• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det här är intressant att se. Till vänster har vi en Rolex Submariner 16610 och till höger en Tudor Submariner 76100. Caset är väldigt mycket mindre och smidigare, med en lägre profil hos Tudor. Detaljer likt dessa gör att man verkligen gillar Tudors äldre Submariners (och äldre, fyrsiffriga Rolex).

Jag tog bilderna för längesedan och jag var själv inte medveten om hur pass stor skillnaden i storlek var, innan båda låg bredvid varandra.

F7DE2AA0-4FC1-4B50-BFFE-11B7C964439E.jpeg
833111BF-F07D-4116-847C-5C4E0E63B2A7.jpeg

E9AD0E52-C98C-4D26-9572-F31A411631BF.jpeg


#sweetspot #mystudor
 
Senast ändrad:

snoozarn

Patek
2-Faktor
Det här är intressant att se. Till vänster har vi en Rolex Submariner 16610 och till höger en Tudor Submariner 76100. Caset är väldigt mycket mindre och smidigare, med en lägre profil hos Tudor. Detaljer likt dessa gör att man verkligen gillar Tudors äldre Submariners (och äldre, fyrsiffriga Rolex).

Jag tog bilderna för längesedan och jag var själv inte medveten om hur pass stor skillnaden i storlek var, innan båda låg bredvid varandra.

F7DE2AA0-4FC1-4B50-BFFE-11B7C964439E.jpeg
833111BF-F07D-4116-847C-5C4E0E63B2A7.jpeg
E9AD0E52-C98C-4D26-9572-F31A411631BF.jpeg
Fina bilder! Ha-begäret ökade precis.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Som @Kaká säger "Känns som att tudorn checkar alla boxar: Storlek, vintage, prisvärd och allt". Jag är beredd att hålla med. Vikt länk, plexi, tritium, storleken på caset och med en lollipop-visare som skiljer sig från storebrorsan 1680, men som samtidigt gör den mer spännande. Att Tudor Subbarna har militär historia gör det inte mindre intressant.

Tudor Submariner 76100 Lollipop.

Tudor-Submariner-76100-Lollipop-Christian-h.jpg


Talking Watches With Moki Martin
To a special niche within the watch collecting community, military-issued watches are the object of great fascination. From WWII field watches to Milsubs and Kon-Tiki IDFs, a watch with a military-specific past is undoubtedly a special and rare thing that survives as a token from a life spent in a very specific sort of role. In my mind, better still is a military-issued watch whose original owner is not only still alive, but still loves his watches. All of this serves as an introduction to Philip "Moki" Martin, one of the most interesting and humble collectors I have ever met. For the full story, go to:
https://www.hodinkee.com/articles/talking-watches-moki-martin



The Thirteen MilSubs Of Grahame Fowler
Grahame Fowler and his West Village shop are a bit of a New York fashion institution. He is universally revered for his earnest designs, top-tier taste, and a quality rarely found in men's clothing of today -- his eponymous label is designed and produced right here in New York City. He sells hand-made boots by Trickers and Oak Street, and the kind of vintage Levi's and Barbour jackets that would make McQueen proud. Grahame Fowler is the real deal. And so is his watch collection. For more, go to:
http://tudorwatch.hodinkee.com/tudor/2013/10/16/video-the-thirteen-milsubs-of-grahame-fowler

 
Senast ändrad:

Lello

Omega
Så... Är cirkeln sluten? Troligtvis inte, men det känns jäkligt bra just nu.

Klockintresset tog vid kring vår/ sommar 2016. Blott 22 bast och nyligen börjat tjäna lite riktiga pengar.

Första "riktiga" klockan blev en Sub 114060. Köptes till listpris (ca 62.000 kr) på Rob Engström. Ingen väntelista. Ingen hype.

Klockan fick stanna kvar nåt halvår, därefter betades Semaster 300m diver (ceramic, 40mm), GMT 116710LN, DJ 116234, Explorer 214270, Sub 16613lb för att sedan landa i denna igen :)

Apropå det "känslomässiga" värdet. Från 60 k till 100 k för samma klocka. Ändå är man nöjd. Har man blivit knäpp eller knäpp?
2016.jpg
2020.jpg
 

DIR

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Så... Är cirkeln sluten? Troligtvis inte, men det känns jäkligt bra just nu.

Klockintresset tog vid kring vår/ sommar 2016. Blott 22 bast och nyligen börjat tjäna lite riktiga pengar.

Första "riktiga" klockan blev en Sub 114060. Köptes till listpris (ca 62.000 kr) på Rob Engström. Ingen väntelista. Ingen hype.

Klockan fick stanna kvar nåt halvår, därefter betades Semaster 300m diver (ceramic, 40mm), GMT 116710LN, DJ 116234, Explorer 214270, Sub 16613lb för att sedan landa i denna igen :)

Apropå det "känslomässiga" värdet. Från 60 k till 100 k för samma klocka. Ändå är man nöjd. Har man blivit knäpp eller knäpp?
2016.jpg
2020.jpg

Köpte du iaf tillbaka din gamla klocka? :)
 

Lello

Omega
Jag menar att börsen inte går så sjukt bra så alla har råd att köpa.
Jo om vi går in i en recession/ lågkonjunktur kan det kanske påverkar klockpriserna en del. Lyxkonsumtion hänger ju dock inte alltid med, beroende på omfattningen. Förutsätter ju att det berör vissa specifika kundkretsar. Jag tänker snarare att Rolex med senaste årens prishöjningar hamnat i ett segment där kundkretsen kanske de facto är mindre känsliga för recession, d v s att marginalerna redan finns. Märken som Breitling, Omega, bilar som BMW och Mercedes hamnar nog sämre till än Rolex, Patek, Lamborghini och Ferrari. Men vad vet jag.

Nåväl, nog med off topic. Finns en annan tråd för detta :)
 
Topp