• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Ja, den startar inte. För en månad sen kunde jag skaka igång den och sekundvisaren gick några sekunder för att sen stanna. Nu får jag inte igång den alls, den rör sig bara hastigt när jag försöker men kommer aldrig igång.
Hur lång garanti ger Rolex?
Inte 10 år iallafall. Runt 5 har jag för mig.
Den behöver service.

Ja, den startar inte. För en månad sen kunde jag skaka igång den och sekundvisaren gick några sekunder för att sen stanna. Nu får jag inte igång den alls, den rör sig bara hastigt när jag försöker men kommer aldrig igång.
Frågan är varför du vill ha en ”Quickfix” för att få igång den? Varför inte bara lämna in den till en urmakare som får se över den?

En 10år gammal Rolex hade 2års garanti.

Men om du drar upp den manuellt?
Dum fråga kanske men vad menar du med manuellt? Jag har inte bara satt på mig den på armen och skakat utan skruvat upp och försökt ställa in tiden rätt osv. Den brukar komma igång när man klickar har jag för mig.
6500kr enligt Krons hemsida.
Okej, låter rimligt.
Frågan är varför du vill ha en ”Quickfix” för att få igång den? Varför inte bara lämna in den till en urmakare som får se över den?

En 10år gammal Rolex hade 2års garanti.
Med en quick fix menade jag att det kanske fanns en hemmalösning för denna sortens problem. Men självklart ska jag lämna in den.
Jag antar att det förekommer att klockor kan stanna, speciellt när man inte har servat på över 10 år, men är det större risk att något är trasigt? Vad tror ni?

Har du provat skruva upp den manuellt? Testa snurra många varv och se om den kickar igång :)

För övrigt är det väl bara att lämna in klockan på service. 10 000 är inte så farligt i sammanhanget, nästan billigt.

Jag tycker det är konstigt att en modern rolex-sub som inte är servad på 10 år skulle vara stendöd..
Vet flera som inte servat sina sub's och andra semi-moderna rolex på runt och över 10 år utan att de är tvärdöda :)
Gå du in till valfri urmakare och berätta att din 10 år gamla klocka är stendöd, och se hur många förvånade ansikten du möts av när du berättar att den inte är servad på de 10 åren.

Jag tycker det är konstigt att en modern rolex-sub som inte är servad på 10 år skulle vara stendöd..
Vet flera som inte servat sina sub's och andra semi-moderna rolex på runt och över 10 år utan att de är tvärdöda :)
Hände mig med en omega seamaster. Visade sig att jag hade slagit i den och fjädern hade hoppat. Klockan va 15 år gammal, lokala ADn fixade det gratis under lunchen!

....
1E82295C-3A1E-4AE5-9C13-36043ABF4A3B.jpeg

Tillbaka
Topp