• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Bas

Patek
Har någon av er Stockholms bor tittat på smurfen som ligger hos LW, IRL?
Min fråga är om den är polerad?
Känns onödigt att åka dit bara för att testa om den är polerad !
@Compiss kanske?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Lite förståelse för att klockintresserade tycker att den är trist, måste man väl ha?

Klart att den inte är så spännande ur ett horologiskt perspektiv men den får väl sägas vara:
  • Stilren
  • Tidlös
  • Ikonisk
  • Bekväm
  • Pålitlig
  • Välbyggd
  • Värdebeständig
Sen är det väl ingen som sticker under stol med att Rolex är ett starkt varumärke och betraktas som en statussymbol. En stålsub om än dyr för de flesta är en relativt billig väg in.

00A6304D-2EB1-4377-A3CE-E66A278A0C0E.jpeg

Personligen tycker jag även att den är väldigt snygg i de flesta sammanhang :)
 

SIRdavid

Panerai
Jodå jag tycker det är kul att smaken är olika. Men jag har aldrig fått höra några argument kring varför just subben är så tråkig.
Subben är fantastisk, av ovan nämnda skäl bland annat..
Men den är också rätt "tråkig" (jo jag har haft stål subben 4 ggr och kommer säkert köpa den igen vad det lider).
Egentligen är stålsubben lite som Niklas Lidström. Helt perfekt hockeyspelare, världens bästa och alltid professionell och korrekt.. Men en ganska tråkig spelare egentligen ;)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Klart att den inte är så spännande ur ett horologiskt perspektiv men den får väl sägas vara:
  • Stilren
  • Tidlös
  • Ikonisk
  • Bekväm
  • Pålitlig
  • Välbyggd
  • Värdebeständig
Sen är det väl ingen som sticker under stol med att Rolex är ett starkt varumärke och betraktas som en statussymbol. En stålsub om än dyr för de flesta är en relativt billig väg in.

00A6304D-2EB1-4377-A3CE-E66A278A0C0E.jpeg

Personligen tycker jag även att den är väldigt snygg i de flesta sammanhang :)
Jodå jag tycker det är kul att smaken är olika. Men jag har aldrig fått höra några argument kring varför just subben är så tråkig.
  • Steril
  • Blank
  • Inte ikonisk alls i sitt nuvarande utförande skulle jag säga
  • Inte så bekväm?
  • Otroligt vanlig
Men visst, den gör ju jobbet, är en Rolex, är en Submariner, och man slipper fundera så mycket. Min personliga åsikt är att den är lite som Mark Zuckerbergs garderob. :)
 

koze

Panerai
2-Faktor
  • Steril
  • Blank
  • Inte ikonisk alls i sitt nuvarande utförande skulle jag säga
  • Inte så bekväm?
  • Otroligt vanlig
Men visst, den gör ju jobbet, är en Rolex, är en Submariner, och man slipper fundera så mycket. Min personliga åsikt är att den är lite som Mark Zuckerbergs garderob. :)
Håller med, har haft 114060 som jag tycker satt högt och obekvämt, och dessutom är den tillsammans med 116610 den klart vanligaste rolexen i Stockholm iaf. Har en 16610 nu som jag tycker är klart bekvämare och lite roligare med en klassisk äldre (-93) sub. Men det viktigaste är att man har en klocka man trivs med :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Håller med, har haft 114060 som jag tycker satt högt och obekvämt, och dessutom är den tillsammans med 116610 den klart vanligaste rolexen i Stockholm iaf. Har en 16610 nu som jag tycker är klart bekvämare och lite roligare med en klassisk äldre (-93) sub. Men det viktigaste är att man har en klocka man trivs med :)
Intressant nog har 16610 gått från "tråksub" till att i alla fall hos mig ha liiiiite kultstatus.
 
  • Like
Reactions: Jax

Johan86

Panerai
2-Faktor
Intressant det där, faller fortfarande 14060m + 16610 inom ramen för tråksub? I jämförelse med modernare dito är jag nästan beredd att kalla dom kult, nästan...

Så när Rolex väl uppdaterar subbarna till 124060 (?) och 126610(?) så kanske min 114060 blir lite mer kult?...:p
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Intressant det där, faller fortfarande 14060m + 16610 inom ramen för tråksub? I jämförelse med modernare dito är jag nästan beredd att kalla dom kult, nästan...
För mig är de nya de riktiga tråksubbarna. Men det där beror väl på vilket humör man är på, precis som i diskussionen 14270/114270 vs 214270.

Jag landar i att det stundtals är riktigt gött med de attribut de nyaste modellerna har, och till viss del utseendet. Men de är också mycket tråkigare.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Vet någon hur AD trycktestar Submariners? Jag har problem med en otät sub som jag köpt från en handlare, den går bra och verkar vara nyservad, men är inte tät. Jag skulle kunna låta handlaren fixa det (men är osäker på om det är en auktoriserad uris som gör jobbet), och verifierar det hos AD, men problemet kan lika gärna uppstå om ett tag igen om inte täthetsservicen görs på ett korrekt sätt...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vet någon hur AD trycktestar Submariners? Jag har problem med en otät sub som jag köpt från en handlare, den går bra och verkar vara nyservad, men är inte tät. Jag skulle kunna låta handlaren fixa det (men är osäker på om det är en auktoriserad uris som gör jobbet), och verifierar det hos AD, men problemet kan lika gärna uppstå om ett tag igen om inte täthetsservicen görs på ett korrekt sätt...
Om den inte är tät hjälper väl inte ett trycktest?

Packningsservice du måste göra, och jag rekommenderar att du gör det hos AD - så länge inte handlaren har stenkoll. Småpengar i sammanhanget ju. :)
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
A781333D-770E-4E45-B743-E72FE9F83CDF.jpeg

Tycker också Sub är ganska tråkig men fortfarande en mycket bra klocka om man diskuterar sinsemellan utifrån vad man får. Är absolut inte en vacker pjäs men sjukt solid och användar vänlig som passar min livsstil :) Kommer ihåg när jag skulle köpa min första så valde jag sjukt länge mellan Explorer och 14060 som sedan gick över till 114060 men suktade efter 116600LV. Landade på en Explorer short hands. Trodde jag skulle vara sjukt nöjd med Exp men det var inte vi dessvärre den var sjuk tråkig i långa loppet. Sedan gick åren och nu är jag väldigt nöjd med två tråk Subs som kompletterar varandra väldigt väl. Har egentligen inget behov av något nytt men det är en annan femma! Har dock lust på en ny Explorer så att cirkeln blir hel igen...

Edit: Det jag gillar absolut bäst är att den tål väldigt mycket stryk. Plus det är den modellen/klockan jag kommer bäst överens med mina repor och dings dvs väldigt lite dissonans med mina Subs och mig själv när väl olyckan är framme.
 
Senast ändrad:
Klart att den inte är så spännande ur ett horologiskt perspektiv men den får väl sägas vara:
  • Stilren
  • Tidlös
  • Ikonisk
  • Bekväm
  • Pålitlig
  • Välbyggd
  • Värdebeständig
Sen är det väl ingen som sticker under stol med att Rolex är ett starkt varumärke och betraktas som en statussymbol. En stålsub om än dyr för de flesta är en relativt billig väg in.

00A6304D-2EB1-4377-A3CE-E66A278A0C0E.jpeg

Personligen tycker jag även att den är väldigt snygg i de flesta sammanhang :)
Jag håller med, i de flesta sammanhang. Men en dykare till kostym är förbjudet "hos mig", men jag är väl lite "gammaldags" när det kommer till klädsel och smycken/accessoarer.
Jag skulle lika lite som att bära en dykare till kostym dra på mig ett par sneakers till densamma.
I detta fall gäller en dressklocka och ett par välskötta läderskor. ;):cigar::cigar::cigar:
 

JB_XII

Rolex
Sub uppfattas väl som tråkig för att den är så vanlig? Vilket jag kan förstå. Men jag älskar att det är ett originalutförande. Så många märken och modeller som tagit efter dess utseende (insert, bezel, index, visare och mycket mer)

Sen är väl det nya maxicaset rätt annorlunda mot andra dykare. För min del så skänker den alltid ett leende när jag kikar ner på handleden :)


738C1503-5EFC-4223-B06B-D1B0E4D5D51E.jpeg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Sub uppfattas väl som tråkig för att den är så vanlig? Vilket jag kan förstå. Men jag älskar att det är ett originalutförande. Så många märken och modeller som tagit efter dess utseende (insert, bezel, index, visare och mycket mer)

Sen är väl det nya maxicaset rätt annorlunda mot andra dykare. För min del så skänker den alltid ett leende när jag kikar ner på handleden :)


738C1503-5EFC-4223-B06B-D1B0E4D5D51E.jpeg
Jag tycker personligen att tråkig är väl egentligen fel ordval för min egna del, men jag blir inte direkt exalterad. Ett safe val typ som ett par Stan Smith inget krimskrams.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
A781333D-770E-4E45-B743-E72FE9F83CDF.jpeg

Tycker också Sub är ganska tråkig men fortfarande en mycket bra klocka om man diskuterar sinsemellan utifrån vad man får. Är absolut inte en vacker pjäs men sjukt solid och användar vänlig som passar min livsstil :) Kommer ihåg när jag skulle köpa min första så valde jag sjukt länge mellan Explorer och 14060 som sedan gick över till 114060 men suktade efter 116600LV. Landade på en Explorer short hands. Trodde jag skulle vara sjukt nöjd med Exp men det var inte vi dessvärre den var sjuk tråkig i långa loppet. Sedan gick åren och nu är jag väldigt nöjd med två tråk Subs som kompletterar varandra väldigt väl. Har egentligen inget behov av något nytt men det är en annan femma! Har dock lust på en ny Explorer så att cirkeln blir hel igen...

Edit: Det jag gillar absolut bäst är att den tål väldigt mycket stryk. Plus det är den modellen/klockan jag kommer bäst överens med mina repor och dings dvs väldigt lite dissonans med mina Subs och mig själv när väl olyckan är framme.
Herregud människa, varför har du inte köpt en 116610LN redan!
Din samling saknar en svart med datum!
INGEN kan ta dig seröst annars!


;)
 
Topp