• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Fångar sol.
E9358516-DF24-4254-A74D-E669638167EC.jpeg

Hallo Subvänner! Jag har precis fått tag i min första femsiffriga Sub - en 16610 från 2010.
Allt väl, men vridringen känns lite skum. Den kändes vid första anblick rätt trög, samtidigt som den i vissa segment lossnade och gick lite lättare. Efter att ha motionerat den lite så gick den mer jämnt men fortfarande trögt. Nån som känner igen symptomen?
Nån som har en aning om hur mkt AD tar för att fixa till den?
Generellt ser klockan annars väldigt bra ut!

Hallo Subvänner! Jag har precis fått tag i min första femsiffriga Sub - en 16610 från 2010.
Allt väl, men vridringen känns lite skum. Den kändes vid första anblick rätt trög, samtidigt som den i vissa segment lossnade och gick lite lättare. Efter att ha motionerat den lite så gick den mer jämnt men fortfarande trögt. Nån som känner igen symptomen?
Nån som har en aning om hur mkt AD tar för att fixa till den?
Generellt ser klockan annars väldigt bra ut!
Förhoppningsvis bara smuts. I värsta fall är glasringen skev(jag köpte en klocka för några år sedan med det problemet...)

Finns en del videoer på youtube. En kniv med tejp funker bra. Forsiktig så du inte tappar den lille fjädern som sitter der.

Ok då kör vi en liten bildkavalkad då...
Jag prövade med lite av varje för att få loss den rackarns ringen. Plektrum, köksredskap i plast mm, men inget bet på ringen. Då tog jag till ett universalverktyg - Osthyveln. Den funkar ju till allt - både att hyvla ost och att lossa bezelringar!
190B913C-7619-4EDE-88EC-3DA7458B96D9.jpeg

Aouch!
6E39769E-57C0-423C-9E06-8B38FB029A18.jpeg

Dubbelt aouch! :nailbiting:
B7B16BDC-BD40-49DF-A0E7-E8A4CE6D347F.jpeg
49C89747-DF76-4265-9775-E9D3FAAFEFD7.jpeg

Efter tvätt med fin tandborste, tvål och vatten.
5BC71330-429A-40FC-98DC-7214CDE03B26.jpeg

Det krävs lite god vilja för att pressa dit den lilla jävlen igen, men omöjligt är det icke - det gäller bara att våga ta i lite.
Efter rengöring klickar den så fint igen, nu kan man vrida ringen utan att behöva ta av klockan och använda sig av en rörtång!
Tack för tipsen ovan @Bjornj
20776B07-0891-4B7B-8C40-F47B64529568.jpeg

Ok då kör vi en liten bildkavalkad då...
Jag prövade med lite av varje för att få loss den rackarns ringen. Plektrum, köksredskap i plast mm, men inget bet på ringen. Då tog jag till ett universalverktyg - Osthyveln. Den funkar ju till allt - både att hyvla ost och att lossa bezelringar!
190B913C-7619-4EDE-88EC-3DA7458B96D9.jpeg

Aouch!
6E39769E-57C0-423C-9E06-8B38FB029A18.jpeg

Dubbelt aouch! :nailbiting:
B7B16BDC-BD40-49DF-A0E7-E8A4CE6D347F.jpeg
49C89747-DF76-4265-9775-E9D3FAAFEFD7.jpeg

Efter tvätt med fin tandborste, tvål och vatten.
5BC71330-429A-40FC-98DC-7214CDE03B26.jpeg

Det krävs lite god vilja för att pressa dit den lilla jävlen igen, men omöjligt är det icke - det gäller bara att våga ta i lite.
Efter rengöring klickar den så fint igen, nu kan man vrida ringen utan att behöva ta av klockan och använda sig av en rörtång!
Tack för tipsen ovan @Bjornj
20776B07-0891-4B7B-8C40-F47B64529568.jpeg
Då ska du se hur det ser ut när det är riktigt skitigt!

Ok, plot twist 2: Rob Engström lät en uris kolla på klockan och han gjorde bedömningen att iaf låset är borstat som vi misstänkte. Länken som helhet var svårare att bedöma. Handlaren erbjuder mig att antingen returnera den, få 250 eur i rabatt, eller att byta ut claspen. Jag känner nog att lägger man de här pengarna så vill man veta vad man får.

Ok, plot twist 2: Rob Engström lät en uris kolla på klockan och han gjorde bedömningen att iaf låset är borstat som vi misstänkte. Länken som helhet var svårare att bedöma. Handlaren erbjuder mig att antingen returnera den, få 250 eur i rabatt, eller att byta ut claspen. Jag känner nog att lägger man de här pengarna så vill man veta vad man får.
Jag skulle nog lämna tillbaka och börja leta efter en ny. Finns ju på Blocket då och då för lite över 80k

ADs är inte bra på att bedöma klockor och polering. Gillar du den, behåll. Gillar du inte, skicka tillbaka.

ADs är inte bra på att bedöma klockor och polering. Gillar du den, behåll. Gillar du inte, skicka tillbaka.
Det är väl mer principen, man får väl anta att hela länken är borstad om claspen är borstad. Dessutom är det ju svårt för mig att en vacker dag sälja den vidare som opolerad med hedern i behåll.

Tillbaka
Topp