• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Var köpte du din skivstångställning? :)

Vi vill smälla upp ett rack för att kunna köra knäböj i källaren men det är en djungel.
Hej,

ber om ursäkt för sent svar. Jag är föräldraledig så är lite frånvarande periodvis. Den är köpt på västsvenska träningsprodukter: https://traningsprodukter.se/produkt/skivstangsstallning-pmp150/
Anledningen till att det blev just den för mig var att den hade vikthållare på sidorna, är låg nog att funka i källare utan problem och kunde levereras omgående när jag beställde i slutet av oktober.

Jag är nöjd o den gör sitt jobb. Den behöver dock fästas i golvet för att stå still när man kör på lite tyngre vikter.
Hoppas du hittar ngt som passar, det är riktigt skönt att ha möjligheten att riva av ett ok pass hemma😊
 
Hej,

ber om ursäkt för sent svar. Jag är föräldraledig så är lite frånvarande periodvis. Den är köpt på västsvenska träningsprodukter: https://traningsprodukter.se/produkt/skivstangsstallning-pmp150/
Anledningen till att det blev just den för mig var att den hade vikthållare på sidorna, är låg nog att funka i källare utan problem och kunde levereras omgående när jag beställde i slutet av oktober.

Jag är nöjd o den gör sitt jobb. Den behöver dock fästas i golvet för att stå still när man kör på lite tyngre vikter.
Hoppas du hittar ngt som passar, det är riktigt skönt att ha möjligheten att riva av ett ok pass hemma😊
Tack för svaret =)

Sambon kunde köpa loss ett rack billigt från sin arbetsplats så vi kör på det :)

Men det kommer bli riktigt skönt till sommaren när allt är på plats att kunna köra hemma också för att komplettera!
 
Om det här blir långvarigt får man väl köpa en skivstång och gå över till crossfit istället. Det skulle jag behöva, min mage behöver cardio (och mindre portioner)
Snart ett år senare och min träning har definitivt varit mer inriktad på anaerob träning. Funderar fortfarande på om man ska köpa en skivstång dock... magen mår bra.
 
Hur bra fungerar sådana här pass för att bygga muskler? Det känns som löjligt lite tid på gymmet, man skulle garanterat få dåligt samvete.
Skärmavbild 2021-01-23 kl. 08.28.34.png
Citerar mig själv nästan fyra veckor senare. Har kört det här programmet sedan dess med en dags vila mellan passen. Ibland två dagars vila.

Får pudla rejält och säga att det här är fullt tillräckligt. Pass A är fruktansvärt påfrestande - det är där det behövs två dagars vila ett par gånger.
 
Senast ändrad:
Citerar mig själv nästan fyra veckor senare. Har kört det här programmet sedan dess med en dags vila mellan passen. Ibland två dagars vila.

Får pudla rejält och säga att det här är fullt tillräckligt. Pass A är fruktansvärt påfrestande - det är där jag behövs två dagars vila ett par gånger.

Yeah. Marklyft och knäböj samma dag är hårt! Blir också helt matt de pass jag gör något liknande.
Jag försöker därför variera intensiteten ; de dagar jag vill köra en del marklyft / raka mark kör jag lite lättare knäböj och vice versa.
 
Jag snickra ihop ett eget och ställde i ett rum i källaren. Enda nackdelen är takhöjden på 2,15m så får sitta o köra Axelpressar.
Snyggt! Efter eget huvud eller inspo från buffdudes el dyl? Tänkte göra ngt liknande, och tänker typ limträbalk 9x9 cm - borde räcka va? Eller vad använde du för trä?
 
Beror nog lite på vilket program du tänkt dig? En del program lämpar sig nog inte direkt översatta, andra kan ha en modell för progression som är bättre lämpad. Jag vet inte om mina axlar pallat att köra te.x Sheiko eller RSR.
Har dålig koll på vilka olika program som finns. Men precis som du nämner så är jag lite orolig över huruvida axlarna skulle fixa det. Tänkte väl isåfall någonting relativt högfrekvent, med låg volym samt tydlig progression där man börjar lätt. Just för att skona och inte behöva noja över impingement.
 
Har dålig koll på vilka olika program som finns. Men precis som du nämner så är jag lite orolig över huruvida axlarna skulle fixa det. Tänkte väl isåfall någonting relativt högfrekvent, med låg volym samt tydlig progression där man börjar lätt. Just för att skona och inte behöva noja över impingement.
Det är ju svårt att rekommendera något utan att veta träningserfarenhet, vad har gett resultat innan, skador, mål med träningen. Jag tycker personligen att pressar bakom nacken är skonsammare än rena militärpressar.
 
Det är ju svårt att rekommendera något utan att veta träningserfarenhet, vad har gett resultat innan, skador, mål med träningen. Jag tycker personligen att pressar bakom nacken är skonsammare än rena militärpressar.
Förstår. Logiskt det du säger

Försöker komma igång efter ungefär 5 års uppehåll från all sorts styrketräning (läs all träning överhuvudtaget). Tappade totalt motivationen efter att ha nått målen 1,5 i bänk, dips med KV i extra vikt på kroppen, 2,0 i ATG böj samt 2,3 i mark. Därav ”uppehållet”.

Inga skador i axlarna sedan tidigare, men såklart mer försiktig när man blivit några år äldre samt varit borta från styrketräning så länge. Generellt svarat bra på 2-5 reps oavsett muskelgrupp.

Känns tråkigt att börja jaga gamla siffror i gamla övningar, så därav tanken med att ha ett mål i militärpressen.
 
Jag personligen skulle nog tycka rsr i militärpress skulle kännas lättare och mer rimligt att genomföra än i bänk.

Dels upplever jag att man kan reppa närmare max i militärpress samt att i reella kilon är procentökningarna i upplägget inte så omöjliga att kunna klara även fast man är van med övningen.

Sen är det ju mindre muskelgrupper som arbetar och lägre vikter än i bänk som också borde göra att återhämtningen bör vara bättre.

Jag har dock inte kört ett rsr upplägg i militärpress ska tilläggas så detta är bara vad jag har tror, har dock kört i både böj,bänk,sälrodd osv
 
Kör som sagt avsevärt färre set (4-5 i snitt) per muskelgrupp och tycker ändå att volymen inte påverkas negativt. Gör lite gains t om inbillar jag mig.

Innan kunde det bli det dubbla antalet set per muskelgrupp och pass men återhämtningen blev lidande i längden. Ju äldre man blir desto längre återhämtning!


IMG_20210306_100626.jpg
 
Kör som sagt avsevärt färre set (4-5 i snitt) per muskelgrupp och tycker ändå att volymen inte påverkas negativt. Gör lite gains t om inbillar jag mig.

Innan kunde det bli det dubbla antalet set per muskelgrupp och pass men återhämtningen blev lidande i längden. Ju äldre man blir desto längre återhämtning!


IMG_20210306_100626.jpg

I kombo med att man lär sig vad som fungerar för den egna kroppen och inte bara går på senaste moderönen.
Så j-vla värdelöst att inte kunna träna pga kommande operation som är lagd på is tills att pandemin är över eller åtminstone mer avklingande.
 
I kombo med att man lär sig vad som fungerar för den egna kroppen och inte bara går på senaste moderönen.
Så j-vla värdelöst att inte kunna träna pga kommande operation som är lagd på is tills att pandemin är över eller åtminstone mer avklingande.

Ja verkligen. Ibland är less more. Tror väldigt många går omkring och är lite övertränade.

Oj...är det en stor op? Håller tummarna för dig.
 
Ja verkligen. Ibland är less more. Tror väldigt många går omkring och är lite övertränade.

Oj...är det en stor op? Håller tummarna för dig.

Min erfarenhet när man tittar på hur många tränar är att det inte är toppkvalitet på varje set när det är för långa pass. Man sparar energi för att harva igenom alla set istället för att gå all in på ett färre antal set. Finns naturligtvis undantag och det är en generaliserande spaning.

Det är ljumskbråck så det ska nog gå bra, men det hindrar mig från att kunna ta i och lyfta något överhuvudtaget nu tyvärr. Alienvarning 😁
 
Min erfarenhet när man tittar på hur många tränar är att det inte är toppkvalitet på varje set när det är för långa pass. Man sparar energi för att harva igenom alla set istället för att gå all in på ett färre antal set. Finns naturligtvis undantag och det är en generaliserande spaning.

Det är ljumskbråck så det ska nog gå bra, men det hindrar mig från att kunna ta i och lyfta något överhuvudtaget nu tyvärr. Alienvarning 😁

Dina observationer stämmer nog. Jag hamnade ofta i set och övningsfällan där jag pressade in så många övningar och set som möjligt. Det är ju kul att träna resonerade jag.
Tror definitivt att back to basic är bäst i längden, inte minst för minimering av skador. Kanske missar man några procent progression men på bekostnad av onda leder och andra skaderelaterade krämpor.

Bråck låter inte kul. Men hoppas att operationen går bra!
 
Någon i tråden som har erfarenhet av marklyft mambo? Suttit på 220 ett tag så tänkte försöker göra något åt det, men satan vilket tråkigt program. Man får ju aldrig lyfta tungt:/
 
Med förbehåll för att det redan är avhandlat. Åsikter om Styrkelabbets app Stengtlog? Tänkte kliva på tåget. Någon med erfarenhet att kan delge?
 
Med förbehåll för att det redan är avhandlat. Åsikter om Styrkelabbets app Stengtlog? Tänkte kliva på tåget. Någon med erfarenhet att kan delge?
Kör den. Just nu med egeninmatat program. Köpte premium genom Benify så blev det avdraget på friskvårdsbidraget direkt utan kvitto & blanketter.
tycker den är OK. Inte fantastiskt. Men du kommer långt på gratisversionen.
 
Tillbaka
Topp