• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Ledsen, men måste avbryta och kasta in lite mögel i er bildkavalkad av nya. :)
E53F85A9-69D0-4E85-B488-63BA980A9C15.jpeg
Vackert mögel! :)
 
Ruggigt fin den där.

Men det som förbluffar är ju att det på ett entusiastforum går typ 100? 200? 116610LN för varje 1680.

Helt klart, många fler nya än äldre men det är nog normalt.
Verkar som de flesta äldre i fint skick flyr landet eller KS via auktioner.
DET är något som gör ont i själen, man får aldrig se de igen...

Jag är gladast över denna i samlingen.
Säger ofta att denna kommer aldrig lämna om det inte sker något ABSOLUT desperat situation, svårt att se mig skiljas ifrån denna.

Tacksam för att du? hittade denna juvel och glad att den stannade här på KS :)

Kommer ihåg dagen som igår när DG hade den på armen.
Han hade precis köpt den och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Jag blev så sjukt imponerad och böna&bad om att han skulle sälja den till mig.
"Har precis köpt den ifrån Vaniljglass..." fick jag som respons...
Gav mig inte och var på han i månader och hintade om han inte hade tröttnat...
Tills jag fick sms ifrån honom efter en lång spa behandling hos Rob Engström "Den kanske måste säljas av för en annan lockar"

Woohooo :)
 
Räknas man bara som entusiast om man äger vintage eller vad är grejen?
Absolut inte.

Vettefan om jag själv räknar mig som entusiast.
Jag gillar alla möjliga sorters klockor, dyra som billiga, nya som gamla.
Tror att de flesta känner så.

De nya tenderar kanske att bli så vanliga att man kanske inte hoppar till lika mycket.
Njut av vilka klockor DU vill och det viktigaste är att DU är nöjd :)
 
Absolut inte.

Vettefan om jag själv räknar mig som entusiast.
Jag gillar alla möjliga sorters klockor, dyra som billiga, nya som gamla.
Tror att de flesta känner så.

De nya tenderar kanske att bli så vanliga att man kanske inte hoppar till lika mycket.
Njut av vilka klockor DU vill och det viktigaste är att DU är nöjd :)
Haha tack för svaret! Var främst ute efter ett svar från hur @vaniljglass resonerar?
Själv håller jag med dig i det du säger. Det är upp till var och en vad man främst gillar men även vad man har råd med.
Äger man en sexsiffrig stål Rolle är man har man bara tråkig smak sägs det men jag tror inte jättemånga kan punga upp dryga 200k för en 1655, 1665 eller en ännu mer för en rödsub. Men i vissas ögon är det tydligen ett måste för att få kallas för "entusiast"?
 
Nej, men en ny rolexsub gör knappast att man klassas som en. Bra bruksur men inte jättespännande eller ovanlig.
116610 och nya submariners överlag är vanliga klockor, ingen tvekan om saken. Men skulle det vara synonymt med att man inte kan vara entusiast? Pinsamt resonemang isåfall! Vem bestämmer vad som klassas som entusiast?
 
116610 och nya submariners överlag är vanliga klockor, ingen tvekan om saken. Men skulle det vara synonymt med att man inte kan vara entusiast? Pinsamt resonemang isåfall! Vem bestämmer vad som klassas som entusiast?
Det bestämmer väl alla individuellt? Därmed en rätt ointressant fråga att diskutera. Dock kan man ju säga att de knappast avslöjar någon som klocknörd om man skulle springa på brukaren på stan.
 
Det bestämmer väl alla individuellt? Därmed en rätt ointressant fråga att diskutera. Dock kan man ju säga att de knappast avslöjar någon som klocknörd om man skulle springa på brukaren på stan.
Ja exakt det är min poäng. Tycker bara det är löjligt när folk ska dela in andra i grupper efter vilka klockor man äger. Som du säger är oddsen betyldigt högre att någon med en vintagerolex är genuint intresserad av klockor, jämförelsevis med gemene man med sexsiffrig sub i ägo. Men det innebär inte per automatik att det inte finns någon med sexsiffrig sub som också är entusiast, något som vissa vill påstå.
 
Ja exakt det är min poäng. Tycker bara det är löjligt när folk ska dela in andra i grupper efter vilka klockor man äger. Som du säger är oddsen betyldigt högre att någon med en vintagerolex är genuint intresserad av klockor, jämförelsevis med gemene man med sexsiffrig sub i ägo. Men det innebär inte per automatik att det inte finns någon med sexsiffrig sub som också är entusiast, något som vissa vill påstå.
Bla bla bla och bla.

Enda jag skrev var att det går förvånansvärt många 116610LN för varje 1680 på forumet numera. Otroligt märkligt i min värld.
Helt klart, många fler nya än äldre men det är nog normalt.
Verkar som de flesta äldre i fint skick flyr landet eller KS via auktioner.
DET är något som gör ont i själen, man får aldrig se de igen...

Jag är gladast över denna i samlingen.
Säger ofta att denna kommer aldrig lämna om det inte sker något ABSOLUT desperat situation, svårt att se mig skiljas ifrån denna.

Tacksam för att du? hittade denna juvel och glad att den stannade här på KS :)

Kommer ihåg dagen som igår när DG hade den på armen.
Han hade precis köpt den och det var verkligen kärlek vid första ögonkastet.
Jag blev så sjukt imponerad och böna&bad om att han skulle sälja den till mig.
"Har precis köpt den ifrån Vaniljglass..." fick jag som respons...
Gav mig inte och var på han i månader och hintade om han inte hade tröttnat...
Tills jag fick sms ifrån honom efter en lång spa behandling hos Rob Engström "Den kanske måste säljas av för en annan lockar"

Woohooo :)
Haha, den är bra. Tyvärr inte jag som nosade upp den först, men hade likt dig och DG vett nog att hugga på den. Det är ett kanonex, och en av de absolut snyggaste klockorna jag haft i min ägo.
 
116610 och nya submariners överlag är vanliga klockor, ingen tvekan om saken. Men skulle det vara synonymt med att man inte kan vara entusiast? Pinsamt resonemang isåfall! Vem bestämmer vad som klassas som entusiast?

Faktum är att många med ex. 116610 har ”hört” av kompisarna vad som gällde... Ganska säker på att de flesta köpte klockan av helt annat syfte än intresse.... Köper någon en 1680 är syftet mer sannolikt baserat på intresse...
 
Undrar vilket fack jag hör till som har haft både gammalt o nytt i flera omgångar! :nailbiting: för tillfället sitter jag dock på 116613lb, mer än en bra bruksklocka, den känns ganska speciell o man ser inte många på stan (Malmö) :) hade varit mer oroad av att dyka med en 1680 än den ;)
 
Faktum är att många med ex. 116610 har ”hört” av kompisarna vad som gällde... Ganska säker på att de flesta köpte klockan av helt annat syfte än intresse.... Köper någon en 1680 är syftet mer sannolikt baserat på intresse...
Absolut och jag säger inte emot ditt påstående. Men samtidigt finns det flertalet som valt i 116610 av entusiastiskt skäl. Mitt argument är att klockan i sig inte nödvändigtvis behöver vara någon parameter på om man är entusiast eller inte. Ekonomi kan vara ett skäl till varför man väljer en 116610 före en 1680. Ett annat skäl är att man kanske känner för att skapa egen historia med sin klocka.
 
Absolut och jag säger inte emot ditt påstående. Men samtidigt finns det flertalet som valt i 116610 av entusiastiskt skäl. Mitt argument är att klockan i sig inte nödvändigtvis behöver vara någon parameter på om man är entusiast eller inte. Ekonomi kan vara ett skäl till varför man väljer en 116610 före en 1680. Ett annat skäl är att man kanske känner för att skapa egen historia med sin klocka.

Jag älskar den. Oavsett ekonomiskt aspekt eller andras skäl till att äga den. Det är en förbannat bra klocka att bära helt enkelt :)
Bjuder på ännu ett handledsskott :D

B06770BE-E9D2-422B-BE1B-5615A6D13435.jpeg
 
Den är från 2011, varför skulle man betala mer?

Edit: Eller du försökte endast promote'a din egen klocka?

Kändes som ett bra pris på denna modell och tänkte ge heads up här om någon eventuellt skulle vara intresserad.
Du kan vara lugn, jag har läst reglerna och använda sig utav köp och sälj om man vill sälja sin klocka så du kan andas ut.
 
Absolut och jag säger inte emot ditt påstående. Men samtidigt finns det flertalet som valt i 116610 av entusiastiskt skäl. Mitt argument är att klockan i sig inte nödvändigtvis behöver vara någon parameter på om man är entusiast eller inte. Ekonomi kan vara ett skäl till varför man väljer en 116610 före en 1680. Ett annat skäl är att man kanske känner för att skapa egen historia med sin klocka.
At folk har olik smak er vel en stor anledning. Jeg er personlig ikke så stor fan av vintage klokker og även om 1680 er en grymt snygg klocka hadde jeg fortfarande valgt en 6 siffrig sub alle dager i veckan. Även om priset hadde varit det samma. Jeg kan selvfölgelig forstå hvorfor andre gillar vintage, men det er helt enkelt inte min grei. Samma gjelder t.eks bilar - nytt er bäst.
 
Den är från 2011, varför skulle man betala mer?

Edit: Eller du försökte endast promote'a din egen klocka?
När jag letade Hulk i januari i år blev jag erbjuden en från 2012 med repad bezel här på forumet för 77k. Jag hoppade givetvis över denna och hittade en mycket bättre deal, men det är inte omöjligt att den gick för typ 75k tillslut.
Sedan dess har priserna inte gått ner, så jag skulle inte bli förvånad om någon är villig att betala 85k idag för en fin 2011. Hur tokigt det än må vara...
Bra tips @Alexji
 
Tillbaka
Topp