• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

koze

Panerai
2-Faktor
Det löser sig nog, tråkigt att det händer bara. :oops:

Ja, det är också trist att det är just fukt som i värsta fall kan påverka visare och tavla. Men nu ligger den i en rispåse och ser redan återställd ut, så förhoppningsvis räcker en service och handlaren står för fiolerna. Kronan var inskruvad så det måste vara någon packning runt glaset typ.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Sorry skrev fel. Var så inne i hockeyn där vi ligger under.
Frågan lyfde varför så många är tudelade? Känns ju verkligen som 2 olika läger
Jag tror många är rädda för att använda sin klocka för de egentligen inte har råd att äga den. Kommer det då en ding eller så får dom inte tillbaka lika mycket när dom måste sälja.
 

Uret

Cartier
Jag tror många är rädda för att använda sin klocka för de egentligen inte har råd att äga den. Kommer det då en ding eller så får dom inte tillbaka lika mycket när dom måste sälja.
Känns ju värdelöst då. Klockan är ju till för o bära. Kan förstå om man får en rejäl dinka på klockan men hairlines ingår ju.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Ska inte besudla tråden för mycket men jag blir INNERLIGT glad när jag ser dina bilder på denna snoozarn! I tider som dessa känns det som 9 av 10 subar köps för att säljas med vinst. Alternativt köps som investeringar så att andrahandsvärdet är viktigare än att faktiskt njuta av klockan. Din ser ut som en vän för livet och det är fan så mycket roligare att se än de som inte ens plastats av!
Tack, kul att höra. Stämmer bra att det är en vän för livet som får följa med på alla slags äventyr. Den köptes dessutom när efterfrågan efter en 116610 var betydligt mindre än nu.. :)
Det var tider det!
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
FDB275FA-06D7-45C1-A790-309A627F69ED.jpeg

16610 och fiske :)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Krascha och stenskott/bruksspår är ju olika saker. Tror ingen vill totalkvadda sin klocka eller bil. Men en bil får ju stenskott, repor osv med åren. Något man inte kan undvika. Samma med klockor
Jo nu var det ju inte en 100%-ig jämförelse jag var ute efter ändå.

Men visst, det är klart de som har sparat 3 år för klockan nog är mer rädd om den än en som kan köpa 10 st i månaden.
Men jag tror inte det är så svart eller vitt :)
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jo nu var det ju inte en 100%-ig jämförelse jag var ute efter ändå.

Men visst, det är klart de som har sparat 3 år för klockan nog är mer rädd om den än en som kan köpa 10 st i månaden.
Men jag tror inte det är så svart eller vitt :)
Om man är så rädd om klockan att man inte vågar använda den är det inte så att den egentligen är för dyr för en då? Sen har ju de flesta försäkringar så om den skulle bli helpaj tar ju försäkringen det. Hairlines går att polera bort men omöjligt att undvika ju, inget att vara rädd för:)
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Om man är så rädd om klockan att man inte vågar använda den är det inte så att den egentligen är för dyr för en då? Sen har ju de flesta försäkringar så om den skulle bli helpaj tar ju försäkringen det. Hairlines går att polera bort men omöjligt att undvika ju, inget att vara rädd för:)
Nej jag tror det mer handlar om inställning till det. Mångmiljonärer kan också tänka "en sån liten pryl för så mycket pengar, den ska jag vårda väl". Vilket ändå är rimligt utanför vår sfär.
Jag känner flera Rolex-ägare som bara plockar fram dom ibland, och de har garanterat råd med fler.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Nej jag tror det mer handlar om inställning till det. Mångmiljonärer kan också tänka "en sån liten pryl för så mycket pengar, den ska jag vårda väl". Vilket ändå är rimligt utanför vår sfär.
Jag känner flera Rolex-ägare som bara plockar fram dom ibland, och de har garanterat råd med fler.
Jag vill såklart också vårda min klocka och vill inte ha dings. Men jag bär den till vardags och vet att risken finns, sånt är livet. Men att man inte ens ska få en hairline, då tycker jag det är lite töntigt. Men visst, jag har inte min sub till allt, men då är det för jag vet att den kan gå sönder och inte bara få någon ding eller två.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Jag vill såklart också vårda min klocka och vill inte ha dings. Men jag bär den till vardags och vet att risken finns, sånt är livet. Men att man inte ens ska få en hairline, då tycker jag det är lite töntigt. Men visst, jag har inte min sub till allt, men då är det för jag vet att den kan gå sönder och inte bara få någon ding eller två.
Japp men nu pratar du ju om något annat.
Det jag inte håller med om är ju: "Jag tror många är rädda för att använda sin klocka för de egentligen inte har råd att äga den.".
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Personligen tycker jag att folk får göra vad dom vill med sina ägodelare/ekonomi . Kommer ihåg själv hur nojig jag var i början av hairlines, dings etc men det blir bättre med åren tycker jag.

Idag är dings, hairline och repor en slags omvänd terapi i mitt klockintresset. Dvs när klockan får en kyss är det en bra tid att rannsaka min hobby och mig själv. Är jag en WIS eller en posör!?
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Du har samma nyans på den gröna ringen som @bbits har, men frågan är om det är samma MK? @bbits är en flat4 också.

Osäker men den bbits har är nog rätt ovanlig, inte bara för att det är en klocka i underbart skick utan för att det är en flat4 i just den gröna nyansen.
EDC3C0F3-CB78-4E36-B9B4-8CE0D8213F96.png

Min tavla har "5 ticks", med Swiss Made texten ovanför 5 kortade minutmarkörer och sen en flat4-bezel i den lite ljusgröna nyansen. Kanske en helt okänd "B2.5" för The Watch Club att ta med i en kommande uppdatering... ;)

upload_2018-5-21_0-18-38.png
 
Nej jag tror inte detta är sant.
Du må ha råd med en Lamborghini eller fler men du kan vara lika rädd för att krascha bilen ändå.
Fast folk har juh sina entusiastbilar som de lägger mer tid på att putsa lack och krom på, än bakom ratten. Så jag tror göteborgaren har rätt här.
Folk är rädda att använda sina klockor (speciellt de modeller som inte sjunker/alt ökar i värde, som tex Daytona, gmt, Nautilus och nu på senaste även Sub.
Får man en repa eller några, så kommer man inte att få de där pengarna man själv gav (eller ökningen den genererat i din ägo), och eftersom att många (de flesta?) Här inne köper och säljer, för att prova nytt, eller för att hitta rätt, oavsett.
Man bryr sig antagligen betydligt mkt mindre om man köpt en klocka man vet man kommer behålla.
Precis som ett stenskott inte svider alls lika mkt på din 6 mån gamla V60 som på din 50 år gamla Shelby GT i originalskick.
Sen är det juh heller inte någon hemlighet att män med ett skarpt klockintresse lägger osunt mkt pengar på armbandsur sett till inkomst. Vissa lägger juh mer än det dubbla/mån jämfört med boende.
Men man kan juh inte veta.. Det är vad jag tror.

Mvh Roffe
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror många är rädda för att använda sin klocka för de egentligen inte har råd att äga den. Kommer det då en ding eller så får dom inte tillbaka lika mycket när dom måste sälja.
Fukten försvinner inte ur klockan bara för att du lägger den i en rispåse. Urverket behöver plockas ut snabbt så det inte skadas. Fukten är kvar trots att du inte ser den, vatten finns ju i tre olika former.
 
Topp