• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Håller med. Lite olika. Bergströms brukar ta bort plasten men låter det ligga kvar på boettlocket (om man tjatar). Jag har alltid fått båda taggarna med men inte betzelskyddet vid något tillfälle. Senast saknades detta men ville inte gnälla. En Sea Dweller red för 125 nu i november - då ska man absolut inte gnälla.
Helt ok rabatt om du fick den för 125 😂

Så det fungerar? Har nog frågat att prova den mängder av gånger
Och så bytte jag bort den och la 31 emellan några dagar senare till denna 126610LV - uttagen oktober 2022 på Krons. Jag är bara så nöjd. Båda taggarna med samt plastad baksida och originalkvittot.

C2CB8582-74DF-4A8D-97A7-09237791241F.jpeg

Hur då? Det är ju inte möjligt. Vi får tjata / eller visa intresse för halvpremium Rolex. Daytona, GMT och Sub i stål ser du aldrig i en visningsmonter. Jag har en annan bytesaffär jag gjorde men den var lite mer problematisk. Två nya Rolex mot en 116610LV (2015) i rakt byte med en handlare. Som sagt det är tuffa tider. Det är bara att kämpa. På service just nu. Då fattas det bara en 16610LV. Ja - du förstår vad jag syftar på.

1CD7F98B-64EE-4E0E-9CE7-DE9C97750470.jpeg

Någon som kan tipsa om en bra mejsel för att justera länken? Har några från bergeon men upplever att dom är för smala/spetsiga i toppen? Får i alla fall inte loss skruvarna..

Någon som kan tipsa om en bra mejsel för att justera länken? Har några från bergeon men upplever att dom är för smala/spetsiga i toppen? Får i alla fall inte loss skruvarna..
Bergeon 1,6mm funkar då för mig på alla Oyster-länkar jag har haft. Du måste våga ta i lite för att Loctiten ska släppa, sen är det fritt fram.
Panerais mejsel funkar också.

Tipsar om en Panerai-mejsel. De funkar bra. ✌🏼
Tack!!
Bergeon 1,6mm funkar då för mig på alla Oyster-länkar jag har haft. Du måste våga ta i lite för att Loctiten ska släppa, sen är det fritt fram.
Panerais mejsel funkar också.
Hmm.. tar i en del men är kanske locktiten som sitter då. Är det någon skillnad på bergeon och panerais mejselhuvud? Tänker ifall det är lönt att beställa en ny eller om man bara ska ta sig iväg till närmsta urmakarare..

De använder ett låslim som släpper med lite värme (har jag läst). Jag brukar hämta fruns hårfön och värma lite innan jag tar en mejsel som är exakt lika bred som skruven. Mina släpper direkt. Annars sitter de rätt hårt och då får du nästan alltid en skada på skruven.

De använder ett låslim som släpper med lite värme (har jag läst). Jag brukar hämta fruns hårfön och värma lite innan jag tar en mejsel som är exakt lika bred som skruven. Mina släpper direkt. Annars sitter de rätt hårt och då får du nästan alltid en skada på skruven.
Ja men precis, ska dra fram hårfönen här hemma idag också och prova. Som du skriver vill man ju ogärna skada eller runda skruven.. såg att min mejsel som jag provat använda var lite skadad/böjd på toppen också. Möjligt att det gjort så jag inte får bra tryck i skruven.

Jag värmer till typ 60 grader med en snygg skinnhandske på vänster hand. Sedan fixerar jag länken i handsken och lägger på mejseln och sätter två fingrar runt mejseln för att slippa att den slinter. Lägger på lagom tryck på de två skruvarna - släpp båda lite lätt. Av med handsken och vänta någon minut så det hinner svalna. Två fingrar runt skruv/mejsel och skruva ut. Samma sak när du ska ha tillbaks. Två fingrar runt - det är så himla lätt att du slinter och får en skada på sidan. Dra till den lite extra men inte så mycket som man tror.

Tillbaka
Topp