• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Styrketräning / Gymtråden. HARDCORE

Derix

Patek
2-Faktor
Hur gör ni efter en veckas deload, går ni på samma viktar som precis före deload eller hoppar ni ner några kilo och arbetar er uppåt igen?
 

LI0N

Panerai
6C733569-C955-4E2D-8F2D-EF0AA3963C04.jpeg
Update!
Var nöjd 3 dagar, och sålde mina viktplattor för bra profit och beställde bumperplates istället :D trivdes inte med gamla schletna vikter.

Har även köpt denna maskin, väldigt kvalitativ med tanke på priset.
A3CB280F-C100-477B-80F3-F7627D02F09F.jpeg


Ett hemmagym blir ju till ett evighetsprojekt så det kommer nog aldrig bli klart.

Nästa på schema är hantelrack, deadliftplatta, måla vägg och bygga nån slags mellanvägg!
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
6C733569-C955-4E2D-8F2D-EF0AA3963C04.jpeg
Update!
Var nöjd 3 dagar, och sålde mina viktplattor för bra profit och beställde bumperplates istället :D trivdes inte med gamla schletna vikter.

Har även köpt denna maskin, väldigt kvalitativ med tanke på priset.
A3CB280F-C100-477B-80F3-F7627D02F09F.jpeg


Ett hemmagym blir ju till ett evighetsprojekt så det kommer nog aldrig bli klart.

Nästa på schema är hantelrack, deadliftplatta, måla vägg och bygga nån slags mellanvägg!


Vad gav du för drag/pressmaskinen? Ser gedigen ut.
Bra gym men du måste göra nåt åt planscherna!
 

LI0N

Panerai
Har fått massa crossfit wods på min recommended på YT. Hur fan är alla så stora? Tar dem prepp? Får fan byta powerbuilding mot crossfit isf :D
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Har fått massa crossfit wods på min recommended på YT. Hur fan är alla så stora? Tar dem prepp? Får fan byta powerbuilding mot crossfit isf :D
De allra flesta som är i toppen på Crossfit är ganska säkert dopade.
Varför skulle de inte liksom, inga kontroller och mycket pengar inblandade!
 

LI0N

Panerai
De allra flesta som är i toppen på Crossfit är ganska säkert dopade.
Varför skulle de inte liksom, inga kontroller och mycket pengar inblandade!
Menar inte absoluta toppen nu. De jag såg hade runt 5k prenumeranter på YT och var på hög nivå men knappast livnär de sig på det.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Menar inte absoluta toppen nu. De jag såg hade runt 5k prenumeranter på YT och var på hög nivå men knappast livnär de sig på det.
Man kan väl anta att det är sannolikt att även sämre atleter dopar sig iaf om de har ambitionen att ta sig till toppen, som sagt är det ju noll risk i att dopa sig i den "sporten" och det finns folk som dopar sig av långt sämre sämre anledningar i övriga samhället.
Men man ska ju heller inte sitta och säga att alla dopar sig som är duktiga/ser vältränade ut.

Ser de ut som freak har de antagligen väldigt bra gener eller preparat i samband med många års hård träning. Man ska också komma ihåg att många crossfit-atleter kommer från andra sporter innan och vanligen någon sport som kräver styrka.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Halloj!
Riktigt trevlig tråd. Flera av er har verkligen imponerande hemmagym :p

Jag har inte varit på gymmet sedan pandemins början och har kört hemma med kettlebells och hantlar.
Då jag i normala fall älskar skivstången känner jag att jag behöver inhandla en så jag kan stå ute och träna vår, sommar, höst (min fru säger att vi inte har plats inne).
Verkar vara slut på stänger och vikter typ överallt :oops:

Jag kör det vanliga; Marklyft, knä/frontböj, militärpress samt ryck och stöt. Maxar (maxade 130 i mark) som ref på vad jag behöver.
Har ni några tips på stång och vikter?

Tacksam för input
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Halloj!
Riktigt trevlig tråd. Flera av er har verkligen imponerande hemmagym :p

Jag har inte varit på gymmet sedan pandemins början och har kört hemma med kettlebells och hantlar.
Då jag i normala fall älskar skivstången känner jag att jag behöver inhandla en så jag kan stå ute och träna vår, sommar, höst (min fru säger att vi inte har plats inne).
Verkar vara slut på stänger och vikter typ överallt :oops:

Jag kör det vanliga; Marklyft, knä/frontböj, militärpress samt ryck och stöt. Maxar (maxade 130 i mark) som ref på vad jag behöver.
Har ni några tips på stång och vikter?

Tacksam för input
Beror på vad du har för budget, jag skulle lägga pengar på en vettig stång och sen köpa lite billigare viktskivor/ställning/bänk där det märks mindre skillnad på billiga och dyrare.

Eleikos billigaste stång XF kostar ca 7000kr och den kommer hålla en livstid om man sköter om den, du får dessutom tillbaka större delen av pengarna om du skulle få för dig att sälja någon gång.
Eller om du vill ha en riktig OL stång kostar deras träningsstång någon tusenlapp till.

Sen skulle jag valt valfria bumper vikter från annat märke som dunsar mindre och tål fler släpp på dåligt underlag.

Knäböjsställning och ev bänk skulle jag kolla på typ Master/Rouge eller annat billigare märke, där märker man knappt skillnad mot de 3 gånger dyrare från Eleiko!
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Beror på vad du har för budget, jag skulle lägga pengar på en vettig stång och sen köpa lite billigare viktskivor/ställning/bänk där det märks mindre skillnad på billiga och dyrare.

Eleikos billigaste stång XF kostar ca 7000kr och den kommer hålla en livstid om man sköter om den, du får dessutom tillbaka större delen av pengarna om du skulle få för dig att sälja någon gång.
Eller om du vill ha en riktig OL stång kostar deras träningsstång någon tusenlapp till.

Sen skulle jag valt valfria bumper vikter från annat märke som dunsar mindre och tål fler släpp på dåligt underlag.

Knäböjsställning och ev bänk skulle jag kolla på typ Master/Rouge eller annat billigare märke, där märker man knappt skillnad mot de 3 gånger dyrare från Eleiko!
Bra input, tack @hejsam

skulle detta kunna vara en bra start?

Jag kommer ju som sagt träna utomhus, men tänker mig någon matta, typ;

Kan man snåla på vikterna, eller det dumt?
 

Derix

Patek
2-Faktor
Bra input, tack @hejsam

skulle detta kunna vara en bra start?

Jag kommer ju som sagt träna utomhus, men tänker mig någon matta, typ;

Kan man snåla på vikterna, eller det dumt?
Jag körde en snålvariant för snart tre år sedan som har funkat bra för mig. Kommer totalt upp i 160 kg vilket också är max för den skivstången. Den dagen jag lyfter mer så får det bli en uppgradering men det är nog minst ett år bort.

https://www.decathlon.se/hantelkit-93-kg-id_4687932.html

och sedan kompletterat med fler viktskivor


Edit: Jag släpper aldrig mina vikter så därför passar det nog bättre med bumper för dig, särskilt om det ska vara utomhus.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Kanske ska tillägga att jag inte brukar släppa vikterna, utan lyfta ned dom på backen...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra input, tack @hejsam

skulle detta kunna vara en bra start?

Jag kommer ju som sagt träna utomhus, men tänker mig någon matta, typ;

Kan man snåla på vikterna, eller det dumt?
Den stången är väldigt bra och bland de bättre du kan köpa, den kommer med lite stångvård var 5e år typ hålla resten av din livslängd.
En bra stång kommer du antagligen tycka är värt pengarna, speciellt om du ska köra lite ryck och stöt.

Om du ska snåla på någonting så kan du komma undan några tusenlappar billigare om du köper bumper vikter från tex Rouge, Thor eller andra billigare märken där märker man inte så överdrivet stor skillnad.
Värt att tillägga är att det max typ går att klova 140-150kg med dessa bumpervikter sen stången full, men annars dämpar de släpp mycket bättre än ”vanliga” viktskivor vilket oftast är högre prio på ett hemmagym.

Gummimattor kan du lika gärna köpa från annat märke för 2-300kr billigare per kvm om du vill spara in pengar.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Den stången är väldigt bra och bland de bättre du kan köpa, den kommer med lite stångvård var 5e år typ hålla resten av din livslängd.
En bra stång kommer du antagligen tycka är värt pengarna, speciellt om du ska köra lite ryck och stöt.

Om du ska snåla på någonting så kan du komma undan några tusenlappar billigare om du köper bumper vikter från tex Rouge, Thor eller andra billigare märken där märker man inte så överdrivet stor skillnad.
Värt att tillägga är att det max typ går att klova 140-150kg med dessa bumpervikter sen stången full, men annars dämpar de släpp mycket bättre än ”vanliga” viktskivor vilket oftast är högre prio på ett hemmagym.

Gummimattor kan du lika gärna köpa från annat märke för 2-300kr billigare per kvm om du vill spara in pengar.


Hur utför man stång-vård?
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Borsta / tvätta bort smuts etc, skruva upp locket på sidorna och kolla över så kullager ser bra ut. Se så att den är rak och snurrar jämnt.

Sen i övrigt bör man ju alltid försöka hålla stången fri från smuts och vätskor, inte lämna tungt klovad på ställning tex. Försiktig att släppa utan vikter på osv.

Bra tips tackar. Trodde inte att stänger krävde service hehe
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra tips tackar. Trodde inte att stänger krävde service hehe
Kräver gör de väl inte men vill man att de ska hålla längre så hjälper det ju till, rörliga delar som med allt annat blir sämre med tiden och av smuts etc!

Jag har många gånger lyft med 50år gamla eleiko stänger som fortfarande är mycket bättre än de flesta nya stänger från billigare märken.
 
Topp