• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
 
Man får träna hårt och äta bra. Sen är definitionen på "fit" olika beroende på vem du frågar, handlar oftast om fettprocent är min gissning.

Har du aldrig tränat förut så börja med styrketräning 2-4 ggr per vecka. Men det går inte att köra igång med ett schema anpassat till en Mr Olympia dag 1 utan ta ett lämpligt nybörjarschema om starta där. Här är en bra start: https://www.styrkelabbet.se/traningsprogram/

Lägg dig på runt 2 g protein per kg kroppsvikt som en utgångspunkt. I övrigt bra mat som du gillar, inget extremt om du inte är van vid det.

Sen kommer du sannolikt inte få några extrema resultat på 5 månader. Räkna kallt med att ingen riktigt kommer se någon större skillnad....tyvärr.
 

Nudelpalm

Omega
En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
Har du aldrig satt foten på gymmet kan du träna i princip vad som helst, du kommer ändå få resultat.

De frågorna du ska ställa dig är 1: hur ofta kan du realistiskt gå till gymmet och 2: hur länge kommer du kunna träna (45, 60, 90 minuter). Hitta sen ett träningsschema i t.ex. Styrkelabbets app och kör på det slaviskt. Alla pass med fokus på basövningarna (knäböj, marklyft, rodd, bänkpress, axelpress och latsdrag/pullups) kommer ge bäst resultat. Alternativt Starting Strength/5x5/Greyskull.

Är du osäker - boka ett pass med en PT eller kompis som tränat länge som får hjälpa dig med utförandet av övningarna.

när det kommer till mat - ät som du trodde tråkiga vuxna gjorde när du var ung (alternativt följ tallriksmodellen) och få i dig mycket protein. Om du inte är överviktig är kanske inte kaloriräknande så viktig, men gör några snabba vägningar av maten och för en duglig matdagbok en vecka eller två så du vet ungefär hur mycket protein du får i dig och försök sen att öka på det till 1,5 protein per kilo kroppsvikt/dag. Sen när du fått det på plats så kan du börja laborera med högre proteinintag (upp till 2,2-2,5gr) och se hur resultatet blir.

drick inte så mycket alkohol för det gör inte livet lättare.

få in något cardiopass i veckan, inte för viktnedgång men för att det är positivt för hjärtat.

undvik snabbmat och dåliga halvfabrikat, ät så ”ren” mat som möjligt, mycket grönsaker är bra för dig.

har du svårt att få i dig proteiner så köp proteinpulver. Inte BCAA.

vill du få en liten boost i styrka + storlek - käka kreatin (ger bara resultat om du faktiskt tränar).

blir du jäkligt stel av träningen - köp en foam roller, googla ”DeFrancos Agile 8” och kör det varje dag, eller i alla fall de dagar du ska knäböja.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Har du aldrig satt foten på gymmet kan du träna i princip vad som helst, du kommer ändå få resultat.

De frågorna du ska ställa dig är 1: hur ofta kan du realistiskt gå till gymmet och 2: hur länge kommer du kunna träna (45, 60, 90 minuter). Hitta sen ett träningsschema i t.ex. Styrkelabbets app och kör på det slaviskt. Alla pass med fokus på basövningarna (knäböj, marklyft, rodd, bänkpress, axelpress och latsdrag/pullups) kommer ge bäst resultat. Alternativt Starting Strength/5x5/Greyskull.

Är du osäker - boka ett pass med en PT eller kompis som tränat länge som får hjälpa dig med utförandet av övningarna.

när det kommer till mat - ät som du trodde tråkiga vuxna gjorde när du var ung (alternativt följ tallriksmodellen) och få i dig mycket protein. Om du inte är överviktig är kanske inte kaloriräknande så viktig, men gör några snabba vägningar av maten och för en duglig matdagbok en vecka eller två så du vet ungefär hur mycket protein du får i dig och försök sen att öka på det till 1,5 protein per kilo kroppsvikt/dag. Sen när du fått det på plats så kan du börja laborera med högre proteinintag (upp till 2,2-2,5gr) och se hur resultatet blir.

drick inte så mycket alkohol för det gör inte livet lättare.

få in något cardiopass i veckan, inte för viktnedgång men för att det är positivt för hjärtat.

undvik snabbmat och dåliga halvfabrikat, ät så ”ren” mat som möjligt, mycket grönsaker är bra för dig.

har du svårt att få i dig proteiner så köp proteinpulver. Inte BCAA.

vill du få en liten boost i styrka + storlek - käka kreatin (ger bara resultat om du faktiskt tränar).

blir du jäkligt stel av träningen - köp en foam roller, googla ”DeFrancos Agile 8” och kör det varje dag, eller i alla fall de dagar du ska knäböja.
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.

Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt :)
 

Ninen79

Audemars
En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.
Några tumregel typ:
- Ät ca 2 gram protein per kilokroppsvikt och kaloriöverskott med ca 300 cal/dag.
- Kolla med någon styrkelyft klubb om du kan träna med dem i ett par månader alt anlita en duktig PT som kan styrkelyft. Viktigt med rätt teknik och kör tungt men givetvis med RÄTT teknik! Träna inget i maskin!

Träna varannan dag med schema nedan... t.ex. mån, ons och fre.

Marklyft 5 x 5 reps
Knäböj 5 x 5 reps
Bänkpress 5 x 5 reps
Militärpress 3 x 10 reps
Lastdrag/ chins 3 x 10 reps eller 3 x max reps
Stång bicepscurl 3 x 10 reps
French press 3 x 10 reps
Lägg in 5 min sprint intervall på löpbandet i slutet av passet på fredagar.

Fler tips behöver du inte;)
Skriv dina resultat här om 5 mån!:)
 

Nudelpalm

Omega
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.

Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt :)
Ett väldigt bra nybörjarpass är ju 5x5 eller någon variant som @Ninen79 skrev precis ovan. Dock är ju det ”bara” 3 gånger i veckan, men med fem månader (beach 2020? ;)) så kan du periodisera träningen. 2 månader helkroppspass 3 gånger i veckan (Starting Strength, Stronglifts, Greyskull), sen gå över till halvkroppspass 4 gånger i veckan (över/under, push/pull, fram/bak) och sen avsluta med ett tredelat schema 5-6 gånger i veckan i en månad (Push/Pull/Legs).
 

Nudelpalm

Omega
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.

Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt :)

Nu äter inte jag så mycket kött så jag är såklart lite partisk :)

men billiga proteinkällor där man vet vad man får i sig är vegetariska, såsom bönor och linser och tofu. Problemet där är att de proteinkällorna inte är lika kompletta (innehåller inte lika mycket av alla aminosyror som är det proteiner består av, väldigt enkelt förklarat), men det ska inte vara något problem för dig nu. Skulle du bli bodybuilder kanske det kan vara problem dock.

Kött kan vara billigt också, men där är det mer ”du får vad du betalar för”, billigt kött är tveksamt rent etiskt + mängden antibiotika de får i kosten.

Jag kör så att kött är lyx/fest, fisk äter jag någon gång i veckan men äter främst vegetariskt. Det är billigt, nyttigt och framför allt snabbt + enkelt.

när det kommer till proteinpulver och kreatin köper jag från gymgrossisten, och det funkar bra!
 

puffen

Cartier
Några tumregel typ:
- Ät ca 2 gram protein per kilokroppsvikt och kaloriöverskott med ca 300 cal/dag.
- Kolla med någon styrkelyft klubb om du kan träna med dem i ett par månader alt anlita en duktig PT som kan styrkelyft. Viktigt med rätt teknik och kör tungt men givetvis med RÄTT teknik! Träna inget i maskin!

Träna varannan dag med schema nedan... t.ex. mån, ons och fre.

Marklyft 5 x 5 reps
Knäböj 5 x 5 reps
Bänkpress 5 x 5 reps
Militärpress 3 x 10 reps
Lastdrag/ chins 3 x 10 reps eller 3 x max reps
Stång bicepscurl 3 x 10 reps
French press 3 x 10 reps
Lägg in 5 min sprint intervall på löpbandet i slutet av passet på fredagar.

Fler tips behöver du inte;)
Skriv dina resultat här om 5 mån!:)
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.
 

LI0N

Panerai
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.

Inte jag heller, att kasta in lite maskinövningar gör mycket gott.
+ att träna mark, knäböj, bänk osv. varenda pass håller väldigt sällan i längden om man tränar med tunga vikter. Kroppen går sönder till sist.
 

LI0N

Panerai
En fråga till er som har koll... Hur blir man fit (så kroppen ser hyfsat muskulös ut) på mindre än 5 månader. Utgångspunkten är otränad soffpotatis, men utan övervikt. Vad/hur ska man träna, äta etc. Alla tips mottages tacksamt.

Om du vill se muskulös ut rekommenderar jag helkroppspass, 3-4 ggr i veckan! Fokusera mest på överkropp och kör squats/marklyft (variera) varannat pass. Jag körde så förra sommaren och har aldrig haft sån volym som jag hade då!
 

puffen

Cartier
Grymt svar, stort tack! Kan träna varje dag och hur mycket som helst.

Tips på billig proteinrik mat, bra proteinpulver och kreatin mottages tacksamt :)
Det låter som att du behöver en plan.
Har du 5 månader på dig skulle jag gaina 4 av dom 5 månaderna och sen deffa sista månaden.
Som kosttillskott kör jag;
True mass (gainer) 3skopor / en gång på morgonen och sen direkt efter passet.
Kre alkalyn 3kapslar *2 utspritt under dagen.
Nitro pump ihop med pwo innan träning.
Vitargo carboloader under träningspasset.
Casein protein 1.5dl innan man ska sova.
Det har funkat tvärbra för mig med grym resultat :)
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om du vill se muskulös ut rekommenderar jag helkroppspass, 3-4 ggr i veckan! Fokusera mest på överkropp och kör squats/marklyft (variera) varannat pass. Jag körde så förra sommaren och har aldrig haft sån volym som jag hade då!

Fast glöm inte benen. Finns inget asymmetriskt fulare med tändstickor till ben i kombo med biffig överkropp.
Hellre tvärtom.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Förklara gärna varför man inte ska köra maskin. Kan inte förstå ditt påstående.

Maskiner kan vara käcka i vissa fall men du missar gärna den excentriska träningen, utveckling av koordination och ofta blir rörelsen väldigt enformig - rörelsebanan kan inte varieras tillräcligt mycket och det i sig kan ju orsaka skador. T ex knäböj i smithmaskin.
 

LI0N

Panerai
04189D96-2107-46EC-8087-ADB187D68868.jpeg

Såhär ser mina ben ut av att bara böja varannan gång. Inga stockar men inga tändstickor heller :D dock brukar jag kasta in lite romanian deadlifts då jag värmer upp för marklyft.
 

puffen

Cartier
Maskiner kan vara käcka i vissa fall men du missar gärna den excentriska träningen, utveckling av koordination och ofta blir rörelsen väldigt enformig - rörelsebanan kan inte varieras tillräcligt mycket och det i sig kan ju orsaka skador. T ex knäböj i smithmaskin.
Nä jag missar ingenting. Har inte uteslutit skivstång, bänk, fria vikter etc. Kör själv mycket fria kombinerat med maskiner men det jag verkar missa är varför man INTE ska köra maskiner överhuvudtaget
 

Reverso

Panerai
Variation är väl det bästa? Gött och blandat

Chocka kroppen då och då.

Det är knappast bra att köra samma övningar gång på gång på gång och aldrig ändra rutinerna heller.
Nya vinklar, nya övningar då och då gör god nytta. Det har det gjort för mig iaf. Det gör det hela lite roligare också, när man scoutat en ny övning på Youtube och börjar köra den på gymmet.

Det viktigaste är alltid att man själv är nöjd och mår bra, vi har dessutom olika mål vi vill uppnå.

Det absolut viktigaste för mig med träningen är inte att det ska se bra ut, men att jag ska må bättre mentalt. Det går självklart hand i hand dock.

Vi ses på Beach 2020 : )
 

Nudelpalm

Omega
Som sammanfattning av allt då - träna mycket, ät ordentligt, sov ordentligt, undvik alkohol. Finns folk som får superbra resultat av maskiner, fria vikter förespråkas oftast för att de inte hindrar den naturliga rörelsen. Börja lugnt, jobba dig uppåt och framför allt - hitta en träningsform som passar dig! Upptäcker du att du hatar gymträning men älskar löpning så ska du ju såklart satsa på det som är roligast, men vill man se ut som Arnold är det ju lyfta skrot som gäller...
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Några tumregel typ:
- Ät ca 2 gram protein per kilokroppsvikt och kaloriöverskott med ca 300 cal/dag.
- Kolla med någon styrkelyft klubb om du kan träna med dem i ett par månader alt anlita en duktig PT som kan styrkelyft. Viktigt med rätt teknik och kör tungt men givetvis med RÄTT teknik! Träna inget i maskin!

Träna varannan dag med schema nedan... t.ex. mån, ons och fre.

Marklyft 5 x 5 reps
Knäböj 5 x 5 reps
Bänkpress 5 x 5 reps
Militärpress 3 x 10 reps
Lastdrag/ chins 3 x 10 reps eller 3 x max reps
Stång bicepscurl 3 x 10 reps
French press 3 x 10 reps
Lägg in 5 min sprint intervall på löpbandet i slutet av passet på fredagar.

Fler tips behöver du inte;)
Skriv dina resultat här om 5 mån!:)

Machines! Lol.
 
Topp