbart träna i maskiner och när de vill testa lyfta skivstänger och hantlar gör de allt fel.
Och som redan har påpekats i tråden erbjuder maskiner sällan en flexibel rörelsebana. Ibland är rörelsebanan väldigt snäv, typexemplet är smithmaskin där du inte erbjuds någon flexibilitet alls.
 
Senast ändrad:
Nu börjar det bli lite för personligt och aggressivt, det är synd. Variation är bäst och se till att trivas med den typ av träning du kör. Det skall underhållas och utvecklas i flera år framåt. Många individer tränar enformigt eller en form av träning de inte gillar, oftast blir det inte kontinuerligt i längden. Så finn något just DU gillar och vill utmana dig inom.
 

puffen

Cartier
Hallå?
Maskiner har sin plats på gymmet men det vi försöker få fram är att basövningar med fria vikter är golden standard. Så har det alltid varit och så kommer det förbli. Träning i maskin är ofta rena tilläggsövningar som du lägger till i slutet på ett pass.
Även om det är oerhört bekvämt att sätta sig i en maskin och börja lyfta är nackdelarna med maskiner är många : Med maskiner missar du utveckling av koordinationsförmågan, balans, excentrisk träning och ofta kopplar du bort synergiska muskler som med fria vikter i samma övning hade fått sin beskärda del av stimulans. Med fria vikter får du allt detta!
Ta t ex knäböj med stång som involverar i princip hela kroppen samtidigt som du utvecklar koordination och balans. Det fixar du inte i en squat maskin eller smithmaskin.
Skaderisken kan vara hög om man kör med fria vikter med fel teknik men nöter du in rätt teknik från början (dvs som nybörjare) är skaderisken liten och det är därför du i ett tidigt skede vill låta nervsystemet och musklerna vänja dig vid träning med fria vikter. Kör du bara maskin och får för dig att du ska börja lyfta fria vikter är det som att börja på noll.
Och som redan har påpekats i tråden erbjuder maskiner sällan en flexibel rörelsebana. Ibland är rörelsebanan väldigt snäv, typexemplet är smithmaskin där du inte erbjuds någon flexibilitet alls.
Ja, säger inte emot. Men det du missar är att någon påstår att man ska utesluta maskiner helt pga att man är nybörjare och då undrar iaf jag, varför?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Ja, säger inte emot. Men det du missar är att någon påstår att man ska utesluta maskiner helt pga att man är nybörjare och då undrar iaf jag, varför?

Jag skrev ju just en radda argument om varför man ska fokusera på träning med fria vikter. Maskinträning är lite extra lull-lull.
Man kan utesluta träning i maskin och få optimala resultat vilket du inte kan få om du kör nästan uteslutande maskinträning.
 

puffen

Cartier
Jag skrev ju just en radda argument om varför man ska fokusera på träning med fria vikter. Maskinträning är lite extra lull-lull.
Man kan utesluta träning i maskin och få optimala resultat vilket du inte kan få om du kör nästan uteslutande maskinträning.
Ingen har påstått att man ska köra uteslutande maskinträning. Jag kan tycka att ska du få maximalt ut av ett gympass för att bygga muskler/få bäst resultat så måste du kombinera med maskiner också.
Jag har aldrig varit med om någon coach som bett mig endast köra fria vikter och då kör jag efter ett schema inför mens physic inför i år. Visst, jag är inte nybörjare men har oerhört svårt att tro att någon sakkunnig skulle påstå det ni argumenterar för.
 

puffen

Cartier
Jag skrev ju just en radda argument om varför man ska fokusera på träning med fria vikter. Maskinträning är lite extra lull-lull.
Man kan utesluta träning i maskin och få optimala resultat vilket du inte kan få om du kör nästan uteslutande maskinträning.
Okej, så om du kör ett benpass och ska kräma ut det sista om man ska vara realistisk. Har otroligt svårt att tro att en nybörjare kavlar upp ärmarna och börjar drop seta knäböj istället för att kanske kräma ut det sista på ben curl maskin eller på en benpress?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Okej, så om du kör ett benpass och ska kräma ut det sista om man ska vara realistisk. Har otroligt svårt att tro att en nybörjare kavlar upp ärmarna och börjar drop seta knäböj istället för att kanske kräma ut det sista på ben curl maskin eller på en benpress?

För att få bra resultat behöver du inte ens fundera på att krama ut det sista i muskeln. Träning till failure är omodernt :)
Nä nu orkar jag inte tjata mer. Jag står vid mina åsikter och du står vid dina. Gott så.
Lycka till i badbralletävlingen.
 
Topp