• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

David71

Rolex
2-Faktor
Tänkt lite på snacket kring att de nya länkarna alltid känns så solida. Är det någon som ägt en tidig från typ 2010 och använt den dagligen i 10 år? Blir det någon "stretch" över tid, 10 år kanske inte räcker som uppföljningstid? Eller jämfört med en femsiffrig länk som är NOS, hur mycket skillnad är det då? Helt grön på detta då jag själv aldrig ägt någon.
Intressant fråga, det undrar jag också. Tänker du på stål eller TT/helguld?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tänkt lite på snacket kring att de nya länkarna alltid känns så solida. Är det någon som ägt en tidig från typ 2010 och använt den dagligen i 10 år? Blir det någon "stretch" över tid, 10 år kanske inte räcker som uppföljningstid? Eller jämfört med en femsiffrig länk som är NOS, hur mycket skillnad är det då? Helt grön på detta då jag själv aldrig ägt någon.
Vad jag har sett blir det mest glapp i sidled på moderna länkar, men har inte riktigt koll på exakt vilka det gäller. Tror det är generellt.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Inte heller testat någon 6-siffrig Oyster som är mer än 6-7år gammal. Men jämför man en ny 5-siffrig mot en ny 6-siffrig länk är det stor skillnad i känsla. Dock med fördel till 5-siffrig för min del i bekvämlighet!
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Inte heller testat någon 6-siffrig Oyster som är mer än 6-7år gammal. Men jämför man en ny 5-siffrig mot en ny 6-siffrig länk är det stor skillnad i känsla. Dock med fördel till 5-siffrig för min del i bekvämlighet!
Jag tänker på John Mayer som i Talking Watches beskrev hur han (?) reagerade på tyngden i en 16570 (?) första gången han höll i en Rolex. Det var liksom synonymt med kvalitet i hans nybörjarögon, och jag får ju säga att det känns som att det där fortsätter vara sant bland folk som är nya/inte så intresserade.

Och vad gäller stretch så sker det också på nyare, men det säger ju sig självt att de är mer tåliga mot detta. Håller man sin klocka ren så är det inget större problem varken på 5- eller 6-siffriga.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag tänker på John Mayer som i Talking Watches beskrev hur han (?) reagerade på tyngden i en 16570 (?) första gången han höll i en Rolex. Det var liksom synonymt med kvalitet i hans nybörjarögon, och jag får ju säga att det känns som att det där fortsätter vara sant bland folk som är nya/inte så intresserade.

Och vad gäller stretch så sker det också på nyare, men det säger ju sig självt att de är mer tåliga mot detta. Håller man sin klocka ren så är det inget större problem varken på 5- eller 6-siffriga.
Många tycker nog att känslan av tyngd är synonymt med kvalite och den 6-siffriga länken är ju betydligt tyngre och solidare.
Jag tycker kvalite kan vara andra saker också, den 5-siffriga länken är välbyggd och med en konstruktion som håller över tid men är samtidigt mycket lättare och smidigare.

Underhåller man länken från smuts behåller de ju uppenbarligen sin form efter bra många års brukande. Sen kan jag tycka att dykarförlängningen på 5-siffriga Sub länkarna är lite väl fipplig och är något som ibland behöver en översyn.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tänkt lite på snacket kring att de nya länkarna alltid känns så solida. Är det någon som ägt en tidig från typ 2010 och använt den dagligen i 10 år? Blir det någon "stretch" över tid, 10 år kanske inte räcker som uppföljningstid? Eller jämfört med en femsiffrig länk som är NOS, hur mycket skillnad är det då? Helt grön på detta då jag själv aldrig ägt någon.
Har en svart subc årsmodell 2012 som jag använt dagligen i 5 år, mestadels glapp i sidled som Aurum nämner.

116613lb jag ägde var betydligt mer styv och inget glapp men den var också mer i lådan, köpte den i princip NOS skick då föregående ägaren endast hade haft den i bankfacket. Skillnad märks absolut, 116610 är rassligare men fortfarande stabil.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Är väldigt svag för denna. 16610LV från 2007.
IMG_2877.jpg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Har inte köpt just ett sådant klockarmband men väl många andra. Har varit av bra kvalitet, varit välpackade och kommit snabbt till Sverige. Har dock aldrig varit i kontakt med deras "customer service" - det verkar å andra sidan inte andra heller ha varit :D:D !! Har för mig att det är ett B2B företag. Har "loevhagen" egen erfarenhet?

/J
Jeg skulle gjerne hatt det gule rubber band til Sub, men vet ikke om jeg orker når feedback er såpass dårlig. Så - nei - ingen egen egen erfaring med dette selskapet.
 
Och det förutsätter köphistorik hos AD’n i fråga också är min uppfattning?
Ja. Det är nog tyvärr så. En bekant köpte den klockan för ett år sedan efter att ha fått vänta 10 månader och han kan nog sägas ha en köphistorik som iaf överstiger de flestas hos ADn i fråga.
Vet inte exakt men gissningsvis är det över en halvmille om jag ser till vilka klockor han sitter på. Och jag tror inte att de så kallade köerna har blivit kortare. Så ett år får du nog vänta om du har någon form av historik hos försäljaren. Eller är personlig vän med ansvarig. Utan någon historik eller vänskap så tänker jag att det tar några år om du inte råkar ha en väldig tur kanske. Sånt händer.
Mvh.
 
Absolut, true story är att jag köper klockor som jag verkligen vill ha Omega och Rolex nya av samma AD/Säljare. Nu när jag vill tillföra en SUB till samlingen fick jag besked inom 6 månader.

Min kollega som dagen efter vill köpa sin första ”riktiga” klocka fick inte ens ställa sig i kö på en SUB stål. Möjligtvis två tons sa dem till han.
Stämmer mycket bra. En relation till ADn i allmänhet och en säljare som kan tala för din sak i synnerhet är väldigt viktigt.
Sen också att man - som du skriver - köper klockor som man tänkt att behålla, börjar man flippa tex stålrolex man nyligen hämtat ut och ADn får kännedom om detta så är det med stor säkerhet slut på förmånerna. Jag fick ställa mig på intresselistan för Daytona med en beräknad leveranstid på18 till 24 månader faktiskt.
Det hade knappast skett om jag hållit på och köpt och direktflippat i rent vinstsyfte.
Jag tror att ADn nog har större koll på vem som säljer och vem som behåller än vi kanske tror.

Mvh.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Stämmer mycket bra. En relation till ADn i allmänhet och en säljare som kan tala för din sak i synnerhet är väldigt viktigt.
Sen också att man - som du skriver - köper klockor som man tänkt att behålla, börjar man flippa tex stålrolex man nyligen hämtat ut och ADn får kännedom om detta så är det med stor säkerhet slut på förmånerna. Jag fick ställa mig på intresselistan för Daytona med en beräknad leveranstid på18 till 24 månader faktiskt.
Det hade knappast skett om jag hållit på och köpt och direktflippat i rent vinstsyfte.
Jag tror att ADn nog har större koll på vem som säljer och vem som behåller än vi kanske tror.

Mvh.

Absolut,
jag köper bara klockor som jag behåller och alltid av samma säljare.

Även jag väntar på en Daytona. :)
 
Absolut,
jag köper bara klockor som jag behåller och alltid av samma säljare.

Även jag väntar på en Daytona. :)
Jag försöker göra likadant. Men har såklart gjort några köp jag inte varit riktigt nöjd med. Även några oplanerade köp tidigare. Några av de klockorna har sålts vidare men idag planerar jag köpen betydligt bättre och köper ingenting innan jag är så säker som det går att vara. Man kan aldrig vara 100 procent men idag är det iallafall bara genomtänkta köp med tankar och planering även för framtiden!
Hoppas du snart får din klocka! Vilken färg är det du väntar på om jag får fråga?

Mvh.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Jag försöker göra likadant. Men har såklart gjort några köp jag inte varit riktigt nöjd med. Även några oplanerade köp tidigare. Några av de klockorna har sålts vidare men idag planerar jag köpen betydligt bättre och köper ingenting innan jag är så säker som det går att vara. Man kan aldrig vara 100 procent men idag är det iallafall bara genomtänkta köp med tankar och planering även för framtiden!
Hoppas du snart får din klocka! Vilken färg är det du väntar på om jag får fråga?

Mvh.

alla mina klockor har svart urtavla så blir denna.
 

Bilagor

  • A7FACE75-AE23-4010-A8F6-7654AF866EFF.png
    A7FACE75-AE23-4010-A8F6-7654AF866EFF.png
    153.8 KB · Visningar: 3
Topp