• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Hmm, det här med Sub på nato. Jag vet inte….
62836324-B75E-4EEC-97FF-EFCFD9474D12.jpeg

Går i tankar på att sälja min 114060. Är det någon av er som känt på en Tudor black bay 58 side-by-side och kan vidareförmedla er upplevelse?

Går i tankar på att sälja min 114060. Är det någon av er som känt på en Tudor black bay 58 side-by-side och kan vidareförmedla er upplevelse?
Jag äger både en 116610ln & en blå BB58. Varit OWG med subben men BB:n kompletterar bra, hade kunnat ersätta subben rakt av men saknar datum & glidelock, har svårt att hitta perfekt passform på länken vilket även fler verkar ha. BB58-caset sitter bättre på smalare handleder som mig, ca 16,5cm.

Jag äger både en 116610ln & en blå BB58. Varit OWG med subben men BB:n kompletterar bra, hade kunnat ersätta subben rakt av men saknar datum & glidelock, har svårt att hitta perfekt passform på länken vilket även fler verkar ha. BB58-caset sitter bättre på smalare handleder som mig, ca 16,5cm.
Tack för ett bra svar! Jag har också varit OWG med subben och älskar den - men behöver frigöra lite kapital och frågan är om man kan vara OWG med BB58...Glidelocken är som du säger väldigt väldigt bra.

Vad är det som du stör dig på? :)

Ingenting egentligen. Hade jag bara haft en klocka, eller iaf en sportrolex, så är den svårslagen.

Tror mitt problem landar i att den är lite för dyr för att användas som jag vill använda en borstad, råbarkad dykare. Tycker en sån ska få leva ett hårt liv - den tål ju det - men jag finner ändå mig själv inte vilja dinga.

Ingenting egentligen. Hade jag bara haft en klocka, eller iaf en sportrolex, så är den svårslagen.

Tror mitt problem landar i att den är lite för dyr för att användas som jag vill använda en borstad, råbarkad dykare. Tycker en sån ska få leva ett hårt liv - den tål ju det - men jag finner ändå mig själv inte vilja dinga.
Du behöver hitta ett härjat det exemplar, jag lovar dig att allt känns lättare då ☺️

går i tankarna att lämna min 116610LV och gå till 5513. Tankar? 🙏🏼
I min mening är vintage roligare i teorin än i praktiken. Vintageklockor är extremt charmiga och snygga men av mina erfarenheter kan man inte slappna av på samma satt. Osäkerheten vid köp (att undvika exemplar med frankendelar) för att nämna en sak, och osäkerheten kring vattenresistens, stöt-tålighet för att nämna några andra. Därtill besväret att behöva hitta rätt delar om nåt skulle behöva bytas (för att inte nämna kostnaden av reperation / underhåll).

För att sammanfatta: bilder från instagram är grymma på att sälja in vintage-gamet men väl på handleden för vintage med sig en hel del huvudvärk

Men så klart: "Alla är vi olika osv.." och i slutet av dagen är det din magkänsla som får avgöra

Senast ändrad:
I min mening är vintage roligare i teorin än i praktiken. Vintageklockor är extremt charmiga och snygga men av mina erfarenheter kan man inte slappna av på samma satt. Osäkerheten vid köp (att undvika exemplar med frankendelar) för att nämna en sak, och osäkerheten kring vattenresistens, stöt-tålighet för att nämna en annan. Därtill besväret att behöva hitta rätt delar om nåt skulle behöva bytas (för att inte nämna kostnaden av reperation / underhåll).

För att sammanfatta: bilder från instagram är grymma på att sälja in vintage-gamet men väl på handleden för vintage med sig en hel del huvudvärk

Men så klart: "Alla är vi olika osv.." i slutet av dagen är det din magkänsla som får avgöra
Märklig problematisering och resonemang, tycker jag. Samt tråkigt att gå runt med klockor som är "enkla".

En relativt generisk 5513 är ju extremt trevligt samt problemfritt.

I min mening är vintage roligare i teorin än i praktiken. Vintageklockor är extremt charmiga och snygga men av mina erfarenheter kan man inte slappna av på samma satt. Osäkerheten vid köp (att undvika exemplar med frankendelar) för att nämna en sak, och osäkerheten kring vattenresistens, stöt-tålighet för att nämna några andra. Därtill besväret att behöva hitta rätt delar om nåt skulle behöva bytas (för att inte nämna kostnaden av reperation / underhåll).

Men så klart: "Alla är vi olika osv.." och i slutet av dagen är det din magkänsla som får avgöra

Är osäkerhet kring vattenresistensen befogad när det gäller vintage även med helt nya packningar samt trycktest?

Drulleförsäkring? ^^

Är osäkerhet kring vattenresistensen befogad när det gäller vintage även med helt nya packningar samt trycktest?
Nej antagligen inte helt befogad. Men (jag) skulle ändå bli rätt nojig när packningarna blivit nåt / några år gamla. Sen är det klart att man kan åka in till uris och trycktesta / utföra ytterligare täthetsservice titt som tätt men det är huvudvärk och kostnader (jag) gärna undviker

Tillbaka
Topp