Blyfot
Basic
Testade heavy duty fullt ut under två månader, bra ökning på styrka. Dock var det för lite tid på gymmet för min delNej. Läste lite om det, verkar intressant. Har du testat?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Testade heavy duty fullt ut under två månader, bra ökning på styrka. Dock var det för lite tid på gymmet för min delNej. Läste lite om det, verkar intressant. Har du testat?
Har du aldrig satt foten på gymmet kan du träna i princip vad som helst, du kommer ändå få resultat.En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.Har du aldrig satt foten på gymmet kan du träna i princip vad som helst, du kommer ändå få resultat.
De frågorna du ska ställa dig är 1: hur ofta kan du realistiskt gå till gymmet och 2: hur länge kommer du kunna träna (45, 60, 90 minuter). Hitta sen ett träningsschema i t.ex. Styrkelabbets app och kör på det slaviskt. Alla pass med fokus på basövningarna (knäböj, marklyft, rodd, bänkpress, axelpress och latsdrag/pullups) kommer ge bäst resultat. Alternativt Starting Strength/5x5/Greyskull.
Är du osäker - boka ett pass med en PT eller kompis som tränat länge som får hjälpa dig med utförandet av övningarna.
när det kommer till mat - ät som du trodde tråkiga vuxna gjorde när du var ung (alternativt följ tallriksmodellen) och få i dig mycket protein. Om du inte är överviktig är kanske inte kaloriräknande så viktig, men gör några snabba vägningar av maten och för en duglig matdagbok en vecka eller två så du vet ungefär hur mycket protein du får i dig och försök sen att öka på det till 1,5 protein per kilo kroppsvikt/dag. Sen när du fått det på plats så kan du börja laborera med högre proteinintag (upp till 2,2-2,5gr) och se hur resultatet blir.
drick inte så mycket alkohol för det gör inte livet lättare.
få in något cardiopass i veckan, inte för viktnedgång men för att det är positivt för hjärtat.
undvik snabbmat och dåliga halvfabrikat, ät så ”ren” mat som möjligt, mycket grönsaker är bra för dig.
har du svårt att få i dig proteiner så köp proteinpulver. Inte BCAA.
vill du få en liten boost i styrka + storlek - käka kreatin (ger bara resultat om du faktiskt tränar).
blir du jäkligt stel av träningen - köp en foam roller, googla ”DeFrancos Agile 8” och kör det varje dag, eller i alla fall de dagar du ska knäböja.
Några tumregel typ:En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
Ett väldigt bra nybörjarpass är ju 5x5 eller någon variant som @Ninen79 skrev precis ovan. Dock är ju det ”bara” 3 gånger i veckan, men med fem månader (beach 2020?Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.
Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt![]()
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.
Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt![]()
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.Några tumregel typ:
- Ät ca 2 gram protein per kilokroppsvikt och kaloriöverskott med ca 300 cal/dag.
- Kolla med någon styrkelyft klubb om du kan träna med dem i ett par månader alt anlita en duktig PT som kan styrkelyft. Viktigt med rätt teknik och kör tungt men givetvis med RÄTT teknik! Träna inget i maskin!
Träna varannan dag med schema nedan... t.ex. mån, ons och fre.
Marklyft 5 x 5 reps
Knäböj 5 x 5 reps
Bänkpress 5 x 5 reps
Militärpress 3 x 10 reps
Lastdrag/ chins 3 x 10 reps eller 3 x max reps
Stång bicepscurl 3 x 10 reps
French press 3 x 10 reps
Lägg in 5 min sprint intervall på löpbandet i slutet av passet på fredagar.
Fler tips behöver du inte
Skriv dina resultat här om 5 mån!![]()
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.
Japp, så tänker jag med.Inte jag heller, att kasta in lite maskinövningar gör mycket gott.
+ att träna mark, knäböj, bänk osv. varenda pass håller väldigt sällan i längden om man tränar med tunga vikter. Kroppen går sönder till sist.
UtvecklaTräna inget i maskin!
En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
Det låter som att du behöver en plan.Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.
Om du vill se muskulös ut rekommenderar jag helkroppspass, 3-4 ggr i veckan! Fokusera mest på överkropp och kör squats/marklyft (variera) varannat pass. Jag körde så förra sommaren och har aldrig haft sån volym som jag hade då!
Fast glöm inte benen. Finns inget asymmetriskt fulare med tändstickor till ben i kombo med biffig överkropp.
Hellre tvärtom.
Fast glöm inte benen. Finns inget asymmetriskt fulare med tändstickor till ben i kombo med biffig överkropp.
Hellre tvärtom.
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.
Nä jag missar ingenting. Har inte uteslutit skivstång, bänk, fria vikter etc. Kör själv mycket fria kombinerat med maskiner men det jag verkar missa är varför man INTE ska köra maskiner överhuvudtagetMaskiner kan vara käcka i vissa fall men du missar gärna den excentriska träningen, utveckling av koordination och ofta blir rörelsen väldigt enformig - rörelsebanan kan inte varieras tillräcligt mycket och det i sig kan ju orsaka skador. T ex knäböj i smithmaskin.
Nä jag missar ingenting. Har inte uteslutit skivstång, bänk, fria vikter etc. Kör själv mycket fria kombinerat med maskiner men det jag verkar missa är varför man INTE ska köra maskiner överhuvudtaget
Vet inte varför du citerade mig eller vad du vill ha sagt. Min fråga var och kvarstår ”varför ska man inte köra maskiner”Lite maskin är ok så länge basövningarna körs med fria vikter.
Vet inte varför du citerade mig eller vad du vill ha sagt. Min fråga var och kvarstår ”varför ska man inte köra maskiner”
Några tumregel typ:
- Ät ca 2 gram protein per kilokroppsvikt och kaloriöverskott med ca 300 cal/dag.
- Kolla med någon styrkelyft klubb om du kan träna med dem i ett par månader alt anlita en duktig PT som kan styrkelyft. Viktigt med rätt teknik och kör tungt men givetvis med RÄTT teknik! Träna inget i maskin!
Träna varannan dag med schema nedan... t.ex. mån, ons och fre.
Marklyft 5 x 5 reps
Knäböj 5 x 5 reps
Bänkpress 5 x 5 reps
Militärpress 3 x 10 reps
Lastdrag/ chins 3 x 10 reps eller 3 x max reps
Stång bicepscurl 3 x 10 reps
French press 3 x 10 reps
Lägg in 5 min sprint intervall på löpbandet i slutet av passet på fredagar.
Fler tips behöver du inte
Skriv dina resultat här om 5 mån!![]()
Han vet inte hur man tränar
Machines! Lol.
Han vet inte hur man tränar