• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Vilket är, helt som du säger, oförsvarligt. Rolex har iallafall börjat försona sitt brott mot klockvärlden med, vad jag förstår, kanske en av klockvärldens bästa länkar och spännen.

Det försvarar dock inte alls att Rolex sålde klockor av Casiokvalité för 50 000 spänn fram tills typ 2011. Det jag gillar minst är alla fanboys som dyker upp och försvarar skiten.
Gjorde Rolex sämre klockor än andra alltså?
Utveckla gärna.

Första gången jag ser en two tone sub med svart urtavla...
DSC_0256.JPG

För det första var det inte Rolex som tog upp tråden om stansad plåt. Därför faller din liknelse platt som en hög bäver som ramlar utför ett stup. För det andra har Rolex genom sin historia genomgående hållit en hög kvalitet på sina produkter, i synnerhet klockorna. För det tredje är det lite löjligt att trasha Rolex när du uppenbarligen inte har någon som helst koll.
1. "tittar på dig Seiko, stansad plåt är inte okej på dyra klockor"

Ska jag vara helt ärlig skulle jag ha kunnat ta upp det ändå. Stansad plåt är inte ok.

2. Det vore väl då fan om ett företag inriktat på att tillverka exklusiva klockor inte kunde hålla en hög kvalitet?

3. Det är rätt löjligt att låta sig drivas till ad hominem än att lugnt och sakligt förklara varför meningsmotståndaren har fel. Det kan mycket möjligt att det finns faktorer jag översett, jag börjar starkt betvivla att du duger till att upplysa mig.

Gjorde Rolex sämre klockor än andra alltså?
Utveckla gärna.

Jag borde ha skrivit "Rolex bestyckade klockor med armband av Casiokvalité", fel från min sida.

Jag illustrerar:
MTP-4500D-1AV-6.jpg

bracelet-clasp-rolex-explorer-1655.jpg

För att ytterligare belysa skillnaden, här är en hydroconquest, eller ca 1/7 submariner.
DSC01698 - Copy.JPG

Här nedan en Seamaster från 1995(!), ca 1/2 submariner.
IMG_1403-1024x440.jpg

hrw119-back.jpg

Bilagor

• IMG_1403-1024x440.jpg
    IMG_1403-1024x440.jpg
    69.2 KB · Visningar: 16
Att Rolex länkar alltför länge var subpar är väl inget att orda om. Skönt att de fixade till det med råge när länkar och lås till slut till fullo uppdaterades iaf.

Det jag menar är att mig veterligen har herr Ekeroth inget järnrör på sig i riksdagen idag heller, men han kanske bör prata tyst om användandet av dessa.

Det är en variant på "kasta inte sten i glashus" men med en modernare politisk tvist. Denna tvist gjordes för mitt höga nöjes skull.
Som gick hem hos vissa av oss.

Att Rolex länkar alltför länge var subpar är väl inget att orda omklockorna att de fixade till det med råge när länkar och lås till slut till fullo uppdaterades iaf.

" För det andra har Rolex genom sin historia genomgående hållit en hög kvalitet på sina produkter, i synnerhet klockorna"

Tydligen så är det något att orda om. Alla produkter Rolex gör håller tydligen en mycket hög kvalité, speciellt klockorna.

Detta är ett typexempel på en Rolex fanboy som detta forum tyvärr kryllar av.

" För det andra har Rolex genom sin historia genomgående hållit en hög kvalitet på sina produkter, i synnerhet klockorna"

Tydligen så är det något att orda om. Alla produkter Rolex gör håller tydligen en mycket hög kvalité, speciellt klockorna.

Det där har inte jag skrivit, det ser väldigt konstigt ut när du citerar som om det är jag som skrivit det.

Nu får du väl ge dig. Håll dig till klockor du har råd med istället.

Vill du fortsätta snacka Rolex har jag ett tips för dig: Förvräng inte innebörden i andra personers citat. Jag sa aldrig att allt Rolex gör har varit perfekt. Jag skrev att Rolex genomgående har säkerställt en hög kvalitet. Förstår du inte skillnaden där finns det inte så mycket vi kan göra.

Antagligen ett helt onödigt inlägg men ändå. Provade idag en 16610 (har ägt den tidigare och saknar den lite emellanåt) och även om boetten är helt perfekt (i mitt tycke) så slås man i en direkt jämförelse att det är en så otrolig utvecklingen på clapsen i116610. Marknadens bästa?

Nu får du väl ge dig. Håll dig till klockor du har råd med istället.

Vill du fortsätta snacka Rolex har jag ett tips för dig: Förvräng inte innebörden i andra personers citat. Jag sa aldrig att allt Rolex gör har varit perfekt. Jag skrev att Rolex genomgående har säkerställt en hög kvalitet. Förstår du inte skillnaden där finns det inte så mycket vi kan göra.

"För det andra har Rolex genom sin historia genomgående hållit en hög kvalitet på sina produkter, i synnerhet klockorna"

Ordagrant sagt av dig. Om hög kvalité för dig är stämplad plåt så får det stå för dig, enligt mig hör det knappt hemma på en Seiko 5a. Det enda någon hittills gjort är att säga att jag inte fattar något, jag har inte sett någon form av försök att förklara eller på annat sett illustrera sin ståndpunkt.

Punkt 3 i mitt inlägg ovan börjar kännas mer och mer pricksäkert, allt jag får av dig är mer ad hominem.

"3. Det är rätt löjligt att låta sig drivas till ad hominem än att lugnt och sakligt förklara varför meningsmotståndaren har fel. Det kan mycket möjligt att det finns faktorer jag översett, jag börjar starkt betvivla att du duger till att upplysa mig."

Det där har inte jag skrivit, det ser väldigt konstigt ut när du citerar som om det är jag som skrivit det.

Du har rätt, det ser rätt konstigt ut. Jag ville mest belysa att det kommer att dyka upp folk och försvara alla aspekter av allt Rolex någonsin gjort, i vanlig mening utan att säga något annat än att meningsmotståndaren inte fattar.

Kan inte alla fanboys bete sig som Undersköterskan?

"För det andra har Rolex genom sin historia genomgående hållit en hög kvalitet på sina produkter, i synnerhet klockorna"

Ordagrant sagt av dig. Om hög kvalité för dig är stämplad plåt så får det stå för dig, enligt mig hör det knappt hemma på en Seiko 5a. Det enda någon hittills gjort är att säga att jag inte fattar något, jag har inte sett någon form av försök att förklara eller på annat sett illustrera sin ståndpunkt.

Punkt 3 i mitt inlägg ovan börjar kännas mer och mer pricksäkert, allt jag får av dig är mer ad hominem.

"3. Det är rätt löjligt att låta sig drivas till ad hominem än att lugnt och sakligt förklara varför meningsmotståndaren har fel. Det kan mycket möjligt att det finns faktorer jag översett, jag börjar starkt betvivla att du duger till att upplysa mig."

Du har rätt, det ser rätt konstigt ut. Jag ville mest belysa att det kommer att dyka upp folk och försvara alla aspekter av allt Rolex någonsin gjort, i vanlig mening utan att säga något annat än att meningsmotståndaren inte fattar.

Kan inte alla fanboys bete sig som Undersköterskan?
Det är nästan så att man kan misstänka att du söker konflikt? ;)

Det är nästan så att man kan misstänka att du söker konflikt? ;)

Jag gillar en bra debatt, men vill meningsmotståndaren dra sig ur är jag nöjd så också.

Folk ser mig som Rolexfientlig trots att jag gärna skulle ha en Explorer 1, Airking eller Submariner. Jag ser dock betydligt mer kritiskt på märket än vad majoriteten av Rolexägarna här gör.

Jag trodde detta var en hyllningstråd till den underbara klockan Rolex Submariner där vi man kan njuta av härliga bilder av denna ikon.
Nu har den visst blivit en debattråd om något helt annat.... väldigt trist!

Ja, och du gav det en förklaring som inte stämde genom att ungefärligt återge det, men med en helt annan ton. Det var felaktigt. Rolex länkar i form av Oyster, Jubilee och President har beundrats och kopierats av många efter deras lansering. Det räcker nog. Det räcker även att poängtera att hela den här sörjan började med att du gnällde på en hyllning av Rolex nuvarande länk på grund av deras tidigare.

Ja, och du gav det en förklaring som inte stämde genom att ungefärligt återge det, men med en helt annan ton. Det var felaktigt. Rolex länkar i form av Oyster, Jubilee och President har beundrats och kopierats av många efter deras lansering. Det räcker nog. Det räcker även att poängtera att hela den här sörjan började med att du gnällde på en hyllning av Rolex nuvarande länk på grund av deras tidigare.

Vill jag beundra tunn stansad plåt och vikta ändlänkar kollar jag på min Casio. Den är rätt Oysterlik också....

Sörjan började med att människor som gillar Rolex ska vara försiktiga med att uttala sig om att "stansad plåt inte hör hemma på lyxklockor", då det enligt mig konstituerar att kasta sten i ett glashus, givet att märkets länkar fram tills relativt nyligen var tillverkade på exakt samma sätt.

Longineslänkarna hålls ihop av stålstift med en liten slits i som står för friktionen. Ibland faller de isär efter en dag på armen. Friktionen i låset slits ut snabbt också och är går bara att justera genom att göra åverkan och märken på låset. Det finns inga reservdelar utan man får byta hela låset.

Omegalänkarna är skräp, de ser solida ut men det är tunna rör som håller stålstift på plats. De slits ut efter 4-5 år och stiften faller ut, klockan faller av, dyrt om man står på stengolv... ännu dyrare om man inte märker det. Låset ser solitt ut men pajar på samma sätt, sen är friktionen en omegaformad liten ståltråd inuti låset. Den går av efter ett tag, dessutom fylls låset invändigt med smuts som gör att fjädern slutar röra på sig och låset inte låser längre. Dessutom, hur kan man sätta ett lås med endast en (mycket dålig) låsfunktion på en dykarklocka. Självklart använder man dubbla låsfunktioner, som Rolex med friktion samt bygel (även longines har det ovan).

Casiolänken hålls ihop av tunna u-stift. Faller sönder efter några år också. Men det kan man väl förvänta sig. Den är rasslig redan när den är ny, men för pengen är den ok.

Rolexlänkarna är lättviktiga men av helt annan kvalitet, rejäla skruvar med ordentlig gänga, faller inte isär av sig själv. Låsen finns det reservdelar till, man kan nita nya stift, byta bygeln, byta länkbiten vid låset samt stiftet som håller låset på plats. Det kan servas m.a.o, man behöver inte köpa helt nytt lås om nåt slits ut.
Om länkarna hade dålig kvalitet, undrar man varför det finns så många länkar (även stål/guld) från 60 och 70 tal som överlevt och används än idag?

Jag älskar de gamla länkarna, de nya är fina men löjligt dyra, samt har en del svagheter, fjädringen på låset blir slapp, bladen i låset sitter fast med två lödpunkter, som kan släppa vid en stöt. De är dessutom onödigt tunga. De är i 904L-stål dock så de tål många poleringar.

1. "tittar på dig Seiko, stansad plåt är inte okej på dyra klockor"

Ska jag vara helt ärlig skulle jag ha kunnat ta upp det ändå. Stansad plåt är inte ok.

2. Det vore väl då fan om ett företag inriktat på att tillverka exklusiva klockor inte kunde hålla en hög kvalitet?

3. Det är rätt löjligt att låta sig drivas till ad hominem än att lugnt och sakligt förklara varför meningsmotståndaren har fel. Det kan mycket möjligt att det finns faktorer jag översett, jag börjar starkt betvivla att du duger till att upplysa mig.

Jag borde ha skrivit "Rolex bestyckade klockor med armband av Casiokvalité", fel från min sida.

Jag illustrerar:
MTP-4500D-1AV-6.jpg

bracelet-clasp-rolex-explorer-1655.jpg

För att ytterligare belysa skillnaden, här är en hydroconquest, eller ca 1/7 submariner.
DSC01698 - Copy.JPG

Här nedan en Seamaster från 1995(!), ca 1/2 submariner.
IMG_1403-1024x440.jpg

hrw119-back.jpg

Longineslänkarna hålls ihop av stålstift med en liten slits i som står för friktionen. Ibland faller de isär efter en dag på armen. Friktionen i låset slits ut snabbt också och är går bara att justera genom att göra åverkan och märken på låset. Det finns inga reservdelar utan man får byta hela låset.

Omegalänkarna är skräp, de ser solida ut men det är tunna rör som håller stålstift på plats. De slits ut efter 4-5 år och stiften faller ut, klockan faller av, dyrt om man står på stengolv... ännu dyrare om man inte märker det. Låset ser solitt ut men pajar på samma sätt, sen är friktionen en omegaformad liten ståltråd inuti låset. Den går av efter ett tag, dessutom fylls låset invändigt med smuts som gör att fjädern slutar röra på sig och låset inte låser längre. Dessutom, hur kan man sätta ett lås med endast en (mycket dålig) låsfunktion på en dykarklocka. Självklart använder man dubbla låsfunktioner, som Rolex med friktion samt bygel (även longines har det ovan).

Casiolänken hålls ihop av tunna u-stift. Faller sönder efter några år också. Men det kan man väl förvänta sig. Den är rasslig redan när den är ny, men för pengen är den ok.

Rolexlänkarna är lättviktiga men av helt annan kvalitet, rejäla skruvar med ordentlig gänga, faller inte isär av sig själv. Låsen finns det reservdelar till, man kan nita nya stift, byta bygeln, byta länkbiten vid låset samt stiftet som håller låset på plats. Det kan servas m.a.o, man behöver inte köpa helt nytt lås om nåt slits ut.
Om länkarna hade dålig kvalitet, undrar man varför det finns så många länkar (även stål/guld) från 60 och 70 tal som överlevt och används än idag?

Jag älskar de gamla länkarna, de nya är fina men löjligt dyra, samt har en del svagheter, fjädringen på låset blir slapp, bladen i låset sitter fast med två lödpunkter, som kan släppa vid en stöt. De är dessutom onödigt tunga. De är i 904L-stål dock så de tål många poleringar.

Huh, utförligt svar. Jag börjar bli glad över att min Omega länk är skruvad. Jag har dock haft lås med liknande konstruktion rätt länge nu, smuts i låset löser man genom att hålla den ren. Du har definitivt en poäng i att låset borde vara säkrare, men det ser bra ut iaf. Mina problem med Rolexlänken och spännet är främst kommer främst från en utseendesynpunkt, den hör helt enkelt inte hemma på en klocka i den där prisklassen.

De gamla länkarna gör de ju mer till tool-klockor och mindre till lyxklockor :)

Då borde de prissättas som toolklockor också.

Börjar närmar mig min grail...
Såg en annons som såg bra ut. Men man är ju alltid osäker. Ser allt ok ut på denna 16800?

Skärmavbild 2017-07-03 kl. 20.43.04.png

Skärmavbild 2017-07-03 kl. 20.41.35.png

Tillbaka
Topp